Auteur Topic: Open tuin bij Marc en Lizette Bertels in 2470 Retie - zaterdag 28 april 2012  (gelezen 5140 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Op zaterdag 28 april van 9.00u tot 18.00u, zetten  Marc en Lizette Bertels, Mimosalaan 1, 2470 Retie, hun tuinpoorten opnieuw open voor bezoek !  ((12
 
De middelgrote rotstuin is opgebouwd met verschillende steensoorten rondom de woning. Er ontspringen tussen de rotsen een paar waterloopjes die met klaterend gezang naar de vijver lopen achter in de tuin. In de berm rondom de vijver groeien vele inheemse wilde bloemen, waaronder ook een paar soorten orchideeën.

Een aanrader voor al wie een aangenaam moment wil doorbrengen in een schitterende tuin in aangenaam gezelschap !  -((1
 
Routebeschrijving:
Op snelweg E34 Antwerpen-Turnhout-Eindhoven neem afslag 25 (oud-Turnhout - Retie) en rijdt richting Retie. Na 5 km in het centrum aan de kerk naar links, richting Postel, 100 meter verder bij de splitsing rechts aanhouden richting Postel. Na 4,5 km ziet u een witte richtingaanwijzer met daarop VRV, ga daar rechts de Mimosalaan in, dan na 100 meter het witte huis aan de linker kant.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Open tuin bij Marc en Lizette Bertels in 2470 Retie - zaterdag 28 april 2012
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2012, 21:39:25 »
Het is inderdaad een pracht tuin deze verdiend )))10
Alle bij de keren dat ik ben geweest was het prachtig ((12
maar op deze dag ben ik jarig misschien een optie als uitje ;D

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Open tuin bij Marc en Lizette Bertels in 2470 Retie - zaterdag 28 april 2012
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2012, 11:55:35 »
Niet uit het oog verliezen mensen !  Een prachtig doelwit voor een uitstapje komende zaterdag !!  -((1
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Open tuin bij Marc en Lizette Bertels in 2470 Retie - zaterdag 28 april 2012
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2012, 19:43:43 »
Wij zijn weer van de partij.
Zo'n tuin Hoort gewoon thuis in het rijtje bezochten tuinen tijdens open tuindagen --15

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Open tuin bij Marc en Lizette Bertels in 2470 Retie - zaterdag 28 april 2012
« Reactie #4 Gepost op: 28 april 2012, 21:33:42 »
Het was weer een prachtige dag niet helemaal volop zon maar wel droog.
En als het droog is maakt zo'n tuin er wel een zonnige dag van.
Nogmaals bedankt Marc en Lizette Bertels voor de mooie tuin en de enorme gast vrijheid.
Voor wie niet is geweest hier enkele foto's van vandaag

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Open tuin bij Marc en Lizette Bertels in 2470 Retie - zaterdag 28 april 2012
« Reactie #5 Gepost op: 28 april 2012, 21:43:27 »
Deel 2 omdat het zo mooi was :D
Ondanks de voorstschade die hij ook wel heeft gehad toch weer een bezoek waard aan deze tuin.
ik zeg ((13 -6(

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Open tuin bij Marc en Lizette Bertels in 2470 Retie - zaterdag 28 april 2012
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2012, 00:06:14 »
Voor ons was het de eerste keer dat we de tuin van Marc en Lisette bezochten en het is echt meer dan de moeite waard -
Spijtig dat het seizoen wat laat in gang schiet , maar er was zeker meer dan genoeg te zien .
Hartelijke dank aan Lisette en Marc voor de zeer gastvrije ontvangst - we komen zeker nog eens terug
Gr Lily-Anne

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Open tuin bij Marc en Lizette Bertels in 2470 Retie - zaterdag 28 april 2012
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2012, 09:23:22 »
De tuin van Marc en Lizette Bertels is anders dan een gemiddelde rotstuin. Vooral is het een oase van rust, in een bosrijke omgeving en waar het bos doorloopt in een deel van de tuin met oude eiken, sparren, Berken enz. tot ruim 20 m hoog. Toch is er in de rotstuin voldoende zonlicht om alles goed te laten groeien. Er zijn diverse soorten stenen gebruikt zoals kasseien, zwerfkeien, lavastenen en flagstones waar o.a. een mini crevice garden van gemaakt is. Het huis is verhoogd gebouwd waardoor het terras tevens de bovenkant van de rotstuin is. Vanaf het terras is de gehele tuin perfect te overzien inclusief de natuurvijver en het bos. Onder het genot van een kop koffie was ook een prachtige draba te zien (2e foto Bert), volgens Marc D. japonica maar ik dacht eerder aan D. yunannensis. Net langs het terras begint een kleine beekloop aan een moerasje waarin teer guichelheil (Anagallis tenella), vetblad (Pinguicula) en zonnedauw (Drosera rotundifolia) groeit. Ondanks dat er veel vorstschade was (bv. een Globularia cordifolia van een halve m2 die nu slechts hier en daar een beetje groen vertoont) stond er toch een prachtige Androsace vandellii van ruim 10 cm met honderd(en) bloemen gewoon buiten in de rotstuin.
Ook andere Androsace’s, Ramonda, Aquilegia’s, Gentianen, Physoplexis, Dianthus, Daphne enz. Aan de overkant van de oprit gaat de rotstuin verder in een meer beschaduwd gedeelte met een grotere beekloop die verderop in de grote natuurvijver eindigt. Aan deze vijver ligt een soort alpenweide met diverse Primula’s, viooltjes, pinksterbloem en varens. Dicht langs de vijver ook orchideeën, Epipactus en Dactylorhiza waarvan bij de laatste de bloemknoppen al wat kleur kregen. Het onderhoud van dit gedeelte beperkt zich tot het een keer per jaar maaien van de weide. Ook de fauna is goed vertegenwoordigt, we zagen vissen in de vijver maar ook bruine en groene kikkers die voor onze voeten een sprong in het water maakte. Marc heeft ook een zwak voor de diverse vogels die daar nestelen, sommige zijn bijna handtam en komen kruimels voor zijn voeten oppikken, dit geld ook voor merels die dan op een ander moment zijn moerasje slopen!! Marc vertelde dat hij die ochtend nog een ree gezien had bij zijn natuurvijver en inderdaad wij vonden in een modderig deel nog hoefafdrukken van dit dier. Kortom deze oase van rust samen met de hartelijke ontvangst van onze gastvrouw en gastheer maakt een bezoek zeer de moeite waard in dit drukke leven.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Open tuin bij Marc en Lizette Bertels in 2470 Retie - zaterdag 28 april 2012
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2012, 10:16:12 »
@Kris. Heb jij ook dit jaar weer deze, als ik zo de beschrijvingen lees en foto's zie, prachtige tuin bezocht? En heb je er toevallig nog aan gedacht om Marc te vragen naar zijn ervaringen met Ophrysjes?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re:Open tuin bij Marc en Lizette Bertels in 2470 Retie - zaterdag 28 april 2012
« Reactie #9 Gepost op: 29 april 2012, 10:57:45 »
Ook mijn dank aan Marc & Lizette voor de zeer goede ontvangst en uitleg over deze zeer mooi aangelegte rotstuin .zeer goede rond lijding met uitleg en bij een lekker tasje kofie even napraten.Dank U Marc en Lizette
Gr Gyi Lommel

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Open tuin bij Marc en Lizette Bertels in 2470 Retie - zaterdag 28 april 2012
« Reactie #10 Gepost op: 29 april 2012, 11:30:38 »
@Kris. Heb jij ook dit jaar weer deze, als ik zo de beschrijvingen lees en foto's zie, prachtige tuin bezocht? En heb je er toevallig nog aan gedacht om Marc te vragen naar zijn ervaringen met Ophrysjes?

Helaas was er geen tijd Sven . Ik zit nog met deadline voor een lezing voor volgende week (die eigenlijk al af had moeten zijn )....
"Shame on me"  want de tuin van Marc en Lizette zou je eigenlijk ieder jaar weer opnieuw moeten bezoeken .Het is een sprookje voor de natuurliefhebber en Gerrit geeft dit ook heel goed weer in zijn beschrijving ...
Maar ik zie Marc wel eens en ik vergeet dan zeker niet te vragen naar de ervaringen met die Ophrys ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Open tuin bij Marc en Lizette Bertels in 2470 Retie - zaterdag 28 april 2012
« Reactie #11 Gepost op: 29 april 2012, 22:30:35 »
Maar ik zie Marc wel eens en ik vergeet dan zeker niet te vragen naar de ervaringen met die Ophrys ! 

Graag, Kris. Ik ben nog steeds benieuwd of/hoe Marc het voor elkaar krijgt om een mediterrane Ophrys voor een langere periode in Belgie te laten groeien.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.