Auteur Topic: Schattenjacht in de bleke bergen  (gelezen 83348 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #60 Gepost op: 20 december 2014, 14:47:34 »
Hier kon mijn jongste nog net een lawine voorkomen.  11))
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #61 Gepost op: 20 december 2014, 14:52:15 »
Ook dit vond ik in de schatkamer van de Dolomieten, een fraai bergvennetje met warempel...een zeemeermin van langs achter gezien. Ik had liever de voorkant gezien.  2))
't Was trouwens mijn jongste die dit opmerkte...de sloeber.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #62 Gepost op: 20 december 2014, 17:34:58 »
Hier kon mijn jongste nog net een lawine voorkomen.  11))
Geweldig Frankie, zonder je stoere  zoontje waren jullie er wellicht niet levend uit gekomen 3))
Trouwens wat een geweldig mooie streek aldaar!! 8))
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #63 Gepost op: 20 december 2014, 17:39:54 »
Ga door Frankie  ((12 ((12
Omgeving Roosendaal

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #64 Gepost op: 20 december 2014, 18:09:59 »
We belanden stilaan de boomgrens, dat toont deze Viola biflora aan (foto 1 en 2).
En rond de boomgrens komen we ook deze fraaie Clematis alpina tegen. (foto 1 en 4)

(Link naar bijlage)

Clematissen zijn ook wel typische kalkminnende  planten , die alpina vind ik wel heel mooi Frankie .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #65 Gepost op: 20 december 2014, 18:10:17 »
Aconitum vulparia, mooi, maar blijf er af, heel giftig!. (foto 1 en 2)
Een rhodo, ben er niet uit of het R. hirsutum is of R. ferrugineum. (foto 3 en 4)

Je mag er van uit gaan dat het R. hirsutum is Frankie - die komt immers op kalk voor - zijn neefje eerder op zure gronden.
Bovendien is van ferrugineum de onderkant van het blad roest/bruin, dat van hirsutum is gewoon groen.  Voor zover ik het uit de foto kan opmaken is de onderkant van het blad van jouw planten groen, twee aanwijzingen dus dat we met hirsutum te doen hebben.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #66 Gepost op: 20 december 2014, 18:17:47 »
Ook dit vond ik in de schatkamer van de Dolomieten, een fraai bergvennetje met warempel...een zeemeermin van langs achter gezien. Ik had liever de voorkant gezien.  2))
't Was trouwens mijn jongste die dit opmerkte...de sloeber.

(Link naar bijlage)

 ;D ;D
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4101
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #67 Gepost op: 20 december 2014, 19:52:49 »
Dan nog maar eens de schatkist induiken voor een prachtige gentiaan. Ik ben niet helemaal zeker, maar ik denk dat het hier om Gentiana terglouensis gaat?

Hulp Herman ........

Ik denk dat Herman in staking is,  11)), maar nu ik er over nadenk, dit is krak dezelfde gentiaan als ik vorig jaar zag in Wallis: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1328.150  Dus kunnen we stellen dat het om G. terglouensis gaat.
Frankie dat is inderdaad G. terglouensis!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4101
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #68 Gepost op: 20 december 2014, 20:05:26 »
Nu we over gentianen bezig zijn, dit zou dan Gentiana clusii moeten zijn. Ik dacht nog eventjes aan G. acaulis, maar die komt enkel voor op een zure bodem en hier zitten we op kalkgrond.
Frankie deze gentiaan lijkt mij meer op een kruising tussen acaulis en clusii en heeft dan de naam Gentiana x digenea. Je moet dan in die buurt de zuivere vormen ook wel gezien hebben.
De kelktanden hebben niet de zuivere clusii vorm, ook is er precies wat groen in de bloemkroon wat ook niet normaal is. http://www.gentians.be/index.php?page=articles&art=4
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #69 Gepost op: 20 december 2014, 20:50:30 »
Hier kon mijn jongste nog net een lawine voorkomen.  11))
Geweldig Frankie, zonder je stoere  zoontje waren jullie er wellicht niet levend uit gekomen 3))
Trouwens wat een geweldig mooie streek aldaar!! 8))

Ja hoor, Jos, de Dolomieten behoren tot de fraaiste delen van de Alpen. Landschappelijk is deze uithoek werkelijk fenomenaal.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #70 Gepost op: 20 december 2014, 20:51:26 »
Ga door Frankie  ((12 ((12

Dat ben ik ook van plan, Jan. Ik heb nog 't een en 't ander klaarzitten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #71 Gepost op: 20 december 2014, 20:53:04 »
Aconitum vulparia, mooi, maar blijf er af, heel giftig!. (foto 1 en 2)
Een rhodo, ben er niet uit of het R. hirsutum is of R. ferrugineum. (foto 3 en 4)

Je mag er van uit gaan dat het R. hirsutum is Frankie - die komt immers op kalk voor - zijn neefje eerder op zure gronden.
Bovendien is van ferrugineum de onderkant van het blad roest/bruin, dat van hirsutum is gewoon groen.  Voor zover ik het uit de foto kan opmaken is de onderkant van het blad van jouw planten groen, twee aanwijzingen dus dat we met hirsutum te doen hebben.

Bedankt voor de aanvulling, Luc, als rechtgeaarde rhodoliefhebber is dit natuurlijk spek voor uw bek.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #72 Gepost op: 20 december 2014, 20:54:11 »
We belanden stilaan de boomgrens, dat toont deze Viola biflora aan (foto 1 en 2).
En rond de boomgrens komen we ook deze fraaie Clematis alpina tegen. (foto 1 en 4)

(Link naar bijlage)

Clematissen zijn ook wel typische kalkminnende  planten , die alpina vind ik wel heel mooi Frankie .

Dat had ik van een clematisliefhebber als jij wel gedacht, Danny.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #73 Gepost op: 20 december 2014, 21:00:39 »
Nu we over gentianen bezig zijn, dit zou dan Gentiana clusii moeten zijn. Ik dacht nog eventjes aan G. acaulis, maar die komt enkel voor op een zure bodem en hier zitten we op kalkgrond.
Frankie deze gentiaan lijkt mij meer op een kruising tussen acaulis en clusii en heeft dan de naam Gentiana x digenea. Je moet dan in die buurt de zuivere vormen ook wel gezien hebben.
De kelktanden hebben niet de zuivere clusii vorm, ook is er precies wat groen in de bloemkroon wat ook niet normaal is. http://www.gentians.be/index.php?page=articles&art=4

Ik had nooit durven denken aan een kruising, Herman, maar ik vond het ook al opmerkelijk dat mijn plant niet aan alle kenmerken voldeed. Vooral het weinige groen dat toch in de bloemkroon aanwezig is, vond ik ook al vreemd.

Het bloeiseizoen van de trompetgentianen op deze berg was min of meer over. Ik kan dus niet zeggen of ze er allebei stonden, maar zoals ik al zei is dit een puur kalkgebied waar clusii zeker en vast voorkomt, maar van acaulis heb ik mijn twijfels. Er bevinden zich wel zure gebieden in deze streek, maar die liggen kilometers verder gelegen. Ik kan me niet voorstellen dat dan toch nog kruisingen zouden kunnen plaatsvinden. Of toch? Of is er nog een andere verklaring te vinden?  )1)  Misschien bevinden zich er toch zure plekjes op deze bergflank?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Schattenjacht in de bleke bergen
« Reactie #74 Gepost op: 20 december 2014, 21:02:35 »
Weeral betoverende beelden Frankie ! Laat je maar ten volle gaan ! Ik geniet mee vanuit de warme zetel.  Het staat misschien al ergens in je verslag, maar wanneer was je daar?

Ik was er in de tweede helft van juli, Lily-Anne.
Lichtervelde, West-Vlaanderen