Belgische sneeuwklokjes

Gestart door Valentin Wijnen, 27 december 2010, 20:51:51

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

En nog eens een schitterend soortje van Valentin in het daglicht stellen ...al wel getoond maar het mag nog wel eens ..
'Grakes Yellow '  stond hier na de koudegolf vandaag (verder) te bloeien
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Valentin Wijnen

Kris,
'Grakes Yellow' is echt goed, je foto spreekt voor zich, maar ik heb hier een 26-tal verschillende gele Galanthussen groeien. Van de sandersii-types zijn 'Grakes Gold' en 'Grakes Yellow' ronduit de besten! Dat meldt trouwens ook Judy's snowdrops.
Sven,
Je hebt inderdaad één van de belangrijkste selectiecriteria voor 'Scharlockii' eruit gehaald. Ik (en Johan) kijk(en) ook in het bijzonder naar grootbloemigen die boven het blad bloeien. Maar geloof me, er zitten ook nog heel knappe dingen in die 'Scharlockii' die wat lager bloeien maar zo bijzonder (bv. poculiform groen) zijn, dat ze toch erg aantrekkelijk zijn.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

Naast de Scharlockii doken er dit jaar ook een drietal fraaie zaailingen op hier in 'Grakes Heredij". Misschien loont het ook de moeite om die drie eens te bekijken? Dat zijn immers de meest autochtone Belgische sneeuwklokjes, niet?
Zijn er nog andere Belgen met mooie zaailingen uit eigen tuin?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

De voorbije donderdag namiddag, in een klein Waals dorpje, zomaar langs de openbare weg, op een erg steile wegberm (waar ik trouwens vanaf ben gegleden) vond ik het volgende G. nivalis sandersii-type.
De pol (van 6 bollen) bevond zich tussen duizenden zuivere nivalissen. Voor het overige geen afwijkingen te zien...
Dit sneeuwklokje is niet diepgeel , zeker als je het vergelijkt met 'Grakes yellow' of 'Grakes Gold', maar het heeft een soort zilvergrijzige, geelachtige tint over de bladeren. Het binnenste merkteken is zeer bleek, niet diepgeel...
Deze nieuwe vondst doet mij in eerste instantie denken aan de diverse types uit Northumberland (waar o m 'Norfolk Blonde' is gevonden) of aan 'Elles Dream' van Richard Meijndert. Uiteraard moet ik in komende jaren nog zien of dit sneeuwklokje stabiel is en elk jaar dezelfde distinctieven stelt. Zeker omdat ik enkele bollen ook ongelukkig kwetste (en mezelf ook een beetje...)
Misschien is het ook een 'cowpat- gevalletje'? You never know...
In België zijn er nog niet veel (ik heb slechts weet van ééntje!) gele nivalissen gevonden.
Oproep: wie heeft er in het verleden in België nog geeltjes gevonden?

Gerard Verweij

Citaat van: Valentin Wijnen op 24 maart 2013, 13:52:29
De voorbije donderdag namiddag, in een klein Waals dorpje, zomaar langs de openbare weg, op een erg steile wegberm (waar ik trouwens vanaf ben gegleden) vond ik het volgende G. nivalis sandersii-type.
De pol (van 6 bollen) bevond zich tussen duizenden zuivere nivalissen. Voor het overige geen afwijkingen te zien...
Dit sneeuwklokje is niet diepgeel , zeker als je het vergelijkt met 'Grakes yellow' of 'Grakes Gold', maar het heeft een soort zilvergrijzige, geelachtige tint over de bladeren. Het binnenste merkteken is zeer bleek, niet diepgeel...
Deze nieuwe vondst doet mij in eerste instantie denken aan de diverse types uit Northumberland (waar o m 'Norfolk Blonde' is gevonden) of aan 'Elles Dream' van Richard Meijndert. Uiteraard moet ik in komende jaren nog zien of dit sneeuwklokje stabiel is en elk jaar dezelfde distinctieven stelt. Zeker omdat ik enkele bollen ook ongelukkig kwetste (en mezelf ook een beetje...)
Misschien is het ook een 'cowpat- gevalletje'? You never know...
In België zijn er nog niet veel (ik heb slechts weet van ééntje!) gele nivalissen gevonden.
Oproep: wie heeft er in het verleden in België nog geeltjes gevonden?
Sorry, nooit geeltjes gevonden,ben er wel regelmatig blauw geweest...................................van bruin bier.

Valentin Wijnen

Persoonlijk twijfel ik wel een beetje of die laatste vondst echt geel blijft, we zullen wel zien in komende jaren. Maar anderzijds, het is meer dan de moeite om het polletje op te volgen aangezien er geen gelen gevonden werden tot nu toe in België (of toch wat ik ervan weet).

Valentin Wijnen

Vandaag - bij het paaseitjes strooien in de tuin - nog een drietal fraaie laatbloeiende selecties van 2010 en 2011 van Galanthus nivalis var. 'Scharlockii' gezien hier in de tuin. Ik zal er morgen enkele fotootjes van posten.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Valentin Wijnen op 31 maart 2013, 21:42:34
Vandaag - bij het paaseitjes strooien in de tuin - nog een drietal fraaie laatbloeiende selecties van 2010 en 2011 van Galanthus nivalis var. 'Scharlockii' gezien hier in de tuin. Ik zal er morgen enkele fotootjes van posten.

Waar het paaseitjes strooien allemaal al niet goed voor is Valentin ....... ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Valentin Wijnen

Nog enkele fraaie Galanthus nivalis 'Scharlockii' vanuit 'Grakes Heredij' die nu nog (uitzonderlijk) bloeien. Niet alleen is het felle heldergroen manifest aanwezig, maar ook de langgerekte bloemvorm van vooral de twee laatste types maakt ze outstanding.  

Valentin Wijnen

Eerste week van april en hier staat nog één van de mooiste, virescente 'Scharlockii' te bloeien: de Belgische Galanthus nivalis Scharlockii "Green with Envy". Opvallend is het mooie witte randje rondom het felle groen ,zowel op de binnenste als de buitenste bloemblaadjes. Het werd gevonden in 2009 als alleenstaand bolletje. Dit eerder kleinbloemige sneeuwklokje groeit goed aan, bloeit erg lang (staat hier wel in de schaduw). Mooi, niet? Dit jaar toch maar eens chippen...

Lina Hesseling

Dit sneeuwklokje maakt mij green with envy. ))2

Het is een plaatje!!

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Cor van Kapel

Da's zeker een aanwinst Valentin.

Valentin Wijnen

Bedankt Lina en Cor,
'Green with Envy' is inderdaad één van de beste , Belgische virescente 'Scharlockii'. Ook al is hij eerder kleinbloemig, hij bloeit goed boven het blad. Deze "Green with Envy" werd door Johan Mens gevonden bij één van onze Galanthusuitjes in het zuiden van België. De Britten zijn gek op dit soort sneeuwklokjes. Enkelingen volgen het VRVforum van daar uit en frequent volgt dan na een post hier een berichtje met 'Do you maybe have (even a small) bulb to spare?".
Ik verwacht veel van intermediaire kruisingen tussen deze 'scharlocken'. De genenpool is hier zo divers en rijk dat er steeds nieuwe ,aparte sneeuwklokjes te voorschijn zullen komen. Werken aan grootbloemige, geelgetipte of gele 'Scharlockii', zeg je? Ja graag, maar...tja, dan zou ik toch al even op pensioen mogen zijn. En dat duurt nog wel heel wat jaartjes!

Valentin Wijnen

Volgende zaterdag in Gent...de nieuwste en mooiste Belgische sneeuwklokjes op slides in de ppt over 'Belgiums Best'. Er zijn  diverse nieuwe Galanthussen die nog niet hier op het forum verschenen. Suggesties voor namen ? Graag ! Zaterdag tijdens de middagpauze!
Nog een oproep: wie weet heeft van nieuwe , benaamde ;Belgische klokjes, ..?.Laat je wat horen? Ik werk in de komende maanden graag aan iets gelijkaardigs als Cor zo schitterend deed met de Nederlandse sneeuwklokjes!

Valentin Wijnen

Misschien werken we op termijn verder aan een heus sneeuwklokjesboek met alle Belgische vondsten. Wat denken jullie? Interesse?