Auteur Topic: Bollen ontsmetten met chloor ?  (gelezen 5392 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Bollen ontsmetten met chloor ?
« Gepost op: 11 augustus 2014, 20:53:26 »
Zonet even de 2 vijvermandjes met Sternbergia Lutea  leeggehaald ( omdat ik toch bollen aan het oppotten ben . Ze hebben de zomer onbeschermd , buiten doorgebracht ingegraven met de mandjes. Blijkt dat 2 bollen aangetast zijn door rot langs de bodemplaat .1 bol is niet meer te redden en weggegooid . Van de andere heb ik een redelijk groot stuk afgesneden in de hoop dat hij nog kan herstellen. De andere bollen  uit die mandjes zagen er niet erg mooi uit en daarvan heb ik de zwarte buitenste rok verwijderd ter preventie en alle zwarte resten afgespoeld onder de kraan . De grond waar ze in stonden  is op het ogenblik wel erg nat. Waarschijnlijk hebben de overvloedige regens dit jaar, die bollen geen deugd gedaan ( of had ik ze droog moeten overzomeren ? ) enfin, ze zien er nu toch gezond uit . Ik zou al deze bollen nu eens grondig willen ontsmetten . Kan dat met gewone huishoudchloor ( 5% denk ik) hoeveel mag ik dan in 1 liter water doen?
Alvast bedankt voor de hulp

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bollen ontsmetten met chloor ?
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2014, 23:05:04 »
Je had ze idd best droog overzomerd LA . De beste en veiligste methode is hetgeen Luc (G) al een paar keer heeft beschreven in de topic Sternbergia. Je kan ze ook buiten proberen in volle grond maar dan zeker zonder mandjes en het risico in zulke natte periodes zoals we nu hebben gekregen blijft groot. In die mandjes blijft het nat ook nog is langer hangen dan in verhoogde bedden in doorlatende grond. Best eerst de methode Luc G aanleren en pas daarna experimenteren in volle grond. (zonder mandjes als ze er winter en zomer in blijven )
Ik zie echt geen enkele toegevoegde waarde om met chloor aan de slag te gaan . Ook dat afspoelen had niet gemoeten . Best van al gewoon even laten opdrogen en dan goed inspecteren. Alle bollen die echt zijn aangetast mag je wel vergeten , wat je er ook zult aan doen. Kleine vlekjes zullen zich wel herstellen als je alles goed laat opdrogen.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bollen ontsmetten met chloor ?
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2014, 23:26:04 »
Bedankt Chris, dat is dan een werkje voor morgen, zo kunnen ze een nachtje drogen .

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bollen ontsmetten met chloor ?
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2014, 19:10:52 »
Ontsmetten kan je doen op de opgedroogde bol met zwavelpoeder (te verkrijgen bij de apotheek)....dus ze eerst laten drogen en dan in het poeder rollen...doodt bijna alle schimmelinfecties. Maar zoals Kris reeds zei, Sternbergia heeft echt wel een droge rust nodig...

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bollen ontsmetten met chloor ?
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2014, 19:33:47 »
Bedankt voor de reactie Wim .
Ik heb ze vandaag nog heel de dag laten drogen en zal morgen naar de apotheker gaan om zwavel . Moet het overtollige zwavel er dan afgeschut worden of kan het geen kwaad dat er wat te veel aan blijft hangen? Het is misschien overbodig om ze te behandelen, maar fout kan ik er niet aan doen hé. Ik zou de bollen nog graag vele jaren willen houden omdat ik de bloei zo prachtig vind.
Ik wou de bol ( die voor een deel rot was en waar ik het rot heb afgesneden ) toch proberen behandelen en redden en heb hem, toen hij droog was,  overvloedig bespoten met Dactarin spray voor de voeten . Dit is ook schimmelwerend en wie weet helpt het. Hij ziet er nu spierwit uit van de poeder. Zie foto .
Ik ben zinnens om hem dan, in licht vochtige perliet in een plastiek zakje te doen en in het donker op kamertemperatuur een tijdje weg te leggen. Een beetje zoals sneeuwklokjes chippen . Kan zijn dat hij helemaal onder de schimmel zal zitten binnen enkele dagen , maar wie weet... Zou leuk zijn als het mocht lukken .
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2014, 19:42:47 door Lily-Anne Vereecken »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bollen ontsmetten met chloor ?
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2014, 19:41:45 »
Lily-Anne, een beetje te veel zwavelpoeder kan geen kwaad...ik weet niet of ze dat zullen overleven, gezien de staat waar ze zich in bevonden, maar het is zeker het proberen waard!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bollen ontsmetten met chloor ?
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2014, 19:42:41 »
P.S. Ze zien er niet te slecht uit, het valt af te wachtten hoe sterk de basale platen aangetast waren....

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bollen ontsmetten met chloor ?
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2014, 21:20:29 »
Ontsmetten kan je doen op de opgedroogde bol met zwavelpoeder (te verkrijgen bij de apotheek)....dus ze eerst laten drogen en dan in het poeder rollen...doodt bijna alle schimmelinfecties. Maar zoals Kris reeds zei, Sternbergia heeft echt wel een droge rust nodig...

Als ze echter op een uitgekiend plekje staan en je de juiste kloon te pakken hebt kan het wel lukken buiten. De knoppen zijn op komst ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bollen ontsmetten met chloor ?
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2014, 21:59:05 »
Hier nog niets te zien bij de Sternbergia Lutea  maar dat zal nog iets te vroeg zijn omdat ze op 12 aug. pas terug in de grond zijn gegaan .

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bollen ontsmetten met chloor ?
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2014, 22:40:48 »
Hier nog niets te zien bij de Sternbergia Lutea  maar dat zal nog iets te vroeg zijn omdat ze op 12 aug. pas terug in de grond zijn gegaan .

Eens ze geplant zijn en ze krijgen vocht en de nachttemperatuur gaat naar beneden gaat dit gewoonlijk wel snel. Weet echter dat mijn getoonde S. sicula 'Arcadian Sun ' erom bekend staat dat het één van de meest vroegbloeiende klonen is. S. lutea is hier buiten ook nog wat achter. Er is echt wel wat verschil tussen al die vormen en soorten qua bloeitijd.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "