Recente berichten

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]
91
Reizen, uitstappen en reisverhalen / Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op 21 april 2018, 00:13:05 »
Met wat geluk vind je zelfs dit.
92
Reizen, uitstappen en reisverhalen / Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op 21 april 2018, 00:11:00 »
En ja hoor, het oplettende oog ziet zelfs wat kleurschakeringen.
93
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op 21 april 2018, 00:03:48 »
Nog een vaste bewoner van de bossen is Corydalis solida.
94
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op 20 april 2018, 23:59:15 »
Dit weekend de 'courage toopegerapt' en de verre rit naar het zuiden van het land aangevat om de grootste populatie Pulsatilla vulgaris te gaan bekijken.
Er staan wel ruim 150 planten schat ik.

Die kennen jou inmiddels al allemaal persoonlijk zeker Frankie ?  --11

De foto's zijn wel weer om duimen en vingers van af te likken !  -6(

Het is in ieder geval telkens een blij weerzien, Luc  ((12
95
Rotsplanten / Re: Saxifraga 2018
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op 20 april 2018, 23:54:19 »
Wanneer S. 'Christian Huygens' in bloei komt betekent dit bijna onherroepelijk het einde van het Porphyrionseizoen. Het was niet het allerbeste maar ook niet het slechtste seizoen. En in feite was het mede door de drie winterprikken een bijzonder lang seizoen.
96
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op 20 april 2018, 23:49:01 »
Nog een prachtsoortje uit Nepal: Saxifraga cinerea.
97
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op 20 april 2018, 23:43:43 »
Het saxenseizoen loopt met deze warmte wat sneller ten einde. Vooral nog een handvol botanische steenbreekjes geeft nog eens alles. Zoals de magnifieke en weinig in cultuur zijnde Saxifraga corymbosa, de enige geel bloeiende Engleria.
98
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op 20 april 2018, 23:40:57 »
@ Leio, deze had ik nog van u onder de naam 'Jocelyne Bacci', maar het was iets anders, weet jij nog wat?
'Jocelynne Bacci' (zo is het juist) is wit bloeiend, die heb ik ondertussen ook in het bezit, de juiste dus. 'Kay Bacci' is roos. En de gele die je toont, is 'Aldo Bacci'. Enfin, 't is alleszins een Bacci !  Ik versta niet van waar al die fouten komen, ik betrap er mij zelf ook op dat er bij het stekken soms eentje een verkeerde naam draagt (kan gebeuren want in een stekbak staat alles goed samen), maar meestal zie ik het wel zelf en pas het aan. Enfin, het zij zo.
Ik heb al een tijdje 'Marie' maar ik wist al dat die niet de juiste was, nu blijkt het 'Noviummagum' te zijn. Enfin ik ben al blij dat die uitgeklaard is.
Dan had ik ook een 'Marylin Monroe', ook al een valse teef, want MM is normaal roos, en toen ik 'Polonaise' zag bloeien, dacht ik, tiens en jawel, het is 'Polonaise'.
Mijn 'Old Britain' daar had ik ook al een donkerbruin vermoeden, die bleek eerst een 'Jendini' te zijn, maar Jendini is niet juist en is eigenlijk 'Eulenspiegel', die heb ik ook en lijkt totaal niet op mijn Old Britain plant, nu blijkt dat mijn plant de naam 'Golden Age' zou moeten dragen. Ik weet ook nog altijd niet welke Sax mijn 'Tenerife' is (ook niet juist, maar toch een leuk plantje)
Enfin, the story goes on.

Zo blijven we bezig, niet Leio?
99
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op 20 april 2018, 23:38:25 »
Nog een late bloeier onder de naam S. 'Allendale Carol', maar dat is het niet.
Een late bloeier, roos en van die typische rozetten met kalkafzetting aan de randjes van de blaadjes, dat kan enkel maar 'Dora Ross' zijn.
Hier een klein, bescheiden plantje in mijn zandsteen rotstuintje, daar zie je ook die typische rozetjes. Een ander kenmerk zijn de wat langere bloemsteeltjes dan we doorgaans gewend zijn.

Dat was ook mijn vermoeden, Leio, merci voor de bevestiging. Toch wel een waardevolle cultivar aan het sortiment.
100
Rotsplanten / Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Laatste bericht door Lily-Anne Vereecken Gepost op 20 april 2018, 23:18:08 »
Deze Saxifraga longifolia heeft precies zin om te bloeien  ( of is dit een nieuwe bladkroon? ) ik zou het spijtig vinden, want hij komt van onze VRV reis en daar waren zijn voorouders zo groot als een mensenhand !

Ik denk (vrees?) inderdaad dat hij gaat bloeien Lily-Anne - bij ons durven ze nogal eens een paar jaar vroeger bloeien dan in de natuur of in een tufsteengat geplant.  Jammer, maar helaas !

Is het dan heel belangrijk om S.longifolia zo arm mogelijk te houden om de rozetten groter te krijgen? Ik zal in ieder geval proberen vermijden dat er vreemd stuifmeel op de bloemetjes komt om hem zichzelf te laten bestuiven . Ik hoop dat het voldoende is om de bloem in te pakken in een heel fijn gaas.
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]