Auteur Topic: Rotsplanten in nauwe schoentjes.  (gelezen 40655 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Gepost op: 13 juni 2011, 21:52:27 »
Toen er verleden jaar een mooie partij tufsteen op Vlaamse bodem terecht kwam, meer bepaald bij kwekerij Portier was dat voor velen de uitgelezen kans om wat van dit "gouden gesteente" in te kopen. Sommige brokken kwamen terecht in troggen en schalen, met een andere hoeveelheid ben ik begonnen aan de bouw van een heuse tufsteentuin, in fases wel te verstaan. Dit stuk tufsteentuin zal deel uitmaken van een groter geheel die volledig zal worden opgebouwd uit kalksteen.

Maar eerst (begin maart) moest ik nog serieus aan de bak. Dit stuk dat ongeveer 9 meter lang en gemiddeld 3 meter breed is, was oorspronkelijk een vaste plantenborder. Al deze planten moesten er dus eerst nog uit. Een deel ervan werd elders geplant in de tuin, een ander deel werd weggedaan.

Daarna moest er een keerwand worden gebouwd met behulp van betonpalen en betonstaken. Ook al zwaar labeur.



Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2011, 21:56:35 »
Vervolgens moest het hele reliëf nog worden 'gemaakt'. Dit gebeurde met 10 kubieke meter teelaarde van de betere kwaliteit. Dit alles moest vanaf de oprit naar achteren worden gevoerd met bakwagens (zo'n 30 meter verder) daar de plek niet te bereiken is met aanhangwagen. Alweer zwaar labeur. Gelukkig kon ik op wat hulp rekenen van de andere gezinsleden. ;)
Het hoogste punt van deze rotstuin zal zo'n 1 m 20 bedragen.
Deze klus werd in één lange dag geklaard. Jawel, rotstuinieren is een harde hobby, een 'steenharde' hobby als je het mij vraagt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2011, 22:38:34 »
Toen er verleden jaar een mooie partij tufsteen op Vlaamse bodem terecht kwam, meer bepaald bij kwekerij Portier was dat voor velen de uitgelezen kans om wat van dit "gouden gesteente" in te kopen. Sommige brokken kwamen terecht in troggen en schalen, met een andere hoeveelheid ben ik begonnen aan de bouw van een heuse tufsteentuin, in fases wel te verstaan. Dit stuk tufsteentuin zal deel uitmaken van een groter geheel die volledig zal worden opgebouwd uit kalksteen.

Maar eerst (begin maart) moest ik nog serieus aan de bak. Dit stuk dat ongeveer 9 meter lang en gemiddeld 3 meter breed is, was oorspronkelijk een vaste plantenborder. Al deze planten moesten er dus eerst nog uit. Een deel ervan werd elders geplant in de tuin, een ander deel werd weggedaan.

Daarna moest er een keerwand worden gebouwd met behulp van betonpalen en betonstaken. Ook al zwaar labeur.
Een prachtig project, Frankie! Dat is altijd een prettige klus met het oog op de vele nieuwe plantmogelijkheden.
Je bent je zeker al behoorlijk aan het verheugen als je aan planten toe bent, the finishing touch?
Veel succes verder met je creatieve botanische exploitatie. Ik ben benieuw naar het eindresultaat.
Heemskerk, Noord-Holland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2011, 23:56:20 »
Toen er verleden jaar een mooie partij tufsteen op Vlaamse bodem terecht kwam, meer bepaald bij kwekerij Portier was dat voor velen de uitgelezen kans om wat van dit "gouden gesteente" in te kopen. Sommige brokken kwamen terecht in troggen en schalen, met een andere hoeveelheid ben ik begonnen aan de bouw van een heuse tufsteentuin, in fases wel te verstaan. Dit stuk tufsteentuin zal deel uitmaken van een groter geheel die volledig zal worden opgebouwd uit kalksteen.

Maar eerst (begin maart) moest ik nog serieus aan de bak. Dit stuk dat ongeveer 9 meter lang en gemiddeld 3 meter breed is, was oorspronkelijk een vaste plantenborder. Al deze planten moesten er dus eerst nog uit. Een deel ervan werd elders geplant in de tuin, een ander deel werd weggedaan.

Daarna moest er een keerwand worden gebouwd met behulp van betonpalen en betonstaken. Ook al zwaar labeur.



Ik ben erg benieuwd naar het resultaat Frankie, hier bij mij ligt ook nog een zielige vaste planten border van 6 x 12 m waar nog ooit iets mee moet gebeuren :-\ :-\ en aangezien het rotstuinieren hier in de lift zit is dat een voor de hand liggende optie. ;) ;)
Dus veel foto's graag.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2011, 17:50:52 »
En het labeur gaat maar door, tot de 'heuvel' gevormd is.
Wanneer ik op het hoogste punt, het voorlopige resultaat bekijk, krijg ik al zowaar hoogtevrees.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2011, 18:52:56 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2011, 18:55:35 »
Jawel Gerrit, Pim. Soms moet een mens keuzes maken. Wanneer je zo'n vasteplantenborder opdoekt vergroot dit de mogelijkheden natuurlijk direct.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2011, 19:03:27 »
In tegenstelling tot mijn vorige rotstuin heb ik ditmaal geen drainagelaag voorzien. Ik ben van oordeel dat het uiteindelijk ook geen zeef mag worden. Ik denk daarbij dat mijn vorige rotstuin iets teveel gedraineerd is. Bij langdurige droge periodes kan dit nefaste gevolgen hebben.
Wat ik wel doe, is de bovenste laag terug wat losmaken en er grote hoeveelheden rijnzand in vermengen. 
En uiteindelijk rukken de eerste tufstenen al op... . Het puzzelen kan beginnen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2011, 19:24:57 »
Met heel veel interesse bekijk ik de ontwikkelingen Frankie ! Ik weet dat in iedere spannende film de ontknoping pas op het einde komt maar je maakt ons wel heel erg benieuwd.
Het doet me een plezier dat het groepje tufsteenfanaten gestaag groeit in Vlaanderen !  ;D
I keep an eye on this topic ......... 8)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2011, 19:53:06 »
Een veelbelovende start is dat Frankie !!  Dat wordt beslist de moeite waard !

De nodige drainage is zeker geen overbodige luxe als ik zie hoeveel zweet je al gelaten hebt !  8)

Ik wist overigens niet dat je voorbeplante tufstenen kon aankopen ??   ::) ???
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2011, 21:39:18 »
Met heel veel interesse bekijk ik de ontwikkelingen Frankie ! Ik weet dat in iedere spannende film de ontknoping pas op het einde komt maar je maakt ons wel heel erg benieuwd.
Het doet me een plezier dat het groepje tufsteenfanaten gestaag groeit in Vlaanderen !  ;D
I keep an eye on this topic ......... 8)

Ik denk dat het een film zal worden met enkele vervolgdelen, Kris. Sylvester Stallone maakte ook meer dan 20 jaar na 'First blood' nog een vierde deel.  :D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2011, 21:41:09 »
Een veelbelovende start is dat Frankie !!  Dat wordt beslist de moeite waard !

De nodige drainage is zeker geen overbodige luxe als ik zie hoeveel zweet je al gelaten hebt !  8)

Ik wist overigens niet dat je voorbeplante tufstenen kon aankopen ??   ::) ???

Gij grapjas, neen, enkele tufstenen lagen al van het jaar voordien reeds beplant op mijn terras, te wachten om nu dit jaar te worden verwerkt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2011, 22:22:58 »
 ;D ;D ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2011, 18:04:03 »
Eigenlijk gaat het puzzelen met de stenen vrij vlot, vooral als je een voldoende hoeveelheid verschillende stukken hebt liggen. Niets is natuurlijk zo frustrerend om een puzzel te maken, wanneer je enkele stukjes tekort hebt.
Tufstenen lenen zich bijzonder goed om een crevice garden aan te leggen. Tijdens het stapelen onstaan a.h.w. vanzelf voegen, spleten en uitsparingen waar rotsplanten een thuis kunnen vinden.
In dit tufgedeelte komen de stenen zeer dicht op elkaar te liggen zodat alle stenen bijna één groot rotsblok vormen. Alle spleten worden opgevuld met hetzelfde materiaal om een zo natuurlijk mogelijk geheel te krijgen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2011, 18:11:58 »
Zo onstaan er ook wat verticale voegen die eveneens worden opgevuld met fijn materiaal.
Niet alle voegen zullen beplant worden. Het is de bedoeling dat bepaalde planten (kortlevende rotsplanten, tweejarigen) zichzelf uitzaaien en zo in stand blijven in de rotstuin. In een voegentuintje als dit zal dit ideaal zijn.
Dit zelf opgekweekt exemplaar van Edraianthus dinaricus is daarbij een sprekend voorbeeld. Hij werd in een tufhole geplant en zal volgend jaar bloeien. De zaden zullen op de poreuze steen vallen en tussen de voegen, met alle (prettige) gevolgen vandien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotsplanten in nauwe schoentjes.
« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2011, 18:15:33 »
Het ziet er nu al schitterend uit Frankie !!  :o :o

Heel oordeelkundig aangelegd als je't mij vraagt !  ;)

« Laatst bewerkt op: 15 juni 2011, 18:32:25 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen