Auteur Topic: erodium guttatum  (gelezen 3598 keer)

Jan Boterdael

  • Junior
  • **
  • Berichten: 156
erodium guttatum
« Gepost op: 20 maart 2012, 10:20:11 »
Weet iemand de naam van de erodium die vaak onder de naam E. guttatum word verkocht bv door Potterton.
De echte is niet wit met donkere vlekken maar roosachtig met een zwart hart, komt uit de bergen van Marokko,en word weinig aangeboden.

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:erodium guttatum
« Reactie #1 Gepost op: 5 april 2012, 19:44:28 »
Jan ik heb iets in de tuin staan onder de naam Erodium guttatum maar ik weet niet of dit de echte is. Foto is van 27-6-2005.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Jan Boterdael

  • Junior
  • **
  • Berichten: 156
Re:erodium guttatum
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2012, 10:14:18 »
Neen Herman dat is geen erodium maar een geranium heel waarschijnlijk G. dalmaticum.(er is ook een witte vorm G. d.album)
Als u eens gaat kijken op Google ziet men de echte guttatum;roos met een donker hart
                                                         de"valse":wit met een zwarte vlek(lijk veel op cv Stephanie)
Niemand weet blijkbaar waarom deze valse benaming blijft "plakken".Er is zelfs een etiket gedrukt met foto!
Maar het is een toch zeer goede plant voor de rotstuin.Maakt geen zaad en dus blijft hij maar doorbloeien.

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:erodium guttatum
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2012, 10:34:57 »
Jan, dan ga ik de naam op computer (alles staat in excel bladen per tuin deel) maar veranderen in Geranium dalmaticum.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Eike den Hengst

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 1
Re: erodium guttatum
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2015, 15:48:19 »
Jan Boterdael, in 2012 vroeg u naar de naam van de 'onechte' Erodium guttatum; ik vraag me af of de naam al bekend is.
Overigens is de echte guttatum veel mooier, naar mijn mening althans. Ik heb deze plant in de rotstuin waar die zich, tot nu toe, prettig uitzaait.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2015, 15:53:43 door Eike den Hengst »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: erodium guttatum
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2015, 16:08:53 »
Over Erodium guttatum kan ik me niet uitspreken . Wel heel mooi Eike!
In ieder geval wil ik u heel hartelijk welkom heten  op ons Rotsplanten forum . Hopelijk kom je hier vaak langs en kan je hier alle antwoorden op je vragen vinden en hopelijk kunnen we van jou ook veel leren . Hier moet je zeker geen angst hebben om verkeerde vragen te stellen .

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: erodium guttatum
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2015, 22:15:25 »
Jan Boterdael, in 2012 vroeg u naar de naam van de 'onechte' Erodium guttatum; ik vraag me af of de naam al bekend is.
Overigens is de echte guttatum veel mooier, naar mijn mening althans. Ik heb deze plant in de rotstuin waar die zich, tot nu toe, prettig uitzaait.

De wit bloemende Erodium met zwarte vlekken die als E guttatum wordt aangeboden is eigenlijk E'Stephanie'
Vermoedelijk een variant of kruising van E. heteradenum en/of E. cheilantifolium
Geselecteerd in de Engelse kwekerij van John Ross rond 1990.
Opgelet er zijn nog Erodium soorten met witte bloemblaadjes en zwarte vlekken!
Bij E 'Stephanie' zijn de bladeren groen zonder grijs/zilver tint en is er als je goed kijkt een roze zweem waarneembaar in de zwarte vlekken.
Dan nog ter info: E guttatum is NIET!!! winterhard , Erodium bloemen kunnen zeer variabel zijn binnen één soort en Erodium petraeum bestaat ook niet! er is wel binnen de sectie Absinthioidea een subsectie Petrea deze omvat E.heteradenum, E.cheilantifolium, E. glandulosum, E. foetidum, E.rupestre, E. celtibericum, E. crispum, E. rodiei.
Hopelijk helpt dit een deel misverstanden uit de wereld. ))4 ))4....... ))8 ))8 ))8
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2015, 22:18:03 door Hugo Van Woensel »