Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 317756 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #165 Gepost op: 18 april 2012, 09:04:39 »
Mooie update van jouw peatbed Kris !  Je hebt daar toch wel een aantal zééééér aantrekkelijke dingetjes staan - ik moet zoiets toch ook in overweging gaan nemen !  ((7
« Laatst bewerkt op: 18 april 2012, 09:14:45 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Boterdael

  • Junior
  • **
  • Berichten: 156
Re:Peatbed
« Reactie #166 Gepost op: 18 april 2012, 13:43:11 »
Kris zou u de "delen en beetjes" in °/° kunnen uitdrukken aub?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #167 Gepost op: 18 april 2012, 16:32:38 »
Subliem Kris...dat ziet er prachtig uit!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #168 Gepost op: 18 april 2012, 19:53:33 »
Mooie update van jouw peatbed Kris !  Je hebt daar toch wel een aantal zééééér aantrekkelijke dingetjes staan - ik moet zoiets toch ook in overweging gaan nemen !  ((7

Dank je Luc ! Ik ben maar gerust als ik er ook eentje zie verschijnen in Harelbeke .... :D ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #169 Gepost op: 18 april 2012, 19:55:16 »
Subliem Kris...dat ziet er prachtig uit!

Merci Wim , ik ben er zelf ook heel blij mee omdat het weer toelaat om andere planten te kweken die hier voordien een probleem waren ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #170 Gepost op: 18 april 2012, 20:08:18 »
Kris zou u de "delen en beetjes" in °/° kunnen uitdrukken aub?

Tuurlijk Jan ! Ik heb het weer even opgezocht en mijn nota's zeggen hetvolgende :

3 emmers goed verteerde bladgrond - 1 emmer half verteerde schors afkomstig van pijnbomen (Dockx) - 1 emmer fijne afdekschors(4 - 8 mm destijds te koop bij Pelckmans) - 1 emmer leemachtige grond - 1 emmer turf zoals die hier bij de bloemist wordt verhandeld.

Voor sommige planten meng ik bij het uitplanten nog wat extra grit of leemgrond in het plantgat volgens de veronderstelde behoefte .

Er zijn 3 soorten biotoopjes in dit bed  : 1/ rechtstreeks uitgeplant in de turfblokken die dienen als omzoming/om de hoogteverschillen te maken en dus ook als plantmedium .
2/ tussen 2 turfblokken geprangd , planten kunnen zowel wortelen in de turfblokken of ook in het substraat . Ze kiezen maar ....
3/ In het opvulmateriaal zoals beschreven .

Voor de Cypen is een nieuw plantgat gemaakt dat is gevuld met een mineraal mengsel . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Peatbed
« Reactie #171 Gepost op: 18 april 2012, 22:04:54 »
Een kijkje in het peat-bed onder het anti-vogelnet, met oa Androsace tapete, Arcteria nana, Myosotis pulvinaris, Gentiana verna, Helionopsis orientalis var. yakushimanum, Primula modesta 'Alba', Primula atrodenta, Delphinium beesianum, Saxifraga tangutica, Primula frondosa, Anemonella thalictroides, Jeffersonia dubia en op de achtergrond Saxifraga rotundifolia.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #172 Gepost op: 19 april 2012, 16:04:45 »
Een kijkje in het peat-bed onder het anti-vogelnet, met oa Androsace tapete, Arcteria nana, Myosotis pulvinaris, Gentiana verna, Helionopsis orientalis var. yakushimanum, Primula modesta 'Alba', Primula atrodenta, Delphinium beesianum, Saxifraga tangutica, Primula frondosa, Anemonella thalictroides, Jeffersonia dubia en op de achtergrond Saxifraga rotundifolia.

 :o :o :o

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Peatbed
« Reactie #173 Gepost op: 19 april 2012, 16:18:49 »
Een kijkje in het peat-bed onder het anti-vogelnet, met oa Androsace tapete, Arcteria nana, Myosotis pulvinaris, Gentiana verna, Helionopsis orientalis var. yakushimanum, Primula modesta 'Alba', Primula atrodenta, Delphinium beesianum, Saxifraga tangutica, Primula frondosa, Anemonella thalictroides, Jeffersonia dubia en op de achtergrond Saxifraga rotundifolia.
Het is prachtig Gert! Kun je de foto niet wat groter maken zodat we alles beter kunnen zien?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Peatbed
« Reactie #174 Gepost op: 19 april 2012, 16:21:06 »
Kris zou u de "delen en beetjes" in °/° kunnen uitdrukken aub?

Tuurlijk Jan ! Ik heb het weer even opgezocht en mijn nota's zeggen hetvolgende :

3 emmers goed verteerde bladgrond - 1 emmer half verteerde schors afkomstig van pijnbomen (Dockx) - 1 emmer fijne afdekschors(4 - 8 mm destijds te koop bij Pelckmans) - 1 emmer leemachtige grond - 1 emmer turf zoals die hier bij de bloemist wordt verhandeld.

Voor sommige planten meng ik bij het uitplanten nog wat extra grit of leemgrond in het plantgat volgens de veronderstelde behoefte .

Er zijn 3 soorten biotoopjes in dit bed  : 1/ rechtstreeks uitgeplant in de turfblokken die dienen als omzoming/om de hoogteverschillen te maken en dus ook als plantmedium .
2/ tussen 2 turfblokken geprangd , planten kunnen zowel wortelen in de turfblokken of ook in het substraat . Ze kiezen maar ....
3/ In het opvulmateriaal zoals beschreven .

Voor de Cypen is een nieuw plantgat gemaakt dat is gevuld met een mineraal mengsel . 
Kris die fijne schors is nog altijd te koop bij Pelckmans, ik ga morgen nog wat halen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #175 Gepost op: 19 april 2012, 17:20:32 »
Een kijkje in het peat-bed onder het anti-vogelnet, met oa Androsace tapete, Arcteria nana, Myosotis pulvinaris, Gentiana verna, Helionopsis orientalis var. yakushimanum, Primula modesta 'Alba', Primula atrodenta, Delphinium beesianum, Saxifraga tangutica, Primula frondosa, Anemonella thalictroides, Jeffersonia dubia en op de achtergrond Saxifraga rotundifolia.

Een fantastische groep Gert !  -6(  Net als Herman wil ik al dat moois wel eens van naderbij bekijken !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Peatbed
« Reactie #176 Gepost op: 19 april 2012, 17:24:27 »
Een kijkje in het peat-bed onder het anti-vogelnet, met oa Androsace tapete, Arcteria nana, Myosotis pulvinaris, Gentiana verna, Helionopsis orientalis var. yakushimanum, Primula modesta 'Alba', Primula atrodenta, Delphinium beesianum, Saxifraga tangutica, Primula frondosa, Anemonella thalictroides, Jeffersonia dubia en op de achtergrond Saxifraga rotundifolia.

Een fantastische groep Gert !  -6(  Net als Herman wil ik al dat moois wel eens van naderbij bekijken !

Nou jongens stap in de auto en kom naar Dronten, bel maar voor een afspraak of kom zaterdag op de beruchte open-tuinen-dag van de NRV!!!! ))2

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #177 Gepost op: 19 april 2012, 21:48:25 »
Kris die fijne schors is nog altijd te koop bij Pelckmans, ik ga morgen nog wat halen.

Aha , dat is goed nieuws Herman . Toen ik er de vorige keer was vond ik hem niet meer .....
Bedankt voor je bericht , moet ik ook weer eens die richting uit ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #178 Gepost op: 19 april 2012, 21:51:49 »
Het is prachtig Gert! Kun je de foto niet wat groter maken zodat we alles beter kunnen zien?

Was ik ook aan het denken Herman....Want tegen dat wij naar Dronten kunnen is al dat moois weer uitgebloeid ?
Ja ziet er echt heel goed uit Gert . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Peatbed
« Reactie #179 Gepost op: 19 april 2012, 22:07:32 »
Het is prachtig Gert! Kun je de foto niet wat groter maken zodat we alles beter kunnen zien?

Was ik ook aan het denken Herman....Want tegen dat wij naar Dronten kunnen is al dat moois weer uitgebloeid ?
Ja ziet er echt heel goed uit Gert . 

Jongens als dit is uitgebloeid staat er weer wat nieuws in bloei ;D