Auteur Topic: Gesteentemeel als toeslagstof  (gelezen 13375 keer)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Gesteentemeel als toeslagstof
« Reactie #15 Gepost op: 13 september 2013, 14:17:05 »
Wie gebruikt er wel eens beendermeel voor de rotsplanten / bollen en wanneer en bij welke planten?  ))8.
Ben benieuwd.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Gesteentemeel als toeslagstof
« Reactie #16 Gepost op: 13 september 2013, 15:41:31 »
Wie gebruikt er wel eens beendermeel voor de rotsplanten / bollen en wanneer en bij welke planten?  ))8.
Ben benieuwd.
Ik gebruik het niet voor de rotsplanten Theo, maar wel in de moestuin en daar bevalt het goed, mits met mate gebruikt. Onderstaande beschrijving komt van internet, ik weet alleen niet meer van welke site, is dus niet van mijn hand;

Bloedmeel

Het bevat veel stikstof, wel 14%, het bevat verder weinig andere voedingsstoffen en is dus een snelwerkende enkelzijdige meststof. De stikstof van de bloedeiwitten komen heel snel vrij, vaak binnen 7 dagen na het toedienen van bloedmeel ga je al verschil merken. Zoals al eerder gezegd bevordert stikstof de groei van blad en stengels, de zogenaamde vegetatieve groei. Je geeft het dus gericht aan planten die een gebrek hebben in de groei of planten waarvan je weet dat ze heel gulzig zijn als het om stikstof gaat (planten die veel bladmassa maken).
In de bloementuin hebben we het dan bijvoorbeeld over klimplanten en andere planten die veel blad maken zoals Zantedeschia, Canna's, Bamboe, Hosta, etc. In de groententuin zijn prei, koolsoorten, bladgewassen, etc. planten die graag een beetje extra stikstof gebruiken.
 
Bedenk dat bloedmeel een snelwerkende meststof is. Bij een gebrek zie je al snel resultaat. Maar om een Hosta in de winter bloedmeel te geven heeft niet zo veel nut want ze heeft dan niet eens blad. Bovendien heb je, zeker bij eetbare planten als groenten, de bijwerking dat als je op verkeerde momenten of te veel of te vaak bloedmeel geeft, er een ophoping van nitraat kan ontstaan. En dat kan dan weer in groenteplanten een verhoogd nitrietgehalte geven (zeer bekend bij spinazie en bietjes).
 
Dus over het geven van bloedmeel; geef ongeveer elke 2 maanden (het snelwerkende bloedmeel is na ongeveer 2 tot 2,5 maanden uitgewerkt). Geef niet in de winter, het heeft dan geen nut, planten mogen rusten in de winter. Geef vanaf ongeveer begin lente tot halverwege de zomer (dus 2 of 3 keer in een jaar) ongeveer 50 gram per vierkante meter (lees de gebruiksaanwijzing op de verpakking!!). Na half augustus kun je beter geen bloedmeel meer geven, de dan nog gevormde slappe bladeren en stengels zullen meer bevattelijk voor vorstschade in de winter zijn!!

Beendermeel
 
Beendermeel is dus heel anders. Ze bevat ook wat stikstof maar dat is niet zo heel veel. Daarentegen bevat ze veel Fosfor en zoals al eerder genoemd is Fosfor een belangrijk element bij de energiehuishouding, het transport van voedingsstoffen, de wortelontwikkeling en/of knolvorming. Oftewel, alles waar een plant mee begint. Met beendermeel schep je de voorwaarde voor een plant om voedsel op te kunnen nemen (zonder wortel geen voedselopname). Beendermeel is dus een basisbemesting, ze is langwerkend (en langzaamwerkend) en geeft over een lange periode de voedingsstoffen af die zorgen dat andere voedingsstoffen hun werk weer kunnen doen.
 
Beendermeel wordt ook gemaakt uit restafval uit slachthuizen, alleen dan nog een stapje verder. Wellicht niet voor iedereen bekend maar uit botten van slachtdieren wordt lijm gemaakt, maar ook bijvoorbeeld gelatine (jawel - dat wat ook in de pudding zit) - wellicht geen fijn bericht voor fanatieke vegetariërs die dat nog niet wisten :-)
 
Maar daarom zijn er dus nog wel wat verschillen in beendermeel - afhankelijk van de herkomst (restafval van lijmfabriek of restafval van gelatinefabriek bijvoorbeeld) kan de hoeveelheid fosfor (en vaak zit er ook een kleine hoeveelheid stikstof in) wel wat verschillend zijn. Maar altijd dus langzaam- en langwerkend, met een relatief hoog fosforgehalte (van minimaal 14-16%). Ook beendermeel heeft, net als bloedmeel, geen bodemverbeterende eigenschappen maar is bedoeld als belangrijke aanvulling. Omdat het langwerkend is hoef je het maar 1 tot 2 x per jaar toe te dienen, en ook nu is 50 gram per vierkante meter aanbevolen.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gesteentemeel als toeslagstof
« Reactie #17 Gepost op: 13 september 2013, 17:57:51 »
Wie gebruikt er wel eens beendermeel voor de rotsplanten / bollen en wanneer en bij welke planten?  ))8.
Ben benieuwd.

Ik meng het wel eens in mijn potgrond voor Lewisia's, Theo en ik breng er ook wel eens aan in een plantgat in de tuin wanneer ik een oude, afgestorven plant verwijder en vervang.  Belangrijk is volgens mij wat ook in de tekst van Cor voorkomt, namelijk dat het lang en eerder traag werkt.  Ik ben er eigenlijk heel tevreden over !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Gesteentemeel als toeslagstof
« Reactie #18 Gepost op: 13 september 2013, 22:30:03 »
Bedankt Cor en Luc voor jullie reactie zal er mijn voordeel mee doen ((4

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gesteentemeel als toeslagstof
« Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2017, 11:20:35 »
Er kwam een vraag binnen van ons lid Jos Walraevens over substraten en meer bepaald over lavakorrels als toevoeging aan rotstuingrond.

"
Bij de aanleg van mijn rotstuin heb ik nogal wat lavakorrels en ardeens split gebruikt. Ik las nu in een artikel dat lavakorrels de grond zouden verzuren.   Klopt dat? Op internet krijg ik uiteenlopende uitleg nl soms kalkrijk soms kalk toevoegen om het evenwicht te herstellen.
Dank bij voorbaat voor toelichting.
Jos
"

Misschien weet iemand daar iets zinnigs over te vertellen ?  Zelf heb ik eigenlijk over lavakorrels alleen maar positieve berichten gehoord.  ???
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4810
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Gesteentemeel als toeslagstof
« Reactie #20 Gepost op: 14 januari 2017, 13:11:56 »
Er kwam een vraag binnen van ons lid Jos Walraevens over substraten en meer bepaald over lavakorrels als toevoeging aan rotstuingrond.

"
Bij de aanleg van mijn rotstuin heb ik nogal wat lavakorrels en ardeens split gebruikt. Ik las nu in een artikel dat lavakorrels de grond zouden verzuren.   Klopt dat? Op internet krijg ik uiteenlopende uitleg nl soms kalkrijk soms kalk toevoegen om het evenwicht te herstellen.
Dank bij voorbaat voor toelichting.
Jos
"

Misschien weet iemand daar iets zinnigs over te vertellen ?  Zelf heb ik eigenlijk over lavakorrels alleen maar positieve berichten gehoord.  ???
Lava is doorgaans een zuur gesteente.
Met Ardeens split bedoel je waarschijnlijk een gebroken kalksteen ?
Torhout, West-Vlaanderen

Jos Walravens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Gesteentemeel als toeslagstof
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2017, 07:45:58 »
Mag ik dus veronderstellen dat het zure van de lava opgeheven wordt door het kalkrijke van Ardeens split of voeg ik toch nog best wat zeewierkalk toe?
Onder de kerstboom kreeg ik een 5-tal Hepatica's.  Deze zijn kalkminnend.  Ik zou niet graag hebben dat ze wegkwijnen omdat de grond door de lavakorrels wat zuurder is.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gesteentemeel als toeslagstof
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2017, 09:22:05 »
Mag ik dus veronderstellen dat het zure van de lava opgeheven wordt door het kalkrijke van Ardeens split of voeg ik toch nog best wat zeewierkalk toe?
Onder de kerstboom kreeg ik een 5-tal Hepatica's.  Deze zijn kalkminnend.  Ik zou niet graag hebben dat ze wegkwijnen omdat de grond door de lavakorrels wat zuurder is.

Jos, bedoel je Hepatica nobilis? Die zijn kalkverdragend, maar hebben er helemaal geen nodig!

Jos Walravens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Gesteentemeel als toeslagstof
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2017, 10:59:50 »
Dank, Wim, voor de reactie.
Ik kreeg volgende Hepatica's: H. jap. Hakurin, H. jap. TD2, H. nobilis rubra, H. transylvanica Blue Eyes, H. acutiloba, H. nobilis blue ex Bosnië.  Ze komen van bij Van Poucke.
Ze staan nu nog in de potjes in de koude serre.  Plant ik ze best uit na de bloei?
Sorry voor al mijn vragen maar als beginnend rotsplantenliefhebber heb ik meer vragen dan oplossingen. 

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gesteentemeel als toeslagstof
« Reactie #24 Gepost op: 15 januari 2017, 12:33:31 »
Dank, Wim, voor de reactie.
Ik kreeg volgende Hepatica's: H. jap. Hakurin, H. jap. TD2, H. nobilis rubra, H. transylvanica Blue Eyes, H. acutiloba, H. nobilis blue ex Bosnië.  Ze komen van bij Van Poucke.
Ze staan nu nog in de potjes in de koude serre.  Plant ik ze best uit na de bloei?
Sorry voor al mijn vragen maar als beginnend rotsplantenliefhebber heb ik meer vragen dan oplossingen.

Met planten gewoon wachten tot maart of zo en als je wacht tot na de bloei kan je ze nog eens van dichtbij bewonderen, Jos.
De H. jap. Hakurin zal iets teerder zijn dan zijn collega's - zoek voor die maar een eerder beschut plekje waar je in de winter dan een plaatje plexiglas of zo overheen kunt leggen ter bescherming tegen te veel winternat.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gesteentemeel als toeslagstof
« Reactie #25 Gepost op: 16 januari 2017, 21:32:35 »
Dank, Wim, voor de reactie.
Ik kreeg volgende Hepatica's: H. jap. Hakurin, H. jap. TD2, H. nobilis rubra, H. transylvanica Blue Eyes, H. acutiloba, H. nobilis blue ex Bosnië.  Ze komen van bij Van Poucke.
Ze staan nu nog in de potjes in de koude serre.  Plant ik ze best uit na de bloei?
Sorry voor al mijn vragen maar als beginnend rotsplantenliefhebber heb ik meer vragen dan oplossingen.

Zoals Luc al zei, de japonica's wat beschutten tegen teveel winternat, de andere soorten kunnen gewoon buiten....zeker de nobilissen en transylvanica zou ik uitplanten, daar komen ze het best tot hun recht. Een bodem met een beetje humus/bladgrond kunnen ze wel smaken.

Jos Walravens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Gesteentemeel als toeslagstof
« Reactie #26 Gepost op: 17 januari 2017, 10:58:58 »
Bedankt Luc en Wim voor de info.