Auteur Topic: Rotsplanten in nauwe schoentjes.  (gelezen 40644 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #30 Gepost op: 18 juni 2011, 08:23:09 »
Ik zal u direct uit uw droom halen, Luit, het is inderdaad een duizendschoon, een bloemhoofdje die ik heb afgesneden en in een gaatje van een tufsteen heb laten zakken. Het ware natuurlijk veel te mooi om waar te zijn. We mogen al eens lachen, hé.  ;)

 
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #31 Gepost op: 18 juni 2011, 08:24:31 »
Wat bedoel je juist met 'gross feeders', Luc?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #32 Gepost op: 18 juni 2011, 08:48:44 »
"Gross feeders" is een omschrijving die wel eens gebruikt wordt bij planten die veel voeding nodig hebben of op prijs stellen Frankie.
Ik denk dat Dianthus spectabilis daar ook toe behoort.... ;D ;D ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #33 Gepost op: 18 juni 2011, 08:56:17 »
Ik was altijd van het gedacht dat Lewisia's eerder een arme bodem op plaats stelden. Ik zag ze trouwens ook staan op een muur in de tuinen van Wisley, vlak bij de ingang. En die planten zagen er zeer gezond uit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #34 Gepost op: 18 juni 2011, 09:12:30 »
Ze houden echt wel van een voedingrijke bodem Frankie vooral als je wilt dat ze overvloedig gaan bloeien.
In mijn potten (ze worden jaarlijks of 2-jaarlijks verpot) meng ik in het compost van 50 % grind, 40 % John Innes en 10 % turf altijd een handvol koemest korrels en wat beendermeel.  In de rotstuin zijn het bijna de enige planten die ik jaarlijks wat mest geef, ook in de vorm van koemest en beendermeel !
Ze staan dan uiteraard wel wat "kloeker" dan ze in de natuur staan (wat sommige mensen dan weer minder aantrekkelijk vinden), maar in het geval van Lewisias zoek ik vooral de extra bloei en dat lukt best.
Bij het zien van die reuzenpotten met 100 bloemstengels en meer op de Engelse shows kreeg ik ooit ook die bevestiging van de kweker in kwestie.
Als ze in een steunmuur groeien, dan belanden de wortels heel snel in het compost dat achter die muur zit en dat kan best erg voedselrijk zijn.  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #35 Gepost op: 18 juni 2011, 11:58:30 »
Ik zal u direct uit uw droom halen, Luit, het is inderdaad een duizendschoon, een bloemhoofdje die ik heb afgesneden en in een gaatje van een tufsteen heb laten zakken. Het ware natuurlijk veel te mooi om waar te zijn. We mogen al eens lachen, hé.  ;)

;D ;D ;D              ;D ;D ;D          ;D ;D ;D              ;D ;D ;D
Ik ga me langzaamaan steeds beter thuis voelen hier  8)
Die Vlamingen toch.........
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #36 Gepost op: 18 juni 2011, 14:36:43 »
Ondertussen is een eerste deel van deze rotstuin zo goed als af. Het geheel is opgevat als een crevice-scree, waarbij een hoogteverschil wordt overbrugd van zo'n 90 cm. Het geheel doet nog wat kaaltjes aan daar er enkel nog veel zaailingen en kleine stekjes in staan. Maar dat komt allemaal wel goed natuurlijk.

Inmiddels is er met een overschot van de stenen al aan een tweede partijtje begonnen. Hierbij ontstaat a.h.w. een 'bergwegje'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #37 Gepost op: 18 juni 2011, 16:35:31 »
Zo te zien gaat dit allemaal goed komen Frankie met zoals ik het inschat een prachtige kwaliteit tuf.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15561
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #38 Gepost op: 18 juni 2011, 21:16:30 »
Ondertussen is een eerste deel van deze rotstuin zo goed als af. Het geheel is opgevat als een crevice-scree, waarbij een hoogteverschil wordt overbrugd van zo'n 90 cm. Het geheel doet nog wat kaaltjes aan daar er enkel nog veel zaailingen en kleine stekjes in staan. Maar dat komt allemaal wel goed natuurlijk.
Inmiddels is er met een overschot van de stenen al aan een tweede partijtje begonnen. Hierbij ontstaat a.h.w. een 'bergwegje'.

Je hebt het stapelen en puzzelen met stenen duidelijk in de vingers Frankie. Dit wordt ongetwijfeld een heel  mooi stukje rotstuin....waar jij (en hopelijk ook wij )nog veel plezier zult aan beleven.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #39 Gepost op: 18 juni 2011, 22:18:44 »
Merci Ger, Kris. De ontwikkelingen in de tuftuin zullen op tijd en stond ten beelde worden gebracht.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #40 Gepost op: 18 juni 2011, 23:28:38 »
Ondertussen is een eerste deel van deze rotstuin zo goed als af. Het geheel is opgevat als een crevice-scree, waarbij een hoogteverschil wordt overbrugd van zo'n 90 cm. Het geheel doet nog wat kaaltjes aan daar er enkel nog veel zaailingen en kleine stekjes in staan. Maar dat komt allemaal wel goed natuurlijk.

Inmiddels is er met een overschot van de stenen al aan een tweede partijtje begonnen. Hierbij ontstaat a.h.w. een 'bergwegje'.

Een prachtige formatie zo, Frankie! Een prima investering lijkt me.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #41 Gepost op: 19 juni 2011, 00:17:10 »
Zo is dat, Pim.
Hier en daar is er ook nog wat plaats tussen de stenen om wat neer te poten.
Foto 1 toont een dwergbaardirisje die zich op een dergelijk plaatsje goed zal thuis voelen.
Op foto 2 een Sempervivum 'Sensovskovi', ook dat soort van 'gewone' rotsplanten krijgt van mij een plaatsje in de tuftuin.
In een tufhole pootte ik nog een Silene petersonii (foto 3), eens benieuwd wat die gaat uitrichten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #42 Gepost op: 25 juni 2011, 09:26:15 »
Nog wat plantjes die een thuis hebben gevonden in de tuftuin.
Daphne arbuscula tussen aangrenzende tufstenen (foto 1)
Zoals eerder gezegd is deze tuin ook de plaats om wat uit te proberen. Op foto 3 wordt een bolletje van Sterbergia sicula gepoot met de bedoeling om constant het jaar door in de tuin te blijven. Het plantputje (die op het hoogste punt ligt) wordt opgevuld met zeer grof en poreus materiaal (tufbrokjes).  Het etiketje (foto 4) geeft aan waar hij staat. In september zal ik dit plaatsje extra in de gaten houden.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2011, 09:28:43 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #43 Gepost op: 25 juni 2011, 20:43:46 »
Nog wat plantjes die een thuis hebben gevonden in de tuftuin.
Daphne arbuscula tussen aangrenzende tufstenen (foto 1)
Zoals eerder gezegd is deze tuin ook de plaats om wat uit te proberen. Op foto 3 wordt een bolletje van Sterbergia sicula gepoot met de bedoeling om constant het jaar door in de tuin te blijven. Het plantputje (die op het hoogste punt ligt) wordt opgevuld met zeer grof en poreus materiaal (tufbrokjes).  Het etiketje (foto 4) geeft aan waar hij staat. In september zal ik dit plaatsje extra in de gaten houden.
Ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen volgend seizoen, Frankie.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #44 Gepost op: 25 juni 2011, 21:59:13 »
Nog wat plantjes die een thuis hebben gevonden in de tuftuin.
Daphne arbuscula tussen aangrenzende tufstenen (foto 1)
Zoals eerder gezegd is deze tuin ook de plaats om wat uit te proberen. Op foto 3 wordt een bolletje van Sterbergia sicula gepoot met de bedoeling om constant het jaar door in de tuin te blijven. Het plantputje (die op het hoogste punt ligt) wordt opgevuld met zeer grof en poreus materiaal (tufbrokjes).  Het etiketje (foto 4) geeft aan waar hij staat. In september zal ik dit plaatsje extra in de gaten houden.
Ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen volgend seizoen, Frankie.

Dan zijn we met twee, Pim. ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen