Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 318042 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #660 Gepost op: 5 mei 2014, 22:34:45 »
De eerste keer in bloei hier : Primula reidii ssp. williamsii.
Vorig jaar in de turfblokken uitgezet en nu dus een eerste keer de bloempjes die zich tonen.
Geen gemakkelijk ding , heb echt naar een koel plekje gezocht maar wat als het straks echt gaat zomeren.
Vlgs enkele ingewijden mag hij in de winter niet te nat komen maar ook niet volledig droog komen. En die juiste balans zou tegelijk moeilijk en van levensbelang zijn.
Het was Koos Van Dijck die deze zeldzame sleutelbloempjes vorig jaar een eerste keer aanbood.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Peatbed
« Reactie #661 Gepost op: 5 mei 2014, 22:48:36 »
Welke dubbele het ook is Kris, hij zal alleen maar mooier worden met het ouder worden! Wel vraag ik mij af of een peatbed niet te arm is aan voeding.

Dat is ook waar Herman , dit is uiteraard nog een relatief jonge plant.
Je hebt daar een punt , ik heb niet echt de indruk dat mijn Trilliums (let op zoveel zijn er dat niet )zo erg groeien of aangroeien. Ja het substraat bestaat uit bladgrond (grootste deel), fijne schors van Pelckmans , halfverteerde schors van Dockx , beetje turf en heel klein beetje kleigrond. Mesten doe ik daar haast niet omdat er ook weer Ericaceae instaan en die houden daar weer minder van....
Iemand gaf me ooit de raad om regelmatig te bemesten met mineralen.
Ik heb de indruk -zeker de laatste jaren met het type van lente dat we tegenwoordig krijgen- dat het substraat voor Trillium toch wat droog komt. Voor Trilliums mag de grond dan waarschijnlijk weer iets zwaarder zijn dan voor de andere planten die het peatbed bevolken ? Ik denk Herman dat jouw grond wat zwaarder is , of vergis ik me ?
Ik heb momenteel T. rivale ,nivale, grandiflorum ,decumbens (en nog een kleinere die me nu niet te binnen schiet in) in het peatbed. Er zijn er best veel meer die ik mooi vind maar mijn tuin is nogal klein behuisd om de grotere soorten toe te laten.     
Kris mijn grond is inderdaad zwaarder met veel humus in de bovenste laag. Er moet inderdaad genoeg vocht zijn tijdens het groei seizoen. Zelfs nu zou het dringend moeten regenen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #662 Gepost op: 5 mei 2014, 23:01:28 »
Bedankt nog voor je reactie Herman.
In 2012 bloeide deze soort de eerste keer , vorig jaar nam hij een sabbatjaar maar in 2014 gaat het opnieuw gebeuren ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #663 Gepost op: 6 mei 2014, 08:13:25 »
De eerste keer in bloei hier : Primula reidii ssp. williamsii.
Vorig jaar in de turfblokken uitgezet en nu dus een eerste keer de bloempjes die zich tonen.
Geen gemakkelijk ding , heb echt naar een koel plekje gezocht maar wat als het straks echt gaat zomeren.
Vlgs enkele ingewijden mag hij in de winter niet te nat komen maar ook niet volledig droog komen. En die juiste balans zou tegelijk moeilijk en van levensbelang zijn.
Het was Koos Van Dijck die deze zeldzame sleutelbloempjes vorig jaar een eerste keer aanbood.

Ik duim mee, Kris...heb hem hier al twee keer in bloei gehad (in pot) maar het volgende jaar jaar was het telkens gedaan met de plant....één keer idd tijdens de winter wat te nat gehouden en één keer verloren na enkele dagen heel zwoel weer in de zomer. Het is wel een prachtige soort en hij ziet er heel gelukkig uit in je peatbed!

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Peatbed
« Reactie #664 Gepost op: 6 mei 2014, 08:16:09 »
De eerste keer in bloei hier : Primula reidii ssp. williamsii.
Vorig jaar in de turfblokken uitgezet en nu dus een eerste keer de bloempjes die zich tonen.
Geen gemakkelijk ding , heb echt naar een koel plekje gezocht maar wat als het straks echt gaat zomeren.
Vlgs enkele ingewijden mag hij in de winter niet te nat komen maar ook niet volledig droog komen. En die juiste balans zou tegelijk moeilijk en van levensbelang zijn.
Het was Koos Van Dijck die deze zeldzame sleutelbloempjes vorig jaar een eerste keer aanbood.

Dat is een mooi succes, want het is inderdaad een bijzonder, een moeilijk, maar vooral ook prachtig ding. Ik had zaad van de Himalaya epeditie van Chris Chadwell, maar de enkele zaailingen 'damped off' een voor een. In het blad van de SRGC is er van alles over geschreven. (ik dacht niet over deze subsp.) De bloem heeft de vorm van een hoedje, heel mooi.
Ja, die Koos van Dijk heeft de mooiste dingen.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #665 Gepost op: 6 mei 2014, 08:53:28 »
De eerste keer in bloei hier : Primula reidii ssp. williamsii.
Vorig jaar in de turfblokken uitgezet en nu dus een eerste keer de bloempjes die zich tonen.
Geen gemakkelijk ding , heb echt naar een koel plekje gezocht maar wat als het straks echt gaat zomeren.
Vlgs enkele ingewijden mag hij in de winter niet te nat komen maar ook niet volledig droog komen. En die juiste balans zou tegelijk moeilijk en van levensbelang zijn.
Het was Koos Van Dijck die deze zeldzame sleutelbloempjes vorig jaar een eerste keer aanbood.

 -5( nog nooit geprobeerd !  Wat een mooi ding en voorlopig gaat het inderdaad goed Kris - ze staan er blijkbaar heel gezond bij !  We duimen !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #666 Gepost op: 6 mei 2014, 18:51:53 »
Ik duim mee, Kris...heb hem hier al twee keer in bloei gehad (in pot) maar het volgende jaar jaar was het telkens gedaan met de plant....één keer idd tijdens de winter wat te nat gehouden en één keer verloren na enkele dagen heel zwoel weer in de zomer. Het is wel een prachtige soort en hij ziet er heel gelukkig uit in je peatbed!

Bedankt Wim. Ik besef dat het snel over en uit kan zijn met zulke soortjes .....Ik ben vooral bang als we straks weer eens echte zomertemperaturen gaan krijgen. Want dan is er vaak niks aan te doen.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #667 Gepost op: 6 mei 2014, 18:54:01 »
Dat is een mooi succes, want het is inderdaad een bijzonder, een moeilijk, maar vooral ook prachtig ding. Ik had zaad van de Himalaya epeditie van Chris Chadwell, maar de enkele zaailingen 'damped off' een voor een. In het blad van de SRGC is er van alles over geschreven. (ik dacht niet over deze subsp.) De bloem heeft de vorm van een hoedje, heel mooi.
Ja, die Koos van Dijk heeft de mooiste dingen.

Ik houd het voorlopig op een klein succesje Gerrit. Pas als hij het meerdere jaren uithoud op die manier wil ik het eventueel een echt succes noemen. Maar uiteraard houd ik jullie graag op de hoogte van mijn pogingen en laat ik nog weten hoe het verder verloopt.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #668 Gepost op: 6 mei 2014, 18:55:04 »
-5( nog nooit geprobeerd !  Wat een mooi ding en voorlopig gaat het inderdaad goed Kris - ze staan er blijkbaar heel gezond bij !  We duimen !  ((14

Merci Luc. Ik schat jouw peatbed nog iets koeler in dan het mijne ......dus misschien maar eens aan wagen ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #669 Gepost op: 6 mei 2014, 21:26:00 »
Deze witte Pleione had ik rechtstreeks in de turfblokken geplant. Maar de "black birds " moesten er zo nodig enkele uithalen om ze dan vervolgens ergens onachtzaam te laten vallen....
En ik wist niet eens dat ze daar ergens vertoefden tot de moment dat ze bloeien .. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Peatbed
« Reactie #670 Gepost op: 6 mei 2014, 21:32:39 »
dan zijn de "black birds " toch nog ergens goed voor. ;D

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Peatbed
« Reactie #671 Gepost op: 14 mei 2014, 20:40:40 »
Voor de kleinbehuisde tuin is deze Rhododendron radicans een geweldige aanwinst.
Hooguit 5cm.hoog met een diameter in 2 jaren van nog geen 15 cm.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #672 Gepost op: 14 mei 2014, 21:45:02 »
Voor de kleinbehuisde tuin is deze Rhododendron radicans een geweldige aanwinst.
Hooguit 5cm.hoog met een diameter in 2 jaren van nog geen 15 cm.

Interessant Rhodo'tje Ger. Voor mijn tuintje mag dat zo "gestaag" gaan.
 .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Peatbed
« Reactie #673 Gepost op: 14 mei 2014, 21:48:26 »
is deze Rhododendron radicans alleen voorbehouden voor tuinen met een peatbed.
of doet hij het goed in normale grond.
Staat er prachtig bij Ger.
Maar dat is heel jouw tuin. -6(

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peatbed
« Reactie #674 Gepost op: 14 mei 2014, 21:49:47 »
Voor de kleinbehuisde tuin is deze Rhododendron radicans een geweldige aanwinst.
Hooguit 5cm.hoog met een diameter in 2 jaren van nog geen 15 cm.

De snoeischaar is voorlopig nog niet van doen, Ger,  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen