Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 317836 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peatbed
« Reactie #930 Gepost op: 17 juni 2016, 22:37:03 »
Volgens commentaren op dezelfde foto's op het schotse forum is het een heel erg moeilijke plant om te houden, Frankie.
Wellicht heb ik geluk gehad door hem in het peatbed onder te brengen waar het het hele jaar door schaduw heeft, zelfs in het heetst van de zomer.  Datzelfde peatbed wordt tijdens warme, droge periodes elke avond gesproeid - ik neem aan dat dit regime hem bevalt.
Fingers crossed dat dit blijft duren.

Dat hij op de juiste plaats staat, zal wel zo zijn. Hij lijkt al goed aangegroeid t.o.v. vorig jaar. Straks moet je hem nog wat in snoeien,  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #931 Gepost op: 17 juni 2016, 22:38:41 »
Volgens commentaren op dezelfde foto's op het schotse forum is het een heel erg moeilijke plant om te houden, Frankie.
Wellicht heb ik geluk gehad door hem in het peatbed onder te brengen waar het het hele jaar door schaduw heeft, zelfs in het heetst van de zomer.  Datzelfde peatbed wordt tijdens warme, droge periodes elke avond gesproeid - ik neem aan dat dit regime hem bevalt.
Fingers crossed dat dit blijft duren.

Dat hij op de juiste plaats staat, zal wel zo zijn. Hij lijkt al goed aangegroeid t.o.v. vorig jaar. Straks moet je hem nog wat in snoeien,  ;)

In de hoogte hoeft hij alleszins niet gesnoeid te worden  -2( -2(  breder wordt hij wel - ik probeer eens een paar afleggers...  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #932 Gepost op: 28 juni 2016, 16:52:17 »
Phlox adsurgens 'Wagon Wheel' doet ieder jaar zijn best in het peatbed.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #933 Gepost op: 27 juli 2016, 20:51:02 »
Volgens commentaren op dezelfde foto's op het schotse forum is het een heel erg moeilijke plant om te houden, Frankie.
Wellicht heb ik geluk gehad door hem in het peatbed onder te brengen waar het het hele jaar door schaduw heeft, zelfs in het heetst van de zomer.  Datzelfde peatbed wordt tijdens warme, droge periodes elke avond gesproeid - ik neem aan dat dit regime hem bevalt.
Fingers crossed dat dit blijft duren.

Bijzonder mooi resultaat Luc  ! Bij mij kreeg hij in volle zomer toch minimum een 5 uren volle zon , zowat tot de middag . Hij bloeit ieder jaar maar heeft nooit zoveel bloemen gegeven als die van Luc. Het sproeien in de avonduren is zeker aan te bevelen . De moeite om te blijven zoeken naar het juiste plekje     .......De aarde vochtig houden is zeker aan te bevelen !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #934 Gepost op: 28 juli 2016, 09:47:36 »
Volgens commentaren op dezelfde foto's op het schotse forum is het een heel erg moeilijke plant om te houden, Frankie.
Wellicht heb ik geluk gehad door hem in het peatbed onder te brengen waar het het hele jaar door schaduw heeft, zelfs in het heetst van de zomer.  Datzelfde peatbed wordt tijdens warme, droge periodes elke avond gesproeid - ik neem aan dat dit regime hem bevalt.
Fingers crossed dat dit blijft duren.

Bijzonder mooi resultaat Luc  ! Bij mij kreeg hij in volle zomer toch minimum een 5 uren volle zon , zowat tot de middag . Hij bloeit ieder jaar maar heeft nooit zoveel bloemen gegeven als die van Luc. Het sproeien in de avonduren is zeker aan te bevelen . De moeite om te blijven zoeken naar het juiste plekje     .......De aarde vochtig houden is zeker aan te bevelen !

Schaduw en vocht zijn voor deze plant inderdaad wellicht de toverwoorden Kris - hij heeft ook de (korte) hittegolf van vorige week (34° in de schaduw) zo te zien weer goed doorstaan. 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #935 Gepost op: 2 september 2016, 11:18:20 »
Gentiana Paradoxa in bloei op het peatbedje en een eerste exemplaar van een herfstgentiaan nadert er ook de bloei.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Peatbed
« Reactie #936 Gepost op: 2 september 2016, 19:21:47 »
Mooi zeg.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peatbed
« Reactie #937 Gepost op: 2 september 2016, 21:24:54 »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Peatbed
« Reactie #938 Gepost op: 4 september 2016, 14:01:05 »
een eerste exemplaar van een herfstgentiaan nadert er ook de bloei.
Welke soort bedoel jij hier Luc, G. scabra of G. sino-ornata  ((--11 ))4, want beide soorten worden in het NL-taalgebied als herfstgentiaan aangeduid.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #939 Gepost op: 4 september 2016, 21:39:05 »
een eerste exemplaar van een herfstgentiaan nadert er ook de bloei.
Welke soort bedoel jij hier Luc, G. scabra of G. sino-ornata  ((--11 ))4, want beide soorten worden in het NL-taalgebied als herfstgentiaan aangeduid.

Er zijn nog wel meer herfstgentianen, Cor.  In dit geval gaat het om een benaamde vormr van G. sino-ornata, namelijk G. sino-ornata 'Gorau Glas'.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #940 Gepost op: 11 september 2016, 11:14:02 »
G. sino-ornata 'Gorau Glas' - maakt zich inmiddels klaar om uit te barsten - alhoewel ik die "gestreepte pakken" van de knoppen ook heel attractief vind.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #941 Gepost op: 6 oktober 2016, 20:10:59 »
Saxifraga fortunei 'Cherry Pie' valt van ver op in het peatbed, weliswaar met de hulp van een laat zonnestraaltje.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #942 Gepost op: 31 maart 2017, 22:56:57 »
Het peatbed is inmiddels ook uit zijn winterslaap ontwaakt - kijk maar hoeveel kleur er al te zien is.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #943 Gepost op: 31 maart 2017, 23:07:34 »
Opvallend is o.a. dit prachtige Rhodo'tje met een vreselijke naam : Rhododendron cephalantum crebreflorum group  _010

en naar goede gewoonte doet Rhododendron 'Shamrock' weer een verwoede poging om al zijn blaadjes te verbergen onder de bloemenzee.

Deze Trillium rivale liet ik al eerder zien elders, maar die huist dus ook op het peatbed.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Peatbed
« Reactie #944 Gepost op: 1 april 2017, 20:32:29 »
Opvallend is o.a. dit prachtige Rhodo'tje met een vreselijke naam : Rhododendron cephalantum crebreflorum group  _010

en naar goede gewoonte doet Rhododendron 'Shamrock' weer een verwoede poging om al zijn blaadjes te verbergen onder de bloemenzee.

Deze Trillium rivale liet ik al eerder zien elders, maar die huist dus ook op het peatbed.
Ziet er prachtig uit Luc,vooral de Rhodo,s bekoren mij.