Auteur Topic: Vleesetende planten  (gelezen 83928 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #30 Gepost op: 16 mei 2011, 13:43:32 »
Nog wat fotootjes van de carnivoortjes vandaag:

Sarracenia purpurea subsp. purpurea krijgt zijn nieuwe bekers en staat in bloei.
Ook Sarracenia minor en Sarracenia flava 'Heavely veined form' x oreophila zijn langzaamaan hun nieuwe bekers aan het ontplooien.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #31 Gepost op: 16 mei 2011, 13:44:57 »
Ook de Sarracenia flava hybriden krijgen hun nieuwe bekers al terwijl ze nog bloeien en Darlingtonia californica opent zijn eerste bekertje.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Vleesetende planten
« Reactie #32 Gepost op: 16 mei 2011, 19:02:58 »
Dank je Wim voor het aanraden van de 2 sites, maar oef....een wereld apart. Ik zie daar niet een twee drie aanknopingspunten. Maar wie weet, beginnen met de makkelijker soorten en dan misschien verder.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vleesetende planten
« Reactie #33 Gepost op: 16 mei 2011, 19:09:49 »
Ook de Sarracenia flava hybriden krijgen hun nieuwe bekers al terwijl ze nog bloeien en Darlingtonia californica opent zijn eerste bekertje.

Sinds ik ze live gezien heb in Wisley, dit weekend, begin ik er meer en meer bewondering voor op te brengen. Mooie plaatjes, Wim. In Engeland stonden ze in de moeraszone van een vijver, hoe cultiveer jij ze, Wim?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #34 Gepost op: 16 mei 2011, 19:11:16 »
Dank je Wim voor het aanraden van de 2 sites, maar oef....een wereld apart. Ik zie daar niet een twee drie aanknopingspunten. Maar wie weet, beginnen met de makkelijker soorten en dan misschien verder.

Hmmm,

misschien wel niet de beste beginnerssites: in Nederland heb je wel de vereniging Carnivora (http://www.carnivora.nl/) en hier in België de vereniging Drosera (http://www.droseravzw.org/) die ook forums hebben.
Bij de Pings zijn de gemakkelijkste soorten voor buiten Pinguicula grandiflora en Pinguicula vulgaris. Deze site geeft ook wel tips over de Pings die geschikt zijn voor ons klimaat: http://www.sarracenia.com/faq/faq5460.html, dit is een onderdeel van de Carnivorous Plants FAQ: http://www.sarracenia.com/faq.html

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #35 Gepost op: 16 mei 2011, 19:24:32 »
Ook de Sarracenia flava hybriden krijgen hun nieuwe bekers al terwijl ze nog bloeien en Darlingtonia californica opent zijn eerste bekertje.

Sinds ik ze live gezien heb in Wisley, dit weekend, begin ik er meer en meer bewondering voor op te brengen. Mooie plaatjes, Wim. In Engeland stonden ze in de moeraszone van een vijver, hoe cultiveer jij ze, Wim?

Dank u, Frankie,

ik heb eigenlijk een vijver gemaakt en deze gevuld met turf.
In het kort:
- een put gegraven van 1 meter diep met rechte wanden.
- Een kader van balkjes (10 cm dikte) rondom de put. Vijverfolie er in en vastgemaakt aan dat kader. Het kader heeft als nut dat er geen meststoffen van het omliggende terrein in de moerasbak kunnen vloeien, vleesetende planten willen namelijk geen bemesting.
- Gevuld met pure turf (mag ook met 50% turf en 50% rivierzand).
Je hoeft er dan enkel voor te zorgen dat het turf altijd vochtig blijft (met regenwater) en je kan er Drosera, Pinguicula, Sarracenia, Darlingtonia en sommige orchideeën in kweken.

Je kan ze ook in de vijver houden, op voorwaarde dat je water niet te hard is.

Hierbij nog wat foto's: de eerste van het kader waar de vijverfolie aan vastgemaakt is en ten tweede een afvoer; dit was ik nog vergeten te vermelden, als er maanden lang een laag water boven op het turf zou blijven staan, dan is dat niet zo goed voor sommige van de planten, daarom een afvoer zo'n 5 cm onder de bovenkant van het grondniveau.

« Laatst bewerkt op: 16 mei 2011, 19:47:07 door Wim Boens »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #36 Gepost op: 16 mei 2011, 19:52:57 »
Enkele andere voorbeelden:

Hier: http://www.droseravzw.org/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=66&id=747&Itemid=113 kun je een voorbeeld zien van een buitenmoeras van de zoon van één van onze VRV-leden.
helemaal onderaan op de pagina: http://www.droseravzw.org/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=70&id=700&Itemid=113#701
Enkele beelden van Gerhard Raschun zijn moeras: http://www.cypripedium.at/product_21.html
En hier; te veel om op te noemen, moet je zelf maar eens in grasduinen: http://icps.proboards.com/index.cgi?board=outdoor

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vleesetende planten
« Reactie #37 Gepost op: 16 mei 2011, 21:17:00 »
Merci voor de links en informatie, Wim.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Vleesetende planten
« Reactie #38 Gepost op: 17 mei 2011, 19:52:45 »
Na het bekijken van alle genoemde sites, ben ik de bladzijden op dit forum gaan lezen en ziedaar, hier vond ik de meest toegankelijke en heldere informatie. Bedankt Wim en Lilly-Anne.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #39 Gepost op: 18 mei 2011, 18:47:13 »
En hier ook nog een Sarracenia hybride uit het tuincentrum in bloei.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #40 Gepost op: 19 mei 2011, 09:54:36 »
Mooie kleur Wim,
Ik zal de sites die je noteerde ook eens doornemen , maar dat zal noch een tijdje duren tot ik wat meer tijd heb
in ieder geval bedankt voor het leesvoer
groetjes
Lily-Anne

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #41 Gepost op: 19 mei 2011, 10:33:31 »
Mooie kleur Wim,
Ik zal de sites die je noteerde ook eens doornemen , maar dat zal noch een tijdje duren tot ik wat meer tijd heb
in ieder geval bedankt voor het leesvoer
groetjes
Lily-Anne

Dank u, Lily-Anne.

Die sites moet je zeker eens doornemen, heel interessant.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #42 Gepost op: 10 juni 2011, 21:39:51 »
hier is mijn pogonia ophioglossoides (foto 1 ) - zoals je ziet , is het bloemetje waarop ik hoopte  niet opgekomen maar verdroogd - het is wachten tot volgend jaar om eindelijk een  eerste keer een bloem te hebben - ik mag niet klagen want ze zijn pas vorige herfst geplant .De foto is van een paar weken geleden , ondertussen zijn de bladeren al wat groter en komen er nog altijd meer bij
de sarracaenia's ( foto 2 )  doen het heel goed en zijn heel wat groter dan vorig jaar

gr Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2011, 21:43:38 door Lily-Anne Vereecken »

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #43 Gepost op: 10 juni 2011, 21:53:30 »
Ook erg mooeie orchideeën langs je vrijver Lily-Ann, ziet er erg goed uit. Zij dat D. maculata's  ::)?

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #44 Gepost op: 10 juni 2011, 22:00:32 »
Cor , ik weet nog altijd niet welke soort ik nu eigenlijk heb - ze zijn ook zo moeilijk van elkaar te onderscheiden
gr L.A.