Auteur Topic: Plantenmomenten van 2018  (gelezen 16283 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #90 Gepost op: 31 december 2018, 19:23:16 »
Het zal de meesten misschien verbazen dat dit mijn nr 1 is, na de plaatjes van de andro's, Iris nicolai, Iris paradoxa, Callianthemum enz...

En toch, stel je eventjes in mijn plaats, wanneer je vroeg op het jaar op Franse bodem ergens in het zuiden onmetelijke populaties Iris lutescens ziet in alle kleuren die je je maar kan voorstellen. Paars, blauw, wit, bijna zwart, geel, bruin, bicolors, tricolors, met witte baard, met gele baard, grote jongens, kleine ukjes en ALLES wat daar nog tussen zit! Een schouwspel dat alleen moeder natuur kan maken. Verbazingwekkend hoe variabel een soort kan zijn in de natuur. Dit was genieten tot in het oneindige. Voor mij, mijn nr 1. De getoonde kleurvarianten zijn enkel een topje van de ijsberg.

Ik ben NIET verrast door je nummer 1 Frankie, ik had je er al een aantal keer over bezig gehoord en waar het hart van vol is loopt de mond forumpost van over !   -2(
Wat een variatie !! Echt top !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #91 Gepost op: 31 december 2018, 19:29:57 »
Op gevaar af dat heel wat mensen reeds aan de feesttafel aan het aanschuiven zijn, toch nog snel mijn nr 1.

Ook hier gaat het om een ontmoeting in de natuur.
Een ontmoeting die mij nog een tijdje zal bijblijven.

Colchicum cupanii komt in Attica (Gr) heel veelvuldig voor en is allesbehalve een zeldzaamheid.
Bovenop een 450 m hoge heuvel/Berg nabij Vavronos (Attica - Gr) stond echter een kolonie Colchicum cupanii zoals zelden gezien.
Meestal zie je die juweeltjes in al dan niet flink gevulde potten op plantenshows in het UK, dit was eens iets anders.

Voor mij dus de nr 1 voor 2018.
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2019, 14:12:34 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #92 Gepost op: 1 januari 2019, 12:04:37 »
Een waardige nummer 1 Kris  ((13 ((13 ((13  Zeker niet eenvoudig om ze lang aan de klap te houden en zo'n bloei af te dwingen!  een topprestatie !  Ook nog een woord (eigenlijk een hele zin) van lof voor de manier waarop dat stukje rotstuin is aangelegd Kris!  Bijzonder geslaagd, des te meer dat het op zo'n korte tijd gerealiseerd is.  Alsof het er al jaaaaaaaren ligt !  Hier geldt opnieuw alleen :  ((13 ((13 ((13  Ook nog  -6( _02 ((2 enz...
En tot slot !  _04

 ))2 ))2 ))2 Nu laat je me wel blozen Luc ! Dank je wel voor deze lof en happy new year !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #93 Gepost op: 1 januari 2019, 12:05:38 »
Het zal de meesten misschien verbazen dat dit mijn nr 1 is, na de plaatjes van de andro's, Iris nicolai, Iris paradoxa, Callianthemum enz...
En toch, stel je eventjes in mijn plaats, wanneer je vroeg op het jaar op Franse bodem ergens in het zuiden onmetelijke populaties Iris lutescens ziet in alle kleuren die je je maar kan voorstellen. Paars, blauw, wit, bijna zwart, geel, bruin, bicolors, tricolors, met witte baard, met gele baard, grote jongens, kleine ukjes en ALLES wat daar nog tussen zit! Een schouwspel dat alleen moeder natuur kan maken. Verbazingwekkend hoe variabel een soort kan zijn in de natuur. Dit was genieten tot in het oneindige. Voor mij, mijn nr 1. De getoonde kleurvarianten zijn enkel een topje van de ijsberg.
Neen helemaal niet verbaasd Frankie ..... ((14 ((14 ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #94 Gepost op: 1 januari 2019, 12:06:52 »
Op gevaar af dat heel wat mensen reeds aan de feesttafel aan het aanschuiven zijn, toch nog snel mijn nr 1.
Ook hier gaat het om een ontmoeting in de natuur.
Een ontmoeting die mij nog een tijdje zal bijblijven.
Colchicum cupanii komt in Attica (Gr) heel veelvuldig voor en is allesbehalve een zeldzaamheid.
Bovenop een 450 m hoge heuvel/Berg nabij Vavronos (Attica - Gr) stond echter een kolonie Colchicum cupanii zoals zelden gezien.
Meestal zie je die juweeltjes in al dan niet flink gevulde potten op plantenshows in het UK, dit was eens iets anders.
Voor mij dus de nr 1 voor 2018.

Een geheel terechte keuze Luc !!! Van zulke momenten krijg je nooit genoeg !!!
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2019, 14:12:16 door Luc Gilgemyn »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #95 Gepost op: 1 januari 2019, 14:27:19 »
Unieke planten momenten allemaal , bijzonder mooi om te zien ...... -6( -6( _02 _02 )))4 4NJ


Aan iedereen .....  3NJ  .....dat 2019 ons terug veel mooie momenten kan schenken ......we gaan ervoor ......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #96 Gepost op: 1 januari 2019, 21:04:30 »
Op gevaar af dat heel wat mensen reeds aan de feesttafel aan het aanschuiven zijn, toch nog snel mijn nr 1.

Ook hier gaat het om een ontmoeting in de natuur.
Een ontmoeting die mij nog een tijdje zal bijblijven.

Colchicum cupanii komt in Attica (Gr) heel veelvuldig voor en is allesbehalve een zeldzaamheid.
Bovenop een 450 m hoge heuvel/Berg nabij Vavronos (Attica - Gr) stond echter een kolonie Colchicum cupanii zoals zelden gezien.
Meestal zie je die juweeltjes in al dan niet flink gevulde potten op plantenshows in het UK, dit was eens iets anders.

Voor mij dus de nr 1 voor 2018.



Dat moet beslist een mooi moment geweest zijn, Luc. Het blijkt dat planten in hun natuurlijke habitat gadeslaan voor veel mensen toch wel voor speciale momenten kan zorgen. Ik maakte hetzelfde mee in Zuid-Frankrijk, Danny in de maritieme alpen en nu jij ook in Griekenland. Een waardige nr 1  _04
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #97 Gepost op: 1 januari 2019, 21:09:26 »
Kris, Danny, Luc en Gerrit. We mogen ons gelukkig prijzen, we zijn blijkbaar de enige vijf die uitzonderlijke plantenmomenten hebben beleefd dit jaar. Ik vraag me af wat de rest gedaan heeft in de tuin dit jaar? Gras afrijden en buxushaagjes geknipt? Dat zijn inderdaad maar magere 'topmomenten' in de tuin. En er ging ook al niemand op stap? Misschien nogal wiedes... met deze temperaturen die we hadden dit jaar was het wellicht niet nodig om op reis te gaan.  ((--11  ???  ))4
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #98 Gepost op: 2 januari 2019, 08:53:10 »
Kris, Danny, Luc en Gerrit. We mogen ons gelukkig prijzen, we zijn blijkbaar de enige vijf die uitzonderlijke plantenmomenten hebben beleefd dit jaar. Ik vraag me af wat de rest gedaan heeft in de tuin dit jaar? Gras afrijden en buxushaagjes geknipt? Dat zijn inderdaad maar magere 'topmomenten' in de tuin. En er ging ook al niemand op stap? Misschien nogal wiedes... met deze temperaturen die we hadden dit jaar was het wellicht niet nodig om op reis te gaan.  ((--11  ???  ))4

 -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #99 Gepost op: 2 januari 2019, 21:39:01 »
Ha Frankie, na zoveel fantastisch plantengeweld is het moeilijk om nog mooie momenten toe te voegen. Helaas ben ik dit jaar ook niet in berglandschappen geweest (overigens wel in een paar fraaie buitenlandse botanische tuinen met ook allerlei prachtige planten, maar geen rotsplanten). Ik zal daarom een bescheiden top-5 uit mijn eigen tuintje presenteren.
Op de gedeelde 5e plaats ex aequo de lithodora diffusa en de primula yuparensis. De eerst omdat ik hem weer in bloei heb gekregen en de bloemen prachtig zijn, de tweede omdat ik die zelf uit zaad van de vereniging heb opgekweekt (en die niet dood is gegaan zoals vele andere kwekelingen)
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #100 Gepost op: 2 januari 2019, 21:42:50 »
Op de 4e plaats de Saxifraga oppositifolia Seren y Gwanwyn, omdat ie zo mooi in bloei is gekomen.  Op de derde plaats de Dactylorhiza maculata en de Epipactis palustris, omdat (Europese) orchideeen al vanaf mijn eerste kennismaking met deze planten in de Alpen mij gefascineerd hebben en wat is dan leuker als je ze in je eigen tuin in bloei krijgt? 
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2019, 21:47:07 door Mark Stolk »
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #101 Gepost op: 2 januari 2019, 21:46:14 »
Op de tweede plaats de Lewisia tweedyi creme, een prachtige bloem. En op de eerste plaats de Gentiana dinarica montenegrina. Eigenlijk niks zeldzaams, maar het blauw van deze en vergelijkbare soorten gentianen is fascinerend mooi en altijd weer een feest als ze in bloei komen en je je een heel heel klein beetje in de Alpen waant.
Met vriendelijke groet

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #102 Gepost op: 2 januari 2019, 22:11:56 »
Even deze topic rustig doorgelezen.
Wat een prachtige foto's  ((14 ((14 ((14 ((14
en leuk om zo nog eens de revue te laten passeren.
 ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 ((14
eigenlijk verdienen alle foto's als ik ze zo bekeek een goede 10 punten ((14

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #103 Gepost op: 2 januari 2019, 22:29:53 »
.  Op de derde plaats de Dactylorhiza maculata en de Epipactis palustris, omdat (Europese) orchideeen al vanaf mijn eerste kennismaking met deze planten in de Alpen mij gefascineerd hebben en wat is dan leuker als je ze in je eigen tuin in bloei krijgt?

Helemaal mee eens Mark .....

Uw top 5 mag er zeker zijn hoor !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #104 Gepost op: 5 januari 2019, 16:25:04 »
Heel mooie top 5 Mark , bedankt om die te delen met ons !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "