Auteur Topic: Saxifraga 2017  (gelezen 68570 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #795 Gepost op: 3 juli 2017, 16:03:51 »
Het was inderdaad extreem genoeg om voor heel wat schade te zorgen. Ik had verteld dat ik over een crevice een stuk karton gelegd had, ik heb gezien dat een Saxje dat dan nog helemaal naar het noordwesten gericht was, daar gedeeltelijk verbrand is. Het staat aan de rand en het karton was net te klein om alles te bedekken, dus het Saxje moest alleen zijn plan trekken.

Waren het Saxen die in de tufsteen zelf stonden ? Normaal moeten die toch iets sterker zijn. De mijne in marmersteen zien er grotendeels nog goed uit, al is er hier en daar wel een rozetje verbrand.

De Saxen die ik vermeld op het Noorden en het Oosten staan inderdaad in tufsteen, Jan - tufsteen die dan nog regelmatig besproeid wordt...  --13  Maar ook bij Saxen elders in de rotstuin is er schade - ook heel oude planten die al 20 jaar of meer ter plekke staan en die dus wel al iets meegemaakt hebben in al die jaren.  Zelfs mijn 'Gem' op een tufsteen op het Oosten die daar al 20 jaar onaangeroerd voor 3/4 ingegraven zit heeft zware brandschade opgelopen.... 't is wreed... 't is wreed.
:'( tja, dat is wel triest te noemen.
Hier een paar voorbeelden van ons Kathleen, zeker niet de makkelijkste, want redelijk gevoelig voor UV straling.
Allemaal foto's van de grote rotstuin, ik heb waar er Saxen staan soms wat besproeid, maar het mocht niet zijn ... ))4

1/ Hier is het bovenste stuk van Kathleen helemaal naar de knoppen.
2/ Ik heb dit nog meegemaakt en Kathleen dus ook, Saxen zijn sterk en dus komt Kathleen altijd terug. Als pleister en bescherming gewoon een stuk rots met ideale afmetingen en klaar is kees.  :D
3/ Nog eentje met schade, je ziet duidelijk tegen de steen geen probleem, want schaduw, het plat stuk is verbrand, het stuk naar het noorden gericht heeft geen last van de zon.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #796 Gepost op: 3 juli 2017, 16:08:02 »
Ach ja, Luc, bij mij is een klein Gemmeke goed aan het groeien op een heel veilige plaats. -2(

1/ Hier nog een Kathleen, een enorme plant op een andere plaats. De platte delen zijn verbrand, de delen naar het noorden gericht niet.
2/ Laka, die tegen de Kathleen mastodont staat, is iets sterker, de Laka waterval is nog steeds groen, al is er een klein onderdeel het hoekje om.
3/ hier zie je dat
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #797 Gepost op: 3 juli 2017, 16:14:34 »
En hier een paar Saxjes in marmer, die hebben wel af en toe water gekregen want ik passeer daar regelmatig, schade verwaarloosbaar. ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #798 Gepost op: 3 juli 2017, 18:44:40 »
Ach ja, Luc, bij mij is een klein Gemmeke goed aan het groeien op een heel veilige plaats. -2(


"Moeder "Gem" " is niet helemaal aangebrand Jan, maar toch wel 2/3....  >:(
Blij intussen dat haar kroost bij jou goed aanpakt.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16487
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #799 Gepost op: 22 september 2017, 22:08:57 »
Een eigen selectie van Saxifraga hostii subsp. rhaetica, afkomstig van de Italiaanse San Marcopas.
Deze vorm onderscheidt zich van S. hostii subsp. hostii door de meer gepunte bladeren die typerend zijn. Het is een vrij traag aangroeiende plant voor een plaatsje in de halfschaduw.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16487
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #800 Gepost op: 22 september 2017, 22:17:10 »
Iets waar ik heel blij mee ben. Het is geen S. paniculata en geen S. crustata. Wellicht een kruising. De groei is zeer langzaam. Na twee jaar in cultuur, heb ik er pas deze week een eerste rozetje kunnen vanaf halen. 't Moet nu nog wortelen ook, fingers crossed.
Deze plant groeit zeer compact met opvallend harde rozetjes, en maakt een mooi perfect bolletje.
Het is tevens een eigen selectie, afkomstig van de Sloveense Mangart, een bolwerk van S. paniculata en S. crustata.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16487
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #801 Gepost op: 22 september 2017, 22:23:24 »
Een gedrongen vorm van S. paniculata met heel kleine rozetjes in een onvoorstelbaar mooie kleur die de naam zilversaxifraga alle eer aan doet. De rozetjes zijn dan ook nog eens goed en flink 'betand'.
Een eigen selectie afkomstig van de Sloveense Mangart. Deze vorm groeit gelukkig iets sneller aan. Beetje gevoelig voor teveel vocht aan de voetjes. Een plekje in een nauwe crevice verdient de voorkeur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16487
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #802 Gepost op: 22 september 2017, 22:26:44 »
Een zeer kleine vorm van S. crustata die ook weer erg compact groeit. Vermeerdering is heel langzaam. Doet het heel goed in een tufsteen.
Een selectie van Gerd Stopp.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16487
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #803 Gepost op: 22 september 2017, 22:31:33 »
S. paniculata, een vorm met perfecte rozetjes in een zachtgroene kleur. Een leuke selectie van de Oostenrijkse Grossglockner.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #804 Gepost op: 23 september 2017, 16:48:27 »
Gewoon wat saxen in de tuf, foto's zijn van 14 dagen terug.  (een draba). Nog een tweede bloei van de Physoplexis.

Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #805 Gepost op: 23 september 2017, 17:53:49 »
Dat ziet er allemaal zo gezond uit Jan. Je zal het wel eens verteld hebben, maar hoe doe je dat met water geven. Die tufstenen steken zo maar de lucht in.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #806 Gepost op: 23 september 2017, 20:45:09 »
Gewoon wat saxen in de tuf, foto's zijn van 14 dagen terug.  (een draba). Nog een tweede bloei van de Physoplexis.

"Gewoon" vind ik dat niet Jan !  ))8  Ze zien er uitstekend uit !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #807 Gepost op: 23 september 2017, 20:45:56 »
S. paniculata, een vorm met perfecte rozetjes in een zachtgroene kleur. Een leuke selectie van de Oostenrijkse Grossglockner.

Mooie vondsten zijn dat allemaal Frankie, ook de voorgaande !  Stuk voor stuk toppertjes in wording.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #808 Gepost op: 23 september 2017, 22:11:11 »
Dat ziet er allemaal zo gezond uit Jan. Je zal het wel eens verteld hebben, maar hoe doe je dat met water geven. Die tufstenen steken zo maar de lucht in.

De tuf rots staat ook nog van s'morgens tot s'avonds 5 uur in de volle zon.
Op 5 punten in de tuin heb ik water aftap punten.  Ook heb ik rondom het huis 7  bakken met een jarige planten, dus iedere dag zo rond 4- 5 uur loop ik rond met een slangetje van 5 meter en geef de een jarige en de div, rotsplanten een douche.

Als het boven de 25 graden komt krijgen sommige rotsplanten en de tufrots een parasol. ( € 9,95 bij IKEA, misschien niet mooi maar wel effectief). Ook moet ik bij erg warm weer het gras en de border water geven, dan worden de rotsplanten gelijk meegenomen.  Bij erg warm weer om de andere dag.

Zo heb ik ook een tufrots op een paal gezet, als experiment. ( gezien in de bot.tuin in Brno). Tot nu toe goed gelukt. Zo ook de tufschaal van een oude satelite disk.

Het is allemaal te doen. Gerrit, maar geen vakantie in de zomer. Meestal gaan wij vroeg in het voorjaar.  En mijn vrouw zegt altijd, we hebben altijd vakantie in de tuin.
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16487
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #809 Gepost op: 23 september 2017, 22:50:31 »
Gewoon wat saxen in de tuf, foto's zijn van 14 dagen terug.  (een draba). Nog een tweede bloei van de Physoplexis.

Prachtige tufrotsen, Jan, dat eerste blok heeft mijn voorkeur!  ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen