Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 317702 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Peatbed
« Reactie #45 Gepost op: 4 augustus 2011, 21:58:20 »
Heel mooi resultaat, Kris. Onaards mooi.  :o
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #46 Gepost op: 8 augustus 2011, 19:45:55 »
Dank voor het compliment Frankie. Een orchideetje van een heel ander kaliber is de Pleione...Maar heel makkelijk om een plekje te geven in het peatbed. Gleufje maken in de turfblokken ,vervolgens  pseudobulbje erin stoppen en hupsaké ....
Dit is overigens Pleione 'Tolima ' .  
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #47 Gepost op: 8 augustus 2011, 21:04:22 »
Maar heel makkelijk om een plekje te geven in het peatbed. Gleufje maken in de turfblokken ,vervolgens  pseudobulbje erin stoppen en hupsaké ....
Dit is overigens Pleione 'Tolima ' .  

't leven kan toch simpel zijn hé Kris !  Tolima heeft het zo te zien wél naar zijn (of is het haar ?) zin !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #48 Gepost op: 8 augustus 2011, 21:21:14 »
Wel een beetje afdekken he, de eerste winters. Of hoeft dat niet bij deze specie. Dan racen ze van links naar rechts en vv langs de turven. Maar ik heb wel gemerkt bij mezelf en ook gezien in de Rotstuin te Utrecht, dat er dan na een paar jaar sprake is van terugloop. Zouden ze dan het weinige voedsel, dat in de turven nog zit opgebruikt hebben? Ik stel hier dan ook meteen de vraag of vloeibare voeding in dit geval aan te bevelen is.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #49 Gepost op: 8 augustus 2011, 21:42:37 »
Zelf heb ik geen ervaring met Pleiones in turfblokken Gerrit, maar in de gewone potculture (in schors en mos) stellen ze hun tweewekelijkse portie vloeibare tomatenmest in elk geval op prijs !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #50 Gepost op: 8 augustus 2011, 22:12:40 »
Dank Luc, daar kijk ik van op. 't Zijn toch orchideeen. Dan denk je misschien, laat ik voorzichtig zijn met meststoffen, maar goed dat je dat zegt, dan knoop ik dat in de oren en ga ik meteen mijn Pleiones vertroetelen.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #51 Gepost op: 9 augustus 2011, 19:12:38 »
Bedankt Luc en Gerrit , best in de gaten te houden wat betreft die bemesting...Zal op den duur misschien wel nodig zijn in de voedingsarme blokken  !?

Hier nog een onbenaamde cv van Pleione die inmiddels is uitgezet in de turfblokken en daar ook goed is aangeslagen..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #52 Gepost op: 9 augustus 2011, 19:22:21 »
Ik was reeds in vroegere tijden een verwoed tuinier , maar dan werd de tuin uitsluitend gebruikt voor het kweken van groenten en klein fruit...Een overblijfsel uit die tijd is : Vaccinium corymbosum .
Dit klein heestertje wordt gekweekt voor de lekkere blauwe bessen. Nu is er geen plaats meer (het was kiezen of delen ,zoals men bij ons zegt) voor zowel groenten,fruit als rotstuin...Maar eentje is overgebleven uit die tijd ...
Waarom ? Naast zijn economische waarde heeft dit kleine heestertje ook enige sierwaarde.Dit vooral in de herfst wanneer de mooie herfstkleuren weer in het land zijn. Doordat hij houd van zure grond en dergelijke omstandigheden is hij weten te ontsnappen aan de reorganisaties in onze tuin en heeft hij (voorlopig?)een plekje veroverd in het peatbed. Medio april is hij getooid met witte bloemetjes die later veranderen in lekkere (voedzame)blauwe besjes.Alleen zijn de merels mij altijd voor met het oogsten ! Dus toch maar weer teren op de mooie herfstkleuren. ;D   
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2011, 19:24:36 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Peatbed
« Reactie #53 Gepost op: 9 augustus 2011, 20:04:15 »
Dank Luc, daar kijk ik van op. 't Zijn toch orchideeen. Dan denk je misschien, laat ik voorzichtig zijn met meststoffen, maar goed dat je dat zegt, dan knoop ik dat in de oren en ga ik meteen mijn Pleiones vertroetelen.

Mijn (bescheiden) mening en ervaring is dat alle tuinorchideeen bemesting op prijs stellen. Ik bemest ze dan ook allemaal, ook de meest gevoelige soortjes. Weliswaar niet de gelijke dosis als andere tuinplanten (al zijn er robuuste hybriden van bijv. Cypripediums die dat ook kunnen hebben, zoals "Gisela"). Ik geef ieder voorjaar ongeveer een kwart van de voorgeschreven hoeveelheid per plant aan langwerkende meststoffen (Osmocote van Miracle-Gro).   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Peatbed
« Reactie #54 Gepost op: 9 augustus 2011, 21:50:26 »
Ik was reeds in vroegere tijden een verwoed tuinier , maar dan werd de tuin uitsluitend gebruikt voor het kweken van groenten en klein fruit...Een overblijfsel uit die tijd is : Vaccinium corymbosum .
Dit klein heestertje wordt gekweekt voor de lekkere blauwe bessen. Nu is er geen plaats meer (het was kiezen of delen ,zoals men bij ons zegt) voor zowel groenten,fruit als rotstuin...Maar eentje is overgebleven uit die tijd ...
Waarom ? Naast zijn economische waarde heeft dit kleine heestertje ook enige sierwaarde.Dit vooral in de herfst wanneer de mooie herfstkleuren weer in het land zijn. Doordat hij houd van zure grond en dergelijke omstandigheden is hij weten te ontsnappen aan de reorganisaties in onze tuin en heeft hij (voorlopig?)een plekje veroverd in het peatbed. Medio april is hij getooid met witte bloemetjes die later veranderen in lekkere (voedzame)blauwe besjes.Alleen zijn de merels mij altijd voor met het oogsten ! Dus toch maar weer teren op de mooie herfstkleuren. ;D   

Als het zover is, Kris, laat ze maar eens zien die herfstkleuren. Wat zijn de afmetingen trouwens van dat heestertje?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #55 Gepost op: 10 augustus 2011, 20:41:29 »
Als het zover is, Kris, laat ze maar eens zien die herfstkleuren. Wat zijn de afmetingen trouwens van dat heestertje?

Gaan we trachten te "arrangeren" Frankie ...zoniet trek maar aan de bel !
Ik schat nauwelijks een 80 cm hoogte ...Dus bescheiden en daarom passend in ons soort van tuinen. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #56 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:35:26 »
De voorbije periode  wat te weinig tijd gehad (en eigenlijk is dat nu nog zo )....... maar toch wil ik graag de eerste ervaringen  in het peatbed van de maand april 2011 even verder de revue laten passeren.Zullen dit maar proberen te doen deze week want anders blijft het maar april in dat peatbed. ???

We gooien er nog eens een Cyp tegenaan , meer bepaald Cypripedium calceolus die ook een bewoner is van dit plekje. Ooit 1 keer in het wild gezien in Oostenrijk, een onvergetelijk moment !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #57 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:44:47 »
Toen ik eind jaren tachtig (van vorige eeuw) mijn eerste (ernstige )stappen zette in de rotsplantenwereld werd er nogal euforisch gedaan over deze legendarische plant : Rhododendron camtschaticum.
Maar je kon hem haast nooit op de kop tikken. Het heeft zelfs tot voor 2 jaar geduurd eer ik mijn eerste exemplaar kon vastkrijgen.
In april stond hij te bloeien in het peatbed.   


"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #58 Gepost op: 24 augustus 2011, 08:32:39 »
Kris,

mooie C. calceolus.
R. camtschaticum werd als zaad verkocht door Alexandra Berkutenko, een Russische doctor in de biologie. Ik vraag me af of ze nog steeds een zaadlijst verspreidt.  ???

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #59 Gepost op: 24 augustus 2011, 21:51:43 »
Kris,
mooie C. calceolus.
R. camtschaticum werd als zaad verkocht door Alexandra Berkutenko, een Russische doctor in de biologie. Ik vraag me af of ze nog steeds een zaadlijst verspreidt.  ???

Dat laatste weet ik niet Wim . Heb dit nooit een algemene plant gevonden ?
Nog een dwergrhodo'tje voor het peatbed :  Rhododendron calostrotum.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "