Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 316264 keer)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1605 Gepost op: 14 juni 2015, 22:07:00 »
Net een groepje vlindertjes samen: Saxifraga stolonifera.
Mooi Wim, maar is ie niet erg vroeg?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1606 Gepost op: 15 juni 2015, 08:01:01 »
Mooi Wim, maar is ie niet erg vroeg?

Nee, deze Japanse wildvondst bloeit altijd zo vroeg!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1607 Gepost op: 17 augustus 2015, 21:30:19 »
Nu de grootste hitte achter de rug is, kunnen de saxjes weer opgelucht adem halen.
S. stolitzkae (foto 1), S. 'Dracula' (foto 2), S. 'Your Succs' (foto 3) en S. corymbosa (foto 4) zijn enkele van de vele steenbreekjes die deze zomer op een schaduwrijk terras stonden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1608 Gepost op: 29 september 2015, 19:48:41 »
Geeuw, nog een laatste van mijn zomerslaapje ...

Wat was me dat voor een zomer ! Zeker voor de Saxen maar ongetwijfeld ook voor andere rotsplanten die dat extreem droge en warme weer helemaal niet gewend zijn.
Als het 's nachts haast niet afkoelt, dan weten ze het wel, die planten ...of hebben het geweten !
Enfin, de schade viel hier wel mee, al waren er of course een aantal schadegevallen, zie maar :

1/ Ivan Papanin, leeft nog een beetje. Ik had te laat mijn schaduwnet gehangen.
2/ Ik betwijfel dat dit zonneschade is, want deze krijgt niet zo veel rechtstreeks zon, die Saxen daar staan eigenlijk te donker.
Heel wat Saxen hebben het moeilijk daar en krijgen een raar groen kleur. Vooral die van Engeland meegebracht, zien af. Sommige zijn dood. De echte boosdoener : potgrond die niet samengaat met Saxen. Gelukkig heb ik nog stekjes staan van deze Barford in kleine potjes.
3/Aan het mengsel kan het niet liggen, kijk eens hoe gezond deze paniculata's er uit zien en deze komen rechtstreeks van het wild, de Monte Baldo ...
4/ En kijk eens hoe gezond de Saxen buiten er uit zien (veel regen, putwater als het droog is, wind, direct zonlicht, maar ook schaduw van een reuze conifeer ...)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1609 Gepost op: 29 september 2015, 19:59:23 »
1/ Met zo een zomer, zou je denken dat alle Saxen in de muur dood zouden zijn, nee dat is niet het geval.
    Natuurlijk zijn er heel wat dood, de overlevers staan waarschijnlijk op een goede plaats waar het water (als het valt) goed langs de verticale rotsen stroomt, enfin goed voor 
    de Saxen aldaar, alginter niet ...
2/ Mijn Cumulus aan de ZUIDKANT op de muur leeft ook nog, had enkel een klein bruin plekje in het midden, maar ben die vergeten te fotograferen.
     Als troost, de alsmaar groter wordende Cumulussen op zandsteen, de hele dag zon, maar georiënteerd naar het noorden.
3/ Ik ben tot de conclusie gekomen dat de beste plaats voor Saxen de volle vrijheid is.
    Deze in mijn crevicegarden met schaduw van het huis tot de middag doen het uitstekend, enkel een Allendale Betty is een beetje verbrand, maar sommige delen groeien
    verder, dus de verliezen hier gewoon verwaarloosbaar. Dit is Paul Gaugin, vorig jaar was dit nog maar een klein ding.
4/ Red Poll was al een beetje groot, maar is toch wel redelijk bijgekomen in de crevice.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1610 Gepost op: 29 september 2015, 20:06:03 »
1/ Nog in de crevice : 2 Thor Heyerdahlekes.
2/ En River Thame heeft het daar ook naar zijn zin.
3/ Vandaar dat ik mijn zinnen gezet heb op een nieuw project.
     Dit rotstuintje zal een hele dag zon krijgen, maar door de constructie zullen er heel wat favoriete en intieme plekjes voor Saxen ontstaan.
     Ik moet ze toch ergens zetten, nie waar ?
     Enfin, het is natuurlijk nog bijlange niet af ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1611 Gepost op: 29 september 2015, 21:35:37 »
1/ Nog in de crevice : 2 Thor Heyerdahlekes.
2/ En River Thame heeft het daar ook naar zijn zin.
3/ Vandaar dat ik mijn zinnen gezet heb op een nieuw project.
     Dit rotstuintje zal een hele dag zon krijgen, maar door de constructie zullen er heel wat favoriete en intieme plekjes voor Saxen ontstaan.
     Ik moet ze toch ergens zetten, nie waar ?
     Enfin, het is natuurlijk nog bijlange niet af ...

Welcome back Mister leiomerus... ;D -7(

Weer heel wat plaats voor nieuwigheden zo te zien.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1612 Gepost op: 29 september 2015, 21:53:10 »
1/ Met zo een zomer, zou je denken dat alle Saxen in de muur dood zouden zijn, nee dat is niet het geval.
    Natuurlijk zijn er heel wat dood, de overlevers staan waarschijnlijk op een goede plaats waar het water (als het valt) goed langs de verticale rotsen stroomt, enfin goed voor 
    de Saxen aldaar, alginter niet ...
2/ Mijn Cumulus aan de ZUIDKANT op de muur leeft ook nog, had enkel een klein bruin plekje in het midden, maar ben die vergeten te fotograferen.
     Als troost, de alsmaar groter wordende Cumulussen op zandsteen, de hele dag zon, maar georiënteerd naar het noorden.
3/ Ik ben tot de conclusie gekomen dat de beste plaats voor Saxen de volle vrijheid is.
    Deze in mijn crevicegarden met schaduw van het huis tot de middag doen het uitstekend, enkel een Allendale Betty is een beetje verbrand, maar sommige delen groeien
    verder, dus de verliezen hier gewoon verwaarloosbaar. Dit is Paul Gaugin, vorig jaar was dit nog maar een klein ding.
4/ Red Poll was al een beetje groot, maar is toch wel redelijk bijgekomen in de crevice.

De saxenman van Melle heeft dus ook de zomerhitte overleefd.

Een Cumulus in de volle zon, die het hete zomer heeft doorstaan...ongelooflijk, dat kan alleen maar op Mount Fouquaert... :D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1613 Gepost op: 29 september 2015, 21:54:17 »
1/ Nog in de crevice : 2 Thor Heyerdahlekes.
2/ En River Thame heeft het daar ook naar zijn zin.
3/ Vandaar dat ik mijn zinnen gezet heb op een nieuw project.
     Dit rotstuintje zal een hele dag zon krijgen, maar door de constructie zullen er heel wat favoriete en intieme plekjes voor Saxen ontstaan.
     Ik moet ze toch ergens zetten, nie waar ?
     Enfin, het is natuurlijk nog bijlange niet af ...

Dat ziet er ook weer een leuke crevice uit, Jan, ben momenteel ook bezig aan zoiets...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1614 Gepost op: 29 september 2015, 23:21:33 »
1/ Met zo een zomer, zou je denken dat alle Saxen in de muur dood zouden zijn, nee dat is niet het geval.
    Natuurlijk zijn er heel wat dood, de overlevers staan waarschijnlijk op een goede plaats waar het water (als het valt) goed langs de verticale rotsen stroomt, enfin goed voor 
    de Saxen aldaar, alginter niet ...
2/ Mijn Cumulus aan de ZUIDKANT op de muur leeft ook nog, had enkel een klein bruin plekje in het midden, maar ben die vergeten te fotograferen.
     Als troost, de alsmaar groter wordende Cumulussen op zandsteen, de hele dag zon, maar georiënteerd naar het noorden.
3/ Ik ben tot de conclusie gekomen dat de beste plaats voor Saxen de volle vrijheid is.
    Deze in mijn crevicegarden met schaduw van het huis tot de middag doen het uitstekend, enkel een Allendale Betty is een beetje verbrand, maar sommige delen groeien
    verder, dus de verliezen hier gewoon verwaarloosbaar. Dit is Paul Gaugin, vorig jaar was dit nog maar een klein ding.
4/ Red Poll was al een beetje groot, maar is toch wel redelijk bijgekomen in de crevice.

De saxenman van Melle heeft dus ook de zomerhitte overleefd.

Een Cumulus in de volle zon, die het hete zomer heeft doorstaan...ongelooflijk, dat kan alleen maar op Mount Fouquaert... :D
Nee, die staat niet op een berg, gewoon op de zuidkant van een droge muur met als buren enkel maar Sempervivums.
Het enige wat ik gedaan heb, is een rotssteentje op een hoekje dat uitsteekt uit de muur gelegd zodat de Cumulus enkel tot de middag zon kreeg.
Nu is dat al lang weer weg.
Af en toe gaf ik de muur wat water via mijn tuinslang, maar dat was als een druppel op een hete plaat, na 5 minuten zag die muur er al weer kurkdroog uit.

Tja, ik leef nog, het was mij veel te warm om dood te gaan. --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1615 Gepost op: 29 september 2015, 23:36:40 »
1/ Nog in de crevice : 2 Thor Heyerdahlekes.
2/ En River Thame heeft het daar ook naar zijn zin.
3/ Vandaar dat ik mijn zinnen gezet heb op een nieuw project.
     Dit rotstuintje zal een hele dag zon krijgen, maar door de constructie zullen er heel wat favoriete en intieme plekjes voor Saxen ontstaan.
     Ik moet ze toch ergens zetten, nie waar ?
     Enfin, het is natuurlijk nog bijlange niet af ...

Dat ziet er ook weer een leuke crevice uit, Jan, ben momenteel ook bezig aan zoiets...
Ja merci, heb er nog veel werk aan, moet nog Saxen planten en een heleboel rotsen 'kleinen' met mijn zware hamer.
Het medium is al aangebracht : bovenop de aanwezige, relatief compacte grond met veel kleibestanddelen van de vorige, mislukte rotstuin die daar aanwezig was, gewoon een paar kruiwagens echt grof zand 3/8, dan de rotsen gezet, dan een paar kruiwagens mengsel tussen de rotsen gestrooid.
En wat is dat mengsel, pfff, heel simpel. Een halve kruiwagen van het zelfde grof zand, de rest gewoon van mijn 'hoop'.
Daar zit wit zand in, 'grond' die ik recupereer van de renovatie van mijn grote marmer rotstuin, wat potgrond van oude bloembakken van Surfinia's en Geraniums en wat sintels van de steenkolen die ik gebruik als verwarming. Dat laatste verhoogt de ph en zorgt voor wat voedsel. Ik ben tegen potgrond als Saxen in potten staan, maar als ze de vrijheid hebben, dan hebben ze daar geen last van. Toch wel  normaal, in een pot kunnen de wortels niet anders dan van de potgrond eten, ze moeten wel, in de vrijheid van de rotstuin daarentegen hebben ze de keuze om te eten wat ze willen. Die potgrond wordt in de natuur trouwens heel vlug omgezet door wormen, pissebedden, schimmels in allicht betere substanties. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1616 Gepost op: 30 september 2015, 00:03:04 »
1/ Nog in de crevice : 2 Thor Heyerdahlekes.
2/ En River Thame heeft het daar ook naar zijn zin.
3/ Vandaar dat ik mijn zinnen gezet heb op een nieuw project.
     Dit rotstuintje zal een hele dag zon krijgen, maar door de constructie zullen er heel wat favoriete en intieme plekjes voor Saxen ontstaan.
     Ik moet ze toch ergens zetten, nie waar ?
     Enfin, het is natuurlijk nog bijlange niet af ...

Dat ziet er ook weer een leuke crevice uit, Jan, ben momenteel ook bezig aan zoiets...
Ja merci, heb er nog veel werk aan, moet nog Saxen planten en een heleboel rotsen 'kleinen' met mijn zware hamer.
Het medium is al aangebracht : bovenop de aanwezige, relatief compacte grond met veel kleibestanddelen van de vorige, mislukte rotstuin die daar aanwezig was, gewoon een paar kruiwagens echt grof zand 3/8, dan de rotsen gezet, dan een paar kruiwagens mengsel tussen de rotsen gestrooid.
En wat is dat mengsel, pfff, heel simpel. Een halve kruiwagen van het zelfde grof zand, de rest gewoon van mijn 'hoop'.
Daar zit wit zand in, 'grond' die ik recupereer van de renovatie van mijn grote marmer rotstuin, wat potgrond van oude bloembakken van Surfinia's en Geraniums en wat sintels van de steenkolen die ik gebruik als verwarming. Dat laatste verhoogt de ph en zorgt voor wat voedsel. Ik ben tegen potgrond als Saxen in potten staan, maar als ze de vrijheid hebben, dan hebben ze daar geen last van. Toch wel  normaal, in een pot kunnen de wortels niet anders dan van de potgrond eten, ze moeten wel, in de vrijheid van de rotstuin daarentegen hebben ze de keuze om te eten wat ze willen. Die potgrond wordt in de natuur trouwens heel vlug omgezet door wormen, pissebedden, schimmels in allicht betere substanties. 8)


Hou ons op de hoogte, Jan. Ben zeer benieuwd. Ziet er veelbelovend uit.  ((14
Omgeving Roosendaal

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1617 Gepost op: 27 november 2015, 16:35:52 »
Zal dat zeker doen, Jan.

Hoogstwaarschijnlijk wegens het zachte weer, zijn er verschillende Saxen die al verder dan klaar zitten.
Ziedaar een aantal voorbeelden.

1/ 'Allendale Ghost' gewoon buiten in een of andere crevice, staat al vol met zichtbare knoppen.
2/ Van hetzelfde laken een broek voor ons 'Mona Lisa'...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1618 Gepost op: 27 november 2015, 16:39:06 »
Hier nog wat gevallen in potten, in nog iets warmere omstandigheden wegens overdekt en meer zon als ze schijnt :

1/ 'Neptun'
2/ 'Snehurka' heeft het hier naar zijn zin, zo te zien.
3/ 'Zlaty Kun' groeit heel goed buiten en ook in een pot, knoppen genoeg !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1619 Gepost op: 28 november 2015, 23:22:19 »
Ja Jan, ook hier zijn al heel wat knoppen te zien. Het mag stilaan wat kouder worden wat mij betreft.
Lichtervelde, West-Vlaanderen