Auteur Topic: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin  (gelezen 63070 keer)

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #345 Gepost op: 10 december 2017, 09:00:15 »
Ja Jan, dat muurtje had ik nog niet gezien, indrukwekkend.  En gaten van 9 cm? Waar moeten die wel voor dienen dan ?
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #346 Gepost op: 13 december 2017, 09:43:08 »
Daarna wordt de betonmolen weer van stal gehaald. Met volgende ingrediënten wordt een stevige pasta gemaakt. Ik gebruik steeds voor mijn betonmengeling 40 kg grof rijnzand 0/5, 40 kg rivierkeien en 25 kg cement, en water natuurlijk, maar niet te veel want ik wil een stugge pap waar de stenen vanzelf recht in blijven staan.

Halve werken zijn aan jou ook niet besteed hé Filip !  10))

Dat wordt weer een indrukwekkende aandachtstrekker met talloze plantmogelijkheden ! Tof !  6))

Ik heb net ook een (eigenzinnige, want met bredere "spleten" dan volgens het boekje) bescheide crevice aangeleged - hier een fotootje, want ik wil natuurlijk je topic niet kapen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 13 december 2017, 09:49:09 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #347 Gepost op: 13 december 2017, 18:31:55 »
Geen probleem Luc. Mooi resultaat trouwens. Ik had ook liever wat dikkere stenen er in gezet, maar die waren allemaal op. Volgens mij wordt het resultaat daardoor wat natuurlijker. Het is wat het is en we moeten bouwen met wat er voorradig is, niet ?
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #348 Gepost op: 17 december 2017, 13:36:19 »
Nu er voorlopig genoeg zand aangevoerd is kan de eerste steenlaag gelegd worden. We hebben geopteerd voor een schuine stand, die telkens wat rechter komt te staan bij de volgende laag. Als de stenen beneden zo schuin liggen laat ik wel een 2tal cm inspringing over naar de volgende laag zodat het regenwater toch nog kan binnendringen. Dit zou toch al een verbetering moeten zijn tov mijn verticale crevice uit een vorig project waarbij waterinsijpeling en gronduitspoeling een stuk lastiger waren.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #349 Gepost op: 17 december 2017, 13:38:44 »
Het voordeel van deze manier van stapelen is dat de spleten automatisch wat breder zijn en de lagen kunnen opgebouwd worden zonder dat er speciaal diepe stenen voor nodig zijn.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #350 Gepost op: 17 december 2017, 14:09:05 »
Ook vandaag is het droog, dus puzzelen we verder. En eerlijk gezegd, veel puzzelen is er niet aan hoor. Met een goed oog kun je bijna altijd je steentje kwijt. Dit was voor mij een zeer aangename verrassing. Een stapelmuur is veel lastiger om uitstekende stukken te vermijden. Hier hadden we bewust gekozen voor een wat grilliger uitzicht naarmate de stenen hoger gestapeld werden. Enkel de eerste lagen heb ik erop gelet geen uitstekende randen te hebben, kwestie van eigen gemak, omdat er toch steeds vlak naast gelopen moet worden.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #351 Gepost op: 17 december 2017, 14:12:12 »
Het aantal stenen in voorraad zakt zienderogen. Ik zal er genoeg hebben, maar toch sta je er elke keer opnieuw van versteld hoeveel materiaal je toch wel nodig blijkt te hebben.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #352 Gepost op: 17 december 2017, 17:52:11 »
Ook vandaag is het droog, dus puzzelen we verder. En eerlijk gezegd, veel puzzelen is er niet aan hoor. Met een goed oog kun je bijna altijd je steentje kwijt. Dit was voor mij een zeer aangename verrassing. Een stapelmuur is veel lastiger om uitstekende stukken te vermijden. Hier hadden we bewust gekozen voor een wat grilliger uitzicht naarmate de stenen hoger gestapeld werden. Enkel de eerste lagen heb ik erop gelet geen uitstekende randen te hebben, kwestie van eigen gemak, omdat er toch steeds vlak naast gelopen moet worden.

Knap hoor Filip, er is duidelijk over nagedacht !  6))
Het geheel zal er ongetwijfeld heel goed uit zien.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #353 Gepost op: 17 december 2017, 22:05:54 »
Dat ziet er inderdaad verdomd goed uit, Filip! We hebben hier blijkbaar onze Vlaamse ZZ ontdekt!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4103
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #354 Gepost op: 18 december 2017, 10:09:58 »
Top Filip  6))  ((3 ((3 ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #355 Gepost op: 18 december 2017, 17:58:08 »
Bedankt mannen, maar ZZ zal het toch veel natuurlijker doen ogen. Desalniettemin zal hier veel plaats in zijn . Alleen heb ik mijn bedenkingen met de hoeveelheid licht. Meer dan 1 uurtje zon , zo tussen 1400 en 1500 h 's zomers komt er hier niet.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #356 Gepost op: 18 december 2017, 21:31:25 »
Bedankt mannen, maar ZZ zal het toch veel natuurlijker doen ogen. Desalniettemin zal hier veel plaats in zijn . Alleen heb ik mijn bedenkingen met de hoeveelheid licht. Meer dan 1 uurtje zon , zo tussen 1400 en 1500 h 's zomers komt er hier niet.

Een ligging, voornamelijk in de schaduw betekent inderdaad een aanpassing van de flora.
Ik denk met name aan Ramonda, Haberlea, varentjes waar jij zo dol op bent, Androsace, en veel Saxifraga, zowel Porphyrion als Ligulatae.
Denk ook aan Cyclamen hederifolium en coum die zich vrijelijk kunnen uitzaaien tussen de spleten. In mijn eigen tuin zie ik ze opkomen tussen de smalste spleten in een stapelmuurtje van kasseien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #357 Gepost op: 20 december 2017, 19:36:15 »
De crevice is bijna volgebouwd.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #358 Gepost op: 20 december 2017, 19:41:15 »
De bovenste laag moet natuurlijk goed draineren, dus zijn er een 300 kg grof rijn zand over uitgegoten. Dit kan er nu rustig inzakken tijdens de hele winter. Hopelijk kan ik dan beginnen aanplanten in het vroege voorjaar. Als afstrooilaag denk ik aan grijze schilfers, maar die moet ik nog gaan zoeken.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #359 Gepost op: 20 december 2017, 21:10:49 »
Dat wordt vast een bijzonder mooie crevice Filip!! ((14
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland