Auteur Topic: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum  (gelezen 21255 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum
« Reactie #45 Gepost op: 8 september 2017, 22:38:43 »
Verontrustende berichten bereiken ons via de kanalen van NRV (Bart) en nu de VRV (H. Poirot.)
Of er gegronde redenen zijn voor dit pessimisme, of dat er enige "moeheid" bij voornoemde schrijvers is opgetreden, kan ik niet beoordelen.

Maar de gedachte, dat het VRV-forum zou kunnen ophouden te bestaan is ondraaglijk. Welk een ontzaglijke gebundelde kennis zou dan vervliegen. Ik had zoiets niet voor mogelijk gehouden, maar het is inderdaad zo, dat met een druk op een knop alles kan worden gedeleted. Zouden dan de zwartkijkers aan het begin van het digitale tijdperk dan toch gelijk krijgen, nl dat boeken de voorkeur hebben boven digitale teksten? Boeken blijven immers altijd bestaan.

Het clubje actieve forumschrijvers wordt inderdaad kleiner en kleiner, maar het aantal passieve kijkers groter en groter. Kijk vooral naar het begin van een topic, waar het aantal kijkers/lezers wordt geteld en stel vast wat een bereik je hebt. Beperk je niet, door uitsluitende te kijken naar hoe vaak een foto wordt aangeklikt of hoeveel daadwerkelijke reacties er komen. Ik geef het toe: Ik heb er ook last van.

Mag ik even?

- Dit topic, 6600x gelezen
- Printemps 1615x
- Zwitserland Wallis, 704x
- Kalkgraslanden, maar liefst 15568x

En dat zijn toch niet alleen de robots van Google, Microsoft en Yahoo, mag ik hopen?
« Laatst bewerkt op: 8 september 2017, 22:44:01 door Gerrit Eijkelenboom »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum
« Reactie #46 Gepost op: 8 september 2017, 23:30:14 »
Verontrustende berichten bereiken ons via de kanalen van NRV (Bart) en nu de VRV (H. Poirot.)
Of er gegronde redenen zijn voor dit pessimisme, of dat er enige "moeheid" bij voornoemde schrijvers is opgetreden, kan ik niet beoordelen.

Maar de gedachte, dat het VRV-forum zou kunnen ophouden te bestaan is ondraaglijk. Welk een ontzaglijke gebundelde kennis zou dan vervliegen. Ik had zoiets niet voor mogelijk gehouden, maar het is inderdaad zo, dat met een druk op een knop alles kan worden gedeleted. Zouden dan de zwartkijkers aan het begin van het digitale tijdperk dan toch gelijk krijgen, nl dat boeken de voorkeur hebben boven digitale teksten? Boeken blijven immers altijd bestaan.

Het clubje actieve forumschrijvers wordt inderdaad kleiner en kleiner, maar het aantal passieve kijkers groter en groter. Kijk vooral naar het begin van een topic, waar het aantal kijkers/lezers wordt geteld en stel vast wat een bereik je hebt. Beperk je niet, door uitsluitende te kijken naar hoe vaak een foto wordt aangeklikt of hoeveel daadwerkelijke reacties er komen. Ik geef het toe: Ik heb er ook last van.

Mag ik even?

- Dit topic, 6600x gelezen
- Printemps 1615x
- Zwitserland Wallis, 704x
- Kalkgraslanden, maar liefst 15568x

En dat zijn toch niet alleen de robots van Google, Microsoft en Yahoo, mag ik hopen?

Goed dat je dit topic nog eens van onder het stof haalt Gerrit !
Eerst even iets rechtzetten voor zover nodig.  Er is voorlopig geen haar op een VRV hoofd dat er aan denkt om de stekker uit te trekken van dit forum !  ))8

Dat Dhr Poirot, de goede ziel, zich in ons tijdschrift zorgen maakt, is duidelijk en ergens kan ik hem ook volgen.

Het aantal postende mensen is de laatste maanden/jaren inderdaad wat afgekalfd en daarmee begint nu eenmaal alles.... als er niet meer gepost wordt dan zullen ook de passieve kijkers op hun honger blijven...  Sommigen wijken uit naar Facebook, anderen verdwijnen zonder aanwijsbare reden met de Noorderzon.
We doen er met een aantal mensen (en daar horen jij Gerrit en ook een aantal andere trouwe posters toe) alles aan om de kar te trekken en het Forum blijvend interessant te houden en naar mijn bescheiden mening slagen we daar nog aardig in ook.

Zoals gezegd, stellen wij vast dat een aantal van de "verdwenen" posters zich blijkbaar beter voelen bij Facebook waar het aantal "likes" (komende van Timboektoe en Noord Korea tot Noord Lapland) die een foto krijgt hen blijkbaar meer voldoening schenkt dan een uitwisseling van kennis hier, onder taalgenoten.  Want dit is nog altijd het enige Nederlandstalig Forum over rotsplanten en aanverwanten in cyberspace.
Dat sommigen daar commerciële belangen bij hebben kan ik begrijpen en daar heb ik geen problemen mee.  Maar een regelmatige post, hier op ons eigen terrein (waar bestaande en potentiële leden van de VRV en de NRV te vinden zijn !!!) kan toch zo lastig niet zijn denk ik dan.

Ik lees in Folium Alpinum over de toenemende digitalisering, maar moet vaststellen dat dit bij woorden blijft en dat dit eigenste Forum - toch wel een toonbeeld van digitalisering - onvoldoende gevoed wordt vanuit de hoek van de mensen die deze toenemende digitalisering vaststellen en onderschrijven.  Een gemiste kans zeg ik dan !

Maar wees gerust, Gerrit, en andere geïnteresseerden, wij volgen de aangehaalde statistische gegevens ook op de voet en zijn ons bewust van de blijvende interesse van een breed (lees)publiek.  Een grotere deelname aan de discussies, al is het met een korte reactie, zou elke poster op prijs stellen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum
« Reactie #47 Gepost op: 9 september 2017, 00:20:08 »
Panikeren is nergens goed voor en de pessimist uithangen helpt ons al evenmin vooruit.

Maar we moeten realistisch zijn. Wij vinden deze hobby het einde, maar hoeveel mensen zijn van hetzelfde gedacht? Inderdaad, het is een kleine wereld. Bovendien is een groot deel al niet meer zo jong, die het helemaal niet zo geweldig vinden om op het internet te zitten.
Deze hobby moet aan interesse inboeten, zoveel is duidelijk. Nu en dan komt daar nog eens een jonge gast bij die geïnteresseerd is in al die rare en vreemde plantjes, maar het is niet genoeg. Er moet een grotere aanwas zijn om dit in leven te houden.

Is er geen potentieel? Misschien wel, toch? Mensen wonen steeds kleiner en de oppervlakte die overblijft om te tuinieren wordt ook kleiner. Is dit dan niet ideaal voor mensen die toch nog met interessante planten willen bezig zijn, ook al hebben ze niet veel ruimte. Zie maar eens hoeveel soorten in een aantal vierkante meters kunnen gehuisvest worden.
Maar onbekend maakt onbemind zeggen we dan zeker. Vorig jaar zag ik in Tsjechië dit stukje tuin van Jiri Novak. Dit past in ieder nieuwbouwtuintje van heden ten dage. Maar welke jonge mens kent de tuin van Jiri Novak? Juist, niemand!

Ik heb het idee dat enige publiciteit over onze hobby van vooraanstaande groenreporters, columnisten, voordrachtgevers e.a. de interesse zou kunnen doen aanzwengelen. De groep geïnteresseerden groter maken, zou ons al een eind vooruithelpen. Nieuw bloed, dat hebben we nodig om onze liefhebberij en dit forum in leven te houden!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum
« Reactie #48 Gepost op: 9 september 2017, 14:10:00 »
Graag wil ik ook een reactie plaatsen. De laatste tijd ben ik weinig op het forum te zien. Ben heel enthousiast begonnen en het afgelopen jaar is het wat afgenomen. Regelmatig kijk ik nog ('lurken volgens Gerrit'), maar kom er niet toen om alles nog eens over te doen op het forum.  Natuurlijk is FB ook niet alles, maar doordat ik bij mijn foto's altijd een omschrijving geef, die soms je soms fout hebt, lok je toch wel discussies uit.
De beperking van 4 foto's met max groote van 200 kb is ook een handicap, alles moet in mijn geval verkleind worden.  Maar toch ga ik het hier  proberen.

Nu begin september is het leuk om te zien hoe de kussenplantjes zijn gegroeid

Edit Luc - de overige foto's van Jan over zijn kussenplanten zijn verplaatst naar het topic 'Cushions' dat je hier vindt : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=426.msg100248#msg100248
« Laatst bewerkt op: 10 september 2017, 11:14:46 door Luc Gilgemyn »
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum
« Reactie #49 Gepost op: 9 september 2017, 14:40:35 »
Graag wil ik ook een reactie plaatsen. De laatste tijd ben weinig op het forum te zien. Ben heel enthousiast begonnen en het afgelopen jaar is het wat afgenomen. Regelmatig kijk ik nog ('lurken volgens Gerrit'), maar kom er niet toen om alles nog eens over te doen op het forum.  Natuurlijk is FB ook niet alles, maar doordat ik bij mijn foto's altijd een omschrijving geef, die soms je soms fout hebt, lok je toch wel discussies uit.
De beperking van 4 foto's met max groote van 200 kb is ook een handicap, alles moet in mijn geval verkleind worden.  Maar toch ga ik hethier  proberen.

Nu begin september is het leuk om te zien hoe de kussenplantjes zijn gegroeid

Blij een reactie van jou te mogen begroeten Jan.  Jouw enthousiasme en waardevolle bijdragen hebben wij inderdaad gemist.
Wat je opmerking betreft mbt de beperkingen toch het volgende.  Het aantal foto's per post is inderdaad tot 4 beperkt, persoonlijk vind ik dat geen probleem, dat vervlot het opladen in ons systeem dat nu eenmaal zijn beperkingen heeft. (Wij zijn niet zo rijk als Mr Zuckerberg van FB  -2( ).  En wat dat verkleinen aangaat.  Dat hoeft al een tweetal jaar niet meer - sinds die tijd hebben wij een automatische resizer ingebouwd die uw foto's automatisch verkleint tot binnen de ingestelde grenzen van 200 kb.  Meestal gaat dat goed.  Je hoeft dus niet langer zelf je foto's te verkleinen.

Ik geef toe, af en toe kan het systeem wel eens tegenwerken, maar als je dit meldt bij mij proberen we daar in geen tijd wat aan te doen.

Sta me ten slotte nog toe dat ik binnen een paar dagen onderstaande posts met de prachtige kussenplanten verplaats naar het topic "Cushions" omwille van de duidelijkheid.  Dan is dit topic meteen ook weer van onder het stof gehaald !  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum
« Reactie #50 Gepost op: 9 september 2017, 14:44:50 »
Alles goed Luc.  ((14
Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum
« Reactie #51 Gepost op: 9 september 2017, 15:14:47 »
Dat was toch niet de bedoeling Jan, dat je ons de 'ogen ging uitsteken'. Nee hoor Grapje  -2( -2(

Maar inderdaad, na je trogprojecten weinig meer gehoord. We zouden kunnen denken dat alles mislukt is  ))8 maar ziedaar: een stelletje kussen om van te watertanden. De Arenaria's tetraquetra en alfacariensis, prachtig, De Raoulia, zo mooi, resultaat van een rigide afdekking in de winter denk ik. Die Scleranthus, ik dacht dat die eigenlijk altijd mislukte bij ons. Altijd gezien op de verkoopdagen, maar nooit in cultuur, perfect. En de saxen doen het geweldig.
« Laatst bewerkt op: 9 september 2017, 15:16:35 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum
« Reactie #52 Gepost op: 9 september 2017, 15:19:24 »
Jan, ik weet dat je graag op FB bent, maar waarom niet op beide fronten tegelijk. Je bent immers met pensioen. Tijd speelt bij ons pensionado's  ((12 toch geen rol?  ???

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum
« Reactie #53 Gepost op: 9 september 2017, 16:11:46 »
Jan, ik weet dat je graag op FB bent, maar waarom niet op beide fronten tegelijk. Je bent immers met pensioen. Tijd speelt bij ons pensionado's  ((12 toch geen rol?  ???

Je hebt gelijk Gerrit, tijd moet het niet zijn.  Ik ga mijn leven beteren.  ;D ;D
Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum
« Reactie #54 Gepost op: 9 september 2017, 18:24:43 »

Je hebt gelijk Gerrit, tijd moet het niet zijn.  Ik ga mijn leven beteren.  ;D ;D

Ha ha, dat is je geraaien ook.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum
« Reactie #55 Gepost op: 9 september 2017, 21:22:57 »
Blij je hier terug welkom te mogen heten, Jan. Eén verloren zoon terug op het vertrouwde nest, misschien volgen er nog een paar.  -2(

Mooie entree die je overigens maakt, Jan, de kussenplanten zien er geweldig uit, veel mooier trouwens dan op facebook,  ;)

Hoe zit het trouwens met je experiment om moreneplanten te telen? Ik herinner me nog dat je daar een serieuze installatie had voor gebouwd.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum
« Reactie #56 Gepost op: 9 september 2017, 23:38:49 »
Blij je hier terug welkom te mogen heten, Jan. Eén verloren zoon terug op het vertrouwde nest, misschien volgen er nog een paar.  -2(

Mooie entree die je overigens maakt, Jan, de kussenplanten zien er geweldig uit, veel mooier trouwens dan op facebook,  ;)

Hoe zit het trouwens met je experiment om moreneplanten te telen? Ik herinner me nog dat je daar een serieuze installatie had voor gebouwd.

De morene is tot nu toe redelijk geslaagd. Najaar 2016  heb ik er al wat geplant die de winter hebben overleefd. Voorjaar 2017 nog bijgeplant, nu komende winter afwachten en dan kan ik zeggen of het geslaagd is en ik er mee doorga. Tot nu toe zijn er 2 plantjes verloren gegaan. Volgende lente weet ik meer en kan ik mijn 'bevindingen' vertellen.


Edit Luc : Het Youtube filmpje van de tuin van Jan werd verplaatst naar het topic : "De tuin van Jan Tholhuijsen" hier : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1627.msg100251#msg100251  ((14  Mag ik iedereen aanraden dit filmpje te gaan bekijken - het is een fantastische illustratie van hetgeen de ijverige, geïnspireerde Jan in amper enkele jaren heeft verwezenlijkt
« Laatst bewerkt op: 10 september 2017, 11:30:04 door Luc Gilgemyn »
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum
« Reactie #57 Gepost op: 10 september 2017, 11:25:01 »

Je hebt gelijk Gerrit, tijd moet het niet zijn.  Ik ga mijn leven beteren.  ;D ;D

Ha ha, dat is je geraaien ook.


 ((3 ((3 ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Het Forum : vandaag en morgen - uw ideeën en voorstellen ivm het Forum
« Reactie #58 Gepost op: 12 september 2017, 21:27:47 »
Blijven promoten is wellicht het enige wat we kunnen doen.
Wijzen op de waarde van dit Forum, het belang.
Komend voorjaarnummer besteden we er weer aandacht aan.
Wellicht met een mooie bijdrage van de moderator van dit Forum.
Maar de vaste mannen mogen ook gerust een wervend stukje schrijven over
wat het Forum voor hen betekend en dus wellicht ook voor een ander.

En...nee...begin niet over mij....kom al twee uur per uur op een dag tekort.......mat al mijn gedoe met de rotspanten ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'