Auteur Topic: cushions  (gelezen 123192 keer)

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: cushions
« Reactie #525 Gepost op: 11 september 2017, 13:19:05 »
de twee anderen en een closup van de rozetjes. De tetraquetra is in het midden wat minder geworden, meestal hersteld zich dat wel.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2017, 13:35:10 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: cushions
« Reactie #526 Gepost op: 11 september 2017, 14:51:11 »
De Arenaria's zien er prima uit, Jan.   ((14  Ze schijnen je water- en voedingsregime goed op prijs te stellen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: cushions
« Reactie #527 Gepost op: 11 september 2017, 14:56:34 »
Prachtige kussens. Dat staat heel mooi tussen die smalle stenen.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: cushions
« Reactie #528 Gepost op: 11 september 2017, 18:59:56 »
De Arenaria's zien er prima uit, Jan.   ((14  Ze schijnen je water- en voedingsregime goed op prijs te stellen.

Klopt gelijk ne zwerende vinger ....De Jan heeft dat weeral goed voor mekaar !!!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: cushions
« Reactie #529 Gepost op: 11 september 2017, 20:34:14 »
de twee anderen en een closup van de rozetjes. De tetraquetra is in het midden wat minder geworden, meestal hersteld zich dat wel.

Die 'gewone' tetraquetra heeft daar wel wat last van dat er opeens een slecht stuk in komt. Ik heb die ooit eens in een tufsteen geplant en het euvel was opgelost. In een steen blijft hij ook bijzonder klein, amper 5 cm doorsnede.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: cushions
« Reactie #530 Gepost op: 11 september 2017, 20:35:33 »
Een van de vis-box troggetjes, beplant met 5 arenaria's. Grondmengsel erg schraal en doorlatend. Standplaats zuid/oost, tot 2 uur zon, tegen het huis. Derde jaar. Ieder voorjaar een beetje algemene mest van DCM. Bij warm droog weer, iedere dag tijdens het water geven van de eenjarigen, krijgen zij ook wat tussen de kussens. Hard als een steen. Gedurende de winter (vanaf november) een afdak.

Arenaria   tetraquetra subsp. Amabilis   
Arenaria   lithops   'Babi Lom'    ( Tsjechische cultivar. Babi lom betekend Oma's groeve)
Arenaria   tetraquetra      
Arenaria   lithops   
Arenaria   alfacarensis

Zeer mooi toch die Arenaria's. Bovendien kunnen die zo goed als probleemloos in de rotstuin geplant worden op een droge, warme plek.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: cushions
« Reactie #531 Gepost op: 11 september 2017, 22:32:54 »
de twee anderen en een closup van de rozetjes. De tetraquetra is in het midden wat minder geworden, meestal hersteld zich dat wel.

Die 'gewone' tetraquetra heeft daar wel wat last van dat er opeens een slecht stuk in komt. Ik heb die ooit eens in een tufsteen geplant en het euvel was opgelost. In een steen blijft hij ook bijzonder klein, amper 5 cm doorsnede.

Je kunt het ook omdraaien Frankie: Een (tuf)steen plaatsen in een kussen Arenaria. Heb ik gelezen in een van de verslagen uit Tsjechië.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: cushions
« Reactie #532 Gepost op: 12 september 2017, 05:16:07 »

Zeer mooi toch die Arenaria's. Bovendien kunnen die zo goed als probleemloos in de rotstuin geplant worden op een droge, warme plek.
[/quote]

Ik weet het Frankie, hier in een Arenaria alfacarensis een tufgat, geplant voorjaar 2013, hij heeft een grote uitbreidingsdrift.

Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: cushions
« Reactie #533 Gepost op: 12 september 2017, 08:55:31 »
de twee anderen en een closup van de rozetjes. De tetraquetra is in het midden wat minder geworden, meestal hersteld zich dat wel.

Die 'gewone' tetraquetra heeft daar wel wat last van dat er opeens een slecht stuk in komt. Ik heb die ooit eens in een tufsteen geplant en het euvel was opgelost. In een steen blijft hij ook bijzonder klein, amper 5 cm doorsnede.

Je kunt het ook omdraaien Frankie: Een (tuf)steen plaatsen in een kussen Arenaria. Heb ik gelezen in een van de verslagen uit Tsjechië.

Dat klopt, Gerrit.  Dat was in de tuin van Mr Strumpf, die vulde de "gaten" op met gewone stenen zelfs, het waren zelfs geen tufstenen. (zie foto)

Zelf heb ik het dit jaar ook geprobeerd met mijn inmiddels stokoude Arenaria tetraquetra var. granatensis en het werkt uitstekend.  De opening is bijna dichtgegroeid.  Bij gelegenheid moet ik hiervan ook nog eens een foto maken.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: cushions
« Reactie #534 Gepost op: 13 september 2017, 12:35:52 »
Je moet er maar opkomen he. Ik heb het ook in de zomer gedaan, wat een idee.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: cushions
« Reactie #535 Gepost op: 13 september 2017, 19:43:42 »
Je moet er maar opkomen he. Ik heb het ook in de zomer gedaan, wat een idee.

Wolfgang Stumpf is dan ook gene gewone hé Gerrit !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: cushions
« Reactie #536 Gepost op: 5 maart 2020, 12:53:46 »
Eentje waarvan ik niet op de bloemen hoef te wachten want dat gebeurt gewoon niet :(, dus is hij in deze topic zeer op zijn plaats.
Helichrysum milfordiae.
Om nog even terug te komen op het verhaal van Kris, bij deze plant is het gevaar op rot misschien ook wel aanwezig.
Ik heb namelijk een paar dagen geleden enkele stekken genomen en onder elk rozetje zit over een lengte van zo'n 2 cm verdorde en half verdorde bladeren die zeker nog erg harig zijn, in feit is de hele plant een spons. Hij staat niet erg verticaal maar wordt wel afgedekt in de winter.
Maar voorlopig ziet hij er nog prima uit ;) ;)

Een plantje dat me nog steeds intrigeert en daarom haal ik dit oud bericht van Gerrit nog eens vanonder het stof vandaan ...Ik heb het in al mijn jaren rotstuinieren een paar keer in bloem gehad ...Ook mooie kussens gehad maar ik was hem weer kwijt op den duur . Echt een mooi grijs plantje en dus opnieuw aangeschaft ....Ik kon een 7,5 potje helemaal vol en tot over de randen gevuld op de kop tikken  . Ik weet niet wat de meesten onder jullie dan doen ? Het hele plantje gewoon in zijn geheel uitplanten ? Voor mij geen gemakkelijke zaak want ik werk veel met crevice toestanden en kleine ruimtes en dan past zo een 7,5 cm geval nog moeilijk ergens in .
Dus heb ik het hele plantje gescheurd en uit mekaar gehaald . En meer nog ....nu uitgeplant op 7 of 8 diverse locaties . Dit om ook te zien waar dat soort planten het beste groeit .
We weten allemaal dat de rotstuin een aaneenschakeling is van diverse microklimaten en dat planten het op een bepaald plekje beter doen dan op een ander . Dus de trial is meteen opgezet voor deze soort .We gaan het zien en dus veel meer kansen dan op 1 plek ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: cushions
« Reactie #537 Gepost op: 5 maart 2020, 14:55:33 »
Een gewaagd (?)  :o maar heel erg interessant projectje Kris.  Je maakt ons wel heel erg nieuwsgierig en ongeduldig naar het vervolg ! ))9
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: cushions
« Reactie #538 Gepost op: 5 maart 2020, 16:33:44 »
Een gewaagd (?)  :o maar heel erg interessant projectje Kris.  Je maakt ons wel heel erg nieuwsgierig en ongeduldig naar het vervolg ! ))9

Zo gewaagd is dat niet in mijn beleving hoor Luc ...Ieder stukje had behoorlijk wat wortel en ik spoel meestal toch alle aarde af en knip ook soms te lange wortels weg bij het inplanten . Zeker bij planten in crevice of in tufgaten . Het is wel zo dat dit slecht kan aflopen als het snel warm en droog wordt ...Dus wel iets dat je niet te laat in het voorjaar kan doen mijn inziens ...
Nog een foto van milfordae van 8  jaar geleden ...

En deze Helichrysum sessiliodes zoek ik weer opnieuw ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: cushions
« Reactie #539 Gepost op: 5 maart 2020, 18:39:48 »
Een gewaagd (?)  :o maar heel erg interessant projectje Kris.  Je maakt ons wel heel erg nieuwsgierig en ongeduldig naar het vervolg ! ))9

Zo gewaagd is dat niet in mijn beleving hoor Luc ...Ieder stukje had behoorlijk wat wortel en ik spoel meestal toch alle aarde af en knip ook soms te lange wortels weg bij het inplanten . Zeker bij planten in crevice of in tufgaten . Het is wel zo dat dit slecht kan aflopen als het snel warm en droog wordt ...Dus wel iets dat je niet te laat in het voorjaar kan doen mijn inziens ...
Nog een foto van milfordae van 8  jaar geleden ...

En deze Helichrysum sessiliodes zoek ik weer opnieuw ...
Wie niet wat probeert,komt tot niets,veel succes er mee Kris.