Auteur Topic: Op en langs de grens alpien - mediterraan  (gelezen 67717 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #420 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:24:17 »
Bemerk de spontane zaailingen die hier opkomen tussen het rolgesteente. Deze plant geldt dus eveneens als puinbinder om het terrein klaar te maken voor andere planten zoals de dwergstruikvegetatie. Allium insubricum heeft dus wel degelijk bepaalde cultuureisen. Ik slaagde er nog niet om hem te kweken in de tuin. Een zuurstofrijk en stenig mengsel zal essentieel zijn.

Ik heb hier A.insubricum ( afkomstig van Aberconwy Nursery) al enkele jaren in de tuin . Hij staat in mijn crevice in de achtertuin .

Azo? En bloeit hij goed, groeit hij goed aan? Al zaad gezien?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #421 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:28:35 »
Tijdens ons verblijf aan het Gardameer ben ik ook eens de Monte Baldo op gegaan. Niet speciaal om naar planten te gaan zoeken, maar gewoon om eens het meer en de omgeving van bovenaf te zien. Onnodig te zeggen dat het meer dan de moeite is.
Heel speciaal ook, om op te stijgen met een kabelbaan vanuit een mediterrane omgeving, om 2000 m hoger opeens in een alpiene omgeving te staan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #422 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:29:28 »
Ik was er vroeg in de ochtend en zag er zelfs gemzen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #423 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:30:29 »
Malcesine, het dorpje waaruit je opstijgt lijkt een speelgoeddorpje van bovenaf gezien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #424 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:31:50 »
Ook nog eventjes aandacht voor deze pinus die zich heeft weten te handhaven in rotsspleet. Een prachtexemplaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #425 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:36:25 »
Alhoewel, niet voor de planten zei ik. Ik weet dat Callianthemum anemonoides hier groeit en wilde de plant ook wel eens in zijn habitat zien. Dat hij niet meer zou bloeien, dat wist ik wel, ik had gehoopt op wat zaad, maar ook dat was al weg;
Niettemin, ik heb gezien dat ze zowel in rotsspleten als in puingrond groeien. In de tuin mogen ze nooit te droog staan. De bodem op Monte Baldo is bijlange niet droog. Ook daar valt er regelmatig een buitje. Toch content dat ik de groeiomstandigheden in de natuur heb gezien van deze overigens schitterende rotstuinplant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #426 Gepost op: 17 augustus 2018, 22:38:14 »
Bemerk de spontane zaailingen die hier opkomen tussen het rolgesteente. Deze plant geldt dus eveneens als puinbinder om het terrein klaar te maken voor andere planten zoals de dwergstruikvegetatie. Allium insubricum heeft dus wel degelijk bepaalde cultuureisen. Ik slaagde er nog niet om hem te kweken in de tuin. Een zuurstofrijk en stenig mengsel zal essentieel zijn.

Ik heb hier A.insubricum ( afkomstig van Aberconwy Nursery) al enkele jaren in de tuin . Hij staat in mijn crevice in de achtertuin .

Azo? En bloeit hij goed, groeit hij goed aan? Al zaad gezien?

Dit jaar heeft hij zeker gebloeid en heeft waarschijnlijk ook zaad aangemaakt ( heb niet gecontroleerd) , is ook al wat bijgekomen . Ik dacht dat deze ui een gemakkelijke plant was zoals alle andere uien hier in de tuin ? Ik heb de plant laten uitzaaien , ik hou het in de gaten of er volgend jaar zaailingen zijn ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #427 Gepost op: 17 augustus 2018, 22:43:50 »
Tijdens ons verblijf aan het Gardameer ben ik ook eens de Monte Baldo op gegaan. Niet speciaal om naar planten te gaan zoeken, maar gewoon om eens het meer en de omgeving van bovenaf te zien. Onnodig te zeggen dat het meer dan de moeite is.
Heel speciaal ook, om op te stijgen met een kabelbaan vanuit een mediterrane omgeving, om 2000 m hoger opeens in een alpiene omgeving te staan.

Inderdaad zeker eens de moeite , Frankie ! Een jaar of 8 geleden zijn wij hier ook eens op vakantie geweest .
We logeerden toen in Riva del Garda .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #428 Gepost op: 17 augustus 2018, 22:48:20 »
Ook nog eventjes aandacht voor deze pinus die zich heeft weten te handhaven in rotsspleet. Een prachtexemplaar.

Knappe pinus , Frankie . Leuke plant om in de tuin te hebben ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #429 Gepost op: 17 augustus 2018, 22:51:13 »
Alhoewel, niet voor de planten zei ik. Ik weet dat Callianthemum anemonoides hier groeit en wilde de plant ook wel eens in zijn habitat zien. Dat hij niet meer zou bloeien, dat wist ik wel, ik had gehoopt op wat zaad, maar ook dat was al weg;
Niettemin, ik heb gezien dat ze zowel in rotsspleten als in puingrond groeien. In de tuin mogen ze nooit te droog staan. De bodem op Monte Baldo is bijlange niet droog. Ook daar valt er regelmatig een buitje. Toch content dat ik de groeiomstandigheden in de natuur heb gezien van deze overigens schitterende rotstuinplant.

Leuke vondst , interessant !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #430 Gepost op: 18 augustus 2018, 22:32:47 »
Tijdens ons verblijf aan het Gardameer ben ik ook eens de Monte Baldo op gegaan. Niet speciaal om naar planten te gaan zoeken, maar gewoon om eens het meer en de omgeving van bovenaf te zien. Onnodig te zeggen dat het meer dan de moeite is.
Heel speciaal ook, om op te stijgen met een kabelbaan vanuit een mediterrane omgeving, om 2000 m hoger opeens in een alpiene omgeving te staan.

Inderdaad zeker eens de moeite , Frankie ! Een jaar of 8 geleden zijn wij hier ook eens op vakantie geweest .
We logeerden toen in Riva del Garda .

Een parel aan het Gardameer, niet? De ganse noordkust vind ik het mooiste stukje van het meer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #431 Gepost op: 18 augustus 2018, 22:36:03 »
Ook nog eventjes aandacht voor deze pinus die zich heeft weten te handhaven in rotsspleet. Een prachtexemplaar.

Knappe pinus , Frankie . Leuke plant om in de tuin te hebben ......

Ja, hoor, Danny, ik heb hier iets wat er op gelijkt, het is wat je noemt een echte structuurplant. Het boompje is ruim 15 jaar oud. IJzersterk!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #432 Gepost op: 19 augustus 2018, 11:55:36 »
Tijdens ons verblijf aan het Gardameer ben ik ook eens de Monte Baldo op gegaan. Niet speciaal om naar planten te gaan zoeken, maar gewoon om eens het meer en de omgeving van bovenaf te zien. Onnodig te zeggen dat het meer dan de moeite is.
Heel speciaal ook, om op te stijgen met een kabelbaan vanuit een mediterrane omgeving, om 2000 m hoger opeens in een alpiene omgeving te staan.

Inderdaad zeker eens de moeite , Frankie ! Een jaar of 8 geleden zijn wij hier ook eens op vakantie geweest .
We logeerden toen in Riva del Garda .

Een parel aan het Gardameer, niet? De ganse noordkust vind ik het mooiste stukje van het meer.

Inderdaad een prachtige vakantiebestemming , vooral de noordkant . Toen wij er waren viel er ook regelmatig
een (onweers) bui
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #433 Gepost op: 19 augustus 2018, 12:00:27 »
Ook nog eventjes aandacht voor deze pinus die zich heeft weten te handhaven in rotsspleet. Een prachtexemplaar.

Knappe pinus , Frankie . Leuke plant om in de tuin te hebben ......

Ja, hoor, Danny, ik heb hier iets wat er op gelijkt, het is wat je noemt een echte structuurplant. Het boompje is ruim 15 jaar oud. IJzersterk!

Inderdaad een heel knap boompje , Frankie !(een hebbedingetje) Kleine boompjes zorgen voor de nodige structuur in de tuin om een natuurlijk uitziend geheel te bekomen
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #434 Gepost op: 19 augustus 2018, 12:31:13 »
Ook nog eventjes aandacht voor deze pinus die zich heeft weten te handhaven in rotsspleet. Een prachtexemplaar.

Inderdaad eentje om in te lijsten Frankie, goed gespot !  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen