Auteur Topic: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016  (gelezen 30972 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #120 Gepost op: 3 december 2016, 11:50:48 »
Op een paar uitzonderingen na was er nog praktisch geen blad te zien (1)

Opvallend was dat er in heel die vindplaats niet één colchicum of prospero te vinden was

Nog een laatste beeld van een gedeelte van het terrein en weg wezen naar een volgende bestemming.(2)

Recht tegenover onze helling lag de NATO vliegbasis van Kreta - de F16's scheerden dan ook regelmatig over onze hoofden heen.(3)

Deze flink uit de kluiten gewassen cactus stond aan de rand van het militair domein.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #121 Gepost op: 3 december 2016, 18:52:24 »
Wij houden Cyclamen altijd voor planten die het meer voor schaduw hebben.  Deze locatie moet in de zomer echter ongemeen hard "gebakken" worden door de zon - ze hadden het er duidelijk naar hun zin.  In de meest onmogelijke omstandigheden priemden ze doorheen het ruwe gesteente - echter geen enkele afwijking van kleur - allemaal identiek : Cyclamen graecum candicum.

Ja zo zijn ze op z'n mooist, vanuit zo'n grijze maansteen uitstekend, zijn het allemaal prijswinnaars.

Typisch hé, dat deze planten vooral aan de noordkant van het eiland zo mooi zijn. Ten zuiden van de 3 bergmssieven is het heter en droger. Ten noorden ervan is het natter maar minder zonnig.
Wij hebben dezelfde ervaring hoor Luc. De Cyclamen die wij vonden waren aan de noordkust, maar verder kan ik me niet herinneren dat we 1 Cyclamen gezien hebben ten zuiden van de bergen.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #122 Gepost op: 4 december 2016, 10:58:22 »
We vonden zelfs een bol die door de regenstormen van twee dagen voordien helemaal was losgespoeld.

Er is toch een goede kans dat hij het overleeft want de dikke wortels houden hem wel aan de praat, deze knol heeft "floral trunks" (rhizoomachtige scheuten waar bloemen, bladeren of zelfs een nieuwe knol uit kan groeien. Vrij ongewoon bij C. graecum en alleen bij oude knollen.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #123 Gepost op: 4 december 2016, 21:12:00 »

We vonden zelfs een bol die door de regenstormen van twee dagen voordien helemaal was losgespoeld.


Ik vraag me af of jullie in zo'n situatie,  kunnen weerstaan aan de verleiding om die uitgespoelde bol te willen 'redden'  ik zou niet kunnen weerstaan vrees ik  ☺️

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4876
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #124 Gepost op: 4 december 2016, 21:28:45 »

We vonden zelfs een bol die door de regenstormen van twee dagen voordien helemaal was losgespoeld.


Ik vraag me af of jullie in zo'n situatie,  kunnen weerstaan aan de verleiding om die uitgespoelde bol te willen 'redden'  ik zou niet kunnen weerstaan vrees ik  ☺️
We konden er inderdaad niet aan weerstaan.  De bol werd ter plaatse herplant.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #125 Gepost op: 4 december 2016, 21:31:03 »

We vonden zelfs een bol die door de regenstormen van twee dagen voordien helemaal was losgespoeld.


Ik vraag me af of jullie in zo'n situatie,  kunnen weerstaan aan de verleiding om die uitgespoelde bol te willen 'redden'  ik zou niet kunnen weerstaan vrees ik  ☺️
We konden er inderdaad niet aan weerstaan.  De bol werd ter plaatse herplant.

Een echte plantenvriend, de Luc!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #126 Gepost op: 5 december 2016, 14:11:41 »
Zo zitten we nu eenmaal in elkaar Lily-Anne en Frankie !

Het ging verder langs de kustlijn van het schiereiland - bovenop het hoogste punt van het schiereiland staat een radar- en luisterpost van de NATO - dit betekent dat er een goede weg de hoogte in ging, we besloten die kant hogerop te gaan.  Tot... (1)

De groep Miekes versperde ons onverbiddelijk de weg (NATO personeel ?  -2( ) , gelukkig was er nog net een weggetje rechtsaf te nemen terug naar beneden - geen idee waarheen dit ons zou leiden. (2)

Het was wel even spannend - geen sprake van vangrails en veel steiler naar beneden dan de foto's laten zien... (3)  _010

De beloning was echter navenant : een azuurblauwe baai waarvan we achteraf achterhaalden dat hij onder de naam "Seita Limania" bekend stond. (4)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #127 Gepost op: 5 december 2016, 14:18:49 »
Op zoek naar eventuele planten in dit woeste landschap (1) bleek spoedig dat er ook hier nog niet veel boven stond.

Behalve de alomtegenwoordige Prospero autumnale (2) en een enkel cyclamen blad was er niets te vinden, al konden we ons tegoed doen aan het indrukwekkende natuurschoon.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #128 Gepost op: 5 december 2016, 14:22:17 »
Een mens zou zich zelfs toerist voelen op zo'n locatie !

We wilden echter toch nog eens hoger de berg op en in de hoop dat de NATO-Miekes inmiddels andere oorden zouden gaan opzoeken zijn klommen wij dus opnieuw de berg op.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #129 Gepost op: 5 december 2016, 15:12:00 »
Hoger op wachtte ons alweer een flinke populatie Colchicum pusilum met enkele hele mooie exemplaren. 
Hier en daar ook nog een Cyclamen, maar verder geen andere hebbedingen.

Er restte ons dan ook niets anders meer dan de afdaling aan te vatten richting Chania airport, al was het weggetje opnieuw niet echt voor mensen met hoogtevrees.

En op een luchthaven wordt er zoals bekend gewacht.... Ajuus !  -7(

Ik hoop maar dat jullie het niet al te langdradig vonden...  -1(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #130 Gepost op: 5 december 2016, 15:23:05 »
Ik heb in stilte dit uitstekende verslag gevolgd. Het was "Amazing" en ik vond het zeker heel fijn dat we jullie mochten volgen op dat mediterraanse eiland.

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #131 Gepost op: 5 december 2016, 15:27:33 »
Prachtig verslag Luc!
Zo een bloei van Cyclamen graecum ssp.candicum zou ik in de tuin ook wel  willen. ((3 ((3 ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #132 Gepost op: 5 december 2016, 16:34:36 »
Ik heb vanzelfsprekend met meer dan gemiddelde interesse naar uw rapport gekeken.

Mijn favoriete foto is nummer 67, vooral de gelukzalige lach. Dat heb je toch maar mooi gepresteerd man!

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #133 Gepost op: 5 december 2016, 21:21:26 »
Zeker niet te lang Luc prachtige reportage.
U staat leuk op de foto.
Heb zeker met plezier mee gekeken. en gelezen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #134 Gepost op: 5 december 2016, 21:35:33 »
Wellicht waren jullie net iets te vroeg voor de meeste najaarsbloei, maar de vele schitterende panoramafoto's maken veel goed natuurlijk. Een uitzonderlijk mooi eiland. Knap verslag, Luc!  ((3
Ik onthoud natuurlijk vooral die Verbascum in de steen...moet ik beslist ook eens proberen. Ook de sternies in de rotswand zijn verbluffend. Meer en meer zie ik dat veel bollen ook echte creviceplanten zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen