Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 320416 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #570 Gepost op: 2 november 2013, 18:57:22 »
--2 --14 Ik kweekte dat plantje (meer bepaald de Mt Nachi vorm) al begin jaren 90 Wim .....Had jij dan al je communie gedaan ?  :P ))(10

 --20 --20 Oh, mij proberen te verslaan met leeftijd....zo werkt het niet.......Je had dus toevallig één schaduwplantje in je collectie....dat bewijst mijn stelling!! :P :P
Ik ben misschien nog een snotneus tussen al die grijsaards die al meer dan een halve eeuw rijpen ;D maar ik ben begonnen met tuinieren in 1988....en toen had ik toch al één communie gedaan  ;D

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15567
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #571 Gepost op: 2 november 2013, 19:07:14 »
--20 --20 Oh, mij proberen te verslaan met leeftijd....zo werkt het niet.......Je had dus toevallig één schaduwplantje in je collectie....dat bewijst mijn stelling!! :P :P
Ik ben misschien nog een snotneus tussen al die grijsaards die al meer dan een halve eeuw rijpen ;D maar ik ben begonnen met tuinieren in 1988....en toen had ik toch al één communie gedaan  ;D

Als ik nu heeeeeeel lang nadenk dan vind ik wellicht toch nog een tweede Wim  ;D Maar natuurlijk kan ik dat nadenken op mijn leeftijd niet lang volhouden .....dus ja ......zal me dan maar gewonnen geven en me terugtrekken in de schaduw .Euh sorry in de zon   :-X 
« Laatst bewerkt op: 2 november 2013, 19:08:51 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #572 Gepost op: 2 november 2013, 19:18:33 »
--20 --20 Oh, mij proberen te verslaan met leeftijd....zo werkt het niet.......Je had dus toevallig één schaduwplantje in je collectie....dat bewijst mijn stelling!! :P :P
Ik ben misschien nog een snotneus tussen al die grijsaards die al meer dan een halve eeuw rijpen ;D maar ik ben begonnen met tuinieren in 1988....en toen had ik toch al één communie gedaan  ;D

Als ik nu heeeeeeel lang nadenk dan vind ik wellicht toch nog een tweede Wim  ;D Maar natuurlijk kan ik dat nadenken op mijn leeftijd niet lang volhouden .....dus ja ......zal me dan maar gewonnen geven en me terugtrekken in de schaduw .Euh sorry in de zon   :-X

 :P :P  :-* _08 Ik had niet verwacht dat je zo snel zou opgeven, Kris  ;) ;)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Peatbed
« Reactie #573 Gepost op: 2 november 2013, 19:55:17 »
Saxifraga cortusifolia 'Conwy Snow ' ....... .Het zou wel eens de seizoen afsluiter kunnen worden wat betreft bloei ....
Wel een mooie afsluiter Kris, dat wel. Typisch die 'stekeltjes' op dat blad.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peatbed
« Reactie #574 Gepost op: 2 november 2013, 20:20:47 »
--20 --20 Oh, mij proberen te verslaan met leeftijd....zo werkt het niet.......Je had dus toevallig één schaduwplantje in je collectie....dat bewijst mijn stelling!! :P :P
Ik ben misschien nog een snotneus tussen al die grijsaards die al meer dan een halve eeuw rijpen ;D maar ik ben begonnen met tuinieren in 1988....en toen had ik toch al één communie gedaan  ;D

Als ik nu heeeeeeel lang nadenk dan vind ik wellicht toch nog een tweede Wim  ;D Maar natuurlijk kan ik dat nadenken op mijn leeftijd niet lang volhouden .....dus ja ......zal me dan maar gewonnen geven en me terugtrekken in de schaduw .Euh sorry in de zon   :-X

 :P :P  :-* _08 Ik had niet verwacht dat je zo snel zou opgeven, Kris  ;) ;)

Hij is dan ook niet meer van de jongste, hé Wim.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15567
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #575 Gepost op: 22 november 2013, 11:33:11 »
Nog steeds enkele wolkjes wit in het peatbed .....
Voor de Saxifraga  'Conwy Snow ' is dit normaal maar de Cassiope daarentegen  ))8
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Peatbed
« Reactie #576 Gepost op: 22 november 2013, 17:54:45 »
Verdorie , die herfstbloeiende saxen spreken me wel aan . Saxifraga  'Conwy Snow komt zeker op mijn zoeklijst. Als die het zo goed doet in het peatbed , kan die dan ook in de rotstuin,  als hij ieder jaar wat extra turf krijgt?
« Laatst bewerkt op: 22 november 2013, 17:57:06 door Lily-Anne Vereecken »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Peatbed
« Reactie #577 Gepost op: 22 november 2013, 19:10:53 »
Mijn herfstsaxen staan niet in een peatbed LA. Ze staan in gecomposteerde bladaarde. Aangevuld met beukengrond. Ik denk dat ze niet veeleisend zijn. Veel voedsel.
Misschien is wel het belangrijkste om ze niet te vergeten in de zomer. Ik wel. Ze zijn dan net een beetje begonnen, in juni of juli en dan zijn het wat onooglijke plantjes. Toen het zo droog en heet werd lette ik er niet op en ineens: oeioei, ze lagen er zowat boven op de aarde, helemaal droog. Ze waren tijdens de winter door de vorst ook wat omhoog gewerkt, denk ik. Meteen een heleboel zwarte grond erbij gedaan, ze goed ingestopt en daarna goed nathouden. Dat heeft ze alle gered.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Peatbed
« Reactie #578 Gepost op: 22 november 2013, 22:19:21 »
Verdorie , die herfstbloeiende saxen spreken me wel aan . Saxifraga  'Conwy Snow komt zeker op mijn zoeklijst. Als die het zo goed doet in het peatbed , kan die dan ook in de rotstuin,  als hij ieder jaar wat extra turf krijgt?

Lilly-anne, deze planten zijn ook met verschillende cultivars in omloop bij mensen die met bos/schaduwtuinen bezig zijn, op de ruilbeurs bij de Nederlandse Varenvereniging staan ze al eens te ruil! en zoals Gerrit schrijft een goede bladgrond door de gewone tuingrond mengen zodat die luchtiger wordt op een schaduwrijke plaats en dan geven ze geen problemen.
Ik heb ondervonden dat ze niet zo goed tegen de zon kunnen en zoals Gerrit ook al aangaf, ze mogen zeker niet droog komen te staan maar als ze te nat(te zwaar van grond) staan dan blijven ze ook achterop vind ik toch! samengevat: ze hebben luchtig vochtig blijvende grond nodig.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Peatbed
« Reactie #579 Gepost op: 23 november 2013, 00:30:54 »
Verdorie , die herfstbloeiende saxen spreken me wel aan . Saxifraga  'Conwy Snow komt zeker op mijn zoeklijst. Als die het zo goed doet in het peatbed , kan die dan ook in de rotstuin,  als hij ieder jaar wat extra turf krijgt?
Bij mij staan er twee in mijn marmer rotstuin, en die hebben nog nooit turf gezien.
Ze staan daar al een jaar of vijftien. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #580 Gepost op: 3 december 2013, 16:39:00 »
Cor van Kapel heeft een heel interessante samenvatting gemaakt van het "peatbed" topic.
Om het gemakkelijk te blijven terugvinden heb ik dit document afgesplitst en ondergebracht in een nieuw topic : "Het peatbed in een notendop"  ((14

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1320.0
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Peatbed
« Reactie #581 Gepost op: 3 december 2013, 16:56:25 »
Om het gemakkelijk te blijven terugvinden heb ik dit document afgesplitst en ondergebracht in een nieuw topic : "Het peatbed in een notendop"  ((14

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1320.0
Bedankt Luc,  -6(.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15567
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #582 Gepost op: 8 februari 2014, 21:33:01 »
In het peatbed komen de dingen ook weer stilaan tot leven ......
Deze Crocus en Eranthis harmoniëren mooi met elkaar ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Peatbed
« Reactie #583 Gepost op: 8 februari 2014, 22:18:53 »
Knappe combinatie Kris!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15567
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #584 Gepost op: 9 februari 2014, 20:59:44 »
Knappe combinatie Kris!
Merci Ruben , hier nog is de hoofdacteurs .........zij verdienen natuurlijk de "Oscars" ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "