Auteur Topic: NRV Zaaddistributie 2012  (gelezen 2831 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
NRV Zaaddistributie 2012
« Gepost op: 30 augustus 2012, 21:27:39 »
Zaaddistributie 2012

De zadendistributie neemt een belangrijke plaats in binnen de NRV. Het is vaak de enige manier om aan bepaalde plantenzaden te komen. Maar die zaden    komen natuurlijk niet vanzelf bij de NRV in de zakjes terecht ))8, lees daarom deze oproep http://www.rotsplantenvereniging.net/zaaddistributie.html van de NRV commissie zaaddistributie _07.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:NRV Zaaddistributie 2012
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2013, 15:32:24 »
Vandaag lag een bekende envelop op de deurmat. Ik herkende mijn eigen handschrift en ik wist: de zaden van de NRV zijn daar.
Het jaarlijkse monnikenwerk van de vereniging zit erop. Een zucht van verlichting zal ik menig gezin worden geslaakt.
Een hoogtepunt ieder jaar weer voor de vereniging. Dat ze het klaar krijgen om honderden zaden te verzamelen, dan te administreren, te selecteren te verdelen en al die handelingen te verrichten om zo'n  envelop op de deurmat te krijgen.
Al die vrijwilligers, die dat doen in anonimiteit. Ik wil ze laten weten dat ik het fantastisch vind wat hier ieder jaar weer gepresteerd wordt.  ((13
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2013, 12:47:55 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:NRV Zaaddistributie 2012
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2013, 18:47:09 »
Op de doe-dag van de N.R.V. een paar weken geleden kregen we van de hoofdman van de zadendistributie Martien Kerk uitleg hoe het allemaal in zijn werk gaat en dan kan ik me helemaal aansluiten bij het verhaal van Gerrit E.
Ik wil een voorbeeld aanhalen van het vele werk dat verricht wordt: Soms worden zaden aangeboden die niet geschoond zijn (het is de bedoeling dat de zaaddonors dit zelf doen!!). In dit geval had Martien zaden van een soort die moeilijk te scheiden waren van het kaf daarom werden de zaden er handmatig een voor een er tussen uit gesorteerd, echt een monnikenwerk.
Allemaal mensen met het hart op de goede plaats!!!!!!!
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:NRV Zaaddistributie 2012
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2013, 20:57:30 »
Op de doe-dag van de N.R.V. een paar weken geleden kregen we van de hoofdman van de zadendistributie Martien Kerk uitleg hoe het allemaal in zijn werk gaat en dan kan ik me helemaal aansluiten bij het verhaal van Gerrit E.
Ik wil een voorbeeld aanhalen van het vele werk dat verricht wordt: Soms worden zaden aangeboden die niet geschoond zijn (het is de bedoeling dat de zaaddonors dit zelf doen!!). In dit geval had Martien zaden van een soort die moeilijk te scheiden waren van het kaf daarom werden de zaden er handmatig een voor een er tussen uit gesorteerd, echt een monnikenwerk.
Allemaal mensen met het hart op de goede plaats!!!!!!!
Ook bij mij lag ie vandaag keurig op de mat. Deze mensen verdienen een applaus ((3

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:NRV Zaaddistributie 2012
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2013, 11:13:29 »
Ook zij die géén lid zijn van de NRV, kunnen vanaf heden de NRV-zadenlijst inzien en eventueel bestellen, zie hier http://www.rotsplantenvereniging.net/zadendistributie.html

Edit: Ik heb, op verzoek van de coördinatie NRV-zadendistributie, enkele nagekomen soorten toegevoegd. Betreffen enkele in het wild verzamelde soorten en enkele in de tuin verzamelde soorten. Om het zoeken wat gemakkelijker te maken, heb ik ze in een afwijkend kleurtje vermeld. Via bovenstaande link is de zadenlijst te downloaden.

Edit 1 febr: Nogmaals enkele nieuwe soorten toegevoegd aan de NRV-zadenlijst. Helaas ook een aantal zaden op "uitverkocht" moeten zetten.

Edit 7 febr.: Het gaat hard met de zaden, op verzoek van de coördinatie NRV-zadendistributie weer een aantal soorten op "uitverkocht" moeten zetten. Indien belangstelling raadpleeg steeds de meest recente zadenlijst op onze website, zie bovenaan dit bericht.

Er komt eind van de week een nieuwe koudegolf aan, dus bestellen en zaaien maar, suc6  _08.
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2013, 10:21:13 door Cor van Kapel »