Auteur Topic: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën  (gelezen 31905 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #105 Gepost op: 19 oktober 2016, 15:38:26 »
Boven de 1900 meter lopen we door bollenvelden , ik bedoel daarmee , het staat hier vol met Crocus vernus albiflorus en Erythroium dens-canis die hier samen groeien en bloeien, natuurlijk is alles al uitgebloeid maar nog duidelijk herkenbaar . Dit moet nogal de moeite zijn om te zien wanneer die duizenden bollen in bloei staan ......natuurlijk heb ik wel wat kunnen verzamelen , ben benieuwd naar volgend voorjaar ......

Intussen hebben we een kilometer of vijf afgelegd en komen we aan op onze bestemming van de dag op ongeveer 2000 meter hoogte , we zien een prachtige waterval en hebben een mooi zicht op de enige gletsjer in de Pyreneeën met de hoogste toppen , o.a de Pico Aneto (3404 m) . Deze plaats is hier erg populair bij de Spaanse toeristen en is waarschijnlijk ook wel één van de mooiste plaatsjes van gans de Pyreneeën .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #106 Gepost op: 19 oktober 2016, 21:50:34 »
Inderdaad mooie regio Danny !! Goed in beeld gebracht ook trouwens !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #107 Gepost op: 20 oktober 2016, 19:48:17 »
Inderdaad mooie regio Danny !! Goed in beeld gebracht ook trouwens !  ((14

Dank je Luc , heb nog enkele foto's genomen van deze gletsjer vanop de andere kant van de vallei op een hoogte van 2400 meter
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #108 Gepost op: 20 oktober 2016, 19:59:49 »
in de namiddag verkennen we nog wat het gebied rond de waterval
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #109 Gepost op: 20 oktober 2016, 20:04:45 »
Inderdaad mooie regio Danny !! Goed in beeld gebracht ook trouwens !  ((14

Dank je Luc , heb nog enkele foto's genomen van deze gletsjer vanop de andere kant van de vallei op een hoogte van 2400 meter

Goeie foto's, Danny, dit doet de goesting om naar de Pyreneeën te trekken wel aanwakkeren. Een hoog gelegen gebied. Is dit vrij makkelijk te verkennen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #110 Gepost op: 20 oktober 2016, 20:37:27 »
prachtig weer Danny die foto's van de gletsjer doet mij denken aan Chamonix waar we afgelopen zomer waren.
Ik typte dat we naar Barcelona geweest waren de foto's hiervan staan weer online https://www.flickr.com/photos/fotosbertlinda/sets/
Sorry Danny Dat ik je hier mee onderbreek.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #111 Gepost op: 20 oktober 2016, 20:38:11 »
Inderdaad mooie regio Danny !! Goed in beeld gebracht ook trouwens !  ((14

Dank je Luc , heb nog enkele foto's genomen van deze gletsjer vanop de andere kant van de vallei op een hoogte van 2400 meter

Goeie foto's, Danny, dit doet de goesting om naar de Pyreneeën te trekken wel aanwakkeren. Een hoog gelegen gebied. Is dit vrij makkelijk te verkennen?

Deze foto's heb ik genomen tijdens onze laatste daguitstap , Frankie . Het ziet er hier heel aantrekkelijk uit en er is veel te zien . Eigenlijk zou je hier moeten kunnen kamperen want er is zo veel wat je nog wilt gaan verkennen . Jammer genoeg moet je telkens vertrekken vanop de centrale parking op 1700 meter .
Deze foto's heb ik genomen toen ik alleen op stap was want het is nogal een zware tocht om van 1700 meter naar 2500 meter te stappen . Alleen is het zeker te doen maar samen met het gezin is het al iets moeilijker .....maar daar kom ik straks uitgebreid op terug tijdens daguitstap 3 .
Onze tweede daguitstap naar de waterval met zicht op de gletsjer was al 5 km ver stappen en dan waren we pas 2000 meter hoog . 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #112 Gepost op: 20 oktober 2016, 20:40:03 »
prachtig weer Danny die foto's van de gletsjer doet mij denken aan Chamonix waar we afgelopen zomer waren.

Een gletsjergebied is altijd mooi om te zien hé Bert ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #113 Gepost op: 21 oktober 2016, 17:41:24 »
We verkennen nog het gebied rond de waterval en het riviertje op een hoogte van ongeveer 2000 meter . Op deze vrij vochtige grond spotten we Parnassia palustris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #114 Gepost op: 21 oktober 2016, 18:21:19 »
Hier staat het ook terug vol orchideeën , deze soort zien we hier voor het eerst . Deze Dactylorhiza lijkt goed op de vorm alpestris die ik al eerder zag in de Alpen .

Op wat hoger gelegen bermen zien we terug Iris latifolia die nog in bloei moet komen .

Met deze foto's sluit ik daguitstap 2 af . Jammer genoeg is er geen tijd meer om hier nog wat hoger te gaan want het ziet er hier heel aantrekkelijk uit . We moeten nog 5 km terug stappen naar de parking .
Morgen zoek ik het hier voor het eerst wat hoger op , ik ga alleen op stap naar een hoogte van 2500 meter .......
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2016, 18:24:05 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #115 Gepost op: 21 oktober 2016, 22:21:59 »
Hier staat het ook terug vol orchideeën , deze soort zien we hier voor het eerst . Deze Dactylorhiza lijkt goed op de vorm alpestris die ik al eerder zag in de Alpen .


Weet je nog of de bladeren gevlekt zijn of niet? Dat is op de foto's niet te ontdekken

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #116 Gepost op: 22 oktober 2016, 21:30:39 »
Hier staat het ook terug vol orchideeën , deze soort zien we hier voor het eerst . Deze Dactylorhiza lijkt goed op de vorm alpestris die ik al eerder zag in de Alpen .


Weet je nog of de bladeren gevlekt zijn of niet? Dat is op de foto's niet te ontdekken

Oeps Gerrit , ik moet zeker verstrooid geweest zijn toen ik die foto's nam. Normaal denk ik eraan om enkele detailfoto's te nemen . Maar ik heb enkele foto's vergroot en toen zag ik toch duidelijk dat de bladeren gevlekt , gespikkeld zijn .
Zie foto 
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #117 Gepost op: 22 oktober 2016, 23:02:07 »
Goed dat sluit al heel wat concurrenten uit. Mijn aarzeling komt voort uit de beschrijving van Delforge bij D. alpestris: "Distribution: The Alps and probably the Pyrenees".
Deze soort wordt bedreigd door de oprukkende D. majalis, die oorspronkelijke populaties doet hybridiseren. Ik vind echter de gelijkenis met D. majalis niet duidelijk. We houden het dus op Datylorhiza alpestris.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #118 Gepost op: 23 oktober 2016, 10:06:39 »
Goed dat sluit al heel wat concurrenten uit. Mijn aarzeling komt voort uit de beschrijving van Delforge bij D. alpestris: "Distribution: The Alps and probably the Pyrenees".
Deze soort wordt bedreigd door de oprukkende D. majalis, die oorspronkelijke populaties doet hybridiseren. Ik vind echter de gelijkenis met D. majalis niet duidelijk. We houden het dus op Datylorhiza alpestris.

Bedankt voor je uiteenzetting Gerrit .  ((14  D.majalis en D.alpestris komen hier allebei voor , maar determineren blijft toch wel moeilijk , we houden het op dus D.alpestris .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #119 Gepost op: 23 oktober 2016, 10:36:47 »
Voor de derde daguitstap ga ik alleen op avontuur . De andere gezinsleden kiezen voor een rustige dag aan het zwembad . Het wordt alvast een zware beklimming van 1700 meter tot 2450 meter naar Portillon de Benasque .
Zoals ik al eerder schreef raak je hier niet hoger dan 1700 meter met de auto . Ik rij terug naar het noorden van natuurpark Posets-Maladeta zoals op daguitstap twee en parkeer terug op dezelfde plaats als gisteren . De wandeling gaat iets meer naar het noorden , de grensstreek Spanje - Frankrijk , nl. Portillon de Benasque  gelegen op 2450 meter .

De eerste kilometers ga ik in sneltempo naar boven om wat meer tijd te hebben voor verkenning boven de 2000 meter . Tussen de 2000 en 2200 meter loop ik terug door bollenvelden , overal zie ik uitgebloeid loof van crocussen en Erythronium . Ik neem wel de tijd om wat te verzamelen ........ ;) . Blijkbaar groeien Crocus vernus albiflorus en de herfstbloeier Crocus nudiflorus samen in dezelfde omstandigheden . Hier in de tuin zie ik nu de eerste resultaten , tussen de verzamelde bollen van C.albiflorus zitten ook bollen van C. nudiflorus die momenteel nu aan het bloeien zijn .
Zie foto : Crocus nudiflorus 

Ieper , West-Vlaanderen