Auteur Topic: Saxifraga 2017  (gelezen 68696 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #30 Gepost op: 9 februari 2017, 12:52:38 »
Al vele winteruren doorgebracht op internet speurend naar Saxifraga's (hou ik van).  Maar ... ik lees steeds voor half-schaduw tot schaduw.  Mijn net voor de winter aangelegde rotstuin ligt Zuid-West georiënteerd. Vergeet ik dus best de Saxifraga's?  Of zijn er die de zon niet schuwen.
Op internet vind ik niet de betrouwbare oplossing. Over eenzelfde plant krijgt men uiteenlopende meningen!
Ach, het hangt er van af, welke Saxifraga en waar je die zet. Neem nu Saxen uit de natuur, Saxifraga lowndesii, zet die op het zuiden en die zal al snel de pijp aan Maarten geven. Pak dan Saxifraga kotschyi, komt van Turkije, als die al een beetje bescherming heeft, dan zal die het wel overleven op het zuiden. Of neem zilvers, paniculata, cochlearis, callosa, bij mij staan er verschillende exemplaren op het zuiden, samen met Sempervivums. Natuurlijk geef ik die wat 'vettere' dus meer vocht vasthoudende grond, zodat ze een beetje een buffer hebben. Er staat ook een hele grote spar een beetje verder en die zorgt voor wat schaduw.
Het is ook perfect mogelijk, kwetsbare Saxen op het zuiden te planten, ze zijn doorgaans niet zo groot en gewoon een rots ten zuiden van de Sax zetten en ze krijgen dan geen  zon in het zuiden te zien, enkel maar de oosten zon of de westen zon. Zo een raar vehikel, als een rotstuin, leent zich daartoe.  ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #31 Gepost op: 9 februari 2017, 12:54:33 »

Nu is dat experiment met jouw Saxifraga's wel erg drastisch, maar we zijn wel zeer benieuwd naar het vervolg. Het lijkt tot nu toe alleszins te slagen.

Welk experiment ? Ik doe niets anders.  -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #32 Gepost op: 10 februari 2017, 09:53:54 »
soms ben jezelf het experiment........................... ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #33 Gepost op: 10 februari 2017, 14:57:00 »
soms ben jezelf het experiment........................... ))4
Ha, de Bart leeft ook nog!
Tuurlijk, wij zijn allemaal experimenten van de natuur, doorgaans is het ene al meer gelukt dan het andere.  --11 ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jos Walravens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #34 Gepost op: 10 februari 2017, 16:26:45 »
Op de facebookpagina van 'Rumbling Bridge Nursery' melden ze een Saxifraga Marie Louise die (volgens wat ik zie) in de tuin in bloei staat half januari ( --6).  Dat moet een echte koukleum zijn.  Ik hun verkooplijst vind ik deze niet terug.  Spijtig.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #35 Gepost op: 10 februari 2017, 17:02:55 »
Ja Jos, x salmonica  'Maria Luisa' is altijd erg vroeg, vaak zelfs al in december.
Is niet een van de makkelijkste, heeft een erge hekel aan teveel natte voeten en regen op haar koppie.
Beste is in de winter een plaatje boven haar als de winter erg nat is.
In erg goed drainerende grond zetten.
Hier staan ze pracktisch in het zand en grit.
Geen makkelijke Saxifraga en daarom zie je ze niet veel.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #36 Gepost op: 10 februari 2017, 17:10:42 »
soms ben jezelf het experiment........................... ))4
Ha, de Bart leeft ook nog!
Tuurlijk, wij zijn allemaal experimenten van de natuur, doorgaans is het ene al meer gelukt dan het andere.  --11 ))4


Bedankt voor het compliment Jan!..................... --11
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jos Walravens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #37 Gepost op: 11 februari 2017, 08:31:13 »
Dank voor de info over Saxifraga Marie Luisa. 
Vorig jaar op 15/10 was ik op je kwekerij in Nijverdal.  Ik kocht er Saxifraga callosa australis en Saxifraga farreri naast een aantal Primula auricula.
De Saxifraga's heb ik in pot gelaten in de serre.  Mijn (net voor de winter) aangelegde rotstuin ligt op het zuid-westen. Moet ik ze beschermen tegen de zon?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #38 Gepost op: 11 februari 2017, 10:32:28 »
Mijn rotstuin met daarin veel saxen is zuid-oost gericht. Het wordt daar gloeiend heet. En ik heb daar al veel saxen verloren. Ondanks het feit dat ik er schaduwdoek over leg als er een warme dag voorspeld is. Zuid-west zoals bij jou is nog erger. Ik zou, als je nog de keus hebt geen Saxifraga daar aanplanten. Schaduw creeëren dmv boompjes of grote stenen is wel een mogelijkheid, maar ik heb ook al gemerkt dat grote hitte (ik denk aan 35 graden) in de schaduw saxen kan doen verbranden.

Jos Walravens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #39 Gepost op: 11 februari 2017, 12:10:36 »
Dank voor de goede raad.  Ik heb nog een plaats in mijn tuin waar schaduw is door een uitgebreide sering met daarin een klimroos. Er staan daar nu grotere schaduwplanten en die zullen moeten wijken naar een andere schaduwplaats waar het nogal vochtig is.  Dat vochtig is niet erg voor hen maar wel voor de Saxifraga's (denk ik).

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #40 Gepost op: 11 februari 2017, 13:25:39 »
Saxifraga's, of het nu Ligulatae is of Porphyrion, verdragen allemaal best wat zon. 25, 26, 27° C, zal normaal nog geen problemen geven, maar in de richting van de 30°C moet je oppassen. Over de 30°C loop je het risico om planten te verliezen, en vanaf 35°C heb je enkel nog een verzameling naamkaartjes over.
Onze Belgische zomers zijn altijd totaal onvoorspelbaar. Het ganse jaar door kunnen heel wat Saxifraga's buiten in de tuin, pot en trog probleemloos gehuisvest worden, maar die ene hete dag in de zomer kan funest zijn. En meestal hebben we wel ergens zo'n dag of dagen.

Slotsom: plant ze nooit op het zuiden of op een zonnige standplaats. Vroeg of laat geeft dat problemen. Tenzij je die standplaats in de zomer kan beschaduwen.

Velen geloven hier niet in, maar ook de Ligulatae (zilverrozetten) kennen hun grenzen. Ze verdragen iets meer zon dan Porphyrion, maar dat is het dan ook. Vorige zomer kon ik zelfs brandschade vaststellen bij de zeer sterke S. longifolia. Neen, zelfs zilverrozetten plant ik de laatste jaren niet meer in de zon. In veel boeken en tijdschriften staat echter het tegenovergestelde. Het is dus een misvatting, en zeker nu ons klimaat steeds maar aan het wijzigen is. Extremen treden de laatste jaren meer en meer op, zo ook dus overdreven hoge temperaturen.

Wat Gerrit zegt, heb ik ook al wel eens gehoord, i.v.m. saxifraga's die verbranden in de schaduw. Zelf heb ik dit nog niet meegemaakt. Ik denk dat dit vooral voorkomt op een volledig uitdrogende bodem tijdens zeer warme dagen. Een deel van mijn saxen staan in potten en troggen die ik goed vochtig kan houden, een ander deel staat in en tussen tufstenen. Ook die stenen blijken een voldoende buffer te hebben aan voldoende vocht tijdens droge periodes.

Zorg dat ze tijdens de zomermaanden op een beschaduwde en ietwat vochtige plaats staan, en je zal nog lang kunnen genieten van je saxjes, Jos.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #41 Gepost op: 11 februari 2017, 17:37:11 »
Je ziet, Jos, dat ook hier de meningen nogal uiteen dreigen te lopen.  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #42 Gepost op: 11 februari 2017, 20:42:44 »
Enne, ik wou eerst nog naar de voordracht komen, maar er moesten twee zoontjes voetballen en ons dochter moest ondertussen ook naar de dansschool gevoerd worden.
Als de Hans komt, kunnen ze te voet gaan, ze moeten eerst toch opwarmen.

Daar moet je toch mee uitkijken Jan, dit bord kwam ik tegen in Engeland.


Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #43 Gepost op: 11 februari 2017, 21:29:44 »
Ook hier in Leusden inmiddels wat knoppen te bespeuren in de Saxen (d.w.z. vorige week, want er ligt nu een pak sneeuw op de planten).

Foto 1: Saxifraga marginata 'Milica'.
Foto 2: Saxifraga 'Wolfgang Strumpf' (synoniem: Saxifraga species collected Betscho Pass door Wolfgang Strumpf).
Foto 3: Saxifraga 'Allendale Epic' (S. ferdinandi-coburgi x S. wendelboi).
Foto 4: Saxifraga x mariae-theresiae 'Theresia'.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jos Walravens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #44 Gepost op: 12 februari 2017, 11:42:55 »
Het wordt niet zo dikwijls gezegd maar het FORUM is van onschatbare waarde ... en dan vooral voor beginnende rotsplantliefhebbers.  Beter voorkomen dan genezen is er geen loze leuze.  Dagelijks (bijna) ga ik na wat er voor nieuw is.