Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 317776 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #435 Gepost op: 31 juli 2013, 22:26:42 »
Een prachtplant, Kris, of je nu op je donder krijgt of niet...  --3
Zo'n peatbedje biedt toch heel wat extra mogelijkheden niet ??
Ik heb al uitbreidingsplannen voor dat van mij...  :P

Dank je Luc , ik ben het helemaal eens over de mogelijkheden van zo'n peatbedje ...Eigenlijk een bijna onmisbare uitbreiding voor iedere rotstuinier . Ik beleef er soms nog meer plezier aan dan aan de gewone rotstuin !  
Ik vind het uitstekend nieuws , die uitbreiding ...kunnen we weer meer ervaringen delen  ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #436 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:10:12 »
Cyclamen parviflorum is echt niet zo'n gemakkelijke soort (houd van koelte en een appart regime van water geven/rust ed). In pot kon ik deze kleinste soort onder de Cyclamen wel een tijdje goed houden maar na verloop verspeelde ik ze telkens toch weer !

Ik ga trachten om eens de resultaten te schetsen met  een aantal planten , nu we weer 2 jaar verder zijn .........
Dit cyclaampje staat nog steeds in mijn peatbed en overleeft . Echter kan ik niet spreken van een uitbundige bloei .....Maar ik denk dat mijn tuin nog veel te warm is voor deze liefhebber van absolute koelte ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #437 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:13:58 »
We zitten met ons peatbed nog altijd in de maand februari ....
Rond 19 februari 2011 bloeide deze Saxifraga lowndesii. Deze werd in één van de turfblokken uitgeplant in de herfst van 2009.

Deze plant heeft dit voorjaar het loodje gelegd ....., je zag hem beetje bij beetje achteruit gaan en plots was het over. De blokken zijn een beetje arm voor deze soort denk ik . Ik heb hem nu opnieuw maar deze keer in de crevice en de eerste resultaten zijn bemoedigend .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #438 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:25:52 »
Daphne blagayana  - Erythronium dens-canis 'Old Aberdeen' - Rhododendron 'Curlew' - Rhododendron 'Wee Bee'  - Cassiope 'Muirhead' -Erythronium 'Margaret Mathew ' -Pleione 'Tolima ' - Cypripedium calceolus - Rhododendron calostrotum - Cypripedium flavum album- Crocus banaticus 'Snowdrift' - Caltha scaposa

Zijn allemaal soortjes die ik over 2 jaar de revue heb laten passeren en die het uitstekend doen .........

 
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2013, 20:27:34 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #439 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:29:56 »
Deze Primula forrestii geeft nu de indruk dat hij het op termijn misschien wel iets te goed zal doen in het peatbed. Hiermee bedoel ik dat hij nogal grote bladeren maakt voorlopig.Maar misschien is dat schijn. Ik had hem uitgeplant in het bed omdat ik niet zoveel wist over deze plant en omdat hij elders altijd te snel droog kwam.Achteraf kwam ik te weten dat deze soort toch eerder houd van droge plaatsen ? En in de winter zelfs het "alpinehouse " prefereert ?     
Iemand ervaringen met deze plant op andere plaatsen ?
Alleszins een goede groeier in de zomer hier met mooie kleurrijke bloemen.
Later nog meer over Primula's in het peatbed...

In de winter het loodje gelegd , kan idd niet goed tegen nat in de winter .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #440 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:33:13 »
Nog wat foto's uit het peatbed uit de (top)maand april....
Ook deze Calceolaria fothergillii heb ik een plekje in mijn peatbed gegeven. Deze ingeving kwam er nadat ik deze planten zag op hun natuurlijke standplaats .

Is niks geworden .....kregen nog teveel zon/warmte , was volgens mij trouwens geen fothergillii .....(eerder iets uniflora -achtig )
C. uniflora zal schier onmogelijk worden in onze tuin denk ik .
C. fothergillii doet het voorlopig niet slecht in een gravelbed ...  
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2013, 20:48:22 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #441 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:41:39 »
We zitten nog steeds in de maand april en het is nu tijd voor de eerste "Cyp" uit het peatbed.
We komen dan uit bij Cypripedium franchetii .
Voor deze soorten is het bestaande  mengsel plaatselijk  nog extra verrijkt met vulcakorrel ,seramis e.d. M.a.w.  het humuspercentage werd behoorlijk terug gedrongen en vervangen door mineralige componenten.
Er komen later nog Cypjes aan bod.   

Deze plant stond er nog super gezond bij vorig jaar en heeft uitbundig gebloeid . Ik dekte ze nooit af in de winter .Nu had ik hem deze winter wel een glasplaatje gegeven .....En in het voorjaar is hij niet meer uitgelopen....Het is de enige Cyp die in het peatbed is gesneuveld tot op heden .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #442 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:47:46 »
Toen ik eind jaren tachtig (van vorige eeuw) mijn eerste (ernstige )stappen zette in de rotsplantenwereld werd er nogal euforisch gedaan over deze legendarische plant : Rhododendron camtschaticum.
Maar je kon hem haast nooit op de kop tikken. Het heeft zelfs tot voor 2 jaar geduurd eer ik mijn eerste exemplaar kon vastkrijgen.
In april stond hij te bloeien in het peatbed.   

De strenge winters of iets anders is deze plant teveel geworden .Maar ik was dit voorjaar in Duitsland waar ik kon zien dat je ze best rechtstreeks in de turfblokken zelf kunt planten en dat ze in het voorjaar en de zomer veel vocht kunnen gebruiken !
De getoonde plant stond in het mengsel van bladaarde ed en niet in de blokken zelf ....
Heb daar in Duitsland een nieuwe zaailing meegebracht en nu staat hij in de turfblokken zelf . Tevens ook lager geplant waar het vochtiger is en tevens iets meer beschut ivm mogelijke winterproblemen .....Eens benieuwd .......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #443 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:51:30 »
Rechtstreeks op de turfblokken heb ik deze Pinguicula grandiflora geplant . Voorlopig heeft deze het naar zijn zin ...

Veels te droog .....kan wel op turfblokken maar dan in een moerasje of dergelijke ....
Mijn nieuwe plant van Lily Anne staat nu tussen tuf (zonder R)maar in een zone waarbij de wortels in de vijver kunnen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #444 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:54:24 »
Met deze Leucogenes leontopodium zitten we echt aan het einde van de maand april en vallen we meteen ook mei binnen ...
Ik weet dat ik hem al getoond heb in de topic over planten van downunder maar wil hem volledigheidshalve ook toch hier nog bijvoegen...

Deze staat er ook nog steeds maar door de strenge winter van 2011/2012 was er een flink stuk bevrozen .Ik heb de slechte stukken toen weg gehaald en de plant lijkt zich te gaan herstellen al gaat het traag .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #445 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:58:24 »
Dit is Primula amethystina uit  China. Een alleraardig dwergje uit China (we zagen het tijdens onze tocht door Sichuan ). Daar stonden ze met de duizenden op grote hoogtes . Tussen 2 turfblokken kan ik hem voorlopig in leven houden , en dat is zeker niet evident bij dit soort planten. Hij bloeide voor het eerst enkele weken terug ...

Deze deed het nog steeds heel goed totdat de kraaien hem eruit haalden dit voorjaar  -3)(
Er lagen verspreid een 3 tal rozetjes met de wortels bloot toen ik thuis kwam van mijn werk ....
Heb ze terug geplant maar de plantjes schenen niet meer te willen aanslaan . Na verloop van tijd was alles weg , niks meer te zien. Ik dacht dat het helemaal over was .Tot mijn grote verassing zag ik gisteren opnieuw 2 groene blaadjes verschijnen en dus lijkt hij toch nog gered ...  
Heb ondertussen nog een tweede (nieuw) exemplaartje uitgeplant dat hopelijk beter verstopt is voor die zwarte onheilsbeesten ...
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2013, 21:02:17 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #446 Gepost op: 16 augustus 2013, 21:07:35 »
Na een deel jaren geduld en na de recente strenge winters te hebben overleefd een eerste keer bloei aan Celmisia semicordata ! Ik had al gedacht dat hij dat hier niet zo gauw ging doen , but never give up ...
Misschien zit de koele lente en zomer hier wel voor iets tussen .Ook regelmatig een buitje , lijkt wel het ideale klimaat voor zijne zilveren eminentie uit het verre Nieuw Zeeland  ....

Deze doet het ook nog steeds uitmuntend ! Al denk ik dat hij dit jaar niet gaat bloeien , staat er nochtans perfect bij .....

Zo dat was het voorlopig even , zal af en toe trachten om nog enkele updates te geven ....
 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Peatbed
« Reactie #447 Gepost op: 16 augustus 2013, 23:59:02 »
  Wow,  wat een update! Blijkbaar loopt alles niet altijd van een leien dakje en lijkt een peatbed me nog echt wat zoekwerk ( of zie ik dat verkeerd? ) . Het  ene peatbed zal ook de andere niet zijn hé. Gelukkig zijn er ook veel planten die het er super goed in doen .
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2013, 00:02:59 door Lily-Anne Vereecken »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #448 Gepost op: 17 augustus 2013, 09:01:22 »
Heel interessant Kris !  -((1  Ik ben net mijn (bescheiden) Peatbedje een klein stukje aan het uitbreiden en laat binnenkort ook eens mijn ervaringen delen.

In verband met de opmerking van Lily-Anne graag deze bedenking.
Je bewandelt hier natuurlijk ook de "grenzen" van het haalbare.  Je probeert heel wat moeilijke hebbedingetjes die in andere omstandigheden al helemaal niet te houden zijn hier in ons klimaat.  Je hoopt dan dat een peatbed de oplossing biedt en soms lukt dat ook !  Andere keren dan weer niet...  :(  maar dit is de uitdaging voor de nooit aflatende "onderzoeker" die Kris is...  -2(   Zoals ze met enige zin voor overdrijving in Startrek zegden : "To boldly go where no-one went before"....  -2( -7(

Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #449 Gepost op: 17 augustus 2013, 09:13:47 »

Dit is Primula amethystina uit  China.

Deze deed het nog steeds heel goed totdat de kraaien hem eruit haalden dit voorjaar  -3)(
Er lagen verspreid een 3 tal rozetjes met de wortels bloot toen ik thuis kwam van mijn werk ....
Heb ze terug geplant maar de plantjes schenen niet meer te willen aanslaan . Na verloop van tijd was alles weg , niks meer te zien. Ik dacht dat het helemaal over was .Tot mijn grote verassing zag ik gisteren opnieuw 2 groene blaadjes verschijnen en dus lijkt hij toch nog gered ...  


Dat zijn van die wonderbaarlijke verrassingen. Misschien gaat dat altijd wel zo bij Primula's. Na een paar jaar gaan ze slap groeien, komen bijna los op hun wortels te staan, en dan is er altijd wel iemand die ze dan een handje helpt en ze het laatste zetje geeft. Maar wellicht is dit allemaal wel de bedoeling, dat ze zo jong gehouden worden. Maar deze amethyst is zo een kostbaar edelsteen, die niet verloren mag gaan

Celmisia semicordata

Deze doet het ook nog steeds uitmuntend ! Al denk ik dat hij dit jaar niet gaat bloeien , staat er nochtans perfect bij .....


 

Dat is toch iedere keer weer een knap staaltje hogere rotstuinierkunst




Veels te droog .....kan wel op turfblokken maar dan in een moerasje of dergelijke ....
Mijn nieuwe plant van Lily Anne staat nu tussen tuf (zonder R)maar in een zone waarbij de wortels in de vijver kunnen ...

Daar kan het haast niet van komen, de worteltjes van deze Ping stellen niets voor, 2 cm lang of zoiets
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2013, 09:25:20 door Gerrit Eijkelenboom »