Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 317823 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #210 Gepost op: 2 mei 2012, 19:30:44 »

Een rare anemoon: nemorosa 'Green Dragon'


Ja, ik heb hem zien staat bij Edrom of zo. Heel bijzonder man, niks raar. Het lijkt wel Hepatica japonica.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #211 Gepost op: 11 mei 2012, 10:42:17 »
Yesss, het is me gelukt. Uit zaad opgekweekt en na 4 jaar babyen en pamperen heb ik mijn eerste Meconopsis in bloei. Ik zat gisteren nog even in zak en as bij een temperatuur van 22gr en de dag ervoor was een van de andere M. plots zwart vanwege de overvloedige regen en het optreden van ongetwijfeld een schimmel, maar hij doet het. Meconopsis betonicifolia, nu M. bailey genoemd.

Ik heb het maar in deze draad gezet, want echte schaduwplanten zijn het niet, rotsplanten ook niet.


Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #212 Gepost op: 11 mei 2012, 10:48:28 »
Yesss, het is me gelukt. Uit zaad opgekweekt en na 4 jaar babyen en pamperen heb ik mijn eerste Meconopsis in bloei. Ik zat gisteren nog even in zak en as bij een temperatuur van 22gr en de dag ervoor was een van de andere M. plots zwart vanwege de overvloedige regen en het optreden van ongetwijfeld een schimmel, maar hij doet het. Meconopsis betonicifolia, nu M. bailey genoemd.

Ik heb het maar in deze draad gezet, want echte schaduwplanten zijn het niet, rotsplanten ook niet.

Super, Gerrit! Proficiat ((12 Altijd fijn als zoiets lukt! En dan nog met zo'n mooie plant!

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Peatbed
« Reactie #213 Gepost op: 11 mei 2012, 11:08:03 »
Prachtig Gerrit - om stik jaloers op te zijn !!!
We kunnen toch wat van jouw plant genieten - bedankt
Gr
Lily-Anne

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Peatbed
« Reactie #214 Gepost op: 11 mei 2012, 11:32:37 »
Yesss, het is me gelukt. Uit zaad opgekweekt en na 4 jaar babyen en pamperen heb ik mijn eerste Meconopsis in bloei. Ik zat gisteren nog even in zak en as bij een temperatuur van 22gr en de dag ervoor was een van de andere M. plots zwart vanwege de overvloedige regen en het optreden van ongetwijfeld een schimmel, maar hij doet het. Meconopsis betonicifolia, nu M. bailey genoemd.
Ik heb het maar in deze draad gezet, want echte schaduwplanten zijn het niet, rotsplanten ook niet.
Gefeliciteerddd Gerrit. Knap werk. Ik heb deze plant al vaak geprobeerd maar hier zijn ze kortlevend, alhoewel de structuur van de grondsoort en de plant stek
juist waren. Na aankoop gaan ze wel bloeien, maar dan laten ze het afweten. Uit zaad opkweken is zeker een hele prestatie.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #215 Gepost op: 11 mei 2012, 12:24:21 »
Yesss, het is me gelukt. Uit zaad opgekweekt en na 4 jaar babyen en pamperen heb ik mijn eerste Meconopsis in bloei. Ik zat gisteren nog even in zak en as bij een temperatuur van 22gr en de dag ervoor was een van de andere M. plots zwart vanwege de overvloedige regen en het optreden van ongetwijfeld een schimmel, maar hij doet het. Meconopsis betonicifolia, nu M. bailey genoemd.

Ik heb het maar in deze draad gezet, want echte schaduwplanten zijn het niet, rotsplanten ook niet.



 -6( Gerrit !

Ik ben ook in blijde verwachting tot er bij mij eentje gaat bloeien - in het verleden is dat ook al diverse keren mislukt.
En in deze topic horen ze zeker thuis !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #216 Gepost op: 11 mei 2012, 12:44:49 »
Dank dames en heren voor uw complimenten. Ik ga er van ))2.

Luc, bij u is dat zeker een prestatie. De gemiddelde temperatuur is bij u wel enkele graden hoger, dus het risico voor de planten ook. Je moet er wat het weer betreft een beetje geluk hebben. Dit koude voorjaar was een zegen. (voor de planten dan he)

Lida. Het kweken is niet eens het moeilijkst, maar de nieuwsgierigheid en het ongeduld van de mens. Zo is mijn kweekcyclus geweest: 2009 gezaaid. Jonge plantjes in de potjes gehouden tot begin sept, toen op hun plek uitgeplant. 2010. De overlevenden van na de winter groeien tot jong volwassen planten. 2011. de eerste planten vormen een knop. En nu komt het moeilijkste werk ;D ;D het uitknijpen van de knop zodra hij zichtbaar is. Een welhaast onmogelijke opgave. De plant is nog te jong om te bloeien en zal zijn inspanning om steel en bloem te vormen met de dood moeten bekopen. Wij willen dat niet en moeten de plant de gelegenheid geven een flinke kluit te vormen. Nu in 2012 mag er een van mij bloeien, beter van niet en nog en jaar wachten.Wellicht gaat ook hij daarna dood, maar ik heb er een flink bed van, dus ik kan het mij permitteren.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #217 Gepost op: 11 mei 2012, 19:06:57 »
2011. de eerste planten vormen een knop. En nu komt het moeilijkste werk ;D ;D het uitknijpen van de knop zodra hij zichtbaar is.

Wat moet een vader toch soms keihard zijn voor zijn kinderen in hun eigen belang Gerrit !  ((10
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #218 Gepost op: 11 mei 2012, 20:00:26 »
Dikke proficiat Gerrit  ((14
Die heb ik hier nog nooit kunnen kweken in het verleden ...maar wat niet is .....?Ik heb ondertussen wel een andere soort in bloei maar niet veel (geen )tijd om foto's te maken  :(
Luc heeft gelijk , ze horen hier thuis ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #219 Gepost op: 12 mei 2012, 19:01:22 »
Vandaag was het voor mij de Hoogdag Gerrit - twee jaar geleden aangeschaft in Schotland en vandaag in bloei :

Meconopsis "Huntfield" - een hybride vorm uit de "George Sheriff" groep.
Het is een flinke knaap die bloeit op een stengel van 1,30 m hoogte en de bloem meet bijna 10 cm in doormeter !
I'm a happy chappy !!  ;)

1) gisteravond ca 19 u
2) vanmorgen ca 09.00 u
3) vanmorgen ca 11.00 u
4) totaalbeeld van de plant in het gezelschap van Rhodo's en Azalea's of zijn het Azalea's en Rhodo's ??  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Peatbed
« Reactie #220 Gepost op: 12 mei 2012, 21:33:51 »
Nog even wat kiekjes van stukkies peatbed:
Schizocodon soldanelloides, Anemonella thal. 'Schoafs Double' en Pinguicula grandiflora
Pleione's, Trilliums, Cypen, Primula's etc

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Peatbed
« Reactie #221 Gepost op: 13 mei 2012, 00:30:27 »
Nog even wat kiekjes van stukkies peatbed:
Schizocodon soldanelloides, Anemonella thal. 'Schoafs Double' en Pinguicula grandiflora
Pleione's, Trilliums, Cypen, Primula's etc

Heel mooi, Gert.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Peatbed
« Reactie #222 Gepost op: 13 mei 2012, 00:33:31 »
Prachtige resultaten Luc en Gerrit. Ik heb nu ook een paar soortjes staan om eens te proberen. Hopelijk heb ik evenveel chance als jullie. Sinds ik ze massaal in Wisley zag bloeien staan ze voor altijd in het geheugen gegrift.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #223 Gepost op: 13 mei 2012, 07:54:49 »
Vandaag was het voor mij de Hoogdag Gerrit - twee jaar geleden aangeschaft in Schotland en vandaag in bloei :

Meconopsis "Huntfield" - een hybride vorm uit de "George Sheriff" groep.
Het is een flinke knaap die bloeit op een stengel van 1,30 m hoogte en de bloem meet bijna 10 cm in doormeter !
I'm a happy chappy !!  ;)

1) gisteravond ca 19 u
2) vanmorgen ca 09.00 u
3) vanmorgen ca 11.00 u
4) totaalbeeld van de plant in het gezelschap van Rhodo's en Azalea's of zijn het Azalea's en Rhodo's ??  ;D

Woohoow  ((12 ((12

Nog even wat kiekjes van stukkies peatbed:
Schizocodon soldanelloides, Anemonella thal. 'Schoafs Double' en Pinguicula grandiflora
Pleione's, Trilliums, Cypen, Primula's etc


Ik kan alleen maar Frankie beamen, Gert. Dat ziet er heel goed uit!  ((14

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Peatbed
« Reactie #224 Gepost op: 13 mei 2012, 10:37:47 »
Nog even wat kiekjes van stukkies peatbed:
Schizocodon soldanelloides, Anemonella thal. 'Schoafs Double' en Pinguicula grandiflora
Pleione's, Trilliums, Cypen, Primula's etc
Gert, prachtige tuin! Als je de foto's op 800x600 pixels bij een resolutie van 75 pixels/inch plaatst kunnen wij er nog beter van genieten!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be