Auteur Topic: De tuinen van Jan Tholhuijsen  (gelezen 40485 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #105 Gepost op: 11 september 2017, 20:40:19 »
Naar aanleiding van de vraag van Frankie over de morene, snel even een klein filmpje gemaakt over de bovenkant. De meeste planten zijn al in de herfst modus, maar toch zijn tot nu toe redelijk gezond.
De pomp om het water rond te laten stromen, is van 24 uur, naar 12 uur, naar 3x  een uur en nu iedere dag een half uur.

Over een maand ga ik het semi doorzichtig afdak plaatsen en stop ik de pomp en daarna zuig ik de reservoirs leeg, zodat alles langzaam droger wordt.
Dit wat ik vorige winter heb gedaan en alles is goed de winter doorgekomen.
De foto's zijn van vorig jaar zonder planten.

Filmpje is hier op youtube te zien  https://youtu.be/rdL3HlsFi0E
De planten lijst

Acorus    gramineus   'Minimus Aureus'
Allium    flavum   'Minor'
Geum          'Beech House Apricot'
Primula   allionii      'William Earle'
Primula   farinosa   
Primula   kisoana   
Primula   yuparensis   
Primula   modesta var. Fauriei   
Primula   allionii   Stop 01/7
Primula   juliae   
Primula   marginata   'Linda Poppe'
Ranunculus   ficaria   'Corallete'
Ranunculus   albertii   
Ranunculus   alpestris   
Ranunculus alpestris   ´Flore Pleno´
Salix   herbacea   'Aletschgletscher'
Salix   serpyllifolia   
Salix   rotundifolia   
Saxifaraga fortunei   'Black Ruby'
Saxifraga spathularis   
Saxifraga oppositifolia   'Austria'
Saxifraga oppositifolia   'Seren Swanwijn'
Saxifraga rufescens   
Soldanella      'Sudden Spring'
Soldanella pusilla   
Soldanella      'Spring Symphony'
Soldanella minima   'Alba'
Soldanella hungarica   
Soldanella cyanaster   
Thalictrum kiusianum   
Trollius   laxus   
Trollius   farreri var. Farreri

De planten zien er behoorlijk goed uit, Jan, blijkbaar kunnen ze dit bouwwerk wel appreciëren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #106 Gepost op: 12 september 2017, 08:36:56 »
Interessante beelden Jan.  Het valt mij op dat heel wat planten na amper een jaar al flink aangegroeid zijn.

Ik ben heel erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.   Met name van de diverse Soldanella's - die bloeien hier in de tuin het eerste jaar na aanplant meestal het uitstekend, het tweede jaar al wat minder en daarna is het meestal afgelopen met de bloei...  :(
Benieuwd of dit bij jou ook het geval zal zijn.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #107 Gepost op: 12 september 2017, 09:33:16 »
Interessante beelden Jan.  Het valt mij op dat heel wat planten na amper een jaar al flink aangegroeid zijn.

Ik ben heel erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.   Met name van de diverse Soldanella's - die bloeien hier in de tuin het eerste jaar na aanplant meestal het uitstekend, het tweede jaar al wat minder en daarna is het meestal afgelopen met de bloei...  :(
Benieuwd of dit bij jou ook het geval zal zijn.

Ik heb verder in de tuin ook nog een paar solda's staan met een magere bloei. Een of twee bloemetjes, maar ze blijven leven. In de morene heeft er maar een gebloeid, nl de 'Spring Symphony'. We wachten af.
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #108 Gepost op: 12 september 2017, 19:12:23 »
Die ziet er alvast prima uit, Jan - ik heb dezelfde cultivar, maar na een veelbelovende start met overvloedige bloei, liet hij het ook afweten en beperkt zich nu tot wat blad...  :'(   Benieuwd of de morene soelaas brengt.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #109 Gepost op: 12 september 2017, 21:40:45 »
Hier idem dito met zowat alle Soldanella's die ik al probeerde op diverse plekjes in de tuin en troggen.

Ik weet dat Wim vroeger een aantal soortjes vrij succesvol had...ik weet niet of hij die nog heeft? Waar is Wim eigenlijk?  ))8
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #110 Gepost op: 24 september 2017, 23:26:52 »
Vorige week 90% van de mini coniferen/heksen bezems gefotografeerd. Het zijn er een kleine 60, teveel om hier te uploaden. Ze staan wel op facebook.(er zijn ook wel een paar voordelen aan FB).
Ik heb de foto's op youtube gezet, in slide show. Dan kan ik ze hier wel weergeven.

https://youtu.be/VIFIMuLlieQ

Een paar foto's hieronder. De automatische verkleiner werkt niet, krijg de foto's niet geupload.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2017, 13:17:50 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #111 Gepost op: 25 september 2017, 13:19:35 »
Hier nog eens geprobeert een paar mini conifeertjes te uploaden. (gelukt) Ik denk, (volgens jou laatste bericht Luc) dat er een foto bij zat die het probleem veroorzaakte. Deze had ik verkleind en erbij willen zetten. Toen bleef het mis gaan. Nu heb ik die er niet bij gedaan en een nieuw bericht gemaakt.  Dank Luc voor de bijdrage.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2017, 13:23:05 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #112 Gepost op: 25 september 2017, 18:51:52 »

De techniek stelt ons nu eenmaal af en toe voor vraagstukken Jan  ((--11  Blij dat het opgelost is, dan hoeven we deze mooie conifeertjes niet te missen.  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #113 Gepost op: 25 september 2017, 21:21:50 »
Bijzonder mooie beelden, Jan. Ik heb 'Piggelmee' ook staan, nog mee gehad van Tsjechië. Wat een knap boompje is dat, niet?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #114 Gepost op: 25 september 2017, 23:17:27 »
Citaat van: Frankie Wulleman link=topic=
Ik weet dat Wim vroeger een aantal soortjes vrij succesvol had...ik weet niet of hij die nog heeft? Waar is Wim eigenlijk?  ))8
[/quote


Ik heb mij ook al afgevraagd waar Wim is !

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #115 Gepost op: 30 september 2017, 17:33:41 »
Vandaag wat foto's van afgelopen jaar gesorteerd en gelijk maar een slide show gemaakt.

HD, full screen en geluid kan aan.

Muziek is Shangri-la

Shangri-La is de naam van het aardse paradijs uit het boek Lost Horizon, dat in 1933 geschreven is door de Engelse romanschrijver James Hilton. Dit boek is in 1937 en in 1973 verfilmd. Het gaat over vier Britten die een vliegtuigongeluk overleven en terechtkomen in een klooster aan de voet van de Tibetaanse berg Karakal. Het overweldigend mooie klooster draagt de naam Shangri-La. Shangri-La is synoniem geworden voor het aards paradijs, maar specifiek ook voor het beeld van een utopie in de Himalaya. Het verhaal van Shangri-La is gebaseerd op het idee van Shambhala, een mystieke stad volgens Tibetaans-boeddhistische traditie.  (bron wikipedia)

https://youtu.be/L_28yW8Vaj8
Omgeving Roosendaal

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #116 Gepost op: 4 oktober 2017, 09:07:26 »
Vandaag wat foto's van afgelopen jaar gesorteerd en gelijk maar een slide show gemaakt.

HD, full screen en geluid kan aan.

Muziek is Shangri-la

Shangri-La is de naam van het aardse paradijs uit het boek Lost Horizon, dat in 1933 geschreven is door de Engelse romanschrijver James Hilton. Dit boek is in 1937 en in 1973 verfilmd. Het gaat over vier Britten die een vliegtuigongeluk overleven en terechtkomen in een klooster aan de voet van de Tibetaanse berg Karakal. Het overweldigend mooie klooster draagt de naam Shangri-La. Shangri-La is synoniem geworden voor het aards paradijs, maar specifiek ook voor het beeld van een utopie in de Himalaya. Het verhaal van Shangri-La is gebaseerd op het idee van Shambhala, een mystieke stad volgens Tibetaans-boeddhistische traditie.  (bron wikipedia)

https://youtu.be/L_28yW8Vaj8

Is het in dat klooster dat de mensen nooit verouderen?
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #117 Gepost op: 4 oktober 2017, 09:44:59 »
Vandaag wat foto's van afgelopen jaar gesorteerd en gelijk maar een slide show gemaakt.

HD, full screen en geluid kan aan.

Muziek is Shangri-la

Shangri-La is de naam van het aardse paradijs uit het boek Lost Horizon, dat in 1933 geschreven is door de Engelse romanschrijver James Hilton. Dit boek is in 1937 en in 1973 verfilmd. Het gaat over vier Britten die een vliegtuigongeluk overleven en terechtkomen in een klooster aan de voet van de Tibetaanse berg Karakal. Het overweldigend mooie klooster draagt de naam Shangri-La. Shangri-La is synoniem geworden voor het aards paradijs, maar specifiek ook voor het beeld van een utopie in de Himalaya. Het verhaal van Shangri-La is gebaseerd op het idee van Shambhala, een mystieke stad volgens Tibetaans-boeddhistische traditie.  (bron wikipedia)

https://youtu.be/L_28yW8Vaj8

Is het in dat klooster dat de mensen nooit verouderen?

Het is een utopie, Gerrit, een roman die diverse keren is verfilmd.  Het zou kunnen, daar vind je niks van terug in de omschrijvingen. Dat is wat ik ervan weet, maar het is een van mijn favorite muziekstukken.
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #118 Gepost op: 6 oktober 2017, 18:29:14 »
Vandaag begonnen met de bescherming met afdak.
Hier in nederland met najaarsstormen, veel regen, en een vochtigheidsgraad van soms 100% is het voor veel rotsplanten goed om bescherming te bieden. Het vocht in de lucht is meestal genoeg voor de winterperiode. Ik kan altijd zelf een beetje water toevoegen.
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #119 Gepost op: 6 oktober 2017, 21:56:37 »
Je bent er wel vroeg bij Jan !  Hier wacht ik tot November, ook al omdat ik dit jaar vrij veel planten heel recent pas heb aangeplant.  Dan krijgen ze best nog wat hemelregen over zich heen om lekker in te wortelen denk ik.

Overigens ben ik wel jaloers op je fantastisch mooie en efficiënte afdakken en afdakjes.  :o
Van jou hadden we natuurlijk niets anders verwacht.  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen