Auteur Topic: Het maken van een trog  (gelezen 53652 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Het maken van een trog
« Gepost op: 2 augustus 2010, 14:06:47 »
Ik zou graag zelf een mooie trog maken die er zo natuurlijk mogelijk uitziet .Ik zou hem dan aanplanten met een paar tufstenen en uiteraard kleine rotsplantjes.Ik dacht van hem redelijk groot te maken , dus meer dan een meter en zou hem ook wat van de grond willen zetten omwille van de afwatering - hoe groot hij uiteindelijk zal worden weet ik nog niet .Wie heeft al zelf een trog gemaakt ?
Is er bewapening voor nodig ? Juiste samenstelling van het beton ?....
bedankt voor alle tips
Lily-Anne

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2010, 19:51:17 »
Zelf een trog maken heb ik nog nooit gedaan maar op het forum van de SRGC word er daar wel veel over gepraat, vooral over troggen in hypertufa.

Hier is de link:

http://www.srgc.org.uk/smf/index.php?topic=2463.0

En ook in de heel interessante "bulblog" van Ian Young (hij schrijft sinds 2003 elke week een stukje over het groeien van alle mogelijke knol-en bolgewassen) staan er wat stukjes daarover:

http://www.srgc.org.uk/bulblog/log2008/020108/log.html
http://www.srgc.org.uk/bulblog/log2008/170908/log.html

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #2 Gepost op: 2 augustus 2010, 22:50:00 »
Enige jaren geleden was ik ook op zoek naar een grote trog. Een echte authentieke trog kost echter stukken van mensen en daar wou ik niet zoveel geld aan uitgeven. Toen kwam ook het idee boven om er zelf één te maken, wat ik ook heb gedaan. Het is echter een hele klus.
Vooral aan het mengsel dat u gebruikt dient de nodige aandacht te worden geschonken. Veelal wordt een 'recept' voorgeschreven voor de zogenaamde hypertufatrog in de volgende verhoudingen: drie delen zand, twee delen turfmolm en twee delen cement. Ik vond deze verhouding echter iets te slap en ben er wat vanaf geweken. Ik gebruikte ongeveer drie delen zand, ANDERHALF deel turfmolm en DRIE delen cement. Een iets straffere verhouding dus. Belangrijk is ook dat het mengsel goed gemengd wordt, een betonmolen is geen overbodige luxe. Wanneer het mengsel niet goed is gemengd kunnen er later zwakke plekken ontstaan in de trog. Voldoende water gebruiken tot er een slappe brij ontstaat, maar ook niet teveel.

Vooreerst maakt u twee 'mallen'. Dit is de bekisting die bestaat uit twee bakken. Ik gebruikte hiervoor multiplex (WPB) die ik aan elkaar schroefde. De ene bak dient uiteraard groter te zijn dan de andere, afhankelijk van de dikte van de trog (ongeveer 5 à 6 cm). De buitenste bak kan dan ongeveer 14 à 15 cm langer en breder en  7 à 8 cm hoger dan de binnenste bak gemaakt worden. De dikte van de multiplex is bij voorkeur 18 mm om een stevige bekisting te bekomen.

Vergeet ook niet om een wapening te voorzien om te voorkomen dat de trog stukvriest in een koude winter. Ik kan me niet meer herinneren wat ik heb  gebruikt maar ik meen dat het gegalvaniseerd of verzinkt betontijzer was. Ik weet het niet meer juist. Bij voorkeur materiaal dus die niet kan roesten.

Van te voren mag u ook niet vergeten om in de bakken gaten te boren waardoor u pvc buisjes kunt steken om zo afwatering te voorzien. Deze gaten moeten dwars door beide bakken geboord worden.

Tijdens het betongieten, doet u eerst de grond, plaats dan de binnenste bak hierop en giet dan de randen vol. Met een rubberhamer klopt u op de zijkanten van de buitenste bak zodat het mengsel goed naar beneden loopt en er geen luchtplekken ontstaan. Wanneer u ziet dan de buitenste bak toch moest beginnen naar buiten buigen onder druk van het mengsel, plaats er dan wat stenen tegen. Steek ook nu de pvc buisjes in de ontwateringsgaten.

Het geheel twee dagen laten drogen en dan voorzichtig de buitenste bekisting verwijderen. In de halfdroge beton kunt u nu voorzichtig met een grove handborstel er eens overvegen om het oppervlak wat ruwer te maken, teneinde de trog een 'oude' look te geven. Daarna laat u de trog enkele weken drogen voor definitief eindresultaat.

Onderstaande foto's tonen de trog die ik maakte. Ik heb hem al zo'n acht jaar en overleefde ook de laatste twee strenge winters. Misschien is de trog wat aan de hoge kant: hij is 45 cm hoog, 45 cm breed en 150 cm lang, maar dit biedt het voordeel dat je niet diep hoeft te bukken om de planten te bekijken. Hij rust op een achttal betonklinkers zodat hij nog wat hoger staat. Een echte blikvanger dus op het terras.

 
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2010, 22:52:38 »
Onderstaande foto's laten zien dat de poreuze trog snel bemost raakt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2010, 22:54:54 »
En deze foto's laten zien dat als er wat grotere brokjes turf in het mengsel zitten en die later loskomen er nog wat ouderdomstekenen bijkomen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #5 Gepost op: 2 augustus 2010, 22:59:18 »
Deze twee betontrogjes kreeg ik van een boer die op rust ging. Oude trogjes zijn altijd wel gekomen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2010, 23:02:12 »
Dit trogje werd voorzien van enkele tufstenen met de nodige noviteiten, waaronder deze Eritrichium howardii die echter nog niet bloeide.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #7 Gepost op: 3 augustus 2010, 08:44:33 »
Dat is al heel wat informatie - ik begin er al  een idee van te krijgen hoe het in elkaar zit
zijn er nog leden die foto's kunnen laten zien van hun trog en ervaringen met hun troggen willen delen  zowel positief als negatief )
bedankt
Lily-Anne

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #8 Gepost op: 3 augustus 2010, 21:55:50 »
Ja ,heel volledig antwoord Frankie. Zo ongeveer heb ik ze zelf ook gemaakt.
Nog de bemerking dat ook zelf gemaakte troggen zeer zwaar gaan wegen ,dus zorg dat ze ergens wordt gemaakt dat je er achteraf niet teveel meer moet mee sjouwen Lily-Anne.
Ik heb ook de hoeken nog wat afgerond alvorens te borstelen met een stalen borstel.
De mijne zijn inderdaad minder hoog.
Succes ermee !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #9 Gepost op: 3 augustus 2010, 22:01:39 »
Dit trogje werd voorzien van enkele tufstenen met de nodige noviteiten, waaronder deze Eritrichium howardii die echter nog niet bloeide.

Superplant die howardii Frankie . :o :o :o
Vertel ons hoe je dat doet ? Allicht  afdekken in de winter ? maar ook bij natte periodes in de zomer?
Deze trog staat tegen een muur ,op het zuiden ,noorden,oosten,westen?
Wat na de winter,in de winter gaan ze altijd in rust (blad sterft af)en dan is de overgang naar de lente meestal de periode dat ik ze verspeel .Hoe overbrug je deze periode?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #10 Gepost op: 3 augustus 2010, 22:51:01 »
Ik meen dat ik je dat al eens verteld heb, Kris, heel vroeg in het voorjaar. Deze plant staat dus uitgeplant in een tufhole, verticaal. Het trogje staat tegen een zuidmuur in de volle wind. In de winter plaats ik een plexiplaat over het hele trogje daar er nog wat zaken in staan die niet van natte omstandigheden houden. En het is eigenlijk verbazingwekkend hoe droogteresisent deze plant is. In de zomerperiode staat er geen bescherming over de trog, zelfs niet als het regent. Door zijn verticale plaatsing blijft er nooit lang water op de plant staan. Maar ik denk natuurlijk niet dat ik het warm water heb uitgevonden. Ik blijf de vingers gekruist houden en hopen dat hij eens bloeit. Ik vraag me af of deze plant te stekken zou zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #11 Gepost op: 3 augustus 2010, 23:00:11 »
En over troggen gesproken, het valt me plots te binnen dat ik verleden weekend nog deze authentieke houten trog zag in de Vogezen, het is eens iets anders.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #12 Gepost op: 3 augustus 2010, 23:03:19 »
Ik meen dat ik je dat al eens verteld heb, Kris, heel vroeg in het voorjaar.

Ja ik ben iets ouder dan jij Frankie ,dat scheelt ... ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #13 Gepost op: 4 augustus 2010, 07:15:49 »
Zo een houten trog met rotsplanten ,dat zou ook wel prachtig zijn , maar die liggen hier niet voor het oprapen en zijn niet zomaar ergens te koop voor zover ik het weet
groetjes
Lily-Anne

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #14 Gepost op: 5 augustus 2010, 14:52:33 »
Zo een houten trog met rotsplanten ,dat zou ook wel prachtig zijn , maar die liggen hier niet voor het oprapen en zijn niet zomaar ergens te koop voor zover ik het weet
groetjes
Lily-Anne

Tenzij je ergens een oude boom hebt staan die je kan omhakken en uithollen zal dit niet onmiddelijk te vinden zijn denk ik. Alhoewel er me iets voor de geest staat dat je dit kunt kopen op de plantendagen te Beervelde voor een ongelooflijke prijs  ;)

Toevallig heb ik gisteren een trog opnieuw gevuld die me niet meer aanstond, ik heb de planten die er reeds in groeiden terug ingeplant samen met wat knolletjes (de lege plekken op de foto) die er ook al in groeiden en waarvan ik dus zeker weet dat ze winterhard zijn in een trog.