Auteur Topic: Lavarots beplanten  (gelezen 19417 keer)

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Lavarots beplanten
« Gepost op: 26 maart 2012, 23:38:32 »
Toegegeven, tufsteen is bijzonder 'in'. Het is geliefd en heeft zijn aanhangers op dit forum
terecht gevonden.
Maar ik heb een drietal mooie lavastenen, rotsen van zo'n 60x60cm die telkens wanneer ik er
langs loop, me smekend aankijken om beplant te worden. Enkele Sempervivums hebben hun
weg er naartoe reeds gevonden maar er moeten toch meer mogelijkheden bestaan (muurvarens,
Androsace, Draba,.......?).
Zijn er op dit forum mensen met enige ervaring die hun bevindingen wereldlijk kunnen maken
want op internet vind ik niet direct mijn gading ?

Hingene, prov. Antwerpen (B)

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Lavarots beplanten
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2012, 18:41:26 »
Hoi Eduard, ik heb al jaren een lavatuin met ook grotere brokken lava. En ook al jaren gaten geboord met planten erin, in eerste instantie de gaten niet door de steen geboord. Het gaat dan een hele tijd goed en dan begint de plant te kwarren, het lijkt er dan op of de plant gebrek krijgt en niet voldoende voeding kan verkrijgen. Ik heb, als de plant kwart of geel kleurt altijd wel een beetje vloeibare mest bijgevoerd, maar dat bleek niet afdoende. Op een bepaald moment ben ik begonnen om de gaten door de steen te boren, en vanaf dat moment kan ik een groter sortiment aanplanten. De planten halen de voedingsstoffen uit de onderliggende bodem, en maken toch gebruik van de voordelen van een gat in een steen.
Een en ander is ook afhankelijk van het soort, een Sempervivum en een zilversax zal het wat langer volhouden dan bv een Sax met Himalaya bloed.
Ik heb nu allerlei soorten Saxen, Androsace's, Primula's, Sempervivum maar ook Physoplexis en Centaurea's in de lavasteen staan.
Let wel lavasteen is wat zurig en kan dus met kalkminners wat lastig zijn, maar als ze in de onderliggende bodem door kunnen wortelen is dit vaak geen probleem.

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Lavarots beplanten
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2012, 19:04:31 »
Had min of meer van jou een antwoord verwacht Gert. Als ik zo je eerste bezoek
aan dit forum gisterenavond las. Hieruit bleek dat jij met dit medium reeds
experimenten had uitgevoerd.
Dank je voor het heel interessante antwoord.
Zijn hier nog collega's - VRV'ers die hun bevindingen kwijt willen ?
Dank
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Lavarots beplanten
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2012, 21:42:47 »
Eduard ik werk al jaren met verschillende gesteente zie website www.gentians.be.
Vele planten doen het zeer goed in een lavatuin. Op de stenen zelf heb ik zelf gezaaide Ramonda's, Haberlea's, Asplenium trichomanes.
Raoulia's groeien zeer goed op lava. In een kunstmatig riviertje met lavastenen komen zaailingen van Primula rosea, Hacquetia epipactis, Dactylorizha ...
Vroeger dacht ik ook dat tufa het wondermiddel moest zijn maar hiervan ben ik al lang teruggekomen. Als ik een keuze moet maken tussen lava of tufa zou ik zelfs de voorkeur durven geven aan lava. In lava zijn ook wel verschillende hardheden, de voorkeur gaat natuurlijk naar middelmatige hardheid. De structuur moet ik ook met poriën zijn waar zaadjes kunnen in terecht komen. Datum foto 22/05/2011 Ramonda mycony, Dicentra 'Burning Hearts'
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2012, 22:23:23 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Lavarots beplanten
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2012, 21:58:18 »
Hallo Herman,

Zijn die plantjes op de foto gezaaid tussen de stenen of aangebracht in geboorde gaten in de lava ? Welke opvulgrond, -mengsel heb je gebruikt ?
Staat de beplante zijde naar het zuid-oosten gericht ? Is het plantje op de voorgrond, met de rode bloempjes familie van gebroken hartjes ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Lavarots beplanten
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2012, 23:04:30 »
Hallo Herman,

Zijn die plantjes op de foto gezaaid tussen de stenen of aangebracht in geboorde gaten in de lava ? Welke opvulgrond, -mengsel heb je gebruikt ?
Staat de beplante zijde naar het zuid-oosten gericht ? Is het plantje op de voorgrond, met de rode bloempjes familie van gebroken hartjes ?

De moederplant is tussen de lavastenen geplant, de anderen zijn zaailingen. De opvulling is tuinaarde met compost en daarop kleine lavasteentjes.   De constructie is gemaakt tegen een muur die zorgt voor schaduw. De bloemen kijken naar noord-west en krijgen dus maar zon in de late namiddag. Ik heb nog een foto gevonden van in 1991 uitleg vind je http://www.gentians.be/index.php?page=articles&art=7 . Dit deel is in 1990 gemaakt.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Lavarots beplanten
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2012, 08:23:09 »
Ik had in het verleden al meerdere malen op je website gekeken Herman,
maar dit persoonlijk antwoord gaat toch wat dieper in op de details. Dank !
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Lavarots beplanten
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2012, 21:09:05 »
Eduard ik werk al jaren met verschillende gesteente zie website www.gentians.be.
Vele planten doen het zeer goed in een lavatuin. Op de stenen zelf heb ik zelf gezaaide Ramonda's, Haberlea's, Asplenium trichomanes.
Raoulia's groeien zeer goed op lava. In een kunstmatig riviertje met lavastenen komen zaailingen van Primula rosea, Hacquetia epipactis, Dactylorizha ...
Vroeger dacht ik ook dat tufa het wondermiddel moest zijn maar hiervan ben ik al lang teruggekomen. Als ik een keuze moet maken tussen lava of tufa zou ik zelfs de voorkeur durven geven aan lava. In lava zijn ook wel verschillende hardheden, de voorkeur gaat natuurlijk naar middelmatige hardheid. De structuur moet ik ook met poriën zijn waar zaadjes kunnen in terecht komen. Datum foto 22/05/2011 Ramonda mycony, Dicentra 'Burning Hearts'

Jeetje, Herman, dit is uiterst interessant. Lavarots heb ik nog nooit geprobeerd. Ik achtte het materiaal te soft, te licht voor rotsplanten. Moet ik ook maar eens proberen. Heb je toevallig geen foto van een Raoulia op de lava?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Lavarots beplanten
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2012, 20:07:33 »
Jeetje, Herman, dit is uiterst interessant. Lavarots heb ik nog nooit geprobeerd. Ik achtte het materiaal te soft, te licht voor rotsplanten. Moet ik ook maar eens proberen. Heb je toevallig geen foto van een Raoulia op de lava?
Frankie, ik heb eens in de tuin gekeken (ik had geen foto's van Raoulia's) de meeste Raoulia's zien er nog triestig uit, ze weten altijd wel van de winter daar ze niet afgedekt worden. Alleen Raoulia glabra ziet er al deftig uit.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Lavarots beplanten
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2012, 18:25:27 »
Hoy Edward, maar even via deze weg wat foto's van mijn lavatuin, indien ze niet scherp genoeg zijn dan graag even een bericht en dan stuur ik ze in een grotere resolutie naar je prive mail.
Vanmiddag de lavatuin de jaarlijkse opknapbeurt gegeven, nieuwe planten gezet, beetje koemest en opnieuw afgstrooid met lavagruis.
Dat kan er weer een jaartje tegen zou ik zo zeggen. Ook nog een lavarots beplant met Anthyllis aurea, Helychrysum sessiloides Gypsophylla aretioides en Sempervivum sp.
En nog een foto van de voortuin, waar ik betonbanden rechtop heb gezet en daar lavarotsen heb 'gehangen'.

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Lavarots beplanten
« Reactie #10 Gepost op: 30 maart 2012, 19:41:53 »
Je genoemde soorten zullen alleszins contrasteren met de lavarots Gert.
Een interessante keuze heb je daar gemaakt met gele en witte bloemen, zilverbladige blikvangers (Helichrysum sess.) … enz. Zijn deze geplant IN de stenen ?
De rots op foto 3 meen ik te bemerken op foto 2 achteraan maar de beplanting kan ik niet zo direct eruit afleiden.
Geef je soms ook wat kalk Gert ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Lavarots beplanten
« Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2012, 21:32:12 »


Je genoemde soorten zullen alleszins contrasteren met de lavarots Gert.
Een interessante keuze heb je daar gemaakt met gele en witte bloemen, zilverbladige blikvangers (Helichrysum sess.) … enz. Zijn deze geplant IN de stenen ?
De rots op foto 3 meen ik te bemerken op foto 2 achteraan maar de beplanting kan ik niet zo direct eruit afleiden.
Geef je soms ook wat kalk Gert ?



De 4 genoemde soorten staan in een doorgeboort gat en ik geeft geen kalk.











Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Lavarots beplanten
« Reactie #12 Gepost op: 1 april 2012, 16:35:36 »
Een zelf gezaaide Primula rosea op lavasteen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lavarots beplanten
« Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2012, 21:30:02 »
iemand een idee of vetblad (pinguiculla ) goed kan groeien op lavastenen ? volledig doorboren voor deze plant of niet ? en welke dikte van boorgat?
gr
Lily-Anne

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Lavarots beplanten
« Reactie #14 Gepost op: 12 mei 2012, 23:50:17 »
Als lava vochtig blijft zijn er veel planten die erop uitzaaien zelf Dactylorhiza!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be