Auteur Topic: Saxifraga 2017  (gelezen 68284 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Saxifraga 2017
« Gepost op: 15 januari 2017, 22:14:03 »
Half januari. Meerdere Saxifraga's beginnen reeds bloeiknoppen te vertonen. Traditioneel zijn de Engleria's daar vlugge jongens in. Met de vorst van komende week betekent dit uitkijken. Ik had de vorst liever iets vroeger gezien, maar het is wat het is natuurlijk. Wellicht valt het nog allemaal mee, de meeste zijn immers nog niet ver ontwikkeld.

Saxifraga stribrnyi heeft er duidelijk zin in. (foto 1)
Deze Sax ging jaren door het leven als S. federici-augusti subsp. federiche-augusti. Maar het bleek een hybride te zijn, een x biasoletti. Een kruising dus tussen S. federici-augusti en S. sempervivum. Het is echter een sterke groeier en bloeier die er steevast vroeg aan begint. (foto 2)
S. 'Tycho Braha' (foto 3) vertoont eveneens al wat kleur via de bloeistengel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2017, 22:16:07 »
Niet alleen de Engleria's vertonen tekenen van leven.
Deze S. 'Allendale Charm' staat al vol in de knop. Deze zal ik toch wat beschermen. Anders komt het niet goed.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2017, 22:21:37 »
Ondertussen kunnen we genieten van de rozetten van de silvers. In de winter staat de rozetten er bijzonder mooi bij. Eén van mijn mooiste crustata's (foto 1) ontsnapte niet aan mijn aandacht. Mooi bolvormig uitgegroeide plant met zeer aantrekkelijke rozetten.

Deze kleine vorm van S. cochlearis staat al vele jaren op de tuf en is ondertussen uitgegroeid tot een echte topper! (foto 2 en 3)

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2017, 21:03:25 »
Ondertussen kunnen we genieten van de rozetten van de silvers. In de winter staat de rozetten er bijzonder mooi bij. Eén van mijn mooiste crustata's (foto 1) ontsnapte niet aan mijn aandacht. Mooi bolvormig uitgegroeide plant met zeer aantrekkelijke rozetten.

Deze kleine vorm van S. cochlearis staat al vele jaren op de tuf en is ondertussen uitgegroeid tot een echte topper! (foto 2 en 3)

Het is altijd plezant om eens rustig in de wintertuin te neuzen hé Frankie , mooi zijn die rozetten , hier en daar al een spoor van vroege bloei te zien......langzaam maar zeker gaan we terug naar de mooiste tijd van het jaar ......we mogen dit jaar niet klagen ( vind ik) hoe de winter tot nu toe verloopt ......hopelijk krijgen we nog eens een normaal mooi voorjaar .....
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2017, 22:47:59 »
Ondertussen kunnen we genieten van de rozetten van de silvers. In de winter staat de rozetten er bijzonder mooi bij. Eén van mijn mooiste crustata's (foto 1) ontsnapte niet aan mijn aandacht. Mooi bolvormig uitgegroeide plant met zeer aantrekkelijke rozetten.

Deze kleine vorm van S. cochlearis staat al vele jaren op de tuf en is ondertussen uitgegroeid tot een echte topper! (foto 2 en 3)

Het is altijd plezant om eens rustig in de wintertuin te neuzen hé Frankie , mooi zijn die rozetten , hier en daar al een spoor van vroege bloei te zien......langzaam maar zeker gaan we terug naar de mooiste tijd van het jaar ......we mogen dit jaar niet klagen ( vind ik) hoe de winter tot nu toe verloopt ......hopelijk krijgen we nog eens een normaal mooi voorjaar .....

Ik hoop ook op een normaal voorjaar, Danny, al had ik toch liever nog een relatief koude periode gehad. 't Schijnt dat de koudeprik weer maar van korte duur zal zijn?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2017, 08:33:40 »
Je bent wel heel veeleisend Frankie  -2(
Deze winter heeft al beduidend meer vriesdagen en nachten opgeleverd dan de twee voorgaande en we zijn nog maar pas midden januari hé...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2017, 21:07:57 »
Je bent wel heel veeleisend Frankie  -2(
Deze winter heeft al beduidend meer vriesdagen en nachten opgeleverd dan de twee voorgaande en we zijn nog maar pas midden januari hé...
.

Ja, ik weet het, Luc, maar laat het bij voorkeur eerst nu nog maar wat koud zijn, i.p.v. binnen enkele weken. Maar 't ziet er zeker niet slecht uit, zelfs goed tot heel goed! Veel saxen beginnen lichtjes knoppen te maken maar worden toch wat geremd door de eerder lage temperaturen van afgelopen weken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2017, 21:50:54 »
Ondertussen kunnen we genieten van de rozetten van de silvers. In de winter staat de rozetten er bijzonder mooi bij. Eén van mijn mooiste crustata's (foto 1) ontsnapte niet aan mijn aandacht. Mooi bolvormig uitgegroeide plant met zeer aantrekkelijke rozetten.

Deze kleine vorm van S. cochlearis staat al vele jaren op de tuf en is ondertussen uitgegroeid tot een echte topper! (foto 2 en 3)
Is dat cochlearis minor?

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2017, 21:51:47 »
Hier beginnen de Saxen zich ook te roeren, eind van de week gaat de temperatuur naar 12 graden...... ((3

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2017, 22:32:11 »
Ondertussen kunnen we genieten van de rozetten van de silvers. In de winter staat de rozetten er bijzonder mooi bij. Eén van mijn mooiste crustata's (foto 1) ontsnapte niet aan mijn aandacht. Mooi bolvormig uitgegroeide plant met zeer aantrekkelijke rozetten.

Deze kleine vorm van S. cochlearis staat al vele jaren op de tuf en is ondertussen uitgegroeid tot een echte topper! (foto 2 en 3)
Is dat cochlearis minor?

Volgens de kenners is het geen 'minor'. Het is 'gewoon' een hele mooie dwergvorm van cochlearis.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2017, 19:21:45 »
De eerste Saxen beginnen zich te roeren
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2017, 19:23:18 »
En nog een grijs geval uit Tsjechie
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2017, 23:13:42 »
De eerste Saxen beginnen zich te roeren

 ))4  Ga je Jan Foucquaert achterna Filip - ingeplant in een harde rots ?  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2017, 23:32:56 »
Hela, hela, mijn naam een beetje juist schrijven hé, ik weet dat het bijna zo moeilijk is als sommige plantennamen, maar toch ....

Voilà, ben meteen uit mijn winterslaap.

De Saxen beginnen zich te roeren ....pfff, dit geval hier stond al met bloemen voor het begon te vriezen en doet lustig verder. Was vorige jaren ook al de vroeg kampioen bij mij. Luistert naar de naam  'Joy Bishop'.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2017, 23:39:14 »
In ieder geval heeft de vriezeman of vriezemadam (weet het geslacht niet, maar als ik mijn vrouw haar koude voeten voel, denk ik eerder aan een madam), het vriezedinges dus, goed werk geleverd in verband met de knopvorming bij de Saxen, getuige deze 'Allendale Ghost'.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen