Auteur Topic: Clematis ziek? Zwarte bladvlekkenziekte ?  (gelezen 7672 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Clematis ziek? Zwarte bladvlekkenziekte ?
« Gepost op: 13 september 2014, 15:18:26 »
Dit voorjaar kocht ik in Boskoop , 2 mooie Clematissen die niet gevoelig zouden zijn voor ziekte.
 Blijkbaar klopt dit niet en ben ik te goedgelovig geweest . De namen zijn:
Clematis princess diana en princess kate. Het ziektebeeld is hopelijk duidelijk te zien, op onderstaande foto . Is dit zwarte bladvlekkenziekte? Behandeling?
« Laatst bewerkt op: 13 september 2014, 15:37:39 door Lily-Anne Vereecken »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Clematis ziek? Zwarte bladvlekkenziekte ?
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2014, 16:46:40 »
Gaat die niet gewoon in rust? Zo niet, dan is het waarschijnlijk verwelkingsziekte. Heb je de planten voldoende diep geplant?

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Clematis ziek? Zwarte bladvlekkenziekte ?
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2014, 18:23:35 »
Ze hebben nog altijd enkele bloemen en de toppen verwelken niet systematisch  . Deze symptomen zijn ook al een tijdje bezig, en ik veronderstel dat de verwelkingsziekte  sneller gaat - onderaan zijn de takken wel al kaal  . Is het mogelijk dat ze zo vroeg in rust gaan? Deze 2 variĆ«teiten zouden  volgens de verkoopster niet gevoelig zijn voor ziektes en het hoefde zeker niet om ze extra diep te planten - gewoon de bovenkant van de bloempot gelijk met de grond.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Clematis ziek? Zwarte bladvlekkenziekte ?
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2014, 19:22:47 »
Bij verwelkingsziekte bij Clematis zijn het meestal enkele takken, die plots slap naar benedenn hangen. Jij hebt nog maar 1 tak, denk ik. Als die nog een fiere bloem heeft, is dat geen verwelkingsziekte. Heeft die genoeg water gehad LA? Clematissen zijn dorstige jongens.  De onderkant tegen de zon beschermd?

Bij mij zijn ze onderaan ook al kaal. Dus dat is bij jou misschien wel natuurlijk. Dus wanhoop niet

Het is altijd riskant om mooie nieuwe cultivars te kopen. De praatjes van de verkopers??? Koop het liefst ouwe-getrouwe en dan kleinbloemigen. Die hebben het minst last van de gevreesde ziekte. Die grootbloemige cultivars zijn niks. (zeker, de jouwe is een kleinbloemige en wel zeer fraai, vooral die paarse, ik snap dat je ervoor gevallen bent)
« Laatst bewerkt op: 13 september 2014, 19:32:04 door Gerrit Eijkelenboom »

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Clematis ziek? Zwarte bladvlekkenziekte ?
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2014, 22:17:40 »
Dit voorjaar kocht ik in Boskoop , 2 mooie Clematissen die niet gevoelig zouden zijn voor ziekte.
 Blijkbaar klopt dit niet en ben ik te goedgelovig geweest . De namen zijn:
Clematis princess diana en princess kate. Het ziektebeeld is hopelijk duidelijk te zien, op onderstaande foto . Is dit zwarte bladvlekkenziekte? Behandeling?

Ik heb hier ook Princess Diana staan Lily-Anne . Ik denk dat het gewoon normaal is voor deze tijd van het jaar . Bij de meeste clematissen is het loof al volop aan het afsterven . Volgend seizoen komen de nieuwe scheuten terug uit de grond .
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Clematis ziek? Zwarte bladvlekkenziekte ?
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2014, 20:39:37 »
Uit jullie info begrijp ik dat het mogelijks niet dramatisch is. Ik heb vandaag extra water gegeven voor het geval dit de oorzaak is en zal dit het verder in het oog houden . Ik zie nog "fier rechtopstaande toppen " dat geeft dus hoop . Wat bedoel je Gerrit met de onderkant afschermen? De onderste halve meter of de wortels? Ze staan allebei in de zon.
Zou het toch aan te raden zijn om de planten in het najaar veel dieper te planten, zoals men met  de ziekte gevoelige soorten doet? De verkoopster zei dat dit bij deze 2 absoluut niet nodig is . Planten jullie de kleinbloemige clematissen ook diep?
« Laatst bewerkt op: 14 september 2014, 20:49:07 door Lily-Anne Vereecken »

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Clematis ziek? Zwarte bladvlekkenziekte ?
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2014, 21:47:42 »
Uit jullie info begrijp ik dat het mogelijks niet dramatisch is. Ik heb vandaag extra water gegeven voor het geval dit de oorzaak is en zal dit het verder in het oog houden . Ik zie nog "fier rechtopstaande toppen " dat geeft dus hoop . Wat bedoel je Gerrit met de onderkant afschermen? De onderste halve meter of de wortels? Ze staan allebei in de zon.
Zou het toch aan te raden zijn om de planten in het najaar veel dieper te planten, zoals men met  de ziekte gevoelige soorten doet? De verkoopster zei dat dit bij deze 2 absoluut niet nodig is . Planten jullie de kleinbloemige clematissen ook diep?

Ik heb wel wat ervaring met clematissen Lily-Anne . Zeker niet panikeren , ik denk dat alles ok is . Deze planten hoeven inderdaad niet speciaal heel diep geplant worden . Ik heb hier goede ervaringen met de voet af te dekken met witte kalkstenen , zodat de wortels wat koeler staan . Clematis heeft graag wat kalk . Clematis kan perfect in de zon staan , als de voet (wortels ) maar wat koeler staan . Alle clematissen zijn nu aan het afsterven . Bij deze soort komen de nieuwe scheuten uit de grond . In de vroege lente kan je het afgestorven loof afsnijden tot tegen de grond .
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Clematis ziek? Zwarte bladvlekkenziekte ?
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2014, 22:33:27 »
Bedankt voor de tips  Danny , op zoek naar witte kalkstenen dus.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Clematis ziek? Zwarte bladvlekkenziekte ?
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2014, 22:52:27 »
Bedankt voor de tips  Danny , op zoek naar witte kalkstenen dus.

graag gedaan Lily-Anne
Ieper , West-Vlaanderen