Auteur Topic: Hepatica 2015  (gelezen 28620 keer)

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Hepatica 2015
« Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2015, 23:36:16 »
Graag had ik vernomen of er mensen zijn die succes hebben met Hepatica japonica cultivars buiten in de tuin, zo ja graag wat uitleg over hoe jullie dit dan doen!
eerst even meegeven waarom ik dit in het midden gooi.
zelf heb ik geen ervaring met Hepatica's
Ik heb naast het huis een strook van ongeveer 25m x 0,80m waarop al bijna 20 jaar verschillende soorten oude Gentse Azalea's staan, deze zijn destijds geplant in een plantgat van 80cm x 80cm x 40cm gevuld met turf na een paar jaar heb ik dan een laag van 5cm turf en 5cm fijne dennen schors over de gans lengte en breedte van deze strook aangebracht en om de drie a vier jaar vul ik dit aan met verse schors.
De grond hier is nu na al die jaren doorwortelt van de azalea's heel doorlatend en luchtig dat ik een sterk vermoeden heb dat de omstandigheden nu zodanig zijn dat het wel eens zou kunnen lukken om hier Hepatica japonica cultivars buiten te kunnen overhouden!



Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hepatica 2015
« Reactie #16 Gepost op: 29 januari 2015, 17:32:08 »
Ik heb ze nog nooit buiten geprobeerd, Hugo, gewoon van te horen van mensen die 't kunnen weten, dat het met die Japanse schoonheden niet lukt in ons klimaat.

Als ik echter je hele beschrijving van het habitat dat je voor hen op het oog hebt nalees, dan zou ik het toch eens voorzichtig wagen met één of twee minder dure exemplaren - het lijkt heel verleidelijk...  ))4

Hier is een eerste bloem op een heel donkere vorm van Hepatica nobilis open gegaan - in werkelijkheid is hij nog donkerder dan op de foto !  ((3

Harelbeke-West-Vlaanderen

Chris Vermeire

  • Junior
  • **
  • Berichten: 116
Re: Hepatica 2015
« Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2015, 21:15:03 »
het is wel een heel mooie, Luc
hier enkele die hier hun best beginnen te doen

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Hepatica 2015
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2015, 23:14:55 »
Ik heb ze nog nooit buiten geprobeerd, Hugo, gewoon van te horen van mensen die 't kunnen weten, dat het met die Japanse schoonheden niet lukt in ons klimaat.

Als ik echter je hele beschrijving van het habitat dat je voor hen op het oog hebt nalees, dan zou ik het toch eens voorzichtig wagen met één of twee minder dure exemplaren - het lijkt heel verleidelijk...  ))4

Hier is een eerste bloem op een heel donkere vorm van Hepatica nobilis open gegaan - in werkelijkheid is hij nog donkerder dan op de foto !  ((3

Wat is dan eigenlijk juist het probleem buiten met de Japonicas dat het niet wil lukken?
Temperatuur, vocht/droog (lucht/grond)?
Heb ik het juist dat Japonica's buiten een zuur substraat in hun rust periode een drogere standplaats prefereren of moeten zij echt droog staan(zonder echt uit te drogen)?
Wat ik niet vermeld had de vorige keer is dat de plaats waar ik ze wilde uit proberen zuid/west gelegen is en beschut door een coniferenhaag (thuja) van 2m hoog van de buren, komt ook bij dat eens de azalea's in blad staan deze ook  als regenscherm boven de planten staan. als je op de grond klopt dan klinkt hij echt hol.
Ik ga het zeker proberen.

« Laatst bewerkt op: 29 januari 2015, 23:18:19 door Hugo Van Woensel »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hepatica 2015
« Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2015, 08:48:35 »
het is wel een heel mooie, Luc
hier enkele die hier hun best beginnen te doen

3 prachtexemplaren, Chris !
Die vorm van H. pubescens spreekt mij bijzonder aan met zijn tere kleurschakeringen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hepatica 2015
« Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2015, 08:56:54 »
Ik heb ze nog nooit buiten geprobeerd, Hugo, gewoon van te horen van mensen die 't kunnen weten, dat het met die Japanse schoonheden niet lukt in ons klimaat.

Als ik echter je hele beschrijving van het habitat dat je voor hen op het oog hebt nalees, dan zou ik het toch eens voorzichtig wagen met één of twee minder dure exemplaren - het lijkt heel verleidelijk...  ))4

Hier is een eerste bloem op een heel donkere vorm van Hepatica nobilis open gegaan - in werkelijkheid is hij nog donkerder dan op de foto !  ((3

Wat is dan eigenlijk juist het probleem buiten met de Japonicas dat het niet wil lukken?
Temperatuur, vocht/droog (lucht/grond)?
Heb ik het juist dat Japonica's buiten een zuur substraat in hun rust periode een drogere standplaats prefereren of moeten zij echt droog staan(zonder echt uit te drogen)?
Wat ik niet vermeld had de vorige keer is dat de plaats waar ik ze wilde uit proberen zuid/west gelegen is en beschut door een coniferenhaag (thuja) van 2m hoog van de buren, komt ook bij dat eens de azalea's in blad staan deze ook  als regenscherm boven de planten staan. als je op de grond klopt dan klinkt hij echt hol.
Ik ga het zeker proberen.

Ik denk dat het vooral onze kille/vochtige winterperiodes zijn die hen allerminst bevallen Hugo - en heel vochtige periodes in de zomer zijn voor hen ook nefast - alle Hepatica's zijn immers bosplanten die graag groeien onder bladverliezende bomen en struiken waardoor ze tijdens de groei en bloeiperiode in het voorjaar voldoende licht en vocht krijgen, maar in de zomer daarvoor beschermd worden door het bladerdek.
Wat de japonica's betreft weet ik niet zeker of ze harde vorst die we hier ook wel eens krijgen, verdragen, in tegenstelling tot H. nobilis en H. transsylvanica die dat wel zonder problemen overleven.
Zoals ik al schreef, lijkt uw biotoopje wel enige kans op overleven te bieden, dus proberen maar zou ik zeggen.
(Je kan morgen alvast een opportuniteit hebben, want op onze VRV tombola zijn een aantal japanse hepa's te winnen !  ;) )
Harelbeke-West-Vlaanderen

Chris Vermeire

  • Junior
  • **
  • Berichten: 116
Re: Hepatica 2015
« Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2015, 09:46:32 »
die heb ik momenteel niet dubbel staan Luc, wel de volgende 4 die ik meebreng voor de tombola

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Hepatica 2015
« Reactie #22 Gepost op: 30 januari 2015, 20:51:52 »
Ik heb ze nog nooit buiten geprobeerd, Hugo, gewoon van te horen van mensen die 't kunnen weten, dat het met die Japanse schoonheden niet lukt in ons klimaat.

Als ik echter je hele beschrijving van het habitat dat je voor hen op het oog hebt nalees, dan zou ik het toch eens voorzichtig wagen met één of twee minder dure exemplaren - het lijkt heel verleidelijk...  ))4

Hier is een eerste bloem op een heel donkere vorm van Hepatica nobilis open gegaan - in werkelijkheid is hij nog donkerder dan op de foto !  ((3

Wat is dan eigenlijk juist het probleem buiten met de Japonicas dat het niet wil lukken?
Temperatuur, vocht/droog (lucht/grond)?
Heb ik het juist dat Japonica's buiten een zuur substraat in hun rust periode een drogere standplaats prefereren of moeten zij echt droog staan(zonder echt uit te drogen)?
Wat ik niet vermeld had de vorige keer is dat de plaats waar ik ze wilde uit proberen zuid/west gelegen is en beschut door een coniferenhaag (thuja) van 2m hoog van de buren, komt ook bij dat eens de azalea's in blad staan deze ook  als regenscherm boven de planten staan. als je op de grond klopt dan klinkt hij echt hol.
Ik ga het zeker proberen.

Ik vind het ook wel het proberen waard Hugo , het is wel een uitdaging . Ik heb hier vorige zomer een 6 tal planten uitgeplant op een plaats waarvan ik denk dat het kan lukken . Volgens een heel ervaren VRV-lid kan het wel lukken . In de zomer moeten ze uiteraard droog staan maar ook niet helemaal uitdrogen . Ik ben ook wel benieuwd hoe ze het zullen doen ? Ik hou jullie op de hoogte .
Ieper , West-Vlaanderen

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Hepatica 2015
« Reactie #23 Gepost op: 30 januari 2015, 21:17:10 »
Ik heb ze nog nooit buiten geprobeerd, Hugo, gewoon van te horen van mensen die 't kunnen weten, dat het met die Japanse schoonheden niet lukt in ons klimaat.

Als ik echter je hele beschrijving van het habitat dat je voor hen op het oog hebt nalees, dan zou ik het toch eens voorzichtig wagen met één of twee minder dure exemplaren - het lijkt heel verleidelijk...  ))4

Hier is een eerste bloem op een heel donkere vorm van Hepatica nobilis open gegaan - in werkelijkheid is hij nog donkerder dan op de foto !  ((3

Wat is dan eigenlijk juist het probleem buiten met de Japonicas dat het niet wil lukken?
Temperatuur, vocht/droog (lucht/grond)?
Heb ik het juist dat Japonica's buiten een zuur substraat in hun rust periode een drogere standplaats prefereren of moeten zij echt droog staan(zonder echt uit te drogen)?
Wat ik niet vermeld had de vorige keer is dat de plaats waar ik ze wilde uit proberen zuid/west gelegen is en beschut door een coniferenhaag (thuja) van 2m hoog van de buren, komt ook bij dat eens de azalea's in blad staan deze ook  als regenscherm boven de planten staan. als je op de grond klopt dan klinkt hij echt hol.
Ik ga het zeker proberen.

Ik vind het ook wel het proberen waard Hugo , het is wel een uitdaging . Ik heb hier vorige zomer een 6 tal planten uitgeplant op een plaats waarvan ik denk dat het kan lukken . Volgens een heel ervaren VRV-lid kan het wel lukken . In de zomer moeten ze uiteraard droog staan maar ook niet helemaal uitdrogen . Ik ben ook wel benieuwd hoe ze het zullen doen ? Ik hou jullie op de hoogte .

Bedankt Luc en Danny voor de feedback ((14 Ik zal zeker m'n ervaring hierover delen, positief of negatief!!


Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Hepatica 2015
« Reactie #24 Gepost op: 30 januari 2015, 21:32:51 »
[quote author
(Je kan morgen alvast een opportuniteit hebben, want op onze VRV tombola zijn een aantal japanse hepa's te winnen !  ;) )
[/quote]

Misschien heb je meer geluk nodig om ééntje te winnen dan om ééntje in leven te houden buiten -2(
Als er iemand een paar gewone soorten op overschot heeft, ik wil er altijd wel een paar overnemen!
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2015, 21:34:31 door Hugo Van Woensel »

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Hepatica 2015
« Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2015, 19:29:25 »
[quote author
(Je kan morgen alvast een opportuniteit hebben, want op onze VRV tombola zijn een aantal japanse hepa's te winnen !  ;) )

Misschien heb je meer geluk nodig om ééntje te winnen dan om ééntje in leven te houden buiten -2(
Als er iemand een paar gewone soorten op overschot heeft, ik wil er altijd wel een paar overnemen!
[/quote]

Ikke met m'n grote mond ook altijd  ))2, win ik er toch wel twee zeker -2( -2( Het leek wel of Luc een voorgevoel had ((14
en heb ik ineens wel materiaal om uit te proberen.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hepatica 2015
« Reactie #26 Gepost op: 31 januari 2015, 20:12:15 »
Alvast veel succes, Hugo !
Ik vermoed dat we hier te gelegener tijd wel het vervolg zullen kunnen lezen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hepatica 2015
« Reactie #27 Gepost op: 3 februari 2015, 14:33:05 »
Wat Hepatica japonica zaailingen in bloei.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hepatica 2015
« Reactie #28 Gepost op: 3 februari 2015, 14:33:55 »
En nog een drietal gekregen van een Japanse vriend in bloei.

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Hepatica 2015
« Reactie #29 Gepost op: 3 februari 2015, 19:20:54 »
En nog een drietal gekregen van een Japanse vriend in bloei.

Ik zou die Japanse vriend maar koesteren Wim!