Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België  (gelezen 100845 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #210 Gepost op: 28 maart 2017, 22:14:22 »
Ja Frankie zo zie je maar weer dat je niet altijd ver hoeft te rijden om prachtige planten te zien.
En met die heden ten dage drukte en moet dit moet dat.
Is het een prachtige locatie om rustig te wandelen althans dat denk ik als ik zo de foto's zie.
Er zitten weer veel  -6( _02 foto's tussen
Zeker die bij post 178 met die blauwe lucht op de achter grond.
Ik had zeker hetzelfde gedaan.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #211 Gepost op: 28 maart 2017, 22:18:32 »
die Primula elatior staat momenteel hier in de tuin in bloei ((12

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #212 Gepost op: 28 maart 2017, 22:25:07 »
afgelopen weekend Naar Limburg geweest.
Daar kun je ook uren wandelen en soms genieten van de rust als je door de bossen en langs de uitgestrekte weilanden loopt.
op veel plekjes zijn ze daar ook bezig de natuur te herstellen door biotoopjes aan te leggen.
en de natuur zijn gang te laten gaan. moeras gebieden voor vogels te laten broeden bijvoorbeeld.
wilde ik even vertellen hoop dat je het niet erg vind.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #213 Gepost op: 1 april 2017, 21:00:28 »
Wat een prachtige serie. Je zou er haast bang van worden. In die zin van: blijft dat bestaan, wordt dat bewaakt, komen daar geen bungalows, of zelfs nog erger, om de natuur te sparen, windmolens? Gaan daar geen hekrunderen, Schotse hooglanders, wilde zwijnen, paarden, schapen oid losgelaten worden?

Maar klasse, dat je daar geweest bent en ons getoond.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #214 Gepost op: 1 april 2017, 22:25:43 »
Prachtig verslag Frankie ! Om dat allemaal live te ontdekken! Wou dat ik erbij was geweest!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #215 Gepost op: 2 april 2017, 12:19:06 »
Wat een prachtige serie. Je zou er haast bang van worden. In die zin van: blijft dat bestaan, wordt dat bewaakt, komen daar geen bungalows, of zelfs nog erger, om de natuur te sparen, windmolens? Gaan daar geen hekrunderen, Schotse hooglanders, wilde zwijnen, paarden, schapen oid losgelaten worden?

Maar klasse, dat je daar geweest bent en ons getoond.

Het is iets wat ik me ook soms afvraag, Gerrit.
De natuur in de Ardennen lijkt me nog vrij onbezoedeld in die gebieden en ook het toerisme schijnt er wat af te nemen.
Maar de biotoopjes waar de Pulsatilla's groeien zijn natuurlijk andere koek. Die gebiedjes zijn allemaal geklasseerd als natuurreservaatjes van hoge waarde en worden met kennis beheerd. En dat is ook nodig, want normaal gezien zouden de Pulsatilla's niet kunnen gedijen in België. Niemand weet exact hoe die planten er zijn terechtgekomen. Zijn dit relictpopulaties uit lang vervlogen tijden, of zijn dit toevallige spontane zaailingen, die uit Frankrijk afkomstig zijn? In ieder geval, Pulsatilla vulgaris lijkt daar zijn verst noordelijk gelegen verspreidingsgebied bereikt te hebben.

De biotopen waar de wildemanskruiden groeien worden elk jaar gemaaid met afvoer van het maaisel. Er worden ook regelmatig kappingen verricht om een evolutie naar bos te voorkomen. In vroegere tijden werden deze gebieden begraasd door het vee, want die hoge, 'waardeloze' gronden waren enkel geschikt om geiten en schapen te laten grazen.

Maar je vrees is niet geheel onterecht, Gerrit, niet ver van sommige van deze biotopen, zag ik al eens  sporen van fouragerende wilde zwijnen en die vreten natuurlijk alles op. Maar de open, schrale graslanden zijn gelukkig niet echt het favoriete voedselgebied van die geweldenaars.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #216 Gepost op: 2 april 2017, 12:21:06 »
Prachtig verslag Frankie ! Om dat allemaal live te ontdekken! Wou dat ik erbij was geweest!

 ((13
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #217 Gepost op: 2 april 2017, 12:23:04 »
Ja Frankie zo zie je maar weer dat je niet altijd ver hoeft te rijden om prachtige planten te zien.
En met die heden ten dage drukte en moet dit moet dat.
Is het een prachtige locatie om rustig te wandelen althans dat denk ik als ik zo de foto's zie.
Er zitten weer veel  -6( _02 foto's tussen
Zeker die bij post 178 met die blauwe lucht op de achter grond.
Ik had zeker hetzelfde gedaan.

Zeker niet, Bert, de flora in eigen land is even boeiend en mooi als in andere landen. Maar helemaal dichtbij is het natuurlijk ook allemaal niet...de verste locatie bedraagt meer dan 300 km van mijn achterdeur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #218 Gepost op: 4 juni 2017, 08:14:49 »
Gisteren was het dan zover. De lokroep om met de vereniging naar de kalkgraslanden te trekken na het zien van een ongekende weelde vorig jaar was groot genoeg om met een grote schare geïnteresseerden op pad te gaan met een gids.

Het extreem droge voorjaar en eveneens droge winter waren echter de oorzaak dat het dit jaar heel bedroevend gesteld is op de kalkgraslanden wat betreft orchideeën. De meeste orchideeën zijn gewoon opgedroogd en slaan een jaartje of misschien wel twee over om in de toekomst onder betere omstandigheden terug op te duiken.

Het was dus vooral zoeken naar enig interessant spul...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #219 Gepost op: 4 juni 2017, 08:16:30 »
En ja hoor, er dienden zich toch wat exemplaren aan zoals deze bokkenorchis, veel kleiner dan gewoonlijk, weliswaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #220 Gepost op: 4 juni 2017, 08:18:26 »
En sommigen kwamen van ver om deze te zien. Gerrit en zijn vrouw konden hun geluk niet op toen ze deze voor de eerste keer in hun rijkgevulde 'orchideeëncarrière' konden waarnemen en fotograferen. Voor deze mensen was de trip al geslaagd.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #221 Gepost op: 4 juni 2017, 08:22:09 »
Ook een aantal Platanthera (foto 1 en 2) en een Aceras anthropophorum (foto 3) waren te zien.

Van de overvloed aan Ophrys zoals vorig jaar jaar was er bijna niets te zien, behalve enkele gehavende exemplaren. Toch wel een beetje teleurstellend natuurlijk. Wat een verschil met vorig seizoen!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #222 Gepost op: 4 juni 2017, 10:07:05 »
Op onze eerste locatie konden we ook nog dit seizoen, piepklein en onopvallend maar zeer zeldzaam volgens onze gids. Ik ben echter de naam vergeten, wie weet nog wat het was?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #223 Gepost op: 4 juni 2017, 10:11:10 »
Dan naar een tweede locatie getrokken om daar hopelijk wat meer te kunnen zien.
Eerst door een koel, donker hakhoutbos getrokken om daar het vogelnestje (neottia nidus-avis) te kunnen spotten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #224 Gepost op: 4 juni 2017, 10:16:00 »
Uiteindelijk bereikten we dan ons tweede kalkgrasland, een erg mooi biotoop waar ik ook nog nooit eerder was. Het betreft nog een jong grasland (ca. 10 jaar) maar ligt zeer beschut tegen koude winden. Dit belooft dus voor de toekomst.

Onze bokkenorchis was hier volop aanwezig. En hoe? Tientallen zeer grote indrukwekkende exemplaren!
Lichtervelde, West-Vlaanderen