Auteur Topic: Saxifraga 2017  (gelezen 68275 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #765 Gepost op: 18 mei 2017, 23:31:05 »
 -2(
Leiomerus 1 is nu op de terugweg, maar den Leiomerus 2 is nog altijd top en nu op dit eigenste moment op zijn top ! ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #766 Gepost op: 19 mei 2017, 14:59:52 »
Een speciale zilver met een speciale, moeilijke naam : 'Cernohorski Maglic', samen met wat Sedum album die ik daar natuurlijk niet geplant heb. Hoeft ook niet, ha ha.



Knap zeg, die Sax.'Cernohorski Maglic' ! Als je die in de verkoop hebt , breng je die dan eens mee naar de orchidee wandeling of naar de volgende vergadering?
Alvast bedankt!

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #767 Gepost op: 21 mei 2017, 22:13:55 »
Een speciale zilver met een speciale, moeilijke naam : 'Cernohorski Maglic', samen met wat Sedum album die ik daar natuurlijk niet geplant heb. Hoeft ook niet, ha ha.



Knap zeg, die Sax.'Cernohorski Maglic' ! Als je die in de verkoop hebt , breng je die dan eens mee naar de orchidee wandeling of naar de volgende vergadering?
Alvast bedankt!
Het spijt me, ik had er nochtans twee, maar die zijn allebei de deur uit. Het is trouwens een trage groeier, misschien volgend jaar beter ... ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #768 Gepost op: 22 mei 2017, 22:26:37 »
knappe Saxen , Jan !
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #769 Gepost op: 29 mei 2017, 20:50:17 »
Ik heb er ook nog eentje en wel met onderstaand naamkaartje :

Saxifraga paniculata rosea

Die komt nog van dat beursje in Noord-Frankrijk een aantal jaar geleden, vandaan.

Hij voelt zich goed in zijn tufsteen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #770 Gepost op: 29 mei 2017, 23:18:50 »
knappe Saxen , Jan !
Merci, en die van de Luc mag er ook wezen !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #771 Gepost op: 29 mei 2017, 23:20:19 »
Een trio van 'Hare Knoll Beauty', een nogal dikke cochlearis (die met de meeste bloemen) en die met 1 bloemstengel is cochlearis 'Oh Yes'.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #772 Gepost op: 29 mei 2017, 23:22:41 »
Die dikkere cochleariskes vanuit een andere hoek.

En bij foto 2 een cochlearis met normalere proporties.

Mens die zilvers zijn moeilijk te trekken!
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #773 Gepost op: 29 mei 2017, 23:24:01 »
Een andere leukerd is 'Knebworth'.  -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #774 Gepost op: 31 mei 2017, 06:45:40 »
Inderdaad Leio, ze zijn heel moeilijk in beeld te brengen, ik doe een poging met S. cochlearis (rechts) en een dwergvorm van S. cochlearis (links) op een tufsteen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #775 Gepost op: 19 juni 2017, 22:47:45 »
Wie heel wat saxifraga's in de tuin heeft geldt: CODE ROOD!  --13 ))11 _010
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #776 Gepost op: 20 juni 2017, 16:41:48 »
Wie heel wat saxifraga's in de tuin heeft geldt: CODE ROOD!  --13 ))11 _010

Eind van het seizoen zou het wel eens code bruin en zwart worden Frankie...  :(
Ik probeer ze in elk geval al regelmatig van wat water te voorzien 's avonds en ook wat oordeelkundig geplaatste stenen kunnen voor soelaas zorgen, maar het wordt in elk geval een triest verhaal (en niet alleen met de saxen vrees ik)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #777 Gepost op: 20 juni 2017, 18:38:55 »
Wie heel wat saxifraga's in de tuin heeft geldt: CODE ROOD!  --13 ))11 _010

Eind van het seizoen zou het wel eens code bruin en zwart worden Frankie...  :(
Ik probeer ze in elk geval al regelmatig van wat water te voorzien 's avonds en ook wat oordeelkundig geplaatste stenen kunnen voor soelaas zorgen, maar het wordt in elk geval een triest verhaal (en niet alleen met de saxen vrees ik)

Ook hier beginnen de eerste slachtoffers te vallen. De maandenlange droogte en nu nog eens die hittegolven eisen hun tol. Straks worden mijn rotstuinen nog herschapen in steengroeves. En dan te bedenken dat juli en augustus er nog aan moeten komen... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #778 Gepost op: 30 juni 2017, 23:07:00 »
Inderdaad gasten, hier heeft het de voorbije twee maanden NIETS geregend. De enige regen die wat soelaas brengt komt van mijn eigen waterput van 30 meter diep.
Ook deze week ultiem droog, ondanks de dreigende wolken. Het heeft op een morgen wel eens wat nat gelegen, maar mijn regenton, daar is misschien 1 mm bijgekomen dat dan de volgende uren terug verdampt is. Het klimaat is naar de kl. :o

Over mijn potten schaduwdoeken, een groot stuk karton over een redelijk in de brandende zon liggende crevice, dus daar geen enkel slachtoffer.

In de crevice naast het huis, hier een daar een stukje verbrand van de Allendales, maar geen erg, want voldoende water gegeven.

De zuidkant voor het huis : de zandcrevice, enkel een paar slachtoffers die ik net geplant had, de gevestigde zijn door de constructie afdoende beschermd.
In de zandsteenrotstuinen voor het huis pal in het zuiden een paar extra stenen gelegd bij de gevoelige Saxen, dat heeft gewerkt.
De zilvers aldaar moesten maar hun plan trekken, daar is toch hier en daar een stukje naar de Filestijnen, wat wil je ?
In de droge muur is er nog wel een kranige overlever, maar het aantal slinkt zienderogen, is volkomen te verstaan ...

Mijn kleine potjes geef ik elke dag water, daar geen problemen, al had ik wel een aantal verbrandde exemplaren vanuit de maand april ...had ze dan wat te lang in de zon laten staan, zelfs dan brandde de zon al zo hard !

In mijn grote marmer rotstuin, tja, daar is geen beginnen aan, de planten die een beetje kapot zijn, wel daar steek ik een stuk rots in het verbrandde deel en de rest van de plant heeft dan weer wat bescherming en groeit gewoon verder.

Hier wat paniculata's, deze trekken zich dat extreme weer niet zo aan, of toch ?
Deze foto's zijn van paniculata Jan Fouquaert, kijk maar hoe die zich probeert te beschermen door zijn rozetten te sluiten.




www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #779 Gepost op: 30 juni 2017, 23:13:19 »
De eerste foto is een paniculata JF die in de crevice naast het huis staat, hij krijgt een beetje extra schaduw van een mini spar, dus zijn de rozetten wat meer open.

De tweede foto ook pan. JF, pal op het zuiden, maar groeiend in enkel zand, rozetten iets meer open dan de extreem gesloten exemplaren.

Derde foto is van de originele pan. JF in de marmer rotstuin, heeft al die tijd geen water gehad ...maar staat in redelijk vette grond.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen