Auteur Topic: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen  (gelezen 23539 keer)

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #15 Gepost op: 2 oktober 2014, 22:09:59 »
Ik heb op dit moment toch even een vraag van praktische aard: wie heeft de physoplexis comosa in de tuf staan. Ik heb er drie gekocht op de najaarsverkoop en heb ze nog nooit in de tuf gehad. Volgens Harry Jans gaat dit heel goed, heeft ze in de tufmuur staan. Maar waar zet ik ze. Noord/west/oost/zuid.
Foto 1. 

Foto 2 is hoe de opbouw gaat worden. Het hoogste punt zal ongeveer 80-90 cm hoog worden.
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #16 Gepost op: 2 oktober 2014, 22:17:31 »
Ik heb op dit moment toch even een vraag van praktische aard: wie heeft de physoplexis comosa in de tuf staan. Ik heb er drie gekocht op de najaarsverkoop en heb ze nog nooit in de tuf gehad. Volgens Harry Jans gaat dit heel goed, heeft ze in de tufmuur staan. Maar waar zet ik ze. Noord/west/oost/zuid.
Foto 1. 

Foto 2 is hoe de opbouw gaat worden. Het hoogste punt zal ongeveer 80-90 cm hoog worden.

Ik ben toevallig deze zomer Physoplexis gaan bestuderen in het wild, Jan, en daar heb ik ze steevast zien staan op beschaduwde wanden, nooit in de volle zon. Ik zou zeggen, plant ze op het oosten, het westen of het noorden, maar zeker niet op het zuiden, daar houden ze niet van.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #17 Gepost op: 2 oktober 2014, 22:19:38 »
Ik heb op dit moment toch even een vraag van praktische aard: wie heeft de physoplexis comosa in de tuf staan. Ik heb er drie gekocht op de najaarsverkoop en heb ze nog nooit in de tuf gehad. Volgens Harry Jans gaat dit heel goed, heeft ze in de tufmuur staan. Maar waar zet ik ze. Noord/west/oost/zuid.
Foto 1. 

Foto 2 is hoe de opbouw gaat worden. Het hoogste punt zal ongeveer 80-90 cm hoog worden.

Ik ben toevallig deze zomer Physoplexis gaan bestuderen in het wild, Jan, en daar heb ik ze steevast zien staan op beschaduwde wanden, nooit in de volle zon. Ik zou zeggen, plant ze op het oosten, het westen of het noorden, maar zeker niet op het zuiden, daar houden ze niet van.

 ((4  Frankie
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #18 Gepost op: 3 oktober 2014, 16:40:40 »
Vervolg tufrots

Vandaag 3 october, prachtig zonnig weer en vanmorgen om 9 uur verder gegaan aan het ‘tufproject’
Eerst de basis verder afgemaakt en basismengsel ertussen gestort.

De samenstelling:  30% tuinaarde, 30% split 4-10, 15% split 1-4, 10% vermiculiet, 15% lavagrit.(plus/minus)

In het midden eerst wat opvulling gemaakt van oude bakstenen, omdat ik anders niet toekwam en het heeft geen zin om alles op te vullen met mengsel.
Foto1
Daarna begonnen met de tweede laag, het smalle lage deel een stukje crevice gemaakt van platte tufbrokken, ( foto 2)  die speciaal had uitgezocht. Daarna naar de top gewerkt, met hier en daar overkappingetjes voor wat tere plantjes. (Foto 3 en 4)
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #19 Gepost op: 3 oktober 2014, 16:45:15 »
Vervolg
Debovenlaag afgewerkt met 50% brekerszand en 50% tufgruis.  Daarna voorlopig licht afgestrooid met tuf grit.  Foto 1,2,3,4.

Ook overzicht foto van het tuindeel waar hij staat.

Nog wat ingewaterd, en nu misschien morgen gaten boren, de saxen staan te springen.
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #20 Gepost op: 3 oktober 2014, 20:16:05 »

Nog wat ingewaterd, en nu misschien morgen gaten boren, de saxen staan te springen.

Ik denk dat het eerder het baasje is dat staat te springen, Jan !  ;D ;D

Ziet er prachtig uit - een nieuw "focal point" in de tuin !!  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #21 Gepost op: 3 oktober 2014, 22:11:00 »
Ik moet Luc bijtreden, Jan, het ziet er sprankelend uit...erg mooi.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #22 Gepost op: 3 oktober 2014, 23:08:27 »
Mooi gedaan Jan! Ben benieuwd hoe deze tufsteentuin er binnen een jaar zal uitzien!

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #23 Gepost op: 6 oktober 2014, 11:48:39 »
Gisteren zondag, alle saxen die ik van Bart heb toegestuurd gekregen, in de Dbase gezet en van mijn eigen label voorzien. Info opgezocht van ieder plantje. Toch gemiddeld 10-15 min. werk.De meeste info vond ik wel op de website van The Saxifrage Society.   Bart diverse saxen kan ik weinig over terug vinden.  )--1 Ik heb hier een lijstje.
x kepler 'Orion'
'Silver light'
'Jocelynn Bacci'
'Silver Trust'
agrippina minor
'Ann' (F Foster)
x edithae 'Karel Stevin'
x culinarii 'Radvan Horny'
'Silver Valley'
ferdinandi coburgii v. rhodopea  'Agelo'
'Schreineri'
'Antonio Dvorak'
pectinata wild coll. Mnt Maglic

En nog een paar vragen, wat betekens de letter B  en R op je kaartje
Wat betekend NCC op het kaartje
Wat betekend NCY op het kaartje.

Sommige zijn 'taxon not accepted'

Ik wilde dit allemaal via de gewone mail doen, maar ik dacht misschien via deze weg, hebben we allemaal wat aan.  Kun jij mij/ons wat les geven hierover. Ik luister aandachtig.  ))4



« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2014, 11:58:56 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #24 Gepost op: 6 oktober 2014, 13:37:31 »
Jan zal een poging doen.
Door onze drukke werkzaamheden is de website nog niet helemaal Up to date
wat betreft sortiment,m.a.w we hebben dus veel meer op voorraad welke nog niet op de website staan
vandaar dat je ze misschien nog niet heb gevonden.

NCC= Non Classible Cultivar
Dit wil zeggen dat de ouders niet bekend zijn of onvolledig cq twijfelachtig(twijfelachtige ouders ;D)
dan zijn de planten niet in te delen in een groep of binomial maar daarom niet minder waardevol.

NCY= Not classible Yet
Dit wil zeggen dat het om een Saxifraga gaat die vrij nieuw is en daarom nog niet volledig beschreven
of ingediend bij de registrar(voor Saxifraga's is dat Adrian Young waar we nieuwe Saxen moeten registreren)

x kepleri 'Orion'  staat Niet op onze website,inderdaad,helemaal vergeten ))4 = cinerea x ferdinandi-coburgi
x bacci 'Jocelynne Bacci' = x boydii 'Sulphurea' x wendelboi
'Silver trust' = kakelverse nieuwe Silver uit onze stal,nog niet beschreven.
agrippina minor = dwergje uit x minutifolia zaad. kleinste silver op dit moment,nog niet geregistreerd.(dus je bent een bofkont hem te hebben! ;))
'Ann' = een vreemd en interessant Saxje van Lincoln foster,zeldzaam,sommigen zeggen dat het dezelfde is als 'Timothy Foster'maar  ze is behoorlijk anders.
x edithae 'karel Stivin' = schrijffoutje van mij denk ik is een marginata x stribrnyi
x cullinnanii 'radvan Horny = prachtige en bijzonder Sax is subverticcilata xlilacina
'Silver valley' = een wat oudere silver van onze hand,erg mooie silver beste op tuf.
ferdinandi-coburgi var. rhodopea = een wilde clon uit het rhodopi gebergte welke erg goed bloeit  de achtervoeging 'Agelo' is discutabel,Sax is in die tuin gevonden,maar wel uit wild dus
x salmonica 'Schreineri'=geweldige sax op tuf burseriana x marginata
'Antonin Dvorak' - zaailing van x arco-valleyi 'Hocker Edge'
pectinata gevonden op de maglic berg één van de mooiste wilde Silvers ooit gevonden met geweldige winterkleuring

     Altijd tot uw dienst,

                                         mvg.,
                                                           Bart

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #25 Gepost op: 6 oktober 2014, 14:39:38 »
Jan zal een poging doen.
Door onze drukke werkzaamheden is de website nog niet helemaal Up to date
wat betreft sortiment,m.a.w we hebben dus veel meer op voorraad welke nog niet op de website staan
vandaar dat je ze misschien nog niet heb gevonden.

NCC= Non Classible Cultivar
Dit wil zeggen dat de ouders niet bekend zijn of onvolledig cq twijfelachtig(twijfelachtige ouders ;D)
dan zijn de planten niet in te delen in een groep of binomial maar daarom niet minder waardevol.

NCY= Not classible Yet
Dit wil zeggen dat het om een Saxifraga gaat die vrij nieuw is en daarom nog niet volledig beschreven
of ingediend bij de registrar(voor Saxifraga's is dat Adrian Young waar we nieuwe Saxen moeten registreren)

x kepleri 'Orion'  staat Niet op onze website,inderdaad,helemaal vergeten ))4 = cinerea x ferdinandi-coburgi
x bacci 'Jocelynne Bacci' = x boydii 'Sulphurea' x wendelboi
'Silver trust' = kakelverse nieuwe Silver uit onze stal,nog niet beschreven.
agrippina minor = dwergje uit x minutifolia zaad. kleinste silver op dit moment,nog niet geregistreerd.(dus je bent een bofkont hem te hebben! ;))
'Ann' = een vreemd en interessant Saxje van Lincoln foster,zeldzaam,sommigen zeggen dat het dezelfde is als 'Timothy Foster'maar  ze is behoorlijk anders.
x edithae 'karel Stivin' = schrijffoutje van mij denk ik is een marginata x stribrnyi
x cullinnanii 'radvan Horny = prachtige en bijzonder Sax is subverticcilata xlilacina
'Silver valley' = een wat oudere silver van onze hand,erg mooie silver beste op tuf.
ferdinandi-coburgi var. rhodopea = een wilde clon uit het rhodopi gebergte welke erg goed bloeit  de achtervoeging 'Agelo' is discutabel,Sax is in die tuin gevonden,maar wel uit wild dus
x salmonica 'Schreineri'=geweldige sax op tuf burseriana x marginata
'Antonin Dvorak' - zaailing van x arco-valleyi 'Hocker Edge'
pectinata gevonden op de maglic berg één van de mooiste wilde Silvers ooit gevonden met geweldige winterkleuring

     Altijd tot uw dienst,

                                         mvg.,
                                                           Bart

Bart, man ik ben helemaal tevreden,  ((4  ik ga al deze info per plantje bij de notitie zetten, zodat ik de info bij de hand heb. Dat is wat ik bedoel mensen/('GASTEN' als jullie dit lezen).  info vragen en ziedaar.
((14 -6(

Hieronder een afbeelding hoe ik alles in mijn dbase zet.  (foto's volgen nog)

« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2014, 14:41:19 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Didier Bamford

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
  • Herstal - Luik.
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #26 Gepost op: 6 oktober 2014, 20:11:45 »
Gisteren zondag, alle saxen die ik van Bart heb toegestuurd gekregen, in de Dbase gezet en van mijn eigen label voorzien. Info opgezocht van ieder plantje. Toch gemiddeld 10-15 min. werk.De meeste info vond ik wel op de website van The Saxifrage Society.   Bart diverse saxen kan ik weinig over terug vinden.  )--1 Ik heb hier een lijstje.
x kepler 'Orion'
'Silver light'
'Jocelynn Bacci'
'Silver Trust'
agrippina minor
'Ann' (F Foster)
x edithae 'Karel Stevin'
x culinarii 'Radvan Horny'
'Silver Valley'
ferdinandi coburgii v. rhodopea  'Agelo'
'Schreineri'
'Antonio Dvorak'
pectinata wild coll. Mnt Maglic

En nog een paar vragen, wat betekens de letter B  en R op je kaartje
Wat betekend NCC op het kaartje
Wat betekend NCY op het kaartje.

Sommige zijn 'taxon not accepted'

Ik wilde dit allemaal via de gewone mail doen, maar ik dacht misschien via deze weg, hebben we allemaal wat aan.  Kun jij mij/ons wat les geven hierover. Ik luister aandachtig.  ))4


Jan, Ik ben eveneens aan het zien om een database te maken met al de planten dat ik heb met de bijhorende informaties.

Wat heb jij allemaal voor informaties in deze database?



Dank bij voorbaat,


Didier

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #27 Gepost op: 6 oktober 2014, 21:17:43 »
Gisteren zondag, alle saxen die ik van Bart heb toegestuurd gekregen, in de Dbase gezet en van mijn eigen label voorzien. Info opgezocht van ieder plantje. Toch gemiddeld 10-15 min. werk.De meeste info vond ik wel op de website van The Saxifrage Society.   Bart diverse saxen kan ik weinig over terug vinden.  )--1 Ik heb hier een lijstje.
x kepler 'Orion'
'Silver light'
'Jocelynn Bacci'
'Silver Trust'
agrippina minor
'Ann' (F Foster)
x edithae 'Karel Stevin'
x culinarii 'Radvan Horny'
'Silver Valley'
ferdinandi coburgii v. rhodopea  'Agelo'
'Schreineri'
'Antonio Dvorak'
pectinata wild coll. Mnt Maglic

En nog een paar vragen, wat betekens de letter B  en R op je kaartje
Wat betekend NCC op het kaartje
Wat betekend NCY op het kaartje.

Sommige zijn 'taxon not accepted'

Ik wilde dit allemaal via de gewone mail doen, maar ik dacht misschien via deze weg, hebben we allemaal wat aan.  Kun jij mij/ons wat les geven hierover. Ik luister aandachtig.  ))4


Jan, Ik ben eveneens aan het zien om een database te maken met al de planten dat ik heb met de bijhorende informaties.

Wat heb jij allemaal voor informaties in deze database?



Dank bij voorbaat,


Didier


Hallo Didier,  kijk hier maar eens http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=774.msg67845#msg67845 daar staat een artikel van mij en als je  office 2007 of hoger met access op je pc hebt kunnen we verder praten. Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2014, 21:20:21 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Didier Bamford

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
  • Herstal - Luik.
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #28 Gepost op: 6 oktober 2014, 22:21:39 »
Prachtig gedaan Jan. (Het is juist aan zo iets dat ik wou komen.)

Ik heb natuurlijk Office en Access op mijn computer.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #29 Gepost op: 12 oktober 2014, 17:01:39 »
De volgende fase: gaten boren.

Zaterdag 11 en zondag 12 october  100 gaten geboord in mijn  tufrots.  Diamant boormachine gehuurd met 30 mm boor met waterkoeling en starten maar. Zaterdag na de middag regen, dus zondag afgemaakt.  Ook nog wat gaten erbij geboord in de tufrand en de grote steen. Door met waterkoeling te boren komt het tufgruis met water tussen de stenen en kan het nog lekker wat inklinken.

Foto 1 boormachine
Foto 2 de boor staafjes
Foto 3 resultaat.
Omgeving Roosendaal