Auteur Topic: Het maken van een trog  (gelezen 53653 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #30 Gepost op: 18 januari 2011, 21:42:08 »
Heel mooi gedemonstreerd en weergegeven, Gerrit. Ja, zelf een trog maken is al een heel karwei maar nadien loont het wel de moeite natuurlijk. De voldoening is dan nog zo groot.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #31 Gepost op: 18 januari 2011, 22:50:25 »
Mooi beschreven gerrit. :D
Heb vol aandacht gelezen.
De kroon op je mooi trog is dan nog alleen mooi beplanten.
Maar ook dat gaat door iedereen hier goed komen.
mijn trog is hier ook nog op aan het wachten :P

Klopt het verhaal een beetje Bert zoals we samen die eerste (jouw) trog maakten? ::)
Zorg jij ook maar dat die van jou mooi beplant wordt. ;)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #32 Gepost op: 18 januari 2011, 22:56:48 »
Heel mooi gedemonstreerd en weergegeven, Gerrit. Ja, zelf een trog maken is al een heel karwei maar nadien loont het wel de moeite natuurlijk. De voldoening is dan nog zo groot.

Inderdaad een heel karwei frankie, toch al gauw 8 uren bij elkaar en dan bedoel ik zonder het maken van de kist. En later misschien nog wel 8 uur voordat hij beplant en wel in de tuin of op het terras staat. :D
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #33 Gepost op: 18 januari 2011, 23:19:21 »
Het ontkisten: Het beste tijdstip om te ontkisten is variabel en kan variƫren van minder dan een etmaal op een hete zomerdag tot ruim het dubbele bij temperaturen net boven nul (Geen troggen maken bij kans op vorst in de eerste 3a4 dagen!!). Ik ga van start hiermee zodra de hypertufa stevig is maar niet hard (Je moet nog een deukje kunnen maken met een vinger). deze trog heb ik ontkist na ongeveer 30 uur en dat wil zeggen in de avonduren zodat ik de foto's met flits heb moeten maken, van mindere kwaliteit maar goed genoeg om duidelijk te maken wat ik bedoel. Bij foto's het losschroeven en loshalen van de binnenkist omdat deze dikwijls wat moeilijker loskomt en de buitenkist hierbij nog wat stevigheid kan bieden. Hierna zet ik de kist weer meteen in elkaar omdat ik dan nog precies weet hoe alles gezeten heeft voor een eventuele volgende trog.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #34 Gepost op: 18 januari 2011, 23:35:20 »
Dan volgt de buitenkist dit gaat meestal makkelijker. Op twee hoeken worden de schroeven losgedraaid foto1 waarna met een tik met de palm van mijn hand op een lat de zaak los komt foto2. Gebruik geen zwaar gereedschap omdat de trog nog fragiel is (dit geld ook voor de binnenkist). Op deze manier komt de buitenkist los in 2 delen foto 3. de buisjes voor de drainage kunnen nu voorzichtig verwijdert worden, met een tang en een draaiende beweging kunnen ze er uit getrokken worden foto 4.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #35 Gepost op: 19 januari 2011, 00:00:49 »
Het begint er op te lijken foto 1. Nu de trog nog zacht is kunnen we het model alvast een beetje aanpassen om de strakke lijnen wat weg te werken. Eerst zorg ik dat de bodem netjes is, randen wegschrapen en zorgen dat de drainage gaten op het laagste punt zitten foto 2. Daarna de buitenkant, aangezien de wapening op 2 cm van binnen zit kunnen we buiten op bepaalde plaatsen alvast tot 2 cm materiaal weghalen met een troffel of plamuurmes zodat er nog voldoende stevigheid overblijft foto 3. Bij deze trog heb ik zodoende ongeveer 7 liter hypertufa weggeschraapt (dit is opnieuw te gebruiken i.p.v. metselzand bij een eventuele volgende trog). Bij foto 4 is het volgende voorlopige resultaat te zien. Ook de zijwanden zijn hier wat minder recht gemaakt. Nu kan de trog een paar dagen verder uitharden tot de uiteindelijke afwerking
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #36 Gepost op: 19 januari 2011, 19:11:52 »
Ja de verhalen klopppen.
Ik las de beschrijving en was ingedachte de trog in elkaar aan het zetten.
Voor de beplanting van de trog ga ik mijn best doen.
als hij in het voorjaar af is zend ik de foto.
Dus nog even geduld.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #37 Gepost op: 19 januari 2011, 22:19:11 »
Vandaag, 3,5 etmaal na het gieten is de trog hard genoeg om te bewerken. Ik doe dat op een vrij hardhandige manier n.l. met hamer en voegbeitel (dit is een dun en breed breekijzer). Daarvoor moet de hypertufa al wat verder uitgehard zijn dan als je hem met een staalborstel of plamuurmes o.i.d. zou bewerken. Ik heb ervoor gekozen om hem te bewerken met een structuur van schuine lijnen foto 1. Een close up hiervan foto 2. De trog heb ik hiervoor op zijn zijkant gelegd, omdat dit gemakkelijker werkt en een beter zicht heb op het geheel. Bij foto 3 staat de beitel afgebeeld, een beetje schuin onder een hoek van ongeveer 60 graden t.o.v. het materiaal in een schuine lijn omhoog. Pas op, niet helemaal tot boven want het laatste stukje moet de beitel andersom onder 60 graden zodoende brokkelt zowel de bovenrand als de onderrand minder af. Telkens als er een stukje klaar is borstel ik het schoon met een handveger foto 4 en bekijk het resultaat. Er wordt ongeveer een halve cm materiaal weggehakt en op die manier is er niets meer te zien van de afdrukken van de bekisting.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #38 Gepost op: 19 januari 2011, 22:49:44 »
Nu de trog op zijn zijkant ligt maak ik ook aan de onderkant een randje ruw foto 1. zodat als hij straks op blokken staat niet de rechte onderkant in het zicht komt. Weer de beitel schuin houden en van de rand af hakken. Ook de hoek een beetje bewerken (niet te recht en niet te rond). Weer netjes afborstelen en controleren. Dan de trog voorzichtig op de andere zijkant leggen (zorg dat hij op een zuivere ondergrond komt te liggen) en herhaal dezelfde procedure. Daarna de trog recht zetten om de bovenkant te bewerken. Hier op dezelfde manier hakken, beitel schuin, van de rand af hakken foto 2 buitenkant. Beitel andersom schuin foto 3 binnenkant.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #39 Gepost op: 19 januari 2011, 23:09:22 »
Foto 1 en 2 de hoeken van de bovenrand nog even bewerken door met een losse beitel wat kleine rondingen te maken. daarna de hele trog nog even netjes na borstellen foto 3 en een laatste controle. Hierna heb ik de trog op een paar latten gezet zodat hij wat beter kan drogen. Ik denk dat bij de temperaturen van de afgelopen dagen (ongeveer 8 graden) het maken van een trog beter lukt dan bij temperaturen boven de 20 graden. Dan droogt hij te snel wat slecht is voor het materiaal (blijft zachter) en de afwerking wordt ook moeilijker.
In het komende weekend zal ik bij goed nog een paar foto's maken van deze afgewerkte trog.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #40 Gepost op: 20 januari 2011, 21:03:29 »
Wat een bijzonder geslaagd verslag Gerrit ! Er kan nu niemand meer zijn in Vlaanderen en Nederland die er niet kan mee beginnen. ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #41 Gepost op: 20 januari 2011, 21:13:26 »
Helemaal mee eens Kris !
Indrukwekkend werkstuk : zowel deze posts als de trog zelf !  ;)
Enig idee hoeveel dat ding weegt Gerrit ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #42 Gepost op: 20 januari 2011, 21:18:43 »
dat word dan denk ik aan de slag :P.
 ;)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #43 Gepost op: 20 januari 2011, 21:39:14 »
Het gezegde 'Hij leerde zijn volk troggen bouwen.' zal waarschijnlijk nog de geschiedenisboekjes ingaan.  :D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #44 Gepost op: 20 januari 2011, 23:14:56 »
Het gezegde 'Hij leerde zijn volk troggen bouwen.' zal waarschijnlijk nog de geschiedenisboekjes ingaan.  :D

Het zal zijn Uw volk. ;) ;)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland