Auteur Topic: Is er iets te zien in de Noordoostpolder?  (gelezen 7031 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Is er iets te zien in de Noordoostpolder?
« Reactie #15 Gepost op: 19 juni 2016, 20:25:24 »
In de Noord-Oostpolder is sinds 1999 een beleid gericht op de terugkeer van de bijenorchis. Bermen zijn afgeplagd en de vruchtbare bovenlaag vervangen door een arme. Verder wordt er niet gemaaid, pas vanaf 1 aug. Dit heeft geleid tot een stabiele populatie van deze soort.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Is er iets te zien in de Noordoostpolder?
« Reactie #16 Gepost op: 19 juni 2016, 21:31:22 »
Orchideeën in de Noord-Oostpolder.

Heel fraai om zo'n witte tussen al die paarse te zien Gerrit ! Ik zag ook nog nooit een witte vorm in de vrije natuur , is waarschijnlijk heel zeldzaam ?
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Is er iets te zien in de Noordoostpolder?
« Reactie #17 Gepost op: 19 juni 2016, 22:07:36 »
In de Noord-Oostpolder is sinds 1999 een beleid gericht op de terugkeer van de bijenorchis. Bermen zijn afgeplagd en de vruchtbare bovenlaag vervangen door een arme. Verder wordt er niet gemaaid, pas vanaf 1 aug. Dit heeft geleid tot een stabiele populatie van deze soort.
hier hebben ze het wel goed voor mekaar wat maaien betreft.
Hier wachten ze tenminste. Complimenten voor de prachtige foto's

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Is er iets te zien in de Noordoostpolder?
« Reactie #18 Gepost op: 19 juni 2016, 23:03:56 »
In de Noord-Oostpolder is sinds 1999 een beleid gericht op de terugkeer van de bijenorchis. Bermen zijn afgeplagd en de vruchtbare bovenlaag vervangen door een arme. Verder wordt er niet gemaaid, pas vanaf 1 aug. Dit heeft geleid tot een stabiele populatie van deze soort.

Schitterend initiatief van de lokale autoriteiten aldaar, Gerrit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Is er iets te zien in de Noordoostpolder?
« Reactie #19 Gepost op: 19 juni 2016, 23:04:33 »
Orchideeën in de Noord-Oostpolder.

Speciaal zo'n witte!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Is er iets te zien in de Noordoostpolder?
« Reactie #20 Gepost op: 20 juni 2016, 08:05:06 »
Super Gerrit. Die witte valt echt wel op en leuk om de bijenorchis te zien!

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Is er iets te zien in de Noordoostpolder?
« Reactie #21 Gepost op: 30 juli 2017, 18:56:14 »
Vandaag weer eens in de Noordoostpolder geweest. Daar is altijd iets te beleven. (alleen op botanisch gebied dan hoor.)

De Parnassia palustrus stond er in bloei. Nog (lang) niet bij mij in de tuin.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Is er iets te zien in de Noordoostpolder?
« Reactie #22 Gepost op: 30 juli 2017, 22:33:05 »
Vandaag weer eens in de Noordoostpolder geweest. Daar is altijd iets te beleven. (alleen op botanisch gebied dan hoor.)

De Parnassia palustrus stond er in bloei. Nog (lang) niet bij mij in de tuin.

Heb je die dan ook in de tuin, Gerrit? Heb ik ook nog geprobeerd, maar die moeten behoorlijk vochtig staan, denk ik. Misschien eens uittesten in een veenmoerasje?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Is er iets te zien in de Noordoostpolder?
« Reactie #23 Gepost op: 31 juli 2017, 09:12:53 »
Zuur? Ik denk het niet. De berm in de NOP is enigszins zanderige klei. Veel meer klei dan zand. En vochtig, dat is zeker.
Ik heb ook zaailingen staan. Maar dat ging moeilijk. Vorig jaar gezaaid. Goed gekiemd, maar na het verspenen verdween de een na de ander en nu zijn het twee mooie plantjes. Die gaan binnenkort naar het orchideeën biotoop, want daar staan ze in de NOP ook. Daar staat ook de ratelaar, maar daar was ik niet nog succesvol mee. Wel nu in een potje gezaaid.

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Is er iets te zien in de Noordoostpolder?
« Reactie #24 Gepost op: 31 juli 2017, 20:59:15 »
Ik heb vorig jaar in de Kennemerduinen zaad verzameld van o.a. Parnassia ,Ratelaar (eerder al gepost) en Lythrum.
Direct gezaaid in stekgrond en fijn split 50/50 en buiten gezet.
Van de Parnassia de lastigste ,heb ik nu drie plantjes in potjes, na verspeend te hebben in een mengsel van stekgrond, potgrond en fijn split in gelijke delen.
De parnassia maakte ongeveer twee geleden al bloemetjes een zelfs drie steeltjes!, die ik er eind verleden week uitgeknipt heb,de nog jonge  plant lijdt hier te veel onder volgens mij.
Ook had ik er een in de lava geplant .Dit biotoop bestaat uit een ingegraven kunststof vijvertje,gevuld met omgekeerde bloempotten tot 10 cm. onder de rand met daarop stevig gaas afgedekt met antiworteldoek. Daarop een aantal lavastenen  wat grotere en kleine en de gaten opgevuld met zand gemengd met tuinturf, ook 50/50.Het geheel gevuld met water uiteraard.
Hierin staan Pinguicula's, Primula rosea ,een grote plant en nu aangevuld met zaailingen van de eerdergenoemde ouderplant.
Ook deze parnassia maakt een bloemsteeltje dat ik wil laten doorgroeien. Ik zie wel of ze dat aan kan?
Misschien kunnen jullie hier wat mee?
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2017, 21:01:01 door Jos Beeren »
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Is er iets te zien in de Noordoostpolder?
« Reactie #25 Gepost op: 31 juli 2017, 22:26:07 »
Ik heb vorig jaar in de Kennemerduinen zaad verzameld van o.a. Parnassia ,Ratelaar (eerder al gepost) en Lythrum.
Direct gezaaid in stekgrond en fijn split 50/50 en buiten gezet.
Van de Parnassia de lastigste ,heb ik nu drie plantjes in potjes, na verspeend te hebben in een mengsel van stekgrond, potgrond en fijn split in gelijke delen.
De parnassia maakte ongeveer twee geleden al bloemetjes een zelfs drie steeltjes!, die ik er eind verleden week uitgeknipt heb,de nog jonge  plant lijdt hier te veel onder volgens mij.
Ook had ik er een in de lava geplant .Dit biotoop bestaat uit een ingegraven kunststof vijvertje,gevuld met omgekeerde bloempotten tot 10 cm. onder de rand met daarop stevig gaas afgedekt met antiworteldoek. Daarop een aantal lavastenen  wat grotere en kleine en de gaten opgevuld met zand gemengd met tuinturf, ook 50/50.Het geheel gevuld met water uiteraard.
Hierin staan Pinguicula's, Primula rosea ,een grote plant en nu aangevuld met zaailingen van de eerdergenoemde ouderplant.
Ook deze parnassia maakt een bloemsteeltje dat ik wil laten doorgroeien. Ik zie wel of ze dat aan kan?
Misschien kunnen jullie hier wat mee?


Lijkt me heel boeiend om zo uit te proberen Jos ! Heb je foto's van dit biotoopje of van je werkwijze?
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2017, 22:29:24 door Lily-Anne Vereecken »