Auteur Topic: Cyclamen 2012  (gelezen 61628 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #15 Gepost op: 8 januari 2012, 15:29:13 »
Cyclamen coum 'alba' met enkele bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #16 Gepost op: 9 januari 2012, 22:38:12 »
Cyclamen coum 'alba' met enkele bloemen.

Heel mooi Frankie, maar coum 'alba' is niet erkend. De witbloeiende variant van coum gaat door het leven als coum forma albissimum en is zuiver wit. Ook de gekleurde vlek ontbreekt hier.Dus de getoonde plant is geen albissimum .De getoonde plant wordt ook wel beschreven als coum forma pallidum. Bij deze vorm is de bloem wit met een donkere vlek. Nu ik moet zeggen dat ik ook de zuivere witte niet bezit. Dit is wat ik momenteel in bloei heb en waarschijnlijk ook beantwoord aan coum forma pallidum.     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #17 Gepost op: 9 januari 2012, 22:45:57 »
Ik weet niet veel van Cyclamen, maar deze had ik een aantal jaren geleden. Die werd toen in grote getallen in NL. uit zaad gekweekt en aangeboden.
Helaas had ik de trog door omstandigheden niet goed behandeld en dus heb ik deze planten niet meer.

Cyclamen coum wit.
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #18 Gepost op: 9 januari 2012, 22:47:45 »
Ik weet niet veel van Cyclamen, maar deze had ik een aantal jaren geleden. Die werd toen in grote getallen in NL. uit zaad gekweekt en aangeboden.
Helaas had ik de trog door omstandigheden niet goed behandeld en dus heb ik deze planten niet meer.
Cyclamen coum wit.

Schitterende trog Luit , vlgs mijn bescheiden kennis is dit ook coum forma pallidum .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #19 Gepost op: 9 januari 2012, 22:51:33 »
Een nieuw experiment ging ik sinds vorig voorjaar aan met Cyclamen pseudoibericum ....Ik haalde er eentje uit zijn pot om toekomstig zijn winterhardheid te testen.
Hij heeft een plaats gekregen in mijn peatbed. Nu deze winter lijkt voorlopig geen testcase te worden ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #20 Gepost op: 9 januari 2012, 22:51:58 »
Ik zal tenminste mijn foto met naam aanpassen Kris. Bedankt  ((14
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #21 Gepost op: 9 januari 2012, 22:54:47 »
Een nieuw experiment ging ik sinds vorig voorjaar aan met Cyclamen pseudoibericum ....Ik haalde er eentje uit zijn pot om toekomstig zijn winterhardheid te testen.
Hij heeft een plaats gekregen in mijn peatbed. Nu deze winter lijkt voorlopig geen testcase te worden ?
Ik weet wel zeker dat hij de vorige winter niet overleefd zou hebben, of alleen onder een langdurig dik pak sneeuw  ))8 
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #22 Gepost op: 9 januari 2012, 23:03:19 »
Ik weet wel zeker dat hij de vorige winter niet overleefd zou hebben, of alleen onder een langdurig dik pak sneeuw  ))8 

Je zou best gelijk kunnen hebben Luit . Maar ik heb hier een erg beschutte tuin dus wil ik er wel eens eentje opofferen om te proberen....
Ik heb de knol ook 15 cm diep geplant om toch wat extra bescherming te geven. Tevens wordt dit bed bij strenge en kale vorst afgedekt met vlies.
Maar goed , we zien wel hoe het afloopt ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #23 Gepost op: 9 januari 2012, 23:26:22 »
Ik zal tenminste mijn foto met naam aanpassen Kris. Bedankt  ((14
Soms zijn de heren botanici niet altijd te volgen ...Heel vaak wordt een witbloeiende variant benoemd als "alba" of "album" zoals bijvoorbeeld bij hederifoilum .
Bij coum wordt die lijn dan weer niet doorgetrokken en moet het forma albissimum zijn ...
Overigens kwam ik nog nooit de zuivere witte vorm tegen in collecties ....Wie hem heeft , tonen maar zou ik zeggen ....Vrij uniek . Lijkt me wel iets voor de Galanthofielen ook  ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #24 Gepost op: 9 januari 2012, 23:49:16 »
Kris, nu we toch bezig zijn. Ik had toen ook uit die zaailingen produktie een mooie rose en een rode vorm (met grijs blad).
Zijn dat dan gewoon "coum" en coum Rosea of behoren deze ook bij de zgn. "pallidum"?
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #25 Gepost op: 10 januari 2012, 19:26:48 »
Kris, nu we toch bezig zijn. Ik had toen ook uit die zaailingen produktie een mooie rose en een rode vorm (met grijs blad).
Zijn dat dan gewoon "coum" en coum Rosea of behoren deze ook bij de zgn. "pallidum"?

Hallo Luit . De donkerroze vorm valt zeker onder coum subsp. coum. Sommige zilverbladige vormen kregen een cultivarnaam toegewezen en misschien beantwoord jouw plant wel aan de normen van één van die cv's.
Voor de forma pallidum luid de beschrijving : "white or very pale pink flowers with a dark blotch" .Daarvoor is jouw plant waarschijnlijk wat te donker van bloemkleur maar de beschrijving is ook niet helemaal waterdicht. Algemeen worden vooral  de witte met de donkere neuzen aanzien als forma pallidum .Ik zou ook de tweede als gewone coum bestempelen maar geef toe dat de beschrijving " pale pink" voor discussie vatbaar is ....
Binnen de soort coum hecht ik zelf meer belang aan de forma albissimum die er echt uitspringt qua kenmerken .Ook de ondersoort elegans is echt kenmerkend . Al de andere zijn onzettend mooi maar gewoon erg variabel denk ik dan ....Het is ook de moeite om uit te kijken naar enkele schitterende cv's met mooi blad.
De subspecies elegans is ook een erg ondergewaardeerde soort maar wat minder makkelijk in cultuur.        
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2012, 19:35:43 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #26 Gepost op: 10 januari 2012, 20:52:04 »
Cyclamen coum 'alba' met enkele bloemen.

Heel mooi Frankie, maar coum 'alba' is niet erkend. De witbloeiende variant van coum gaat door het leven als coum forma albissimum en is zuiver wit. Ook de gekleurde vlek ontbreekt hier.Dus de getoonde plant is geen albissimum .De getoonde plant wordt ook wel beschreven als coum forma pallidum. Bij deze vorm is de bloem wit met een donkere vlek. Nu ik moet zeggen dat ik ook de zuivere witte niet bezit. Dit is wat ik momenteel in bloei heb en waarschijnlijk ook beantwoord aan coum forma pallidum.     

Merci Kris, alweer wat bijgeleerd. ((13
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #27 Gepost op: 13 januari 2012, 20:31:05 »
Vandaag een eerste bloem op een wel heel vroege Cyclamen persicum.
Torhout, West-Vlaanderen

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #28 Gepost op: 13 januari 2012, 22:35:57 »
Kris, nu we toch bezig zijn. Ik had toen ook uit die zaailingen produktie een mooie rose en een rode vorm (met grijs blad).
Zijn dat dan gewoon "coum" en coum Rosea of behoren deze ook bij de zgn. "pallidum"?

Hallo Luit . De donkerroze vorm valt zeker onder coum subsp. coum. Sommige zilverbladige vormen kregen een cultivarnaam toegewezen en misschien beantwoord jouw plant wel aan de normen van één van die cv's.
Voor de forma pallidum luid de beschrijving : "white or very pale pink flowers with a dark blotch" .Daarvoor is jouw plant waarschijnlijk wat te donker van bloemkleur maar de beschrijving is ook niet helemaal waterdicht. Algemeen worden vooral  de witte met de donkere neuzen aanzien als forma pallidum .Ik zou ook de tweede als gewone coum bestempelen maar geef toe dat de beschrijving " pale pink" voor discussie vatbaar is ....
Binnen de soort coum hecht ik zelf meer belang aan de forma albissimum die er echt uitspringt qua kenmerken .Ook de ondersoort elegans is echt kenmerkend . Al de andere zijn onzettend mooi maar gewoon erg variabel denk ik dan ....Het is ook de moeite om uit te kijken naar enkele schitterende cv's met mooi blad.
De subspecies elegans is ook een erg ondergewaardeerde soort maar wat minder makkelijk in cultuur.        
Dag Kris, bedankt voor de uitleg. Ik zag hier deze week op een Bolbloemenshow een flink aantal Cyclamen coum Silver Leaf. Die zijn natuurlijk allemaal uit zaad gekweekt en je ziet altijd wat verschil. Die op mijn foto gelijken hier sterk op.
Omdat de planten nooit gelijk zijn denk ik dat het dan eigenlijk Cyclamen coum forma coum Silver Group moet zijn. Alhoewel in GB ook Cyclamen coum Silver Leaf worden aangeboden. Erg onduidelijk dus….. ))8
Voor mijn foto vind ik Cyclamen coum Silver Group wel genoeg  ;)
De rose bloeiend vorm zal ik voorlopig maar Cyclamen coum Rose noemen
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #29 Gepost op: 14 januari 2012, 14:06:42 »
Vandaag een eerste bloem op een wel heel vroege Cyclamen persicum.
Ze zijn hier ook open gekomen Luc. Nu moet ik zeggen dat ze in sommige seizoenen nog zo vroeg (of zelfs vroeger)bloeien hier.Maar ik houd wel de vorst uit de kas waar ze staan !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "