Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België  (gelezen 97991 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2014, 23:15:11 »
En dan opeens....manlief,papa, papa, we hebben het gevonden, hoor!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #16 Gepost op: 30 maart 2014, 09:58:28 »
Pulsatilla vulgaris...behoorlijk zeldzaam in deze contreien en overigens niet zo makkelijk om te vinden. Toch wel uiterst interessant dat een dergelijk soortje zich hier in de loop der eeuwen heeft zich weten te handhaven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #17 Gepost op: 30 maart 2014, 09:59:56 »
Toch wel een knappe verschijning op deze graslanden, niet?



Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #18 Gepost op: 30 maart 2014, 10:02:42 »
Ik had overigens veel geluk dat ik ze nog heb gevonden in bloeiende toestand. De eerste bloemen waren al uitgebloeid (foto 1) en de tweede ronde was zich al aan het voltooien.
Foto 2 toont nog eens twee knapperds te samen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #19 Gepost op: 30 maart 2014, 10:10:14 »
Nog eens een beeld van het biotoopje.(foto 1) Deze Pulsatilla en de Thlapsi groeien enkel op deze winderige en steile kalksteenhellingen. Een bijzonder warm plekje en een erg schrale grond, is al wat ze verlangen. Elders zul je ze niet vinden. Normaal gezien zou de Pulsatilla ook moeten voorkomen in het grasland van de Foundry des chiens, maar daar kon ik hem niet vinden.
Deze hellingen worden ook regelmatig gekapt want ook deze zouden langzaam overgaan in bos met alle gevolgen vandien... het verdwijnen van deze bijzondere soortjes.
Later op het jaar komen hier nog veel meer andere planten in bloei. Altijd leuk dus om eens deze plekjes te bezoeken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #20 Gepost op: 30 maart 2014, 20:32:01 »
Schitterend Franky!
Doet me denken aan het eindeloos zoeken naar Galanthus scharlockii variaties, de moed bijna opgegeven en dan plots vind je datgene wat je zoekt. Fantastisch.
Erg mooie streek trouwens!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #21 Gepost op: 30 maart 2014, 21:26:15 »
Schitterend Franky!
Doet me denken aan het eindeloos zoeken naar Galanthus scharlockii variaties, de moed bijna opgegeven en dan plots vind je datgene wat je zoekt. Fantastisch.
Erg mooie streek trouwens!

Op stap gaan in de vrije natuur is één van de gevolgen die het houden van planten met zich meebrengt, Ruben, een plant zien groeien in zijn natuurlijke omgeving is toch nog altijd wat anders dan in cultuur en het kan dan ook veel voldoening geven als je één of andere treasure kan ontdekken.
Galanthussen groeien hier overigens niet in deze streek, ik heb alleszins nergens het loof kunnen waarnemen waar wij waren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #22 Gepost op: 30 maart 2014, 21:35:07 »
Ja prachtig Frankie
Ja zo zie je maar je hoeft niet ver weg te gaan om iets moois te zien.
De natuur dicht bij huis is vaak mooier dan we denken.
Leuk om te zien dat kinderen en de vrouw plezier hebben ((12 ((12 ((12 ((12 _04 _01 _01 -6( -6(

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #23 Gepost op: 30 maart 2014, 21:53:10 »
Prachtige reportage , daguitstap Frankie ! Een heel mooie streek zo te zien , bekend voor zijn orchideeën .
Met zo'n mooi weer bijzonder leuk om op stap te gaan . Toch wel een aangename verrassing voor mij wat er daar nu al te zien is . De kers op de taart is natuurlijk die mooie Pulsatilla vulgaris !  Heel knap !   ((14 ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #24 Gepost op: 30 maart 2014, 21:56:11 »
Prachtige reportage , daguitstap Frankie ! Een heel mooie streek zo te zien , bekend voor zijn orchideeën .
Met zo'n mooi weer bijzonder leuk om op stap te gaan . Toch wel een aangename verrassing voor mij wat er daar nu al te zien is . De kers op de taart is natuurlijk die mooie Pulsatilla vulgaris !  Heel knap !   ((14 ((3

Iedere keer ik er kom ontdek ik er wel weer eens iets anders. Op dit moment is er inderdaad al 't één en 't ander te zien, het zachte voorjaar is daar niet vreemd aan.
Het weer was schitterend, ik waande mij bij momenten ergens in de zomerse Alpen. Enkel de koebellen ontbraken nog.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #25 Gepost op: 30 maart 2014, 21:58:11 »
Ja prachtig Frankie
Ja zo zie je maar je hoeft niet ver weg te gaan om iets moois te zien.
De natuur dicht bij huis is vaak mooier dan we denken.
Leuk om te zien dat kinderen en de vrouw plezier hebben ((12 ((12 ((12 ((12 _04 _01 _01 -6( -6(

Natuur van eigen bodem mogen we niet vergeten, Bert, het moet niet onderdoen voor al dat spul dat van ver komt. Dit soort plekjes met zijn natuurlijke schatten is om te koesteren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #26 Gepost op: 31 maart 2014, 13:43:03 »
 André De jonghe stuurde ons een mailtje in antwoord op de vragen die Frankie zich stelt:

'Bericht:
De Potentilla van Frankie is volgens mij neumanniana (voorjaarsganzerik). Viooltjes zijn moeilijk te determineren vanaf een foto. Er zijn kenmerken nodig van de kelk, de aanwezigheid van sterharen op de bladeren... Viola odorata heeft meer ronde bladeren en is geurend. Ik zie anders gevormde bladeren. Het zou ook Viola canina kunnen zijn, en daar bestaat ook een witte vorm van. Enkel afgaand op de foto is voor mij een zekere determinatie niet mogelijk. Ik denk ook dat het Thlaspi montanum is. De kevers lijken mij de gewone oliekever te zijn (Meloe prscarabeus) Er is nog een familielid de Blauwe Oliekever die hier erg op gelijkt.
Groeten van André'
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #27 Gepost op: 31 maart 2014, 21:32:24 »
André De jonghe stuurde ons een mailtje in antwoord op de vragen die Frankie zich stelt:

'Bericht:
De Potentilla van Frankie is volgens mij neumanniana (voorjaarsganzerik). Viooltjes zijn moeilijk te determineren vanaf een foto. Er zijn kenmerken nodig van de kelk, de aanwezigheid van sterharen op de bladeren... Viola odorata heeft meer ronde bladeren en is geurend. Ik zie anders gevormde bladeren. Het zou ook Viola canina kunnen zijn, en daar bestaat ook een witte vorm van. Enkel afgaand op de foto is voor mij een zekere determinatie niet mogelijk. Ik denk ook dat het Thlaspi montanum is. De kevers lijken mij de gewone oliekever te zijn (Meloe prscarabeus) Er is nog een familielid de Blauwe Oliekever die hier erg op gelijkt.
Groeten van André'

Potentilla neumanniana...is ook best mogelijk...moet ik nog eens bekijken.
Die viooltjes, ja vreselijk moeilijk is dat.

André De Jonghe? De naam ken ik natuurlijk wel...het gezicht, dat is wat anders...is dat niet die grote man met de peperkleurige baard die vroeger boswachter was? In ieder geval, hartelijk dank voor de reacties.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #28 Gepost op: 2 mei 2014, 21:39:19 »
Nog maar eens een verrassing, een Potentilla. Kan er iemand mij helpen om welke soort het zou kunnen gaan. Zou dit P. aurea kunnen zijn ?

Vanavond nog eens wat research gedaan, aan de hand van een oude plantenlijst van dat gebied -met dank overigens aan onze voorzitter die deze nog bij had-, en dit gaat om Potentilla neumanniana, de voorjaarsganzerik.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #29 Gepost op: 2 mei 2014, 21:50:40 »
Een zo mogelijk nog grotere verrassing...deze plant doet me sterk denken aan Thlapsi montanum. Nog iemand die deze prachtplant kent? Het is de eerste keer dat ik deze hier zie.

Vreemd, de lijst die ik hier ter hand heb, maakt melding van Thlapsi perfoliatum,wanneer ik er echter nog de Flora Alpina er bij haal, pag. 572, deel 1, blijkt dat een heel andere plant te zijn. De plant op pag 574 onder de naam Thlapsi montanum lijkt er echter als twee druppels water op. Zou ik dan echt een ontdekking hebben gedaan???  ((15 
Lichtervelde, West-Vlaanderen