Auteur Topic: Narcissus 2017  (gelezen 22590 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2017, 13:57:24 »
Deze bloeit hier buiten al een week of 4 en blijft nog steeds stand houden: Narcissus 'Cedric Morris'. Dankbaar want zo heel vroeg en sterk. De plant waarvan ik vorig jaar een bolletje kreeg, kwam nog uit de tuin van Sir Cedric Morris, dus het is zeker de originele.

Narcissus romieuxii 'Craigton Clanger' in bloei, buiten net in de knop, binnen al in bloei. Er zullen er een paar in de komende tombola van de VRV zitten, voor wie interesse heeft!

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Narcissus 2017
« Reactie #16 Gepost op: 14 januari 2017, 14:15:53 »

Je bedoelt : het commercieel belang primeert ver boven de juiste informatie ?
Dit zijn in mijn visie geen "plantenliefhebbers" om zaken mee te doen.

Dat zijn niet mijn woorden en mijn bedoelingen, die leg je mij in de in de mond. Je weet best dat ik dat niet bedoel.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2017, 15:30:03 »
Deze bloeit hier buiten al een week of 4 en blijft nog steeds stand houden: Narcissus 'Cedric Morris'. Dankbaar want zo heel vroeg en sterk. De plant waarvan ik vorig jaar een bolletje kreeg, kwam nog uit de tuin van Sir Cedric Morris, dus het is zeker de originele.


 ((13 Die heeft alleszins de juiste pedigree Wim !  Een fantastisch soortje !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re: Narcissus 2017
« Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2017, 17:15:13 »
Ja Wim dat klopt. maar Peter Nijssen is geen kweker he Hij leeft voornamelijk van zijn tuincentrum denk ik. Hij is wederverkoper. Hij moet verkopen en het liefst met een leuke tekst op zijn site. En dat verhaaltje over dat deze soort zou groeien aan de stranden van Marokko en Zuid Spanje - och het is maar een klein stapje. En viridiflora klinkt misschien ook beter dat viridflorus. En als je bedenkt dat hij 300 soorten narcissen in zijn assortiment heeft, hoe kan hij dan van alles alles weten. Hij vaart blind op zijn kweker/leverancier.

Idd, en ik snap dat hij er zijn brood moet mee verdienen. Persoonlijk kan ik Gert-Pieter trouwens heel goed af, het is een heel aimabel man. Maar je kan ook een leuk tekstje maken over een hybride, de jarenlange zoektocht naar een nieuwe cultivar verkoopt ook en je kan er dan natuurlijk viridflorus als een van de ouders bij vermelden. Zijn kweker vermeldt trouwens zelf dat het hybriden zijn. Maar tot daar aan toe, op dit forum mag de naam en het verhaal natuurlijk wel gecorrigeerd worden....hier zijn het toch allemaal een beetje botanische mierenneukers (mezelf als een van de grootste mierenneukers rekenende...)  ;)  ;D

Wat 1 foto al niet los kan maken,op zich natuurlijk niet erg.
Mijn Narcissus viridiflora V onder nummer 6975 en is dus een hybride.
Ik zal zodra het mogelijk is er meer foto,s van maken,ook de 2e bloem is in aantocht Gerrit.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2017, 18:56:42 door Luc Gilgemyn »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Narcissus 2017
« Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2017, 21:44:23 »
Deze bloeit hier buiten al een week of 4 en blijft nog steeds stand houden: Narcissus 'Cedric Morris'. Dankbaar want zo heel vroeg en sterk. De plant waarvan ik vorig jaar een bolletje kreeg, kwam nog uit de tuin van Sir Cedric Morris, dus het is zeker de originele.

Narcissus romieuxii 'Craigton Clanger' in bloei, buiten net in de knop, binnen al in bloei. Er zullen er een paar in de komende tombola van de VRV zitten, voor wie interesse heeft!

Cedric Morris...heel knap en inderdaad zeldzaam in de aanbieding.  ((14

Craighton Clanger staat hier eveneens in de knop, Wim. Zou afdekking tegen die vorst volgende week geen noodzaak zijn om de knoppen te beschermen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Narcissus 2017
« Reactie #20 Gepost op: 14 januari 2017, 22:03:56 »
Deze bloeit hier buiten al een week of 4 en blijft nog steeds stand houden: Narcissus 'Cedric Morris'. Dankbaar want zo heel vroeg en sterk. De plant waarvan ik vorig jaar een bolletje kreeg, kwam nog uit de tuin van Sir Cedric Morris, dus het is zeker de originele.

Narcissus romieuxii 'Craigton Clanger' in bloei, buiten net in de knop, binnen al in bloei. Er zullen er een paar in de komende tombola van de VRV zitten, voor wie interesse heeft!

Ziet er beiden heel dankbaar uit , Wim  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2017, 22:45:37 »
Craighton Clanger staat hier eveneens in de knop, Wim. Zou afdekking tegen die vorst volgende week geen noodzaak zijn om de knoppen te beschermen?

Hier heeft die al jaren onbeschermd tegen zijn knoppen gekregen, de bloemen lijken daar niet onder te lijden en deze cultivar maakt normaal gezien nog een tweede flush aan bloemen binnen een maandje.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2017, 22:46:00 »
Ziet er beiden heel dankbaar uit , Wim  ((14

Zijn ze ook...beiden aanraders!

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4870
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2017
« Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2017, 13:26:42 »
Een vroege romieuxii soort uit het Atlasgebergte in Marokko : Narcissus romieuxii var. mesatlanticus
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2017, 08:46:58 »
Die hoepelnarcisjes blijven toch aantrekkelijke dingen voor mij ! 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re: Narcissus 2017
« Reactie #25 Gepost op: 20 januari 2017, 13:37:05 »
De Narcissus viridiflora V nu met 2 bloemen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re: Narcissus 2017
« Reactie #26 Gepost op: 20 januari 2017, 13:41:11 »
En nog een keer in z,n geheel.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #27 Gepost op: 20 januari 2017, 13:44:36 »
De Narcissus viridiflora V nu met 2 bloemen

Heel wat mensen hier zullen die niet zo leuk vinden. Maar ik vind het wel een mooierd en er zal wel een beetje viridiflorus-bloed in zitten.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Narcissus 2017
« Reactie #28 Gepost op: 20 januari 2017, 18:51:00 »
De Narcissus viridiflora V nu met 2 bloemen

Nu is het goed zichtbaar, dank je Theo. Het is een mooie Narcis, maar toch ben ik wat teleurgesteld. De kroon is toch anders dan de foto van Nijssen laat zien. En dat was nou juist zo bijzonder. (dat zou toch niet moeten he, ) De naar achter gestrekte petalen zijn dan wel mooi.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4870
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2017
« Reactie #29 Gepost op: 20 januari 2017, 19:01:36 »
De Narcissus viridiflora V nu met 2 bloemen

Heel wat mensen hier zullen die niet zo leuk vinden. Maar ik vind het wel een mooierd en er zal wel een beetje viridiflorus-bloed in zitten.
Een half procent is ook "een beetje" hé Wim. 't is maar hoe je het benoemd.
Torhout, West-Vlaanderen