Auteur Topic: Saxifraga 2017  (gelezen 68744 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #780 Gepost op: 30 juni 2017, 23:20:39 »
Nog wat paniculata's :
 1/ een exemplaar dat ik vorig jaar geplant heb, komt van Monte Baldo in Italië.
 2/ deze stond tot voor kort in een potje, pff, ze komen veel beter tot hun recht als ze de vrijheid krijgen, dus heb ik er een heleboel geplant, dit is er eentje van de serie van Monte Baldo.
3/ deze komt van de Pic de Coca, Italiaanse dolomieten. Dit exemplaar ziet er echt fris uit en dat met dit weer !  ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #781 Gepost op: 1 juli 2017, 19:26:33 »
Nog een paar van de Monte Baldo :

 Deze twee hebben redelijk open rozetten, ongelooflijk hoe veel variatie er daar was.
 
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #782 Gepost op: 1 juli 2017, 19:43:58 »
Ik hou heel wat Saxen in potten, maar dat brengt heel wat werk met zich mee. Je moet ze namelijk regelmatig verpotten om ze 'draaiende' te houden.
Als je zo een stuk of 5 volgepropte zandbedden hebt, dan weet je het wel.  ))4
Dit jaar heb ik alles kunnen verpotten, sommige zandbedden hadden al drie jaar geen beurt meer gehad en dat komt de bloei en de groei niet ten goede.
Dus was dit mij een beetje beu en heb ik besloten om al 1 niet al te groot zandbed te herinrichten. De stenen potten, wel die heb ik vervangen door rotsen en stenen en ik heb er dus een soort verhoogde crevice van gemaakt MET ......een waterwal rond.  --6 :o
Dat was wel een leuk werkje, ha ha.
Dit heeft wel een aantal voordelen : je schept een wat vochtiger microklimaat rond de Saxjes en ik moet zeggen dat ze heel goed groeien, veel beter dan in potten. Zelfs mastodonten van planten hebben zich heel goed aangepast. Dit zandbed is uitstekend gelegen en krijgt schaduw van een enorme spar, al heb ik hier en daar wel een 'strategische' steen geplaatst tijdens de hittegolf, want de zon die nu heel hoog staat, kwam regelmatig neder met haar zonnestralen op de soms tere plantjes.
Het spel heeft gewerkt zonder enige andere bescherming, want hier geen enkel rozetje bruin !
Een ander voordeel van de waterbarrière is dat het bepaalde beestjes tegenhoudt : slakken en kruipende kevers zullen heus niet in het water springen; pissebedden zijn echter schaaldieren, die kruipen gewoon door het water, ook duizendpoten doen dat, maar dat zijn nuttige diertjes.
Enfin, weeral wat pottenwerk minder ....
« Laatst bewerkt op: 2 juli 2017, 11:13:55 door Luc Gilgemyn »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #783 Gepost op: 1 juli 2017, 19:49:36 »
Hier een wat dichtere opname, de drie voorste zijn Winifredjes, ze ziet ze gewoon groeien. -2(

Een foto van de enorme spar die waakt over deze Saxjes.

Hmm, die waterwal heeft wel een nadeel, een zekere Cruyff zei ooit : 'Elk nadeel heb zijn voordeel' en dus omgekeerd ook ...
Het duurt niet lang of het water zit vol leven, allemaal muggelarven, gelukkig heb ik nooit last van muggenbeten, maar het gezoem kan ik wel niet verdragen ! ))4
« Laatst bewerkt op: 2 juli 2017, 11:14:19 door Luc Gilgemyn »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #784 Gepost op: 1 juli 2017, 21:57:07 »
Ik hou heel wat Saxen in potten, maar dat brengt heel wat werk met zich mee. Je moet ze namelijk regelmatig verpotten om ze 'draaiende' te houden.
Als je zo een stuk of 5 volgepropte zandbedden hebt, dan weet je het wel.  ))4
Dit jaar heb ik alles kunnen verpotten, sommige zandbedden hadden al drie jaar geen beurt meer gehad en dat komt de bloei en de groei niet ten goede.
Dus was dit mij een beetje beu en heb ik besloten om al 1 niet al te groot zandbed te herinrichten. De stenen potten, wel die heb ik vervangen door rotsen en stenen en ik heb er dus een soort verhoogde crevice van gemaakt MET ......een waterwal rond.  --6 :o
Dat was wel een leuk werkje, ha ha.
Dit heeft wel een aantal voordelen : je schept een wat vochtiger microklimaat rond de Saxjes en ik moet zeggen dat ze heel goed groeien, veel beter dan in potten. Zelfs mastodonten van planten hebben zich heel goed aangepast. Dit zandbed is uitstekend gelegen en krijgt schaduw van een enorme spar, al heb ik hier en daar wel een 'strategische' steen geplaatst tijdens de hittegolf, want de zon die nu heel hoog staat, kwam regelmatig neder met haar zonnestralen op de soms tere plantjes.
Het spel heeft gewerkt zonder enige andere bescherming, want hier geen enkel rozetje bruin !
Een ander voordeel van de waterbarrière is dat het bepaalde beestjes tegenhoudt : slakken en kruipende kevers zullen heus niet in het water springen; pissebedden zijn echter schaaldieren, die kruipen gewoon door het water, ook duizendpoten doen dat, maar dat zijn nuttige diertjes.
Enfin, weeral wat pottenwerk minder ....

Leuk om te zien , Jan !  ((12 Een mens moet tegenwoordig een beetje creatief zijn om zonder veel schade door de extreme weersomstandigheden te raken gedurende het jaar hé ......
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #785 Gepost op: 2 juli 2017, 10:23:20 »
besloten om al 1 niet al te groot zandbed te herinrichten. De stenen potten, wel die heb ik vervangen door rotsen en stenen en ik heb er dus een soort verhoogde crevice van gemaakt MET ......een waterwal rond.  --6 :o


Mooi verhoogd zandbed Jan!
Staan die Saxen nu alleen in zand? Of heb je er wat andere zaken bijgedaan om toch wat 'voeding' te geven?
Ik merk aan mijn uitgeplante Saxen dat ze  de eerste 2 jaren fantastisch groeiden en bloeiden en nu stilaan maar zeker achteruit gaan. Wat kan ik doen? Eens opgraven en herplanten met nieuw grond mengsel ? De Saxen die in de tufsteen groeien wat bladvoeding geven?


Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #786 Gepost op: 2 juli 2017, 11:18:12 »
Hier is de schade onder de saxenbevolking aanzienlijk Jan  --13  Zelfs planten die op het Oosten en het Noorden op de tufsteenheuvel staan zijn verbrand waar de zon er ook maar even bij kon....

Je verhoogde tafel met crevice en "wal" er rond is wel een creatief idee.  Ik denk dat de voordelen de nadelen ver overstijgen.

Bedankt voor de situatieschets in het "zonne-oorlogsgebied"

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #787 Gepost op: 2 juli 2017, 22:39:30 »
Nog een paar van de Monte Baldo :

 Deze twee hebben redelijk open rozetten, ongelooflijk hoe veel variatie er daar was.

Zilverrozetten verzamelen uit de natuur kan bijzonder interessant zijn. Geen twee planten lijken wel gelijk, al kan ik begrijpen dat ze voor buitenstaanders allemaal wel gelijk zijn. Ondertussen heb ik hier ook al een leuke verzameling uit alle hoeken van de alpen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #788 Gepost op: 2 juli 2017, 22:42:12 »
Hier is de schade onder de saxenbevolking aanzienlijk Jan  --13  Zelfs planten die op het Oosten en het Noorden op de tufsteenheuvel staan zijn verbrand waar de zon er ook maar even bij kon....

Je verhoogde tafel met crevice en "wal" er rond is wel een creatief idee.  Ik denk dat de voordelen de nadelen ver overstijgen.

Bedankt voor de situatieschets in het "zonne-oorlogsgebied"

Die lange droogte in combinatie met de hittegolf heeft wellicht overal voor schade gezorgd, Luc. Saxifraga's kunnen heel wat aan, maar zoals de omstandigheden nu zijn is het niet zo evident om ze in goede conditie te houden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #789 Gepost op: 2 juli 2017, 22:44:48 »
besloten om al 1 niet al te groot zandbed te herinrichten. De stenen potten, wel die heb ik vervangen door rotsen en stenen en ik heb er dus een soort verhoogde crevice van gemaakt MET ......een waterwal rond.  --6 :o


Mooi verhoogd zandbed Jan!
Staan die Saxen nu alleen in zand? Of heb je er wat andere zaken bijgedaan om toch wat 'voeding' te geven?
Ik merk aan mijn uitgeplante Saxen dat ze  de eerste 2 jaren fantastisch groeiden en bloeiden en nu stilaan maar zeker achteruit gaan. Wat kan ik doen? Eens opgraven en herplanten met nieuw grond mengsel ? De Saxen die in de tufsteen groeien wat bladvoeding geven?
Merci, omdat de Saxen niet zo diep kunnen wortelen, heb ik hier een iets rijker mengsel gebruikt, natuurlijk heel veel grof zand, een beetje potgrond, allerhande steenslag en wat kolensintels.
In mijn grote rotstuin, staan er al 20 jaar die elk jaar opnieuw bloeien zonder enige voeding. Daar is het wel redelijk rijke grond, maar ze groeien veel beter in mijn laatste rotstuintje waar ik enkel dat grof zand gebruikt heb. Saxen hebben ook een koudeperiode nodig voor een goede bloei, dus als het een tijdje goed vriest, kan je een betere bloei verwachten. Dus op zich hebben Saxen niet zo veel voedsel nodig, maar je kan eens proberen met wat bladvoeding, dan wel een lage dosis
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #790 Gepost op: 2 juli 2017, 22:53:20 »
besloten om al 1 niet al te groot zandbed te herinrichten. De stenen potten, wel die heb ik vervangen door rotsen en stenen en ik heb er dus een soort verhoogde crevice van gemaakt MET ......een waterwal rond.  --6 :o


Mooi verhoogd zandbed Jan!
Staan die Saxen nu alleen in zand? Of heb je er wat andere zaken bijgedaan om toch wat 'voeding' te geven?
Ik merk aan mijn uitgeplante Saxen dat ze  de eerste 2 jaren fantastisch groeiden en bloeiden en nu stilaan maar zeker achteruit gaan. Wat kan ik doen? Eens opgraven en herplanten met nieuw grond mengsel ? De Saxen die in de tufsteen groeien wat bladvoeding geven?

Saxifraga's bloeien lang niet elk jaar even enthousiast, L.A. Het hangt allemaal af van soort/cultivar tot soort/cultivar. Sommige bloeien elk jaar trouw opnieuw waarbij het hele kussen overdekt is met bloemen, andere daarentegen kunnen het wel eens laten afweten.
Ook niet iedere Saxifraga houdt van een leven in de tufsteen. Ze staan te boek als tufplanten bij uitstek, maar daar ben ik toch al een beetje op teruggekomen. Het blijft uittesten welke het goed doen, en welke niet. Ook weer afhankelijk van de kwaliteit van de tufsteen. Harde stenen leveren meestal problemen op, in tegenstelling tot zachtere stenen.
Andere cultivars of soorten laten het wel eens afweten op oudere leeftijd. Stekken nemen en vervangen door nieuwe jonge planten in dan noodzaak.

Saxifraga's zijn makkelijke planten zegt men wel eens. Niets is minder waar. Je moet beslist wel wat moeite doen om ze in optimale conditie te houden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #791 Gepost op: 2 juli 2017, 23:00:12 »
Hier is de schade onder de saxenbevolking aanzienlijk Jan  --13  Zelfs planten die op het Oosten en het Noorden op de tufsteenheuvel staan zijn verbrand waar de zon er ook maar even bij kon....

Je verhoogde tafel met crevice en "wal" er rond is wel een creatief idee.  Ik denk dat de voordelen de nadelen ver overstijgen.

Bedankt voor de situatieschets in het "zonne-oorlogsgebied"
Merci om de foto van de spar goed te zetten.  ((3
Het was inderdaad extreem genoeg om voor heel wat schade te zorgen. Ik had verteld dat ik over een crevice een stuk karton gelegd had, ik heb gezien dat een Saxje dat dan nog helemaal naar het noordwesten gericht was, daar gedeeltelijk verbrand is. Het staat aan de rand en het karton was net te klein om alles te bedekken, dus het Saxje moest alleen zijn plan trekken.

Waren het Saxen die in de tufsteen zelf stonden ? Normaal moeten die toch iets sterker zijn. De mijne in marmersteen zien er grotendeels nog goed uit, al is er hier en daar wel een rozetje verbrand.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #792 Gepost op: 2 juli 2017, 23:14:38 »
besloten om al 1 niet al te groot zandbed te herinrichten. De stenen potten, wel die heb ik vervangen door rotsen en stenen en ik heb er dus een soort verhoogde crevice van gemaakt MET ......een waterwal rond.  --6 :o


Mooi verhoogd zandbed Jan!
Staan die Saxen nu alleen in zand? Of heb je er wat andere zaken bijgedaan om toch wat 'voeding' te geven?
Ik merk aan mijn uitgeplante Saxen dat ze  de eerste 2 jaren fantastisch groeiden en bloeiden en nu stilaan maar zeker achteruit gaan. Wat kan ik doen? Eens opgraven en herplanten met nieuw grond mengsel ? De Saxen die in de tufsteen groeien wat bladvoeding geven?

Saxifraga's bloeien lang niet elk jaar even enthousiast, L.A. Het hangt allemaal af van soort/cultivar tot soort/cultivar. Sommige bloeien elk jaar trouw opnieuw waarbij het hele kussen overdekt is met bloemen, andere daarentegen kunnen het wel eens laten afweten.
Ook niet iedere Saxifraga houdt van een leven in de tufsteen. Ze staan te boek als tufplanten bij uitstek, maar daar ben ik toch al een beetje op teruggekomen. Het blijft uittesten welke het goed doen, en welke niet. Ook weer afhankelijk van de kwaliteit van de tufsteen. Harde stenen leveren meestal problemen op, in tegenstelling tot zachtere stenen.
Andere cultivars of soorten laten het wel eens afweten op oudere leeftijd. Stekken nemen en vervangen door nieuwe jonge planten in dan noodzaak.

Saxifraga's zijn makkelijke planten zegt men wel eens. Niets is minder waar. Je moet beslist wel wat moeite doen om ze in optimale conditie te houden.
Misschien heb ik te weinig ervaring met tufsteen, bij mij staan er drie Saxjes al een hele tijd in tuf, ze groeien daar even traag als in mijn marmer.
Het best van al groeien ze in een crevice waar ze tussen heel wat steen vrij kunnen wortelen, daar heb je het meeste kans op succes, al krijg je soms ook goede resultaten in tuf, marmer of zandsteen als de Sax zich goed voelt en de omstandigheden mee zitten.
Saxen zijn niet moeilijk, maar je moet ze wel een beetje helpen. ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #793 Gepost op: 2 juli 2017, 23:28:29 »
besloten om al 1 niet al te groot zandbed te herinrichten. De stenen potten, wel die heb ik vervangen door rotsen en stenen en ik heb er dus een soort verhoogde crevice van gemaakt MET ......een waterwal rond.  --6 :o


Mooi verhoogd zandbed Jan!
Staan die Saxen nu alleen in zand? Of heb je er wat andere zaken bijgedaan om toch wat 'voeding' te geven?
Ik merk aan mijn uitgeplante Saxen dat ze  de eerste 2 jaren fantastisch groeiden en bloeiden en nu stilaan maar zeker achteruit gaan. Wat kan ik doen? Eens opgraven en herplanten met nieuw grond mengsel ? De Saxen die in de tufsteen groeien wat bladvoeding geven?

Saxifraga's bloeien lang niet elk jaar even enthousiast, L.A. Het hangt allemaal af van soort/cultivar tot soort/cultivar. Sommige bloeien elk jaar trouw opnieuw waarbij het hele kussen overdekt is met bloemen, andere daarentegen kunnen het wel eens laten afweten.
Ook niet iedere Saxifraga houdt van een leven in de tufsteen. Ze staan te boek als tufplanten bij uitstek, maar daar ben ik toch al een beetje op teruggekomen. Het blijft uittesten welke het goed doen, en welke niet. Ook weer afhankelijk van de kwaliteit van de tufsteen. Harde stenen leveren meestal problemen op, in tegenstelling tot zachtere stenen.
Andere cultivars of soorten laten het wel eens afweten op oudere leeftijd. Stekken nemen en vervangen door nieuwe jonge planten in dan noodzaak.

Saxifraga's zijn makkelijke planten zegt men wel eens. Niets is minder waar. Je moet beslist wel wat moeite doen om ze in optimale conditie te houden.
Misschien heb ik te weinig ervaring met tufsteen, bij mij staan er drie Saxjes al een hele tijd in tuf, ze groeien daar even traag als in mijn marmer.
Het best van al groeien ze in een crevice waar ze tussen heel wat steen vrij kunnen wortelen, daar heb je het meeste kans op succes, al krijg je soms ook goede resultaten in tuf, marmer of zandsteen als de Sax zich goed voelt en de omstandigheden mee zitten.
Saxen zijn niet moeilijk, maar je moet ze wel een beetje helpen. ))4

Agree! Perfecte analyse!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #794 Gepost op: 3 juli 2017, 09:21:40 »
Het was inderdaad extreem genoeg om voor heel wat schade te zorgen. Ik had verteld dat ik over een crevice een stuk karton gelegd had, ik heb gezien dat een Saxje dat dan nog helemaal naar het noordwesten gericht was, daar gedeeltelijk verbrand is. Het staat aan de rand en het karton was net te klein om alles te bedekken, dus het Saxje moest alleen zijn plan trekken.

Waren het Saxen die in de tufsteen zelf stonden ? Normaal moeten die toch iets sterker zijn. De mijne in marmersteen zien er grotendeels nog goed uit, al is er hier en daar wel een rozetje verbrand.

De Saxen die ik vermeld op het Noorden en het Oosten staan inderdaad in tufsteen, Jan - tufsteen die dan nog regelmatig besproeid wordt...  --13  Maar ook bij Saxen elders in de rotstuin is er schade - ook heel oude planten die al 20 jaar of meer ter plekke staan en die dus wel al iets meegemaakt hebben in al die jaren.  Zelfs mijn 'Gem' op een tufsteen op het Oosten die daar al 20 jaar onaangeroerd voor 3/4 ingegraven zit heeft zware brandschade opgelopen.... 't is wreed... 't is wreed.
Harelbeke-West-Vlaanderen