Auteur Topic: Coniferen  (gelezen 52706 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Coniferen
« Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2011, 11:07:41 »
Ik kan Luc en Eduard alleen maar bijtreden ! Wat een indrukwekkende en uitzonderlijke reeks. Tsjonge ,tschonge ....allemaal nieuwe namen zelfs voor mij.
Je hebt gelijk Jos ,ze mogen in geen enkele rotstuin of collectie ontbreken. En ik ben blij dat ze ook op ons forum niet ontbreken . Nadeel is natuurlijk dat ze niet zo simpel te vermeerderen zijn... Ent je ook zelf Jos ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Coniferen
« Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2011, 12:06:11 »
Ik mag die foto's niet laten zien aan mijn vrouw Kris... ik heb net een aantal (oudere) conifeertjes die tóch te groot waren geworden verwijderd...  :-\ ::) ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Coniferen
« Reactie #17 Gepost op: 21 februari 2011, 00:31:15 »
Ik kan Luc en Eduard alleen maar bijtreden ! Wat een indrukwekkende en uitzonderlijke reeks. Tsjonge ,tschonge ....allemaal nieuwe namen zelfs voor mij.
Je hebt gelijk Jos ,ze mogen in geen enkele rotstuin of collectie ontbreken. En ik ben blij dat ze ook op ons forum niet ontbreken . Nadeel is natuurlijk dat ze niet zo simpel te vermeerderen zijn... Ent je ook zelf Jos ? 

Toch zeker een aantal is ook te vermeerderen door te stekken, ik ben daar geen held in maar een enkele keer lukt het wel en als van een bepaalde soort meerdere stekken aanslaan wordt het al snel weer teveel van het goede.
enkele voorbeelden, Abies koreana 'Ciss' plant en stek en een makkelijke, Juniperis communis 'Compressa' plant en stek
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Coniferen
« Reactie #18 Gepost op: 21 februari 2011, 00:54:38 »
Van enten op zich hoeft men denk ik niet bang te zijn, maar het kweken van de juiste onderstammen (voor een paar planten) zal wellicht meer problemen en kosten geven.
Coniferen heb ik nog niet geënt maar wel rozen (oculeren), diverse fruitbomen zoals pruimen, kersen, appel en peer. Ook komkommers en natuurlijk cactussen maar het principe is hetzelfde.
Nog enkele stekken. Picea sitchensis ‘tenas’ en de wat sneller groeiende Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis' die door snoeien goed in toom te houden is, de volwassen plant op de foto is al meer dan 20 jaar oud! En 1,6 m hoog
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Coniferen
« Reactie #19 Gepost op: 21 februari 2011, 09:58:00 »
...en die gedraaide pilaar komt weer net om de hoek kijken hé Gerrit. Weet je nog wel, dat ik je daarover sprak in Gent...
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Coniferen
« Reactie #20 Gepost op: 21 februari 2011, 10:16:08 »
Gebruik je dan stek met 'hieltje' ? Maak je gebruik van een stekpoeder of ander medium ? Pasklare stekgrond of eigen samengesteld mengsel Gerrit ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Coniferen
« Reactie #21 Gepost op: 21 februari 2011, 18:20:39 »
Beste dwerg coniferen liefhebbers. Mocht er interesse bestaan om in groepsverband een bezoek te brengen aan kwekerij LIBO in Baexem, dan zou ik misschien met Wiel Linssen de eigenaar, hiervoor misschien een afspraak kunnen maken .LIBO is durf ik bijna zeker te zeggen de dwerg coniferen kwekerij met misschien wel de grootste collectie van Europa.
Wel heeft Wiel zijn kwekerij behoorlijk afgebouwd en houdt er op dit moment nog alleen maar een unieke dwerg coniferen verzameling op na.
Alleen zijn prive tuin is al een bezoek waard. Ik vertel zeker niet te veel als bij menigeen de mond open valt van verbazing.
Laat maar weten of er belangstelling is dan probeer ik iets te regelen.  :o :P

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferen
« Reactie #22 Gepost op: 21 februari 2011, 19:44:55 »
Dwergconiferen stekken lijkt me niet al te makkelijk, met dit exemplaar van een Juniperus communis compressa is het me al eens gelukt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Coniferen
« Reactie #23 Gepost op: 21 februari 2011, 19:59:04 »
Kun jij een antwoord geven op mijn eerder gestelde vraag in dit topic Frankie ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferen
« Reactie #24 Gepost op: 21 februari 2011, 20:19:59 »
Gebruik je dan stek met 'hieltje' ? Maak je gebruik van een stekpoeder of ander medium ? Pasklare stekgrond of eigen samengesteld mengsel Gerrit ?

Een stek met een hieltje biedt altijd meer kans op slagen omdat het bewortelingsoppervlak groter is. Stekpoeder gebruikte ik niet, maar dit kan zeker bevorderlijk werken. Als stekgrond voor de meeste soorten gebruik ik een mensel van stekgrond of fijne bloemaarde, vermengd met wat brekerzand.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Coniferen
« Reactie #25 Gepost op: 21 februari 2011, 22:15:26 »
Hoi coniferen liefhebbers,

Enten van coniferen is absoluut niet zo eenvoudig. Ik heb een cursus van twee praktijkdagen 'enten van coniferen' achter de rug en er komt meer bij kijken dan je wel denkt. Deze winter heb ik een aantal griffels op onderstammen geent en deze staan nu nog in de 'couveuse'. Ik hoop dat er wat van gaat lukken.
Stekken gaat bij een aantal soorten redelijk eenvoudig. Juniperus soorten zijn wat dat betreft de eenvoudigste.

En Ger, naast Wiel hebben wij ook nog Henk van Kempen in Son en Breugel. Ik ben daar een paar keer geweest en wat die allemaal heeft is onvoorstelbaar. Heeft een tweetal showtuinen van minstens twee ha. bij zijn kwekerij met allemaal juweeltjes. Hij heeft ook diverse mooie mini's te koop.

In Zundert hadden wij tot voor twee jaar Kees van Ostaaijen met zijn tuincenter Hulsdonk. Jaarlijks hield hij in september een verzamelaarsdag met allerlei kleine plantjes voor kleine prijsjes. Hiervan heb ik de laatste 10 jaar een hele collectie miniconiferen (ca. 125) opgebouwd. Inmiddels is Hulsdonk naar jullie Belgenland (Peer) verhuisd en heeft Kees het afgelopen jaar daar voor het eerst een verzamelaarsdag georganiseerd. Helaas regende het heel de dag. Er was echter ook weer een grote verzameling mini- en dwergconiferen. (zie www.hulsdonk.com)

Bij een volgende gelegenheid zal ik nog wat foto's sturen.

Jos



Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Coniferen
« Reactie #26 Gepost op: 21 februari 2011, 22:16:54 »
inderdaad Jos & Luc. Helaas zijn deze pareltjes toch zo duur.
Ik dacht dat Ph. Van Hilst, waar het volgend weekend opendeurdagen zijn, daar ook een niet onbelangeijk sortiment van had.  

Vorig jaar ben ik nog bij Philip geweest, er zullen toen toch wel een 30 tal soorten gestaan hebben.
Maar stuur hem een E-mail, het adres staat op de V.R.V. site.

...en die gedraaide pilaar komt weer net om de hoek kijken hé Gerrit. Weet je nog wel, dat ik je daarover sprak in Gent...

Die pilaren zullen regelmatig te zien zijn op mijn foto's Eduard, ik heb er 4 van, 2 linksom en 2 rechtsom.
Kom ze bij gelegenheid maar eens bekijken. ;)

Gebruik je dan stek met 'hieltje' ? Maak je gebruik van een stekpoeder of ander medium ? Pasklare stekgrond of eigen samengesteld mengsel Gerrit ?

Ik heb een enkele keer met een hieltje gestekt, ik denk wel dat dit voordelen geeft. Niet alleen dat er een groter beworteltelingsoppervlak maar ook omdat veel coniferen beter wortelen op tweejarig hout (het hieltje is tweejarig)
Ik gebruik geen stekpoeder, maar dat ga ik toch ook nog proberen.
Dit gebeurt in gewone stekgrond waar eenderde rijnzand aan toegevoegd is
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Coniferen
« Reactie #27 Gepost op: 21 februari 2011, 23:18:25 »
Bedankt voor de tips Gerrit.
Welke periode is volgens jou het meest geschikt om te stekken, wanneer je over geen kas beschikt ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Coniferen
« Reactie #28 Gepost op: 22 februari 2011, 22:45:07 »
De beste periode om te stekken, da's best moeilijk te zeggen, dit ligt ook aan welke soort je wil stekken.
Zonder kas zou ik zeggen het beste in juli-augustus, dan kunnen ze voor de winter nog callus aanmaken.
Zorg ervoor dat de onderkant van de stek verhout is anders krijg je snel schimmel.
Snij de stekken niet bij de top van de plant (deze wortelen moeilijker) maar in het midden aan de zijkant.
Ook in het najaar en vroege winter moet het mogelijk zijn om te stekken, wel vorstvrij houden.
Het bewortelen kan lang duren, toch al gauw een half jaar en soms nog langer.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Coniferen
« Reactie #29 Gepost op: 22 februari 2011, 23:38:53 »
Ik ga het ook eens uitproberen Gerrit, mss. met een jeneverbesje.
Hingene, prov. Antwerpen (B)