Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 314659 keer)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #135 Gepost op: 28 februari 2015, 20:31:39 »
Hier beginnen de eerste Saxen te ontluiken,zoals de Saxifraga Allendale Elegance.

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #136 Gepost op: 28 februari 2015, 21:49:24 »
De Saxen komen er hier ook aan.. ;)

Saxifraga 'Charles Chaplin' in de mini-garden
Saxifraga 'Vecerni H.' staat op barsten. De bloemknoppen zijn echt groot in vergelijking met de andere hier.
Saxifraga 'Penelope' in de kassei rotstuin met paarse bloemknoppen.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #137 Gepost op: 28 februari 2015, 23:03:05 »
Mooi zo, Matthias. :D

Ik heb vandaag mijn boekhouding wat verzorgd van Crevice Garden Number 4 en Crevice Garden Number 3.
Er zijn namelijk wat Saxen bij geplant, natuurlijk zit overal een naamkaartje weggestoken onder de stenen. Bij mij zal je geen labels zien, soms komt er eentje piepen, maar dan  smijt ik er nog wat meer met de hamer gebroken steentjes bovenop. Dus heb ik wat moeten graven om de labels te vinden, dat moest wel, om mijn plan aan te vullen.
Heel eenvoudig, ik maak een eenvoudige schets met potlood, teken de rotspartij een beetje na, dan allemaal cijfertjes er op, die verwijzen waar de Saxen staan.
Dan schrijf ik de cijfers onder het plan met de namen er bij. Is heel simpel, je kan dus altijd een Sax bij planten en dan wordt die gewoon het volgende nummer.
Zijn de kaartjes opgegeten door de Sax, verloren, weggewaaid, vergaan of onleesbaar, no problemo, ik heb mijn plan ...
Natuurlijk kan de boel hier opbranden, maar dan zullen de Saxen daar ook wel dood zijn van de hitte want ze staan naast het huis.

Dus mijn boekhouding is nu up to date. De meeste Saxen, die er nu een jaar in staan, zijn al flink gegroeid, ze groeien daar duidelijk graag.
Is ook een ideale plaats, zonlicht tot de middag en dan schaduw van het huis. Dus heel veel licht en toch niet te veel ...
In CGN4 staan 1 Androsace, 1 Draba, 1 Pinus, 1 Gypsophylla, 1 Galanthus, 1 Crocus en ook een paar Saxen.
Aangezien dit de 'Allendale' crevice is, staan er dus enkele : 18 Allendales
Naast de Allendales staan er nog wa : 68 andere Kabschia's nog en dan nog 1 Zilver, natuurlijk Saxifraga paniculata 'Jan Fouquaert'.

In CGN3 staat er ook zo een dwergpinus en voor rest een paar Saxjes.
De meeste van Karel Lang en Jan Bürgel en nog een paar andere.
Hier heb ik nog veel plaats, want er staan er nog maar een slordige 40.

Naast CGN3 ligt Crevice Garden Number One, iets bescheidener, maar daar zijn de Saxen al wat groter, want die is al veel langer aangelegd.
Daar staan er ook wat minder, een stuk of 33.

Er staan ook nog 41 Saxen in Crevice Garden Number 2 ...

Dat wordt hier gewoon een Saxen paradijs in de crevice gardens !

Moeten er nog Saxen zijn ?


www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #138 Gepost op: 28 februari 2015, 23:14:34 »
Mooi zo, Matthias. :D

Ik heb vandaag mijn boekhouding wat verzorgd van Crevice Garden Number 4 en Crevice Garden Number 3.
Er zijn namelijk wat Saxen bij geplant, natuurlijk zit overal een naamkaartje weggestoken onder de stenen. Bij mij zal je geen labels zien, soms komt er eentje piepen, maar dan  smijt ik er nog wat meer met de hamer gebroken steentjes bovenop. Dus heb ik wat moeten graven om de labels te vinden, dat moest wel, om mijn plan aan te vullen.
Heel eenvoudig, ik maak een eenvoudige schets met potlood, teken de rotspartij een beetje na, dan allemaal cijfertjes er op, die verwijzen waar de Saxen staan.
Dan schrijf ik de cijfers onder het plan met de namen er bij. Is heel simpel, je kan dus altijd een Sax bij planten en dan wordt die gewoon het volgende nummer.
Zijn de kaartjes opgegeten door de Sax, verloren, weggewaaid, vergaan of onleesbaar, no problemo, ik heb mijn plan ...
Natuurlijk kan de boel hier opbranden, maar dan zullen de Saxen daar ook wel dood zijn van de hitte want ze staan naast het huis.

Dus mijn boekhouding is nu up to date. De meeste Saxen, die er nu een jaar in staan, zijn al flink gegroeid, ze groeien daar duidelijk graag.
Is ook een ideale plaats, zonlicht tot de middag en dan schaduw van het huis. Dus heel veel licht en toch niet te veel ...
In CGN4 staan 1 Androsace, 1 Draba, 1 Pinus, 1 Gypsophylla, 1 Galanthus, 1 Crocus en ook een paar Saxen.
Aangezien dit de 'Allendale' crevice is, staan er dus enkele : 18 Allendales
Naast de Allendales staan er nog wa : 68 andere Kabschia's nog en dan nog 1 Zilver, natuurlijk Saxifraga paniculata 'Jan Fouquaert'.

In CGN3 staat er ook zo een dwergpinus en voor rest een paar Saxjes.
De meeste van Karel Lang en Jan Bürgel en nog een paar andere.
Hier heb ik nog veel plaats, want er staan er nog maar een slordige 40.

Naast CGN3 ligt Crevice Garden Number One, iets bescheidener, maar daar zijn de Saxen al wat groter, want die is al veel langer aangelegd.
Daar staan er ook wat minder, een stuk of 33.

Er staan ook nog 41 Saxen in Crevice Garden Number 2 ...

Dat wordt hier gewoon een Saxen paradijs in de crevice gardens !

Moeten er nog Saxen zijn ?

Dat valt toch wel dik tegen, Jan,...er staat geen Cumulus in.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #139 Gepost op: 28 februari 2015, 23:58:41 »
Toch wel hoor, er staan er twee in Crevice Garden Number One ...
en 1 in Crevice Garden Number Two.
Er staan er twee in marmersteen, 4 in zandsteen, 1 in de muur tussen zandsteen, 1 in maansteen, 2 in tufsteen, nog 1 tussen zandsteen in mijn mini zandsteen rotstuintje.
Mijn 'oer' Cumulus leeft nog altijd en staat natuurlijk in de marmer rotstuin. Daar staan nog 7 andere Cumuluskes.
In de goot staan er twee, 1 gezonde en 1 zieke, die laatste ga ik begraven met een kruis er op  :'( ???
Dan staan er ook nog een paar in potten, ik weet niet van buiten hoe veel.
Ach, ik zal er hier en daar nog wel een paar bijzetten, heb hier en daar nog wa plaats en ik ga zeker er wat planten in Nijverdal. -2(
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2015, 00:00:13 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #140 Gepost op: 1 maart 2015, 11:38:08 »
Hier beginnen de eerste Saxen te ontluiken,zoals de Saxifraga Allendale Elegance.

Dat is een mooie compacte Sax, Theo, die heeft het duidelijk goed naar z'n zin en gaat een mooie show geven.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #141 Gepost op: 1 maart 2015, 11:49:31 »
Nog wa Saxen in knop :
1/ 'Alexander Humbolt' hmmm, lekker veel knoppen en dus bloemen in't verschiet, lekker  :-*
3/ 'Thor Heyerdahl', wat heeft die Lang toch allemaal geproduceerd !

Twee fantastische nieuwe cultivars uit de stal van Karel Lang. En ontstaan uit combinaties die nog niet eerder uitgeprobeerd zijn. Sax. 'Alexander Humboldt' uit de combinatie van Sax. aretioides en Sax. columnaris en Sax. 'Thor Heyerdahl' uit de combinatie van Sax. scardica en Sax. dinnikii. Twee keer east meets west dus.

Ik hoop dat je ze nog eens laat zien als ze in bloei staan, Jan.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #142 Gepost op: 1 maart 2015, 12:18:40 »
Wie het kleine niet eert:

Foto 1: Saxifraga dinnikii x pulchra 'Martin Luther', uit de stal van Karel Lang;
Foto 2: Saxifraga dinnikii x lilacina 'Moulin Rouge', uit de stal van Karel Lang;
Foto 3: Saxifraga cinerea x poluniniana 'Amy', uit de stal van John Mullaney;
Foto 4: Saxifraga cinerea x poluniniana 'Mollie Broom' uit de stal van John Mullaney.

Vier keer east meets east.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #143 Gepost op: 1 maart 2015, 14:25:24 »
Hier beginnen de eerste Saxen te ontluiken,zoals de Saxifraga Allendale Elegance.

Dat is een mooie compacte Sax, Theo, die heeft het duidelijk goed naar z'n zin en gaat een mooie show geven.
Dank je wel Hans,jou Saxen spreken ook tot mijn verbeelding,knap hoor.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #144 Gepost op: 1 maart 2015, 17:27:07 »
Nog wa Saxen in knop :
1/ 'Alexander Humbolt' hmmm, lekker veel knoppen en dus bloemen in't verschiet, lekker  :-*
3/ 'Thor Heyerdahl', wat heeft die Lang toch allemaal geproduceerd !

Twee fantastische nieuwe cultivars uit de stal van Karel Lang. En ontstaan uit combinaties die nog niet eerder uitgeprobeerd zijn. Sax. 'Alexander Humboldt' uit de combinatie van Sax. aretioides en Sax. columnaris en Sax. 'Thor Heyerdahl' uit de combinatie van Sax. scardica en Sax. dinnikii. Twee keer east meets west dus.

Ik hoop dat je ze nog eens laat zien als ze in bloei staan, Jan.
Ik zal niet mankeren !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #145 Gepost op: 1 maart 2015, 17:35:57 »
Nog meer knoppen dan bloemen, maar die bloemen zullen dra komen :

1/ 'Allendale Ghost' op een zandsteen, meestal vervriezen de knoppen, dit jaar allicht niet. (ramsarica x poluniniana)
2/ 'Allendale Billows' (wendelboi x alpigena) in een pot.
3/ 'Elvis Presley' (lowndesii x poluanglica Tvuj Uspech) is zowat de enige die het goed doet op een stuk tufsteenbrood.
4/ dinnikii 'Alba' deze gaat binnenkort wel een showke geven ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #146 Gepost op: 1 maart 2015, 17:41:38 »
Nog twee exemplaren met bloemen :

1/ 'Krakatit' (x megaseaeflora - burseriana x anglica Winifred, dus burseriana x aretioides x media x lilacina) hmm is toch een lekker ding. ((3
2/ 'Verona' (x calori-langii (van wie zou die zijn ?) marginata Edwards gekruist met dinnikii); zucht een eerste bloem open ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #147 Gepost op: 1 maart 2015, 17:45:36 »
Nog twee exemplaren met bloemen :

1/ 'Krakatit' (x megaseaeflora - burseriana x anglica Winifred, dus burseriana x aretioides x media x lilacina) hmm is toch een lekker ding. ((3
2/ 'Verona' (x calori-langii (van wie zou die zijn ?) marginata Edwards gekruist met dinnikii); zucht een eerste bloem open ...
[/quote

Verona, een van mijn schatjes Jan!!!!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #148 Gepost op: 1 maart 2015, 18:21:12 »
Wie het kleine niet eert:
Foto 1: Saxifraga dinnikii x pulchra 'Martin Luther', uit de stal van Karel Lang;
Foto 2: Saxifraga dinnikii x lilacina 'Moulin Rouge', uit de stal van Karel Lang;
Foto 3: Saxifraga cinerea x poluniniana 'Amy', uit de stal van John Mullaney;
Foto 4: Saxifraga cinerea x poluniniana 'Mollie Broom' uit de stal van John Mullaney.
Vier keer east meets east.

 ))4  Speciaal en mooi gerief Hans !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #149 Gepost op: 1 maart 2015, 18:22:43 »
Enfin, nog hier en daar een bloem te bespeuren, het begint, maar heel traag.
2/ Deze is al een week of vier aan het bloemen produceren, eindelijk staan ze (bijna) allemaal open, de wonderschone 'Joy Bishop'.

Joy  is een lekker ding Jan ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "