Bloei maart - april 2026

Gestart door Wim Boens, 5 maart 2026, 11:49:50

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 18 april 2026, 08:02:02
Citaat van: Frankie Wulleman op 16 april 2026, 22:16:13Reeds 25 jaar in de rotstuin en nog altijd een favoriete plant: Erinacea anthyllis. Wie heeft deze nog?
Ik heb nog twee planten van de Alhambra vorm in de rotstuin.
Wie heeft er trouwens al ooit de witte vorm gezien, in de Sierra Nevada ?

Ik heb ook de alhambravorm die hier altijd iets later bloeit.

Erinacea anthyllis komt in de natuur in verschillende kleuren voor. Van donkerblauw (zoals de alhambra) over lichtblauw (meest gangbare kleur) tot wit. Deze soort vinden we echter zelden in cultuur en hij wordt ook zelden verzameld waardoor er weinig keuze is in kleurvariëteiten in cultuur.

Ik neem aan dat je al witte hebt gezien? LATEN ZIEN!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Een Phlox met een goede kleur en compacte groei is Phlox 'Karkulka' (vertaald in het Engels als "Little Red Riding Hood" oftewel "Roodkapje" in het Nederlands ) Deze plant werd als zaailing gevonden in de tuin van Zdenek Zvolanek (Tsjechië ) , zo werd me verteld door Jiri Papousek ...Een heel goed Z&Z product al je het mij vraagt ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 april 2026, 17:57:48Een Phlox met een goede kleur en compacte groei is Phlox 'Karkulka' (vertaald in het Engels als "Little Red Riding Hood" oftewel "Roodkapje" in het Nederlands ) Deze plant werd als zaailing gevonden in de tuin van Zdenek Zvolanek (Tsjechië ) , zo werd me verteld door Jiri Papousek ...Een heel goed Z&Z product al je het mij vraagt ...
Een zuivere Douglasii vorm ?  Weet je er meer over ?
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 18 april 2026, 10:28:59
Citaat van: Frankie Wulleman op 16 april 2026, 22:16:13Reeds 25 jaar in de rotstuin en nog altijd een favoriete plant: Erinacea anthyllis. Wie heeft deze nog?

Ik heb ook de alhambravorm die hier altijd iets later bloeit.

Erinacea anthyllis komt in de natuur in verschillende kleuren voor. Van donkerblauw (zoals de alhambra) over lichtblauw (meest gangbare kleur) tot wit. Deze soort vinden we echter zelden in cultuur en hij wordt ook zelden verzameld waardoor er weinig keuze is in kleurvariëteiten in cultuur.

Een volledig witte heb ik nog niet gevonden.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 april 2026, 17:57:48Een Phlox met een goede kleur en compacte groei is Phlox 'Karkulka' (vertaald in het Engels als "Little Red Riding Hood" oftewel "Roodkapje" in het Nederlands ) Deze plant werd als zaailing gevonden in de tuin van Zdenek Zvolanek (Tsjechië ) , zo werd me verteld door Jiri Papousek ...Een heel goed Z&Z product al je het mij vraagt ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 18 april 2026, 19:18:33Een zuivere Douglasii vorm ?  Weet je er meer over ?
Uiteraard een goede en terechte vraag Luc maar ik moet voorlopig het antwoord schuldig blijven.....
Je vind er nergens iets over via internet en wat ik er van weet is via een chat met Jiri.
Maar het lijkt me een goed idee omdat de master himself, Z&Z , deze vraag voor te leggen. Wordt hopelijk vervolgd en stekken lijkt me ook een goed idee ?   

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 18 april 2026, 10:28:59Ik heb ook de alhambravorm die hier altijd iets later bloeit.

Citaat van: Luc Scheldeman op 18 april 2026, 19:19:08Een volledig witte heb ik nog niet gevonden.
Ik was ooit ook op de "plaats Delict"  ;D  in Spanje ...Ze stonden toen massaal in bloei tezamen met Vella spinosa ...Maar een witte heb ik niet kunnen spotten .

Kris De Raeymaeker

Nog een goede Phlox mijn inziens is Phlox subulata 'Alexander's Surprise'....
Veel kleur en ook naar mijn mening een goede kleur ....
Ik heb ze al een paar keer bij gehad op onze mini sales op de bijeenkomst maar als ze niet bloeien gaat iedereen er uiteraard aan voorbij ...

Wim Boens

Zoek de verschillen  ::)  ((--11

Convallaria 'Vic Pavlowski's Gold'
en Convallaria 'Polska Piękność' (vaak foutief verkocht als 'Polish Beauty' of 'Polish Spirit', waarschijnlijk omdat van de meeste mensen buiten Polen hun Pools niet echt heel goed is.)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270