Auteur Topic: Crocus sativus kweken ( saffraan )  (gelezen 11366 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Crocus sativus kweken ( saffraan )
« Gepost op: 4 februari 2013, 13:06:59 »
Ik weet dat het niet gemakkelijk is om Crocus sativus succesvol te kweken in ons land, maar wil evengoed wel proberen, om ze ieder jaar te laten bloeien en zelfs grotere bollen te krijgen die meer dan 1 bloem hebben . Vorige zomer heb ik nieuwe Saffraan crocussen gekocht en in 2 grote poten geplant van 35 cm doorsnede. In pot, omdat ik er nog geen definitieve plaats voor had en ook, om de saffraan gemakkelijk te kunnen oogsten. Ik heb ze vrij diep in de pot geplant, met goede drainage en een heel voedselrijk medium. Voor de rest heb ze buiten zo warm mogelijk gezet ( veel zon als ze scheen ). Er bloeiden ongeveer de helft van de bollen met 1 bloem. Van de saffraan heb ik 1x lekkere rijstpap kunnen maken. Deze winter zijn ze alleen binnen gekomen tijdens de strenge vorst en sneeuw. Op het ogenblik hebben ze nog altijd erg mooie groene bladeren die wel heel lang zijn ( zeker  60 cm !!!) ik rol ze dan maar voorzichtig op, zodat ze niet beschadigd worden op de grond.
 - in maart zal ik ze nog wat voedsel geven voor de bol en na het afsterven van het loof komen ze binnen om heel warm en volledig droog door de zomer te komen .
1) wie heeft heel goede ervaringen met Crocus sativus
2) is het normaal dat de bladeren zo lang zijn ? Ze lijken niet gerokken en heel gezond .
3) wat geven jullie aan voedsel?
alle tips zijn welkom
groetjes
Lily-Anne

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16706
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crocus sativus kweken ( saffraan )
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2013, 14:30:06 »
Zelf heb ik nog nooit C. sativus gekweekt, Lily-Anne, toch het volgende  ))4
Als je een heel voedselrijk medium hebt gebruikt is het niet abnormaal dat je een uitzonderlijke bladgroei hebt.  Als je de bol groot wil hebben, dan moet je nu onmiddellijk extra potash (kali) toedienen en ingieten.
Dat is in zuivere vorm in België bij mijn weten niet te vinden - ter vervanging gebruik ik dan "patent kali" in korrelvorm.
Een afgestreken soeplepel van die korrels over de pot uitstrooien en best laat je die dan beregenen, zodat ze kunnen oplossen en opgenomen worden.  Als je ze immers enkel een sproeibeurt geeft, raken ze niet opgelost voor het blad gaat afsterven.

Succes !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Crocus sativus kweken ( saffraan )
« Reactie #2 Gepost op: 2 november 2013, 22:40:40 »
In augustus heb ik mijn Crocus sativus ( saffraan) terug opgepot. Ze hebben de zomer droog in het tuinhuis doorgebracht . Opgepot in een curver bak met veel gaten onderaan

Gebruikt grondmengsel:
Bladcompost - grof zand- perliet- houtas- fijne schors - tufsteengruis - dcm potgrond - basaltlavameel
Half oktober 5 bloemen gehad en saffraan geoogst .
Het is uiteraard nog niet veel maar ik blijf proberen .
16 oktober ben ik naar een saffraankwekerij geweest in Waimes ( Wallonië) en volgende week vrijdag ga ik naar nog een andere saffraankwekerij in Moerbeke- waas. Over potcultuur ben nog niet veel verder te weten gekomen omdat ze de saffraan in de volle grond kweken , maar wie weet ...
« Laatst bewerkt op: 2 november 2013, 22:53:15 door Lily-Anne Vereecken »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Crocus sativus kweken ( saffraan )
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2014, 19:57:42 »
En , ik ga weer aan de slag met de saffraan . Gisteren heb ik de curverbak leeggemaakt en het resultaat is toch veelbelovend ! Er zaten  97 bollen in de bak van verschillende grootte.
Er zijn er 35 bollen die vermoedelijk groot genoeg zijn om te bloeien = ongeveer zo groot als een
 2 euro stuk.  Ik heb ze in 4 verschillende dieptelagen geplant volgens de grootte .
Zorgvuldig heb ik deze keer alle details genoteerd om volgend jaar goed te kunnen evalueren .
Wie meer details wil , laat je maar horen

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Crocus sativus kweken ( saffraan )
« Reactie #4 Gepost op: 4 september 2014, 22:02:54 »
Hallo L.A.,

Daar moet je toch een aardige pan paella van kunnen maken  :D

Ik had ook een aantal jaren terug een paar bollen gekocht, maar kreeg heel veel kleine bollen. Nu heb ik ze dieper geplant, op ca 15 cm diepte en geef ik ze veel meer (organische) mest. Nu maar eens kijken hoe het gaat. Hoe diep plant jij ze?

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Crocus sativus kweken ( saffraan )
« Reactie #5 Gepost op: 4 september 2014, 22:17:00 »
En , ik ga weer aan de slag met de saffraan . Gisteren heb ik de curverbak leeggemaakt en het resultaat is toch veelbelovend ! Er zaten  97 bollen in de bak van verschillende grootte.
Er zijn er 35 bollen die vermoedelijk groot genoeg zijn om te bloeien = ongeveer zo groot als een
 2 euro stuk.  Ik heb ze in 4 verschillende dieptelagen geplant volgens de grootte .
Zorgvuldig heb ik deze keer alle details genoteerd om volgend jaar goed te kunnen evalueren .
Wie meer details wil , laat je maar horen
[/uote]

Mooie oogst LA

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Crocus sativus kweken ( saffraan )
« Reactie #6 Gepost op: 4 september 2014, 22:26:52 »
Hallo L.A.,

Daar moet je toch een aardige pan paella van kunnen maken  :D

Ik had ook een aantal jaren terug een paar bollen gekocht, maar kreeg heel veel kleine bollen. Nu heb ik ze dieper geplant, op ca 15 cm diepte en geef ik ze veel meer (organische) mest. Nu maar eens kijken hoe het gaat. Hoe diep plant jij ze?



De crocus kwekers planten ze op 20 cm diep, dus ik heb ze ook zo diep geplant . Ik ben benieuwd wat het deze herfst zal zijn . Hier komt nog niets boven,  maar het is ook nog te vroeg . Ik heb me niet kunnen houden en al eens lichtjes gewroet in de grond , en nog in de verste verte niets op komst. Ze zitten hier wel niet in volle grond ( omdat ik daar spijtig genoeg echt geen plaats meer voor heb) maar in een curver bak met veel drainage gaten.  Spannend! Laat zeker weten hoe het bij jou verloopt Allan. Hoeveel heb je er geplant ? Waren het nieuwe bollen of die kleine die je had?  Heb je de omtrek van die bollen gemeten? En wanneer heb je ze geplant? Standplaats?

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Crocus sativus kweken ( saffraan )
« Reactie #7 Gepost op: 5 september 2014, 12:04:00 »
Ik heb het even nagekeken en het was in het najaar van 2010 dat ik 10 bollen heb gekocht bij De Bolle Jist. Nu zijn het 25 bollen die nogal variëren in grootte van klein tot het formaat van een Crocus vernus. Ik heb de bollen helaas niet opgemeten, dat kan ik volgend jaar inderdaad wel eens doen.

De safraancrocussen staan bij mij op de vensterbank in de slaapkamer, het raam is op het zuiden en de onderkant van het glas heb ik afgeplakt met wit papier. De pot staat op deze manier in de schaduw, zodat de grond in het najaar niet te warm wordt. Als de planten straks boven komen, staan ze wel in de zon. Als het 's winters mooi weer is, dan zet ik het raam open, de crocussen staan dan direct in het zonlicht.

De hele zomer hebben ze droog gestaan. In juli hebben ze een nieuw grondmengsel gekregen en vanaf begin september hebben ze (veel) water gekregen. Nu maar eens zien wat het gaat worden.