Planten > Rotsplanten
Iberis muizenissen
Frankie Wulleman:
Eind 2022 lijkt het wel wat of de winter reeds voorbij is, als je ziet dat een aantal rotsplanten zich reeds begint klaar te stomen voor het nakende voorjaar. Het zal echter nog een drietal maanden duren vooraleer planten als Iberis hun voorjaarsbloei zullen tonen.
De zeer compacte Iberis aurosica subsp nana staat al enkele jaren in de tuin en is een weinig aangeboden en niet zo makkelijke soort om te behagen heb ik zo de indruk. De bloemknopjes voor het nieuwe seizoen zitten echter al klaar.
Frankie Wulleman:
De laatste dagen heb ik mijn hoofd wat vrij en heb zitten denken, ook al n.a.v. het recente reisverhaal van Danny in het zuiden van Frankrijk met name de Verdonregio die hij bezocht.
Ik zelf bezocht de vallei van de Verdon eveneens enkele jaren geleden en zag daar vele planten waarvan ik tot op de dag van vandaag geen naam op wist te plakken. Toen zag ik daar een kleine Iberis soort, waarvan de identiteit me een raadsel was. Vandaag echter is mijne euro gevallen. Het gaat om Iberis aurosica subsp nana! De plant lijkt sprekend op wat ik heb in de tuin en volgens de lectuur groeit deze soort ook daar in de regio. Het raadsel is dan toch eindelijk opgelost. In bijlage enkele foto's van bloeiende exemplaren die ik er toen vond in de hoogste regionen van de vallei op een schrale en zonnige plaats.
Frankie Wulleman:
In bijlage nog een foto van Iberis aurosica subsp nana genomen in het begin van maart dit jaar.
Frankie Wulleman:
Zijn grote broer, Iberis pruittii groeit eveneens in de nabije omgeving, met name de regio van de Mont Ventoux waar ik ook reeds de soort kon spotten. Ook deze plant is zich aan het klaar stomen voor het nakende voorjaar. De kolonie Muscari rond de plant is ook al op post.
Frankie Wulleman:
En er is nog een derde soort die eveneens uit zuid Frankrijk afkomstig is, in de tuin, nl. Iberis saxatilis subsp pygmae. Van grootte zit hij tussen de twee eerder vernoemde soorten in en kent eveneens een vroege en rijke bloei. Hij onderscheidt zich ook van de vorige soorten door de iets wat blekere en groenere kleur van het loof.
Iberis soorten zijn erg waardevolle planten voor de rotstuin vanwege de vroege en rijke bloei met zuiver witte bloemen. In mijn rotstuinbeleving behoren ze tot de topfavorieten!
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie