Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken
Narcissus 2025
Frankie Wulleman:
Narcissus 'Craighton Clanger' begint er iets later aan dan vorig jaar.
Luc Scheldeman:
Narcissus albidus subsp. occidentalis SF16 uit de Hoge Atlas in Marokko. Een plant die groeit op Noord georienteerde hellingen met kleine struiken en groenblijvende eiken.
De naam "Narcissus albidus" is ingevoerd door Mike Salmon om er een aantal collecties in onder te brengen die niet volledig passen in de groep "Narcissus cantabricus". Het meest opvallend is de melkwitte kleur bij N. albidus tegenover de kristalwitte kleur van N. cantabricus.
Kris De Raeymaeker:
--- Citaat van: Luc Scheldeman op 5 januari 2025, 16:42:04 ---Narcissus albidus subsp. occidentalis SF16 uit de Hoge Atlas in Marokko. Een plant die groeit op Noord georienteerde hellingen met kleine struiken en groenblijvende eiken.
De naam "Narcissus albidus" is ingevoerd door Mike Salmon om er een aantal collecties in onder te brengen die niet volledig passen in de groep "Narcissus cantabricus". Het meest opvallend is de melkwitte kleur bij N. albidus tegenover de kristalwitte kleur van N. cantabricus.
--- Einde van citaat ---
Mooi ,mooi Luc ......Ook hier weer niet altijd eenvoudig om ze allemaal van elkaar te onderscheiden . Temeer omdat ze in cultuur wel met mekaar kruisen veronderstel ik en dat er dan ongewild cv's worden verspreid ? Bestaat er dan een kristalwitte cantabricus ?
Luc Scheldeman:
--- Citaat van: Kris De Raeymaeker op 6 januari 2025, 09:32:11 ---
--- Citaat van: Luc Scheldeman op 5 januari 2025, 16:42:04 ---Narcissus albidus subsp. occidentalis SF16 uit de Hoge Atlas in Marokko. Een plant die groeit op Noord georienteerde hellingen met kleine struiken en groenblijvende eiken.
--- Einde van citaat ---
Mooi ,mooi Luc ......Ook hier weer niet altijd eenvoudig om ze allemaal van elkaar te onderscheiden . Temeer omdat ze in cultuur wel met mekaar kruisen veronderstel ik en dat er dan ongewild cv's worden verspreid ? Bestaat er dan een kristalwitte cantabricus ?
--- Einde van citaat ---
Met kristalwit bedoelde ik wit-wit....
Als je in cultuur wil zaden oogsten moet je de bollen (in mijn geval de betreffende pot) wegnemen en apart houden.
En manueel bestuiven met een penseeltje !
Eberhard Prößdorf:
Heeft iemand eigenlijk de legendarische Narcissus cantabricus petunioides? Ik ben er al jaren naar op zoek, maar zonder succes. Ooit kon ik een bol bemachtigen, maar toen die voor het eerst bloeide, bleek het toch geen Petunioides te zijn.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie