Auteur Topic: Het maken van een trog  (gelezen 53927 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #15 Gepost op: 5 augustus 2010, 17:21:43 »
Aardig trogje, Wim, ik meen een Dianthus anatolicus te herkennen. Heb je die ooit al eens in bloei gehad? Ik heb er ook eentje en in al die jaren hebben  er misschien één keer een paar bloemetjes opgekomen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #16 Gepost op: 5 augustus 2010, 20:24:45 »
Aardig trogje, Wim, ik meen een Dianthus anatolicus te herkennen. Heb je die ooit al eens in bloei gehad? Ik heb er ook eentje en in al die jaren hebben  er misschien één keer een paar bloemetjes opgekomen.

Dank je, Frankie. Jij hebt ook wel een heleboel leuke trogjes.
Het is dus D. anatolicus volgens jou...dat zou wel eens goed kunnen. Ik heb hem ooit gekocht als D. erinaceus wat het zeker niet is, op het forum van de SRGC zeiden ze me dat het D. arpadianus was maar ik heb nog een andere (echte) D. arpadianus en deze bloeit veel beter en meer dan die op de foto. Nu, ik heb deze plant ongeveer 6 of 7 jaar en hij heeft welgeteld één keer gebloeid (vorig jaar)...gelukkig vormt hij wel een mooi kussen.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2011, 22:54:03 »
Deze trog heb ik de afgelopen week gemaakt, dit is trouwens de tweede van dit model gemaakt met dezelfde bekisting. Gisteren ben ik begonnen met een derde en hierbij heb ik mijn fototoestel een aantal malen laten klikken. Zodoende kan ik met behulp van foto's een en ander uitleggen.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2011, 23:00:16 »
Knap stukje werk Gerrit, staat me wel aan met die ronde vormen. Stuur je even een e-mail.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2011, 23:12:06 »
Heel mooi Gerrit, ik ben ook wel liefhebber van ronde vormen.  ;) ;D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #20 Gepost op: 16 januari 2011, 23:29:42 »
De bekisting: op foto 1 de complete bekisting gemaakt van wat ik nog had liggen. Met wat plaatwerk en latten kom je al een heel end. Voor een trog met halfronde uiteinden is de bekisting wel een stuk moeilijker maar het principe van deze of een rechthoekige is hetzelfde.
Foto 2 en 3 laten de boven en de onderkant zien van de complete bekisting, wat opvalt is dat er zowel in de buitenkist en de binnenkist geen bodem zit. Hier kom ik later nog wel op terug. Let vooral bij het in elkaar zetten op dat na het storten de kist makkelijk uit elkaar moet kunnen. Dat was bij dit model niet gemakkelijk bij de binnenkist. Maar met een korte schroevendraaier lukt het. zowel de binnen als de buitenkist gaan in 4 delen uiteen, telkens met 8 houtschroeven. de rest van de kisten zijn ook met schroeven in elkaar gezet maar deze kunnen allemaal blijven zitten. De binnenkist is rondom 6 cm vrijgehouden van de buitenkist en ook is hij 6 cm minder hoog. Voor mij is dit allemaal vrij gemakkelijk te doen omdat ik al ruim 40 jaar in de bouw zit en al vele bekistingen gemaakt heb, maar als er iemand vragen heeft hoor ik het wel.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2011, 08:18:21 »
@ Franky:
ik vraag me wel af hoe je de bekisting ,van de onderkant van de grote trog, hebt kunnen verwijderen ! dat zal niet gemakkelijk geweest zijn, want dat
 kan je zomaar niet even omhoog heffen
@Gerrit,
Prachtig trogje  - welke samenstelling heb jij gebruikt voor de beton - ook turf bijgevoegd ? Ik veronderstel dat je geen bodem maakt ,omdat je de mal  rechtstreeks op de grond zet om de beton te gieten en dat het toch niet opvalt dat er dan wat zand aan de onderkant hangt  of heeft het een andere reden ? Hoe maak jij dan de openingen voor de afvoer ?
Ik ben benieuwd naar het vervolg van je recept !
groetjes
Lily-Anne

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15564
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2011, 18:44:55 »
Heel mooi Gerrit, ik ben ook wel liefhebber van ronde vormen.  ;) ;D

Ik ben het volledig eens met Frankie ! Schitterend gedaan ,dat is puur vakmanschap. Goed geillustreerd ook ,daar hebben we heel wat aan.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2011, 19:39:11 »
@ Franky:
ik vraag me wel af hoe je de bekisting ,van de onderkant van de grote trog, hebt kunnen verwijderen ! dat zal niet gemakkelijk geweest zijn, want dat
 kan je zomaar niet even omhoog heffen
@Gerrit,
Prachtig trogje  - welke samenstelling heb jij gebruikt voor de beton - ook turf bijgevoegd ? Ik veronderstel dat je geen bodem maakt ,omdat je de mal  rechtstreeks op de grond zet om de beton te gieten en dat het toch niet opvalt dat er dan wat zand aan de onderkant hangt  of heeft het een andere reden ? Hoe maak jij dan de openingen voor de afvoer ?
Ik ben benieuwd naar het vervolg van je recept !
groetjes
Lily-Anne

Inderdaad Lily-Anne, dat heb je goed opgemerkt. Zelfs leeg is die trog niet meer te verplaatsen, zo zwaar weegt hij. Eigenlijk had ik hem veel te groot gemaakt. Er kwamen heel wat vereende krachten aan te pas om de bekisting te verwijderen en hem op zijn plaats te zetten.
Tussen kerst en nieuw heb ik nog eens een trog gemaakt. Dit keer is hij veel kleiner. Bij gelegenheid toon ik hem eens.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #24 Gepost op: 17 januari 2011, 20:35:30 »
@Gerrit,
Prachtig trogje  - welke samenstelling heb jij gebruikt voor de beton - ook turf bijgevoegd ? Ik veronderstel dat je geen bodem maakt ,omdat je de mal  rechtstreeks op de grond zet om de beton te gieten en dat het toch niet opvalt dat er dan wat zand aan de onderkant hangt  of heeft het een andere reden ? Hoe maak jij dan de openingen voor de afvoer ?
Ik ben benieuwd naar het vervolg van je recept !
groetjes
Lily-Anne

Binnenkort Lily-Anne in dit verhaal een antwoord op jouw vraag.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #25 Gepost op: 17 januari 2011, 20:47:51 »
Ik ben het volledig eens met Frankie ! Schitterend gedaan ,dat is puur vakmanschap. Goed geillustreerd ook ,daar hebben we heel wat aan.

Kris, ik zal proberen dit 'vakmanschap' in de loop van dit verhaal over te brengen voor iedereen die hierin geinteresseerd is. Het maken en gieten van een trog ligt in mijn vakgebied maar de afwerking is een heel andere discipline. Hiervoor moet je eigenlijk kunstenaar en beeldhouwer zijn. En de afwerking vind ik toch het belangrijkste. ;)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #26 Gepost op: 17 januari 2011, 22:00:11 »
Het gieten van de trog: foto 1 laat de opstelling zien. Op de stoep heb ik eerst een zeil gelegd om verontreiniging van de tegels te voorkomen. Een oud werktafeltje van zo'n 65 cm hoog dient als werktafel. omdat het tafeltje niet erg vlak is heb ik hierop een houten plaat gelegd waarop de trog gemaakt wordt. Hierop komt een laag plastic (in dit geval een opengeknipte huisvuilzak) zodat de hypertufa zich niet aan het hout kan hechten. Hierop wordt de buitenkist geplaatst. Zorg ervoor dat je voor het gieten alles bij de hand hebt (wapening, buisjes voor de afwatering, schroefmachine, enkele latjes  en een troffel) zodat je tijdens het gieten zo snel mogelijk door kunt werken. Eerst over de wapening, deze is nodig om de trog wintervast te maken. Ik gebruik hiervoor gegalvaniseerd vogeltjesgaas omdat dit makkelijk te plooien is. Aan de hand van de binnenkist kun je de lengte bepalen die je nodig hebt n.l. de lengte van de kist +4 cm + 2 maal de hoogte van de kist. Daarna zet ik de binnenkist op het gaas, 2 cm uit het midden in de lengte en de breedte en plooi een 'hoek' omhoog tegen de kist, de vouwen netjes plat kloppen tegen de kist en zonodig vastzetten met wat ijzerdraadjes. Daarna de kist 4 cm verplaatsen naar de volgende 'hoek', dit ritueel voor alle hoeken herhalen zodat de wapening rondom 4 cm groter wordt dan de kist. In de bodem een paar gaatjes knippen voor de drainage gaten. Nu kan de hypertufa gemaakt worden, ik gebruik de formule zoals beschreven in het jubileumboek van de N.R.V. 3 delen metselzand, 2 delen turfmolm en 2 delen cement. De cement is er in verschillende kleuren b.v. Enci is donker en Wittekind is een lichte soort. Bij deze trog gebruik ik een gele kleurstof om te proberen een natuurlijker ogend geheel te maken. Meng de ingrediënten goed en voeg dan water toe zodat het op een stijve modder lijkt zodat je het woord 'gieten' beter kunt vergeten. Schep met de troffel een 2 cm dikke laag in de kist, goed aandrukken en enigszins glad afwerken foto2. Plaats hierop de wapening, goed in het midden foto 3. Plaats de Drainage buisjes, deze zijn 6 cm lang. Daarna alleen tegen het gaas aanvullen met hypertufa tot bovenkant van de buisjes en naar het midden toe (bij de buisjes) 2 cm lager foto 4. Dit voor wat minder gewicht en een betere afwatering. Dan is de bodem is klaar.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #27 Gepost op: 17 januari 2011, 22:32:15 »
Bij foto 1 is de trog klaar om de binnenkist te plaatsen. Rondom netjes op evengrote afstand opgehangen aan 2 latjes met schroeven foto 2
Door middel van enkele latten kan de wapening op zijn plaats gehouden worden foto 3. Hierna kunnen de zijwanden volgeschept worden. Hiervoor heb ik de Hypertufa iets meer vloeibaar gemaakt, ongeveer als metselspecie. schep rondom een laag van zo'n 10 cm hoog in de kist en let op dat de wapening op zijn plaats blijft. Door met een lat op en neer te gaan een paar cm in de natte hypertufa worden alle holtes opgevuld foto 4.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2011, 22:41:27 »
Daarna weer zo'n 10 cm op dezelfde manier. De laatste laag zal de afwerklaag zijn tot de bovenkant of (zoals in mijn geval) tot de gewenste hoogte foto 1. Er zal nu overal water beginnen te sijpelen maar dit is normaal. De trog is zover klaar en nu maar hopen dat hij hard wordt foto 2. Rest nog om alle gereedschap zuiver te maken en op te ruimen.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #29 Gepost op: 18 januari 2011, 21:29:22 »
Mooi beschreven gerrit. :D
Heb vol aandacht gelezen.
De kroon op je mooi trog is dan nog alleen mooi beplanten.
Maar ook dat gaat door iedereen hier goed komen.
mijn trog is hier ook nog op aan het wachten :P